Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 december 2016, 04:53   #39641
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Gerekend naar de oorspronkelijke Nederlanden zouden Walen evenveel rechten hebben op een dubbele nationaliteit als een Vlaming

Suriname een kolonie, maar de afgelopen 400 jaar langer deel uitgemaakt van Nederland dan Vlaanderen
In dat geval zouden Surinamers meer rechten hebben dan Vlamingen

Taal is in de Nederlandse context nooit van invloed geweest.
Voordat de bloedlijn werd ingevoerd, geboren uit twee Nederlandse ouders, stonden inwoners van Indië te boek als "Nederlanders"
Na invoering geen Nederlanders meer, maar inwoners van het koninkrijk.
Evengoed gold dit voor Suriname. Surinamers zijn de afgelopen 400 jr dus langer Nederlander geweest dan Vlamingen (15 jr) ooit geweest zijn

Drie eilanden binnen het koninkrijk het huidige Koninkrijk der Nederlanden zijn zelfstandige staten.
De inwoners hebben echter een Nederlands paspoort van het Koninkrijk der Nederlanden

De overige drie eilanden zijn een deel van wat als Nederland geldt
Binnen een aantal jaren maken deze drie eilanden langer deel uit van Nederland dan Vlaanderen in de afgelopen 400 jaar
De inwoners zijn 100% "autochtone" Nederlanders.
Een genaturaliseerde Vlaming geldt echter als een "allochtone" Nederlander.
Evenals een kind waarvan één van beide ouders geen Nederlander of Nederlandse is
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 09:53   #39642
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Als aangeven wordt dat taal primair de randvoorwaarde zou behoren zijn voor toekenning een dubbele nationaliteit valt Suriname niet uit te sluiten

In die tijd was er bij lange na nog geen sprake van natievorming, laat staan een identiteitsgevoel.
Ook de verenigde republiek destijds was bij lange na nog geen werkelijke natie. Het vormde meer een soort EEG en Nato met de gezamenlijke republieken
Ook een republiek was niet meer dan een verzameling steden, feitelijk stadstaten, waarin binnen de Staten Generaal, de belangrijkste stad de grootste macht had.
In werkelijkheid bestond nog steeds het feodale systeem waarin de steden bepalend waren. Iedereen van buiten de stad werd ervaren als een vreemdeling.

Niet alleen een Vlaamse vluchteling, evengoed een inwoner uit de overige republieken werd beschouwd als een vreemdeling
Ze waren vrijwel rechteloos en kregen nauwelijks toegang tot functies
Integratie? Gemiddeld duurde het 50 jaar voordat een groep inwoners uit bijv de Zuidelijke Nederlanden geïntegreerd was geraakt.

Dit werkte door zelfs door tot in de 19e/20e eeuw o.a. aangaande bestuur
Het nationaliteitsbeginsel, gevoel werd door de overheid er onder grote druk ingeramd.
Wanneer inwoners van steden hun identiteit niet meer ontleenden aan de steden hielp dit de macht van de steden breken

Het huidige identiteitstijdsgevoel is pas ontstaan in de 19e eeuw en begon pas werkelijk z'n beslag te krijgen vanaf ongeveer 1918.
Daarvoor was hij Zeeuw, Hollander of wat dan ook. Maar slechts in beperkte mate, hij ontleende z'n identiteit bovenal aan de stad waar hij woonde dan wel geboren was.
Zelfs Fransen hadden begin 19e eeuw nog geen daadwerkelijk identiteitstijdsgevoel
In navolging van de Duitse eenwording in de 19e eeuw op basis van het taalprincipe promoot ik gewoon de eenwording van de Nederlands sprekende gebiedsdelen binnen Europa. Niets meer en niets minder. Al die gevoelenskwesties van uw kant zijn niet relevant, nu niet en toen ook niet. Een Beijer voelt zich allereerst een Beier en niet altijd op de eerste plaats een Duitser. Dus die gevoelens zijn irrelevant, simpelweg: de taal is gans het volk.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 10:01   #39643
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Gerekend naar de oorspronkelijke Nederlanden zouden Walen evenveel rechten hebben op een dubbele nationaliteit als een Vlaming

