![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze ideale wereld bestaat echter (nog) niet. Een plotse regenbui, een donkere wolk, minder wind, tal van factoren bepalen de opbrengst van wind- en zonne-energie, factoren die we niet in de hand hebben, waardoor er toch centrales elektriciteit moet blijven produceren, elektriciteit die niet gebruikt wordt. We kunnen onze wereld iets idealer maken door te zoeken naar goedkope en vooral grote opslagcapaciteit voor onze energie. In een heel lang verleden (bijna 40 jaar) hadden wij op school een project om energie op te slaan. Ja ook toen bestonden die problemen al. Wij hadden toen een gezamenlijk eindwerk, waarbij we de overtollige energie naar een motor lieten gaan, deze motor diende om een gewicht te verplaatsen in hoogte. Bij minder energie kwam datzelfde gewicht terug naar onder om terug energie op te wekken. Ons project slaagde maar gedeeltelijk omdat wij nog teveel manueel moesten doen (Een PLC hadden we niet ter beschikking), het principe was wel goed. Gelijkaardige projecten bestaan aan grote watervallen, hier wordt water opgepompt naar grote wachtbekkens om energie op te wekken als er minder water voorhanden is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vandaar dat men kiest voor gascentrales, zij zijn iets sneller op te starten, maar ook veel duurder in verbruik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een auto die in de garage staat kan ik op ieder moment gebruiken. Een zonnepaneel zonder zon is waardeloos. Een zonnepaneel, dat gedimensioneerd is voor eigen gebruik, waaraan ik een opslagcapaciteit aan kan koppelen, is dat echter niet. Terwijl de zon schijnt verbruik ik rechtstreeks energie en wordt mijn opslag gevuld. Terwijl de zon gaat rusten, gebruik ik de opgeslagen energie. Begrijpt u het verschil? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ondertussen kunnen we onszelf niet meer voorzien in voedsel. Of Langerlo, iedere dag bossen, ter grootte van 30 voetbalvelden, opstoken. Wat is de maatschappelijke kost hiervan? Dat het afvalhout is, dat is je reinste onzin. De materialen om pellets van te maken of hout in een andere vorm te verbranden, kan perfect dienen als grondstof voor heel andere dingen. Verbrandde grondstof komt nooit terug. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ooit over gehoord? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Thorium is inderdaad kernenergie, maar dan op een veel zuinigere, efficiëntere én veiligere manier (geen risico op meltdown, ook niet als alle elektriciteit wegvalt). Ik pleit dan ook voor een mix aan energiebronnen. Bij gebrek aan zon en wind heb je immers een stabiele energiebron nodig. Ik herhaal, Gas en steenkool zijn in GEEN geval een alternatief! Dat is 100 jaar teruggaan in de tijd! Verstaanbaar schema in de link: http://www.freegrab.net/compare%20energy%20Rubbia.jpg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, ook daar bestaan er fluctuaties. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de kostprijs van de panelen? De aankoopprijs is de laatste tien jaar spectaculair gedaald. Dan neem ik aan dat ook de productieprijs een daling heeft gekend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |