Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 december 2016, 22:06   #39401
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ga je gang!
Blijft lachen op dit forum!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 22:08   #39402
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja dat dacht ik al . U draait altijd dezelfde deuntjes.

Probeer deze eens:

https://m.youtube.com/watch?v=rYRCbCOui8Q
Leuke muziek!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 22:10   #39403
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ga je gang!
Ook een mooie klassieker voor onze forum vriend System/Het Oosten;
Eer Vlaanderen vergaat



- Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 22:10   #39404
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Wel dan is deze echt iets voor u;
Höllenboer - busje komt zo


- Jeff
Is ook een leuk deuntje!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 22:24   #39405
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De zuidelijke grens, dus lettende op de zeshonderjarige Frans-Vlaamse/Nederlandse oorlog van Bouvines tot Waterloo.
De onvolprezen Maurits Joson heeft er een kanjer van een boek aan gewijd:
http://www.dbnl.org/tekst/_nee003191...01_01_0147.php
Een mooie inventaris van Franse agressies door de eeuwen heen.

De zeer grove hoofdlijnen uit het tweede gedeelte van die zeshonderdjarige oorlog zijn dit:
http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=26587

En, onze oosterburen denken er terecht niet anders over:
https://de.wikipedia.org/wiki/Deutsc...Erbfeindschaft
De inval door het janhagel van troepen van Wiilem van Oranje in onze gewesten en meer specifiek in Limburg was minstens zo erg als deze der Fransen. En de 80-jarige oorlog die dan volgde nog erger dan deze der Fransen. En dit allemaal omdat initieel Willem van Oranje stiekem de ambitie had om koning te worden van de Nederlanden en daarom de koning van Spanje afvallig werd. Want zo is het gegaan.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 22:30   #39406
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Kijk toch hoe het Oosten beweert dat de Frantaligen de laatste staatshervorming moesten slikken. Hoe ik aantoon dat het net de Nederlandstaligen waren die iets te slikken kregen en, hoe hij voor schut gezet, naast die kwestie begint over JvA, die ik in die diskussie slechts zijdelings beroerde.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U maakt zich ook nog illusies over de historische Jacob Van Artevelde.
Neen, ik haalde een feit aan.
Citaat:
Jacob van Artevelde was gewoon een kapitaalkrachtige ondernemer en grootgrondbezitter die op een bepaalde ogenblik ageerde tegen Frankrijk omdat hij grote belangen had in de wolhandel met Engeland.
Hahaha. GANS het graafschaf had grote belangen in de wolhandel met Engeland. Vlaanderen was HET lakenland! Hoe groot zijn persoonlijk belang was weten we gewoonweg niet. En over zijn beroep is echter niets met zekerheid geweten; de kroniekschrijvers spreken mekaar tegen.
Het meest aannemelijke is van te veronderstellen dat, toen hij aan het bestuur kwam, nog maar weinig tijd zal over gehad hebben voor andere zaken.
Citaat:
En dan zwijg ik nog maar van al die latere nostalgische verhalen over Van Artevelde waarmee Vlaams-nationalistische dwepertjes de mensen hier van alles wijsmaakte over Van Artevelde.
Ik zwijg daar ook over ook. Ge jankt dus bij de verkeerde.

Citaat:
Jacob van Artevelde was louter iemand die zijn eigen financieel gewin verdedigde. En de rest is pure romantiek.
Dat is dus de mening van een gepikeerde Belgicist die zich afzet tegen "Vlaams-nationalistische dwepertjes". Beide meningen gooit de historikus in de vuilbak.
Toen door zijn toedoen de wol terug binnenkwam werd hij echter beslist door het volk dat krepeerde beschouwd als de redder des vaderlands.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 december 2016 om 22:47.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 22:39   #39407
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Kijk toch hoe het Oosten beweert dat de Frantaligen de laatste staatshervorming moesten slikken. Hoe ik aantoon dat het net de Nederlandstaligen waren die iets te slikken kregen en, hoe hij voor schut gezet, naast die kwestie begint over JvA, die ik in die diskussie slechts zijdelings beroerde.
Neen, ik haalde een feit aan.

