Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 januari 2017, 08:47   #61
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U beweerde dat winkelcentra een groei kennen. Niet dus. Ze delen ook in de klappen.

Tot nu toe heb ik trouwens geen enkele bron weten aan te halen en beperkten uw bijdragen zich tot wat wild om u heen slaan.
Baanwinkels jan.

Geen winkelcenters.

Winkels aan de baan. Baanwinkels dus.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2017, 08:53   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Baanwinkels jan.

Geen winkelcenters.

Winkels aan de baan. Baanwinkels dus.
Als men dan ziet dat winkelcentra ook klappen krijgen ondanks hun grote voordelen op mobiliteitsgebied, dan kan je ook hier concluderen dat deze factor niet de enige is.

De reden lijkt me vrij simpel te zijn: heel wat baanwinkels liggen rond bepaalde grote assen waar mensen sowieso dagelijks al rijden. Dan is het gemakkelijk om na het werk even te stoppen en daar (bepaalde) inkopen te doen. Hoe open je een stad ook trekt, dat element kan je gewoonweg nooit bereiken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2017, 11:21   #63
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als men dan ziet dat winkelcentra ook klappen krijgen ondanks hun grote voordelen op mobiliteitsgebied, dan kan je ook hier concluderen dat deze factor niet de enige is.

De reden lijkt me vrij simpel te zijn: heel wat baanwinkels liggen rond bepaalde grote assen waar mensen sowieso dagelijks al rijden. Dan is het gemakkelijk om na het werk even te stoppen en daar (bepaalde) inkopen te doen. Hoe open je een stad ook trekt, dat element kan je gewoonweg nooit bereiken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2017, 11:40   #64
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Stadscentra die aangenaam zijn om in te vertoeven, rond te wandelen, een koffieke te drinken op een terrasje, zullen ook meer winkelende mensen aantrekken.

Ik begrijp dan ook niet helemaal waarom men gewoon niet meer stadscentra autovrij maakt voor ten minste de winkeluren door de dag (zodat leveringen nog steeds kunnen plaatsvinden).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2017, 13:26   #65
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard



Gisteren in het journaal geweest waarom baanwinkels beter doen dan stadswinkels.

Omdat ze bereikbaar zijn.
En parking hebben.

De stad heeft zijn eigen klienteel weggevaagt.
En dat kan je alleen maar als je oerdom bent.
Bij deze dus bewezen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2017, 13:28   #66
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Stadscentra die aangenaam zijn om in te vertoeven, rond te wandelen, een koffieke te drinken op een terrasje, zullen ook meer winkelende mensen aantrekken.

Ik begrijp dan ook niet helemaal waarom men gewoon niet meer stadscentra autovrij maakt voor ten minste de winkeluren door de dag (zodat leveringen nog steeds kunnen plaatsvinden).
Je moet al een straffe zijn om 8 uur werk op 2 uur te kunnen doen.

Ben jij zo ne straffe?
Anders...de stad ligt open voor u.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2017, 14:06   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Gisteren in het journaal geweest waarom baanwinkels beter doen dan stadswinkels.

Omdat ze bereikbaar zijn.
En parking hebben.

De stad heeft zijn eigen klienteel weggevaagt.
En dat kan je alleen maar als je oerdom bent.
Bij deze dus bewezen.
Winkelcentra hebben dat ook allemaal, en toch krijgen ze klappen. D�*t is bijgevolg niet de oorzaak.

Wel het feit dat baanwinkels bijna steeds langs grote assen liggen waar er dagelijks sowieso veel verkeer komt. En dan is het gemakkelijk om voor of na werk enkele zaken te regelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2017, 14:38   #68
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je moet al een straffe zijn om 8 uur werk op 2 uur te kunnen doen.
Wat bedoel je daar nu mee?
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2017, 14:40   #69
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In zwitserland valt nog wat te verdienen ook.

Niet te vergelijken met dit kutland hier.
Waarom ben je er dan zo tegen dat men een voorbeeld neemt aan beter functionerende landen?
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2017, 16:33   #70
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.376
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Winkelcentra hebben dat ook allemaal, en toch krijgen ze klappen. D�*t is bijgevolg niet de oorzaak.

