Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2016, 23:09   #981
eno2
Banneling

Standaard

Ik heb een woordje bijgeleerd en dat is: vivoteren. Vivoteren kan je ook gelukkig maken.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2016, 00:59   #982
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Klopt, maar dat is an sich geen reden om niet het onderste uit de kan te (willen) halen. Succes behaal je niet door met middelmaat tevreden te zijn (dat is onder andere de dood aan het worden van jullie onderwijssysteem), maar door nooit volkomen tevreden te zijn en door de lat steeds hoger te leggen. Het beste behaal je niet door een vooraf bepaalde eindmeet te halen, dat behaal je enkel door te beseffen dat er geen eindmeet is, buiten diegene die je aan jezelf oplegt of diegene waarmee je jezelf afremt. Impact creëer je niet door terug te kijken naar wat je al gerealiseerd hebt, dat creëer je door vooruit te (durven) kijken naar wat er nog aan potentieel ligt.

En dat zijn allemaal dingen die je kunt doent, in lijn met/op schaal van je eigen kennen en kunde. Dat niet doen omwille van die zaken, is gewoon lompe excuses zoeken. Dat doen zonder de efforts die daarmee gepaard gaan en tegelijk toch succes verwachten, is idd een bron van depressie en burnouts.
If anything, mogen millenials gerust niet tevreden zijn gewoon gaan werken voor het geld, maar moeten diezelfde millenials vooral beseffen dat de luxe die ze nastreven en die altijd gewoon zijn geweest als "kinderen van de boomers" efforts & sacrifice vereisen. Millenials die de luxe van hun kinderleven willen overtreffen, met nog minder werk dan hun ouders, met meer extra tijd voor zichzelf, met tijd voor kids, met tijd voor god knows wat die millenials allemaal willen, die roepen om depressies en burnouts, en voor hen geldt een heel eenvoudig principe: survival of the fittest .
En wat als ze niet weten dat ze beter kunnen ?

Ik ben er vrij zeker van dat ik correct ben hoor. De generatie van mijn ouders had de keus niet om te gaan studeren. Geld was er niet, en het was ook niet de gewoonte. Hele slimme kerels die op hun 18de gingen werken in de lokale fabriek. Er werd niks van hun verwacht buiten de kost binnen te brengen en trouw te zijn aan de madam.

Guess what, die mensen klommen op, kregen loonsverhogingen, ontwikkelden een mooie carriere in combinatie met een gezin. Ze schepten welvaart. En alles was een bonus. Ze konden alleen maar winnen in het leven.

Flash foward, de millenials:

Zij kunnen niet laag beginnen. Ze moeten twee masters halen, een traineeship doen, een managementjob bij een bekende internationale firma krijgen, de verwachtingen liggen hoog. Door hun omgeving, maar ook door zichzelf.

Zij kunnen alleen maar falen. Als ze er geraken doen ze wat er verwacht was. Als ze er niet geraken, is het een grote teleurstelling. En er zijn er meer die er niet geraken dan wel. Sommigen aanvaarden dat. Sommigen sukkelen in de depressie.

Ik ben er vrij zeker van dat als we terug de verwachtingen normaal leggen, dat onze kinderen gelukkiger gaan zijn. Ik ga in ieder geval mijn kinderen nooit dwingen of wijsmaken dat ze "succesvol" moeten zijn. Ze moeten gelukkig zijn. Als dat als schrijnwerker is, is dat ook goed voor mij. Liever dat als burn out, depressie en drama....een leven vol met bonussen is beter als een leven vol met teleurstellingen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2016, 01:02   #983
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Vivoteren Bembem

forum.politics.be/showpost.php?p=8326476&postcount=934
= 'op het gemakske leven'
Oud 28 december 2016, 11:48   #984
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En wat als ze niet weten dat ze beter kunnen ?
Is onwetendheid een excuus?

Citaat:
Ik ben er vrij zeker van dat ik correct ben hoor. De generatie van mijn ouders had de keus niet om te gaan studeren. Geld was er niet, en het was ook niet de gewoonte. Hele slimme kerels die op hun 18de gingen werken in de lokale fabriek. Er werd niks van hun verwacht buiten de kost binnen te brengen en trouw te zijn aan de madam.
De generatie van jouw ouders had die keuze ook, met dat verschil dat enkel zij die goed genoeg waren (of zij die ouders hadden die jarenlang bissen/trissen wilden betalen) konden gaan studeren. In dat opzicht was het inderdaad niet de "gewoonte" om na je humaniora nog naar unief of hogeschool te gaan, in tegenstelling tot vandaag waar dat blijkbaar een basisrecht moet zijn en waarbij het zelfs een basisrecht moet zijn dat iedereen moet kunnen afstuderen met een master. Dat je daarmee een zuivere nivellering en een verschraling van je onderwijs veroorzaakt, is wellicht onderdeel van het "het moet gezellig zijn, of het zal niet zijn"-principe.

Citaat:
Guess what, die mensen klommen op, kregen loonsverhogingen, ontwikkelden een mooie carriere in combinatie met een gezin. Ze schepten welvaart. En alles was een bonus. Ze konden alleen maar winnen in het leven.