Hahaha. GANS het graafschaf had grote belangen in de wolhandel met Engeland. Vlaanderen was HET lakenland! Hoe groot zijn persoonlijk belang was weten we gewoonweg niet. En over zijn beroep is echter niets met zekerheid geweten; de kroniekschrijvers spreken mekaar tegen.
Het meest aannemelijk is te veronderstellen dat toen hij aan het bestuur kwam nog maar weinig tijd zal overgehad hebben voor andere zaken.
Ik zwijg daar ook over ook. Ge jankt dus bij de verkeerde.

Dat is dus de mening van een gepikeerde Belgicist die zich afzet tegen "Vlaams-nationalistische dwepertjes". Beide meningen gooit de historikus in de vuilbak.
Toen door zijn toedoen de wol terug binnenkwam werd hij echter beslist door het volk dat krepeerde beschouwd als de redder des vaderlands.
Van Artevelde was de slippendrager van de Engelsen die tevens zijn broodheren waren. Hij ging in die collaboratie met de Engelsen veel te ver. Zodanig ver dat de belangen van Vlaanderen uiteindelijk werden geschaad. Het werd zelf zo erg dat hij hals over kop in 1343 naar Engeland moest vluchten. In 1545 kon hij pas terugkeren maar werd nog datzelfde jaar vermoord. Van Artevelde was ook degene die naast het Vlaams tevens het gebruik van het Frans in ambtenarenzaken bestendigde in het toenmalige Vlaanderen (een Vlaanderen waar wij hier in Limburg trouwens geen iota mee te maken hadden).

Ik zou dus maar als de bliksem een andere Vlaamse ‘held’ uitkiezen moest ik in uw plaats zijn.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 december 2016 om 22:40.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 22:39   #39408
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De inval door het janhagel van troepen van Wiilem van Oranje in onze gewesten en meer specifiek in Limburg was minstens zo erg als deze der Fransen. En de 80-jarige oorlog die dan volgde nog erger dan deze der Fransen.
Dat is niet te vergelijken omdat die 80-jarige oorlog voor een groot stuk een burgeroorlog was in tegenstelling tot het Franse imperialisme.
Bovendien staan tegenonver die troepen van Willem van Oranje dan weer de muitende Spaanse troepen.
En tenslotte 80 versus 600.......
Citaat:
En dit allemaal omdat initieel Willem van Oranje stiekem de ambitie had om koning te worden van de Nederlanden en daarom de koning van Spanje afvallig werd. Want zo is het gegaan.
Alleen is er geen geschiedkundige te vinden die er zo over oordeelt.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 december 2016 om 22:53.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 22:43   #39409
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De inval door het janhagel van troepen van Wiilem van Oranje in onze gewesten en meer specifiek in Limburg was minstens zo erg als deze der Fransen. En de 80-jarige oorlog die dan volgde nog erger dan deze der Fransen. En dit allemaal omdat initieel Willem van Oranje stiekem de ambitie had om koning te worden van de Nederlanden en daarom de koning van Spanje afvallig werd. Want zo is het gegaan.
Whahaha!...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Uw clichématig denken is wel uit een lang vervlogen tijd. U zou zich wat moeten bijscholen.
Kom op zeg, u bent echt een over de top zijnde Belgicist.


- Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 22:59   #39410
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Kijk toch hoe het Oosten beweert dat de Frantaligen de laatste staatshervorming moesten slikken. Hoe ik aantoon dat het net de Nederlandstaligen waren die iets te slikken kregen en, hoe hij voor schut gezet, naast die kwestie begint over JvA, die ik in die diskussie slechts zijdelings beroerde.


Neen, ik haalde een feit aan.

Hahaha. GANS het graafschaf had grote belangen in de wolhandel met Engeland. Vlaanderen was HET lakenland! Hoe groot zijn persoonlijk belang was weten we gewoonweg niet. En over zijn beroep is echter niets met zekerheid geweten; de kroniekschrijvers spreken mekaar tegen.
Het meest aannemelijke is van te veronderstellen dat, toen hij aan het bestuur kwam, nog maar weinig tijd zal over gehad hebben voor andere zaken.
Ik zwijg daar ook over ook. Ge jankt dus bij de verkeerde.