Suriname een kolonie, maar de afgelopen 400 jaar langer deel uitgemaakt van Nederland dan Vlaanderen
In dat geval zouden Surinamers meer rechten hebben dan Vlamingen

Taal is in de Nederlandse context nooit van invloed geweest.
Voordat de bloedlijn werd ingevoerd, geboren uit twee Nederlandse ouders, stonden inwoners van Indië te boek als "Nederlanders"
Na invoering geen Nederlanders meer, maar inwoners van het koninkrijk.
Evengoed gold dit voor Suriname. Surinamers zijn de afgelopen 400 jr dus langer Nederlander geweest dan Vlamingen (15 jr) ooit geweest zijn

Drie eilanden binnen het koninkrijk het huidige Koninkrijk der Nederlanden zijn zelfstandige staten.
De inwoners hebben echter een Nederlands paspoort van het Koninkrijk der Nederlanden

De overige drie eilanden zijn een deel van wat als Nederland geldt
Binnen een aantal jaren maken deze drie eilanden langer deel uit van Nederland dan Vlaanderen in de afgelopen 400 jaar
De inwoners zijn 100% "autochtone" Nederlanders.
Een genaturaliseerde Vlaming geldt echter als een "allochtone" Nederlander.
Evenals een kind waarvan één van beide ouders geen Nederlander of Nederlandse is

Die eilanden en de voormalige koloniën moeten we vanaf, dus geen ontwikkelingshulp en zo meer. Alleen in de taalunie is het nog zinvol iets samen te doen. Verder is het logisch dat op den duur Surinaams Nederlands en het Nederlands uit elkaar zullen groeien, net als Afrikaans. De geografische afstand is te groot.

De cultuur op de eilanden is Latijns georiënteerd en ook de Amerikanen hebben hun stempel deels gedrukt op die eilandregio. Misschien moeten we ze maar verkopen aan Venezuela en de USA.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 december 2016 om 10:09.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 10:16   #39644
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Tja, zoals taal nietwaar.
Natuurlijk. Of spreekt u misschien zoals Boudewijn met de IJzeren Arm? Of hanteert u de taal van Hadewich? Of schrijft u zoals Verlooy?

Neen, taal is niet statisch.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 10:17   #39645
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
U gaat nu zeggen: is er dan de laatste twee eeuwen niets gebeurd ?
Zeker, maar ik ga er niet mee akkoord wat er gebeurde.
Schijnbaar gaat u daar wel mee akkoord. U schrijft en spreekt in ieder geval niet zoals de mensen van twee eeuwen geleden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 10:18   #39646
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Des meer Vlamingen Nederlander zijn in Vlaanderen des te sterker de krachten die naar hereniging gaan. En Frankrijk moet niet zeuren omdat er in Frankrijk een wet is die ongeveer dezelfde regel kent.
Een dergelijke wet bestaat niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 10:26   #39647
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een dergelijke wet bestaat niet.
Code civil sectie 5 art. 21-19 is mij verteld, maar ik kan het mis hebben.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 december 2016 om 10:29.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 10:42   #39648
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Code civil sectie 5 art. 21-19 is mij verteld, maar ik kan het mis hebben.
Zag nu in dat artikel dat in 2006 men dit artikel gewijzigd heeft, nog even verder kijken naar de wijziging.

En dernier lieu, le présent article supprimerait la dispense applicable au ressortissant ou ancien ressortissant des territoires et des Etats sur lesquels la France a exercé soit la souveraineté, soit un protectorat, un mandat ou une tutelle, en vertu du 5° de l'article 21-19.
Selon les informations recueillies par votre rapporteur, les personnes acquérant la nationalité française par décret sont aujourd'hui, très majoritairement, âgées de moins de cinquante ans. Ceci implique qu'elles ont donc, dans la majeure partie des cas, été élevées dans ces pays après leur indépendance, sans jamais avoir eu un lien direct avec la France. Il peut donc apparaît utile de fixer ?* leur égard une obligation de résidence sur le sol français d'au moins cinq ans.


