Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2017, 14:39   #261
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Of hoe een kinderhand gauw gevuld is:
katholieken en kinderhanden, het blijft altijd delicaat.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 14:41   #262
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of hoe een kinderhand gauw gevuld is:
Dat is tegenover mijn betoog een aanmatigende, betuttelende reactie , toevallig van een man die zichzelf als expert in het Katholicisme ziet?
Bedankt mijn stelling zo duidelijk te bevestigen!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 14:45   #263
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
U maakt een denkfout.
Een imam is niets anders dan voorganger in gebed omdat de leer de verplichting inhoudt, dat wanneer twee moslim binnen, eentje moet voorgaan in het gebed.
Iedere moslim is dus wanneer nodig, imam.

Is iedere protestant ook dominee en ieder Katholiek ook priester?
Nee omdat aan die functies theologische kennis gekoppeld wordt als basisvoorwaarde over die titel en een orgaan ziet daarop na vanuit een gezaghebbende functie.

Dat is een hierachische structuur die binnen islam ontbreekt omdat de leer dit anders invult. Iedere moslim staat onmiddellijk en persoonlijk voor Allah en beslist zelf hoe hij de koran interpreteert.
Het is niet omdat die opvattingen over interpretatie uitmonden in scholen en groepen, dat grote delen van die leer zich vertegenwoordigt zien.
Wat hen bindt is de umma, moslims wereldwijd.
U maakt weer de fout door ervan uit te gaan dat alle protestanten een (strikte) hiërarchie kennen. De wederdopers kennen dat bijvoorbeeld totaal niet, net zoals zovele andere protestantse groepen (vooral in de VS). Daarom ook de enorme versplinterdheid in de protestantse wereld. Iedereen is er zowat zijn eigen baas.

U bent ook fout als u denkt dat de functie van imam door iedereen kan worden waargenomen of dat de voorbidder in een gebed buiten de moskee gelijk te stellen is met de imam in de moskee.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 14:47   #264
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is tegenover mijn betoog een aanmatigende, betuttelende reactie , toevallig van een man die zichzelf als expert in het Katholicisme ziet?
Bedankt mijn stelling zo duidelijk te bevestigen!
Erg, nietwaar, een katholieke man die u de levieten leest... Dat moet ik meer doen, zo te zien aan uw reactie.
Oud 11 februari 2017, 14:59   #265
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U maakt weer de fout door ervan uit te gaan dat alle protestanten een (strikte) hiërarchie kennen. De wederdopers kennen dat bijvoorbeeld totaal niet, net zoals zovele andere protestantse groepen (vooral in de VS). Daarom ook de enorme versplinterdheid in de protestantse wereld. Iedereen is er zowat zijn eigen baas.

U bent ook fout als u denkt dat de functie van imam door iedereen kan worden waargenomen of dat de voorbidder in een gebed buiten de moskee gelijk te stellen is met de imam in de moskee.
Dan zijn alle moslims die me dit zorgvuldig hebben uitgelegd dus fout. Ik zag anders dat de praktijk in moskee's dit bevestigd.

Ik maak geen fout maar u, en dat ongelijk toegeven is voor u " not done".
Als patriarch heeft u gelijk toch? U bent een man en onderwijzer, gelukkig denken niet alle mannen zoals u.
Ja Jan, in Amerika lopen de meest krankzinnige gelovigen los, maar die subgroepen zijn in het geheel in Europa te verwaarlozen. Ookal groeit Jehova getuigen, nogal wat Afrikanen rekenen zichzelf tot die stroming en vestigen zich hier.
Probeer eens een steekhoudend argument te verzinnen en kom van je preekstoel af?
Oud 11 februari 2017, 14:59   #266
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Erg, nietwaar, een katholieke man die u de levieten leest... Dat moet ik meer doen, zo te zien aan uw reactie.
En nog een bonuspunt, hoera en dank je wel!
Oud 11 februari 2017, 15:04   #267
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zijn alle moslims die me dit zorgvuldig hebben uitgelegd dus fout. Ik zag anders dat de praktijk in moskee's dit bevestigd.
Welke moskee wordt geleid door iemand die geen imam is? U verwart met het louter voorgaan in het gebed. In veel moskeeën is er daarvoor zelfs een beurtrol (jonge kerels van wie men hoopt dat ze misschien later ook imamstudies zullen volgen), maar dat zal nooit gebeuren zonder de aanwezigheid van de imam (tenzij bijzondere omstandigheden natuurlijk). Ook al is er iemand anders dan de imam die bijvoorbeeld de koranverzen reciteert, dan nog zal de imam de preek verzorgen. En hij alleen. In de moskee mag alleen de imam de nachtgebeden voorbidden tijdens de ramadan.