Dat is dus de mening van een gepikeerde Belgicist die zich afzet tegen "Vlaams-nationalistische dwepertjes". Beide meningen gooit de historikus in de vuilbak.
Toen door zijn toedoen de wol terug binnenkwam werd hij echter beslist door het volk dat krepeerde beschouwd als de redder des vaderlands.

Maar niet voor lang dan. Want hij moest uiteindelijk naar Engeland vluchten. Zo content waren ze dan toch niet over hem. En waarom men nu Van Artevelde als voorbeeld heeft genomen voor de Vlaamse ontvoogdingsstrijd, is mij nog steeds niet duidelijk. Historisch trekt het nergens op. Het raakt kant noch wal. Men heeft de Vlamingen voor de zoveelste keer wat wijsgemaakt.

En met Belgicisme heeft dit allemaal niets te maken. Wel met historische waarheid.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 december 2016 om 23:01.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2016, 00:21   #39411
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.092
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar niet voor lang dan. Want hij moest uiteindelijk naar Engeland vluchten. Zo content waren ze dan toch niet over hem. En waarom men nu Van Artevelde als voorbeeld heeft genomen voor de Vlaamse ontvoogdingsstrijd, is mij nog steeds niet duidelijk. Historisch trekt het nergens op. Het raakt kant noch wal. Men heeft de Vlamingen voor de zoveelste keer wat wijsgemaakt.

En met Belgicisme heeft dit allemaal niets te maken. Wel met historische waarheid.
Bestaat er wel en historische waarheid?
Iedere historicus interpreteert de geschiednis zoals die het beste past in zijn/haar eigen straatje.

We kunnen wel de vraag stellen ,
Hoe komt het toch, dat een deel van het Nederlands sprekende volk ,
zolang onder de heerschappij van Frankrijk en de Francofonie heeft geleefd
en nu nog leeft.
Welke historische gebeurtenissen zijn hiervoor aan te wijzen?
Wat is uw antwoord op deze vraag?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2016, 01:28   #39412
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Van Artevelde was de slippendrager van de Engelsen die tevens zijn broodheren waren.
Dat is een zeer pejoratieve en subjektieve benadering.
De Engelsen waren met hun wol de "broodheren" van gans Vlaanderen.
Citaat:
Hij ging in die collaboratie met de Engelsen veel te ver.
Collaboratie is weer zo een subjektief begrip dat geen enkel historikus zou in de mond nemen, maar wel gij die gepikeerd zijt op 'Vlaamsnationalistische dwepers".
Historici spreken van een ekonomische alliantie. Vlaanderen had niets te zoeken en te halen in Frankrijk. JvA was een der eersten die de buitenlandse politiek in overeensteemming bracht met de ekonomische belangen en de noden van de bevolking.
Het is integendeel de graaf die geen oog had voor de noden van zijn onderdanen en die "de slippendrager was van zijn broodheer", de Franse koning.
Aandoenlijk toch, hoe ge de wereld op zijn kop weet te zetten...
Citaat:
Zodanig ver dat de belangen van Vlaanderen uiteindelijk werden geschaad.
O, ja ? Verklaar u nader...?
Citaat:
Het werd zelf zo erg dat hij hals over kop in 1343 naar Engeland moest vluchten. In 1545 kon hij pas terugkeren maar werd nog datzelfde jaar vermoord.
Bron ? ? ?
Hij zou dus tenminste één tot twee jaren verdwijnen en een machtsvacuum achterlaten.
Enkel en alleen al vanuit dat perspektief doet het mij de wenkbrouwen fronsen. Neen, niet hij, maar de graaf vluchtte, zij het dan naar Frankrijk.
Citaat:
Van Artevelde was ook degene die naast het Vlaams tevens het gebruik van het Frans in ambtenarenzaken bestendigde in het toenmalige Vlaanderen
Net het tegendeel is waar.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 december 2016 om 01:45.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2016, 01:49   #39413
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Bestaat er wel en historische waarheid?
Iedere historicus interpreteert de geschiednis zoals die het beste past in zijn/haar eigen straatje.
Dat doet een historikus nu net niet. En dat is nu net het verschil met een would-be historikus, als het Oosten.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2016, 02:02   #39414
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En waarom men nu Van Artevelde als voorbeeld heeft genomen voor de Vlaamse ontvoogdingsstrijd, is mij nog steeds niet duidelijk. Historisch trekt het nergens op. Het raakt kant noch wal.
Voor de historika Patricia Carson is dat daarentegen wél duidelijk:
JvA wilde Vlaanderen voorgoed losmaken van de 'french connection' die in feite heeft aangesleept tot aan de val van Napoleon.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 december 2016 om 02:30.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2016, 08:29   #39415
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.092
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat doet een historikus nu net niet. En dat is nu net het verschil met een would-be historikus, als het Oosten.
Kennelijk weet u weinig van geschiedschrijving en heeft u het vak historiografie gemist.
Geen enkel geschiedschrijving is namelijk objectief en beschrijft alleen de feiten.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2016, 08:45   #39416
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Bestaat er wel en historische waarheid?
Iedere historicus interpreteert de geschiednis zoals die het beste past in zijn/haar eigen straatje.