link: https://www.senat.fr/rap/l05-371-1/l05-371-186.html
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 december 2016 om 11:03.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 12:09   #39649
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Code civil sectie 5 art. 21-19 is mij verteld, maar ik kan het mis hebben.
U hebt het mis:

https://www.legifrance.gouv.fr/affic...TI000006419877
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 13:10   #39650
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Klopt, afgeschaft 2006, daarvoor kon het nog.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 13:12   #39651
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Klopt, afgeschaft 2006, daarvoor kon het nog.
Ik zou wel eens die paragraaf willen lezen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 15:32   #39652
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Die eilanden en de voormalige koloniën moeten we vanaf, dus geen ontwikkelingshulp en zo meer. Alleen in de taalunie is het nog zinvol iets samen te doen. Verder is het logisch dat op den duur Surinaams Nederlands en het Nederlands uit elkaar zullen groeien, net als Afrikaans. De geografische afstand is te groot.

De cultuur op de eilanden is Latijns georiënteerd en ook de Amerikanen hebben hun stempel deels gedrukt op die eilandregio. Misschien moeten we ze maar verkopen aan Venezuela en de USA.
Wat is de logica van het afstoten van eilanden, maar het verenigen op basis van taal? In beide gevallen gaat het toch mede om invloed die we in ons voordeel kunnen aanwenden, bijvoorbeeld voor handel. Als een beijer zich in eerste plaats een beijer mag voelen en daarna pas duitser, dan is het verenigen toch puur een rationele afweging van schaalvoordelen?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 16:55   #39653
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Als aangeven wordt dat taal primair de randvoorwaarde zou behoren zijn voor toekenning een dubbele nationaliteit valt Suriname niet uit te sluiten
Zoals ik stelde wil ik dat niet per se op voorhand uitsluiten. En niet onbelangrijk in deze: Wat willen de Surinamers trouwens zelf ? Dat moet allemaal nader onderzocht worden.

Maar goed, die dubbele nationaliteit, dat is allemaal van ondergeschikt belang én slechts een middel tot het bereiken van het doel: het maximaal vrijwaren van de Nederlandstaligheid in die ex-kolonies.
En met betrekking tot Dietsland is die dubbele nationaliteit slechts een voorlopig middel dat ten dienste moet staan van het bewerkstelligen van de ultieme integratie.
We hebben hier dus te maken met twee verschillende doelstellingen die bijgevolg niet noodzakelijk dezelfde aanpak vergen.
Hoe dat juridisch zit is niet relevant, zegt Edwin, en ik treed hem bij door te stellen dat we er geen boodschap aan hebben van dat teortisch kapot te dikussiëren.

Citaat:
In die tijd was er bij lange na nog geen sprake van natievorming, laat staan een identiteitsgevoel.
Ook de verenigde republiek destijds was bij lange na nog geen werkelijke natie. Het vormde meer een soort EEG en Nato met de gezamenlijke republieken. .../...
1. IK wist dat ge dat zou replikeren en vandaar heb ik mijn woorden goed gekozen. Ik had het bewust over een proto-natiestaat.

2. IK weet niet wat uw bronnen zijn, en ik wil dat niet per se tegenspreken, maar mijn bronnen brengen toch wel een totaal ander verhaal:

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=452
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 december 2016 om 17:08.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 17:23   #39654
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Gerekend naar de oorspronkelijke Nederlanden zouden Walen evenveel rechten hebben op een dubbele nationaliteit als een Vlaming
De Walen hebben nooit veel voeling gehad met de notie van DE Nederlanden. Ik weet wel dat in de 16e eeuw een flink aantal Walen, samen met nog veel meer protestantse Vlamingen en Brabanders naar het huidige Nederland waren gevlucht om, voor de hand liggende religieuze redenen. Maar de huidige Walen zien volstrekt geen brood in een toenadering tot Nederland. Integendeel, ze zijn zeer sterk georiënteerd op "la France".
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 17:39   #39655
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
In navolging van de Duitse eenwording in de 19e eeuw op basis van het taalprincipe promoot ik gewoon de eenwording van de Nederlands sprekende gebiedsdelen binnen Europa. Niets meer en niets minder. Al die gevoelenskwesties van uw kant zijn niet relevant, nu niet en toen ook niet. Een Beijer voelt zich allereerst een Beier en niet altijd op de eerste plaats een Duitser. Dus die gevoelens zijn irrelevant, simpelweg: de taal is gans het volk.
Accentloos zuiver uitgesproken ABN heeft iets tegen-natuurlijks
Je kunt diegene niet meer plaatsen en een eerste indruk van vormen.
Bijv een Amerikaan met uitzonderlijk taalgevoel zou accentloos Nederlands kunnen spreken, zonder ooit in Nederland geweest te zijn
Hooguit wordt iemand, ingeval accentloos zuiver gesproken ABN, ingeschat als elitair