Een vrouw mag trouwens nooit voorgaan in het gebed in de moskee, wat ze evenwel wel mag als een groepje vrouwen ergens elders onder elkaar bidden.
Oud 11 februari 2017, 15:05   #268
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als patriarch heeft u gelijk toch? U bent een man en onderwijzer, gelukkig denken niet alle mannen zoals u.
Erg, toch, alice, een man die denkt als een man! Verschrikkelijk!
Oud 11 februari 2017, 15:06   #269
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja Jan, in Amerika lopen de meest krankzinnige gelovigen los, maar die subgroepen zijn in het geheel in Europa te verwaarlozen. Ookal groeit Jehova getuigen, nogal wat Afrikanen rekenen zichzelf tot die stroming en vestigen zich hier.
Herleiden we de islam dan ook alleen tot de islam van Marokko? Om welke reden moeten we doen alsof er buiten Europa geen christenen voorkomen?
Oud 11 februari 2017, 15:13   #270
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Weet U waarin ik geloof? Ik ben consequent.
Jezus kwam man en vrouw gelijk stellen. Dat staat niet in de bijbel omdat ze dat weg gelaten hebben. De mannelijke invloed is te significant overheersend.
bron??

Citaat:
Ik zei U al, de bijbel is een boek over God van godsgeïnspireerden. Niet het boek van God himself.
Onzin. De Bijbel is het Woord van God, niet geïnspireerd door God. Die discussie heb ik hier nog maar een paar dagen geleden gevoerd.

2 Petrus 1:20

Citaat:
Above all, you must understand that no prophecy of Scripture came about by the prophet’s own interpretation of things. 21 For prophecy never had its origin in the human will, but prophets, though human, spoke from God as they were carried along by the Holy Spirit.
In de catechismus staat het volgende:

Citaat:
In Sacred Scripture, the Church constantly finds her nourishment and her strength, for she welcomes it not as a human word, "but as what it really is, the word of God"
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 15:17   #271
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het evangelie van Thomas en Magdalena.

Simon Petrus zei tot hem:
Stuur Maria van ons weg, want vrouwen zijn het leven niet waard.
Jezus zei:
Zie, ik zal mij met haar verbinden en haar tot mens maken,
opdat ook zij een levende geest worde, net als jullie mannen
.
Want ook iedere vrouw die mens wordt zal het koninkrijk der hemelen binnengaan.
Dat zijn apocriefen.
Oud 11 februari 2017, 15:23   #272
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus volgens U is de bijbel compleet?
In mijn leven is hij aangegroeid. Het Judas evangelie is er mee in verwerkt nu.
apocrief

Citaat:
Galaten en dergelijke staat niet in mijn oude bijbel.

Ook laten ze nu hoofdstukken weg zoals Job 13 tot en met 14.
Weet U waarom?
Me dunkt dat er van uw 'oude bijbel' een paar pagina's zijn gesneuveld.
Oud 11 februari 2017, 15:29   #273
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
bron??

https://nl.wikipedia.org/wiki/Evange...Nag_Hammadi%29

Citaat:
opdat ook zij een levende geest worde, net als jullie mannen.
Volgens Petrus moest Magdalena eerst weg, hij was stikjaloers op haar. Omdat zij Jezus favoriete discipel was.
In de bijbel vind je uiteraard dat vrouwen moeten zwijgen, ook in het nieuwe testament zoals 1 Korintiers 14:34

Ik heb zelfs passages gevonden waar Jezus zegt dat mensen gedood moeten worden die niet in Hem geloven.

Lucas 19:27 ‘Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.’

Ik neig dan eerder naar het manuscript van zij die hem voor, tijdens en na zijn dood bijstonden. En dat waren Thomas, Magdalena en Zijn moeder Maria. Magdalena was het eerste gezicht dat Jezus zag na Zijn wederopstanding, Petrus had Hem al 3x geloochend.

Citaat:
Onzin. De Bijbel is het Woord van God, niet geïnspireerd door God. Die discussie heb ik hier nog maar een paar dagen geleden gevoerd.[/quote
Bron?

Laatst gewijzigd door Peche : 11 februari 2017 om 15:31.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 15:30   #274
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk maar eens in de nieuwere versies.
Hier staat ie ook niet tussen.
http://www.online-bijbel.nl/bijbelboek/Job/0/
Alles staat er gewoon

www.biblegateway.com
Oud 11 februari 2017, 15:40   #275
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Evange...Nag_Hammadi%29

Volgens Petrus moest Magdalena eerst weg, hij was stikjaloers op haar. Omdat zij Jezus favoriete discipel was.
In de bijbel vind je uiteraard dat vrouwen moeten zwijgen, ook in het nieuwe testament zoals 1 Korintiers 14:34

Ik heb zelfs passages gevonden waar Jezus zegt dat mensen gedood moeten worden die niet in Hem geloven.