We kunnen wel de vraag stellen ,
Hoe komt het toch, dat een deel van het Nederlands sprekende volk ,
zolang onder de heerschappij van Frankrijk en de Francofonie heeft geleefd
en nu nog leeft.
Welke historische gebeurtenissen zijn hiervoor aan te wijzen?
Wat is uw antwoord op deze vraag?
Dat is een gril van de geschiedenis geweest. En daarvoor zijn heel wat oorzaken aan te wijzen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2016, 08:48   #39417
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Kennelijk weet u weinig van geschiedschrijving en heeft u het vak historiografie gemist.
Geen enkel geschiedschrijving is namelijk objectief en beschrijft alleen de feiten.
Er is louter een interpretatie van een geschiedenis inderdaad. Nooit een ware, een exacte neerslag of verslag van de gebeurtenissen uit het verleden. Zelfs van een relatief vrij recente geschiedenis.

Maar er zijn grenzen. En Jacob van Artevelde naar voren schuiven als een symbool van de Vlaamse ontvoogdingsstrijd, is er ver over.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 december 2016 om 08:56.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2016, 09:27   #39418
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Ook een mooie klassieker voor onze forum vriend System/Het Oosten;
Eer Vlaanderen vergaat



- Jeff
Het blijft voor mij vreemd dat veel van die mensen die zo hevig "hun vaderland" verheerlijken (o.a. VB-ers) buitenlandse origine hebben.
Citaat:
Jef Elbers is de zoon van een Brusselse vader en een Oekraïense moeder.
bron: wikipedia.

Heeft forumgenoot JVDB ook geen (groot-)ouders van buitenlandse origine?

Hoe zou dat toch komen? Waarom doet mij dat denken aan het feit dat de hevigste Franstalige Brusselaars meestal Vlaamse voorouders hebben?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2016, 09:28   #39419
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.092
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is een gril van de geschiedenis geweest. En daarvoor zijn heel wat oorzaken aan te wijzen.
Een gril van de geschiedenis is wel een erg makkelijk antwoord.

Heeft het aan de koning van Spanje gelegen of aan de paus van Rome?
Is het de expansiedrift van Frankrijk geweest of de gemakzucht van de Vlamingen?
Of was het ,zoals u altijd beweert ,de schuld van Willem van Oranje, koning Willem I en de Hollanders?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2016, 10:00   #39420
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Een gril van de geschiedenis is wel een erg makkelijk antwoord.

Heeft het aan de koning van Spanje gelegen of aan de paus van Rome?
Is het de expansiedrift van Frankrijk geweest of de gemakzucht van de Vlamingen?
Of was het ,zoals u altijd beweert ,de schuld van Willem van Oranje, koning Willem I en de Hollanders?
Maar u suggereert het zelf. Zoals ik zei en u hier trouwens nu weer herhaalt, er zijn vele mogelijke oorzaken. Die vervolgens op mekaar inwerken. En die soms banaal zijn maar grote consequenties kunnen hebben. En klein voorbeeld. Moest Filips II niet naar Spanje zijn verhuisd, er zou waarschijnlijk nooit een 80-jarige oorlog zijn geweest.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 december 2016 om 10:06.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be