Dat het kunnen horen van een accent en dialectgebruik Nederlanders aanspreekt blijkt uit de populariteit van onze weerman en muziekgroepen
U ziet het ook terug aan scholen die, als reactie op het ABN, het gebruik van dialect op school promoten.
Het voelt blijkbaar vertrouwder voor de leerling dan het ABN
Het ABN als de taal van het volk gaat dus niet op, wat het volk aangaande ABN dan ook in mag houden

Durf wedden dat als Rutte in plat Haags een keer een rede zou houden het hem in populariteit enigszins zou kunnen schelen
Z'n uitspraak over die Turken in Rotterdam sloeg mee ook aan daar hij dit in dialect deed
Mogelijk komt iemand met een accent, dan wel ook woordgebruik, zoals onze weerman Piet, als eerste indruk tevens betrouwbaarder over
daar je hem kunt plaatsen waar hij mogelijk vandaan zou kunnen komen
Als wel mogelijke eigenschappen toedicht zoals bijv. de stugge Noordeling, gastvrije Limburger etc

Als u taal (ABN) als primair en als voorwaarde stelt houdt dit tevens in dat Frans Vlaanderen buiten de boot valt, als wel Brussel
Alle van origine Nederlandstaligen die op het Frans zijn overgegaan zouden op basis van primair taal daarmee geen recht hebben op een dubbele nationaliteit

Waar bestond het oud-nederlands, picardische dialecten en oud-frans uit dat in het gebied van de vroege Nederlanden gesproken werd?
Een verzameling aan dialecten die meer weg hadden van aparte talen. De één verstond de ander niet.
Overigens ook een verschijnsel tijdens Willems 10-daagse veldtocht. Militairen uit diverse provincies die de grootste moeite hadden elkaar te verstaan

Interessant voorbeeldje het gebruik van de terminologie Volk
In mijn jeugd groeide ik op in een klein flutdorpje. Overigens blij daar opgegroeid te zijn en niet in een stad
Dit was nog een tijd dat deuren niet op slot zaten en een fiets een slot had, maar niemand eraan dacht op slot te zetten (in een dorp)
Huizen hadden welliswaar een voordeur, maar werd spaarzaam gebruikt van gemaakt. Je ging achterom bij een buur of wie dan ook en klopte aan.
Werd er niet gereageerd deed je de deur open, die zaten zelden of nooit op slot, en riep: "Volk!" - Folluúkhh!

Zelfs `s nachts ging de achterdeur bij de meeste doorgaans niet op slot, als je dat wilde kon je zo naar binnen stiefelen
Denk dat destijds dit vooral te maken had met de sterke sociale controle
Als wel een soms min meer eigen rechtspleging, zonder dat de sterke arm eraan te pas kwam
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 17:47   #39656
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Gerekend naar de oorspronkelijke Nederlanden zouden Walen evenveel rechten hebben op een dubbele nationaliteit als een Vlaming
Als ge mijn ideaalbeeld van een konfederale herenigde Nederlanden kent, weet ge dat ik de Franstalige Nederlanders een andere plaats toeken in mijn model. Walen zijn weliswaar Nederlanders maar geen Dietsers.

Citaat:
Suriname een kolonie, maar de afgelopen 400 jaar langer deel uitgemaakt van Nederland dan Vlaanderen
In dat geval zouden Surinamers meer rechten hebben dan Vlamingen
De vraag is wie dat ook maar zo gaat bekijken zoals gij ?