Lucas 19:27 ‘Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.’

Ik neig dan eerder naar het manuscript van zij die hem voor, tijdens en na zijn dood bijstonden. En dat waren Thomas, Magdalena en Zijn moeder Maria. Magdalena was het eerste gezicht dat Jezus zag na Zijn wederopstanding, Petrus had Hem al 3x geloochend.
Wat heeft dat te maken met mannen en vrouwen gelijk maken? Bovendien is dat een apocrief!

Lees eens Efeziërs, 1 Timottheus of 1 Petrus. Daarin worden mannen en vrouwen duidelijk een andere rol toegedicht.

Citaat:
Bron?
https://www.biblegateway.com/passage...21&version=NIV

http://www.vatican.va/archive/ccc_cs...m/p1s1c2a3.htm
Oud 11 februari 2017, 15:44   #276
Peche
Banneling

Standaard

Wat is de apocrief dan voor iemand ter dood veroordelen als deze het koningschap van Christus weigert?

Petrus zegt tegen Jezus: Stuurt Magdalena weg, want zij is een vrouw en niet waardig te leven. Toen zei Jezus "ik maak haar tot één zoals jullie!"

Hoe is dat niet gelijkstellen? Ik zei U al, in de bijbel vind je inderdaad teksten die zeggen dat vrouwen moeten zwijgen. Maar dat komt omdat het Thomas evangelie en dat van Magdalena niet erkend worden. In het Thomas evangelie lezen we:

Jezus zei:
Oud 11 februari 2017, 15:46   #277
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat jij weergeeft is vooral het Katholieke. Veelal Christenen zijn al progressief sedert de jaren stilletjes hoor. Niet iedereen nam meneer pastoor serieus he Guinevere. Er zijn altijd seculieren geweest. Het was een langdurig proces om staat en Kerk te scheiden. Nu staan we voor staat en moskee scheiden.
Jij haalt een aantal dingen door elkaar. De maatschappij is geseculariseerd, niet het christendom. Het christendom is geen synoniem voor ''de gangbare normen en waarden in West-Europa''.
Oud 11 februari 2017, 15:49   #278
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is de apocrief dan voor iemand ter dood veroordelen als deze het koningschap van Christus weigert?

Petrus zegt tegen Jezus: Stuurt Magdalena weg, want zij is een vrouw en niet waardig te leven. Toen zei Jezus "ik maak haar tot één zoals jullie!"

Hoe is dat niet gelijkstellen? Ik zei U al, in de bijbel vind je inderdaad teksten die zeggen dat vrouwen moeten zwijgen. Maar dat komt omdat het Thomas evangelie en dat van Magdalena niet erkend worden. In het Thomas evangelie lezen we:

Jezus zei:
Begrijp je wat met 'apocrief' wordt bedoeld?
Oud 11 februari 2017, 15:51   #279
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Begrijp je wat met 'apocrief' wordt bedoeld?
Het is Grieks voor het verborgene, het geheime.
Spreekwoordelijk, maar wat wordt daar dan werkelijk gezegd door Jezus in Lukas 19:27?
Oud 11 februari 2017, 16:27   #280
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U maakt een denkfout.
Een imam is niets anders dan voorganger in gebed omdat de leer de verplichting inhoudt, dat wanneer twee moslim binnen, eentje moet voorgaan in het gebed.
Iedere moslim is dus wanneer nodig, imam.

Is iedere protestant ook dominee en ieder Katholiek ook priester?
Nee omdat aan die functies theologische kennis gekoppeld wordt als basisvoorwaarde over die titel en een orgaan ziet daarop na vanuit een gezaghebbende functie.

Dat is een hierachische structuur die binnen islam ontbreekt omdat de leer dit anders invult. Iedere moslim staat onmiddellijk en persoonlijk voor Allah en beslist zelf hoe hij de koran interpreteert.
Het is niet omdat die opvattingen over interpretatie uitmonden in scholen en groepen, dat grote delen van die leer zich vertegenwoordigt zien.
Wat hen bindt is de umma, moslims wereldwijd.
Heel wat christelijke groeperingen zoals baptisten aanvaarden ook geen hiërarchie of structuur en ligt de nadruk ook op de persoonlijke relatie met God.

Maar waarom denk je eigenlijk dat de aanwezigheid van zo'n centraal gezag of structuur automatisch leidt naar een meer 'progressieve' of 'liberale' aanpak? Het lijkt mij dat dat even goed het omgekeerde kan bewerkstelligen. In de VS gaat de grootste dynamiek uit van baptistenkerken, ook in Brazilië bv. kun je dat vaststellen. 'Liberale' kerken zoals de kerk van zweden zijn op sterven na dood.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be