Wel het feit dat baanwinkels bijna steeds langs grote assen liggen waar er dagelijks sowieso veel verkeer komt. En dan is het gemakkelijk om voor of na werk enkele zaken te regelen.
Winkelcentra bereikbaar Al eens op een zaterdag naar Wijnegem geweest? Je staat eerst een uur aan te schuiven om de parking op te geraken en vervolgens weer een uur om eraf te geraken.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2017, 16:59   #71
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Waarom ben je er dan zo tegen dat men een voorbeeld neemt aan beter functionerende landen?
Mambo vertoeft graag in kutlanden, en dat moet ook zo blijven.

In elk geval is hij tegen elke verbetering van de luchtkwaliteit en de verbetering van de leefbaarheid in stadscentra. Als een grote stadswinkel 100 bezoekers per uur heeft heeft moeten die daar allemaal voor de etalage kunnen parkeren, desnoods opeengestapeld. LOL
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 februari 2017 om 16:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2017, 17:40   #72
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Winkelcentra hebben dat ook allemaal, en toch krijgen ze klappen. D�*t is bijgevolg niet de oorzaak.

Wel het feit dat baanwinkels bijna steeds langs grote assen liggen waar er dagelijks sowieso veel verkeer komt. En dan is het gemakkelijk om voor of na werk enkele zaken te regelen.
Je verstaat totaal niks van handel.

Hoeveel keer ben jezelf het afgelopen jaar in een winkelcenter geweest en waarom?
Misschien dat je het zo wat snapt?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2017, 17:43   #73
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Mambo vertoeft graag in kutlanden, en dat moet ook zo blijven.

In elk geval is hij tegen elke verbetering van de luchtkwaliteit en de verbetering van de leefbaarheid in stadscentra. Als een grote stadswinkel 100 bezoekers per uur heeft heeft moeten die daar allemaal voor de etalage kunnen parkeren, desnoods opeengestapeld. LOL

Jij bent ook een oen.
Mocht je handelaar zijn deed je waarschijnlijk de lichten uit, de verwarming af en de deur op slot.
Waarom?
Omdat jij zo bent.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2017, 17:44   #74
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Wat bedoel je daar nu mee?
Omdat mensen om 8 uur beginnen en de winkels om 10 uur open gaan.
Wat ga je de rest van de dag doen als leverancier?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2017, 00:21   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je verstaat totaal niks van handel.

Hoeveel keer ben jezelf het afgelopen jaar in een winkelcenter geweest en waarom?
Misschien dat je het zo wat snapt?
U had het toch over baanwinkels?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2017, 01:03   #76
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Jij bent ook een oen.
Mocht je handelaar zijn deed je waarschijnlijk de lichten uit, de verwarming af en de deur op slot.
Waarom?
Omdat jij zo bent.
Relevantie: nul
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 februari 2017 om 01:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2017, 01:08   #77
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Winkelcentra bereikbaar Al eens op een zaterdag naar Wijnegem geweest? Je staat eerst een uur aan te schuiven om de parking op te geraken en vervolgens weer een uur om eraf te geraken.
Tja, je woont blijkbaar in de verkeerde provincie .
Je zult dus zeker geen tweede keer meer op een zaterdag naar Wijnegem rijden...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 februari 2017 om 01:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 13:40   #78
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Ik nodig je dan eens uit om Aarschot te gaan bezoeken. Een voor een vallen de handelszaken en komt er leegstand.
(...)
Dat heeft niet zozeer te maken met een LEZ, maar naast andere zeker wel met het autovrij maken van centra. Voor handelszaken die iets verkopen wat niet direct vlot draagbaar is, is er in die zones geen toekomst.
Grotere steden zoals Antwerpen of Gent hebben nog andere troeven waardoor mensen toch blijven komen, maar de kleinere provinciesteden zoals Aarschot of Turnhout hebben die niet en kwijnen weg.
Onlangs nog in het nieuws dat Mediamarkt zijn vestiging op de Bruul in Mechelen gaat sluiten oa wegens te moeilijk om te parkeren.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 14:24   #79
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Al sinds 1996 bestaan er LEZ's in Europa. Ik dacht de eerste in Zweden.