Citaat:
Taal is in de Nederlandse context nooit van invloed geweest.
IK gaf u een aantal tegenvoorbeelden. Ge gaat nu stellen dat dat niet de "Nederlandse" kontekst is maar de "Vlaamse". Ik zie dat echter niet zo gescheiden. Uiteraard was men in de Zuidelijke Nederlanden en het grensgebied met de Francité meer taalbewust omdat men zich daar door de ligging op een strijdplaats bevond. En bevindt.

Citaat:
Surinamers zijn de afgelopen 400 jr dus langer Nederlander geweest dan Vlamingen (15 jr) ooit geweest zijn. In dat geval zouden Surinamers meer rechten hebben dan Vlamingen.
1. Afgezien van het feit dat ge weer eens de Bourgondische periode vergeet op te nemen in uw tijdsrekening, is dat merkwaardige invalshoek waarmee ik alleen maar kan glimlachen en antwoorden: "En wat dan" ?
Dat tijdsargument is onbelangrijk voor een Groot-Nederlander die daar geen boodschap aan heeft. De duur van de scheiding maakt de scheiding hoegenaamd niet aanvaardbaarder.
Want Vlamingen noemden zich Nederlanders tot in de Franse tijd. En daarvoor was er er een tijd dat allen in de Nederlanden Vlaming werden genoemd.

2. In jure, - want ge hebt het over rechten, - was dat laatste inderdaad anders maar dat is nu net waartegen Groot-Nederlanders revolteren. Wat gij doet is hetzelfde dan tegen de Franse revolutionairen van destijds zeggen dat de Franse Revolutie juridisch niet kon.

3. Ge vergelijkt appelen met peren; een ex-kolonie met een gescheiden proto-natiestaat. Ik heb in mijn vorige post argumenten aangedragen dat het dat inderdaad was.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 december 2016 om 17:58.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 17:47   #39657
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zou wel eens die paragraaf willen lezen.
Ik ga nog verder zoeken, er zijn te veel signalen op internet dat dit het geval was. Maar er is behoorlijk wat gewijzigd in Frankrijk ivm wetgeving. Zie veel parallellen met wijziging Nederlandse wetgeving. Dacht dat ze in Frankrijk maar aanmodderen, maar dat is niet zo dus.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 17:54   #39658
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Walen hebben nooit veel voeling gehad met de notie van DE Nederlanden. Ik weet wel dat in de 16e eeuw een flink aantal Walen, samen met nog veel meer protestantse Vlamingen en Brabanders naar het huidige Nederland waren gevlucht om, voor de hand liggende religieuze redenen. Maar de huidige Walen zien volstrekt geen brood in een toenadering tot Nederland. Integendeel, ze zijn zeer sterk georiënteerd op "la France".
Dat hadden inwoners van de republieken evenmin.
De verenigde republiek was een verzameling republieken zoiets als een EEG en Nato verband.
Ook een rood/wit/blauwe vlag stelde niet meer voor dan een soort EU of Nato vlag
Een inwoner uit een andere republiek en of deze uit Wallonië kwam maakte niet uit. Ze stonden te boek als vreemdelingen in een stad, waar ze ook vandaan kwamen.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 26 december 2016 om 17:59.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 17:56   #39659
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Wat is de logica van het afstoten van eilanden, maar het verenigen op basis van taal? In beide gevallen gaat het toch mede om invloed die we in ons voordeel kunnen aanwenden, bijvoorbeeld voor handel. Als een beijer zich in eerste plaats een beijer mag voelen en daarna pas duitser, dan is het verenigen toch puur een rationele afweging van schaalvoordelen?
Invloed, met die paar k**eilandjes? Spreken ze daar dan nog allemaal Nederlands?
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 17:57   #39660
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Dat hadden inwoners van de republieken evenmin.
De verenigde republiek was een verzameling republieken zoiets als een EEG en Nato verband.
Een inwoner uit een andere republiek en of deze uit Wallonië kwam maakte niet uit. Ze stonden te boek als vreemdelingen in een stad, waar ze ook vandaan kwamen.
U geeft nu dus een tweede reden tot hereniging: geconcentreerde macht.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be