Flash foward, de millenials:

Zij kunnen niet laag beginnen. Ze moeten twee masters halen, een traineeship doen, een managementjob bij een bekende internationale firma krijgen, de verwachtingen liggen hoog. Door hun omgeving, maar ook door zichzelf.
Dat doen ze enkel zichzelf aan. Moet je daar dan compassie mee hebben?
Niemand verplicht hen twee masters te gaan halen, net zoals niemand hen verplicht met alle geweld waardeloze masters te behalen aan de unief, om och maar de student te kunnen uithangen. Niemand verplicht hen traineeships te doen of managementjobs bij bekende internationale firma's, net zoals niemand hen verplicht alle luxe die ze gewoon waren en meer per direct na te streven wanneer ze afstuderen.

Wie zich door peer pressure een depressie of een burnout op de hals haalt, die zoekt het zelf. Daar moet je geen medelijden mee hebben.

Citaat:
Zij kunnen alleen maar falen. Als ze er geraken doen ze wat er verwacht was. Als ze er niet geraken, is het een grote teleurstelling. En er zijn er meer die er niet geraken dan wel. Sommigen aanvaarden dat. Sommigen sukkelen in de depressie.
If anything moeten die mensen leren dat falen een onderdeel is van het leven, en dat het zelfs de belangrijkste methodiek is waar je uit kan leren. Success behaal je niet door niet te falen, success behaal je enkel door verschillende keren stevig te falen en daaruit ook stevig te leren.

Citaat:
Ik ben er vrij zeker van dat als we terug de verwachtingen normaal leggen, dat onze kinderen gelukkiger gaan zijn. Ik ga in ieder geval mijn kinderen nooit dwingen of wijsmaken dat ze "succesvol" moeten zijn. Ze moeten gelukkig zijn. Als dat als schrijnwerker is, is dat ook goed voor mij. Liever dat als burn out, depressie en drama....een leven vol met bonussen is beter als een leven vol met teleurstellingen.
Je hebt me nergens horen zeggen dat een schrijnwerker niet succesvol kan zijn. Er valt meer te rapen daar, dan ze met alle geweld naar de zoveelste nutteloze master-opleiding te sturen, wiens enige verdienste is om kanonnenvlees aan de lopende band te produceren.
Maar er is geen enkele reden om je kids niet aan te leren dat ze ook met schrijnwerkerij steeds moeten streven naar beter/het beste en dat ze vooruit moeten durven kijken.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2016, 12:39   #985
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Je hebt me nergens horen zeggen dat een schrijnwerker niet succesvol kan zijn. Er valt meer te rapen daar, dan ze met alle geweld naar de zoveelste nutteloze master-opleiding te sturen, wiens enige verdienste is om kanonnenvlees aan de lopende band te produceren.
Maar er is geen enkele reden om je kids niet aan te leren dat ze ook met schrijnwerkerij steeds moeten streven naar beter/het beste en dat ze vooruit moeten durven kijken.
Mijn nonkel is bouwvakker van beroep. Zijn broek op de beroepsschool versleten en heeft amper deftig leren lezen en schrijven. Een boer in het kwadraat die nog rochelt en vette pluimen in zijn zakdoeken spuwt. Maar wel een harde werker die op feestdagen op zijn bouwwerven stond als het zelfs sneeuwde. Ondertussen is de man al de 55 gepasseerd en heeft een imperium opgebouwd waar veel ondernemers op jaloers zijn. Die krijgt zijn centen niet meer op en doet nog enkel waar hij zin in heeft. Zijn bedrijf telt ondertussen meer dan 90 mensen in dienst. Wie vandaag handig is en zelf zijn kost goed wil verdienen heeft geen diploma nodig!
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2016, 17:26   #986
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Mijn nonkel is bouwvakker van beroep. Zijn broek op de beroepsschool versleten en heeft amper deftig leren lezen en schrijven. Een boer in het kwadraat die nog rochelt en vette pluimen in zijn zakdoeken spuwt. Maar wel een harde werker die op feestdagen op zijn bouwwerven stond als het zelfs sneeuwde. Ondertussen is de man al de 55 gepasseerd en heeft een imperium opgebouwd waar veel ondernemers op jaloers zijn. Die krijgt zijn centen niet meer op en doet nog enkel waar hij zin in heeft. Zijn bedrijf telt ondertussen meer dan 90 mensen in dienst. Wie vandaag handig is en zelf zijn kost goed wil verdienen heeft geen diploma nodig!
Je nonkel ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2016, 17:48   #987
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
leven van een uitkering zou zonder schaamte moeten zijn
Bij mij was het met volkomen gerechtvaardigd leedvermaak tegenover de financiële terreur ondergaan vanwege de Belgische Staat.

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 december 2016 om 17:48.
Oud 29 december 2016, 01:12   #988
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mij was het met volkomen gerechtvaardigd leedvermaak tegenover de financiële terreur ondergaan vanwege de Belgische Staat.
Joh...wat mogen we ons hier bij voorstellen?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2016, 01:16   #989
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leedvermaak over eigen ellende. Straf!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2016, 01:21   #990
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O jawel, je moet tegenwoordig "je beroepskennis bewijzen". Daarnaast moet je je basiskennis van basisbeheer kunnen bewijzen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2016, 10:21   #991
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Je nonkel ?
Bekend?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O jawel, je moet tegenwoordig "je beroepskennis bewijzen". Daarnaast moet je je basiskennis van basisbeheer kunnen bewijzen.
Beroepskennis bewijzen is een eenvoudig attest of diploma. Bedrijfsbeheer is een Boekhouder nemen. Ga je naar een vennootschap dan moet je niets aantonen want dan regelt de Boekhouder de opstart (volmacht geven om een vennootschap te starten en alles te regelen).
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2016, 11:28   #992
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vroeger kon men een bouwbedrijf starten met omzeggens geen school of 5 jaar ervaring bij een baas.
Nu zijn dat allemaal modulen met verschillende diploma's.
Metsers mogen geen schrijnwerk doen.
Geen electriciteit...enz.
Wie alle attesten of diploma's wil behalen moet 70 jaar naar school.
Oud 29 december 2016, 11:49   #993
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vroeger kon men een bouwbedrijf starten met omzeggens geen school of 5 jaar ervaring bij een baas.
Nu zijn dat allemaal modulen met verschillende diploma's.
Metsers mogen geen schrijnwerk doen.
Geen electriciteit...enz.
Wie alle attesten of diploma's wil behalen moet 70 jaar naar school.
Het vrije westen.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2016, 12:05   #994
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En die avondscholen zijn ook geen oplossingen dikwijls.
Zo wilde ik avondschool doen voor wat schrijnwerk.
Dan mag je een plank ergens opslaan en dat is meegenomen .
Maar dan moet je eerst meubelmaker worden.
Tja en dat ligt toch ver uit de buurt van de bedoeling.
+ 3 jaar iets gaan leren wat je nadien niet kunt gebruiken.

Maar ja..zo krijgen ze de scholen vol.
Dat zal wel de bedoeling zijn.
Oud 29 december 2016, 12:06   #995
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En welke spectaculaire dingen doet hij dan nu zoal ? De kleinkinderen naar school voeren met zijne Mercedes ? Ik wed dat hij niet meer doet dan iedere andere bouwvakker met brugpensioen. Op je 55 moet je sowieso je beste avonturen al hebben beleefd. Een beetje op uw gemak zitten en wat mijmeren met vrienden (als je die nog hebt) is op die leeftijd meestal het enige waar je nog echt van geniet.
Uw nonkel heeft zijn beste jaren gewoon gewerkt en gehad.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 29 december 2016 om 12:10.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2016, 14:40   #996
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En welke spectaculaire dingen doet hij dan nu zoal ? De kleinkinderen naar school voeren met zijne Mercedes ? Ik wed dat hij niet meer doet dan iedere andere bouwvakker met brugpensioen. Op je 55 moet je sowieso je beste avonturen al hebben beleefd. Een beetje op uw gemak zitten en wat mijmeren met vrienden (als je die nog hebt) is op die leeftijd meestal het enige waar je nog echt van geniet.
Uw nonkel heeft zijn beste jaren gewoon gewerkt en gehad.
Ik ben het daar niet eens mee. Op mijn 44-ste veranderde ik mijn leven, waarna ik nog 28 goede jaren meemaakte, waarvan 23 ronduit schitterend. Het verschil van 5 jaar tussen goed en schitterend was ik nog aan het werk.
Oud 29 december 2016, 14:51   #997
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben het daar niet eens mee. Op mijn 44-ste veranderde ik mijn leven, waarna ik nog 28 goede jaren meemaakte, waarvan 23 ronduit schitterend. Het verschil van 5 jaar tussen goed en schitterend was ik nog aan het werk.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2016, 16:38   #998
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
En vanwaar die smiley? Eno lijkt me iemand die wel gewerkt heeft, en langer dan net genoeg om een uitkering te krijgen, hoe zit dit met jou?
Nog steeds te lui om te helpen donderen? Of ga je volgend jaar eens beginnen met werk of opleiding?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2016, 16:53   #999
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Of ga je volgend jaar eens beginnen met werk of opleiding?
Dat doodlopend straatje heeft ze toch helemaal achter de rug. Ik ben een paar jaar blijven proberen leefbaar werk te vinden puur uit financiële wanhoop, al moest ik ook niet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Ook zonder resultaat. Rekening houdend met haar fysieke & geestestoestand is het maar best zoals het is. Ik lees haar boeken graag. Niemand van het forum kan me een vergelijkbaar plezier bezorgen.
Oud 29 december 2016, 16:54   #1000
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Leedvermaak over eigen ellende. Straf!
Leedvermaak over de terugbetalingen van de de overbelasting op een werkende arme onder de vorm van werkloosheidsuitkeringen gedurende 16 jaar. Capiche? .
Arm en werkloos zijn was voor mij in totaal geen ellende. Moeten werken tegen mijn zin en onder de armoedegrens wel. Het was dus zonder meer een bevrijding.
Straf...

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 december 2016 om 17:09.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be