Maar wat levert dat nu op voor de luchtkwaliteit?
In bijgaand document van de universiteit van Birmingham werden de resultaten van LEZ's in de verschillende landen onderzocht.
http://pure-oai.bham.ac.uk/ws/files/...nment_2015.pdf

Conclusie is dat de resultaten zoals voorspeld uit de modelberekeningen in de praktijk niet worden gevonden en dat in het beste geval er enkele %-en winst kunnen worden geboekt. In de zomer dikwijls iets beter zichtbaar dan in de winter.

Door de band geringe tot verwaarloosbare effecten dus.

Waarom beginnen we er hier dan mee? Kost allemaal geld, je valt er mensen mee lastig en dat voor niets.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 15:11   #80
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Al sinds 1996 bestaan er LEZ's in Europa. Ik dacht de eerste in Zweden.

Maar wat levert dat nu op voor de luchtkwaliteit?
In bijgaand document van de universiteit van Birmingham werden de resultaten van LEZ's in de verschillende landen onderzocht.
http://pure-oai.bham.ac.uk/ws/files/...nment_2015.pdf

Conclusie is dat de resultaten zoals voorspeld uit de modelberekeningen in de praktijk niet worden gevonden en dat in het beste geval er enkele %-en winst kunnen worden geboekt. In de zomer dikwijls iets beter zichtbaar dan in de winter.

Door de band geringe tot verwaarloosbare effecten dus.

Waarom beginnen we er hier dan mee? Kost allemaal geld, je valt er mensen mee lastig en dat voor niets.
Dus? Hangt er vanaf hoe jij die studie leest, jij leest ze diagonaal.

Zeer moeilijk te meten die studies, de lucht staat ook niet stil hé...
Het verwondert me zelfs dat ze van meer dam 10 % vermindering spreken.
En dan nog bij de totaal verkeerde maat PM10, ze slaan er dus met hun klak naar. Totaal waardeloos. Hoeveel studies zijn er bij waar men PM 1 of zelfs PM 0,1 meet? GEEN ENKELE Peter.

Is er een studie die het verschil maakt in het soort giftigheid?
Als men fijnstof meet bvb PM 2,5 en de dwaze PM 10 hoeveel ervan komt er uit de uitlaat? LEZ reduceeren de uitlaatemissies maar die studies meten alles, ook het stof van rubber (bandenslijtage enz...)

Citaat:
529 Reductions in annual mean PM10 concentrations up to 7% have been reported in German LEZs, but in many LEZs no effect has been observed. In Munich the combination of a LEZ and a ban on HGVs travelling through the city centre has been shown to reduce PM10 concentrations by up to 13%.

Ook het verkeer staat niet stil ttz er worden door die LEZ milieuvriendelijkere wagens gekocht. Ook het rijgedrag en het vlotter verkeer speelt een rol, maar vooral de weersomstandigheden. Al die parameters in ´t oog houden en dan nog een objectief resultaat halen lijkt me bijna utopie.

Citaat:
(507) LEZs can only impact on the traffic component, which for PM10 and PM2.5 is relatively small as the regional background often dominates. Also they do not impact on non-exhaust PM emissions from traffic which may be an equally or more important emission source, but is currently uncontrolled (Harrison et al., 2012).

(512) Determining the impact on air quality is difficult due to a range of confounding factors, particularly meteorological influences, but also the traffic contribution, the changing nature of vehicle fleets, policies such as the introduction of vehicle scrappage schemes, the composition of traffic close to the monitoring stations and changes in vehicle flows. Economic factors such as recession and oil prices can also play an important role in determining the rate of new car purchase and use of vehicles.

(518) The statistical method and period of data used to isolate the LEZ effect are also important. Some studies have used very simple statistics while other used detailed pairing or filtering of the data to identify an impact. Where comparisons are made between sites within and outside a LEZ over time it is important that traffic flow data is available as any improvement in air quality may be due to changes in traffic flows rather than the influence of the LEZ.
Ik heb de studie volledig gelezen, eigenlijk zeggen menige studies zelf dat zoiets te willen meten waardeloos is.

Dat maakt jouw persoonlijke conclusie ook waardeloos, Peter.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 februari 2017 om 15:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be