![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het frans dat mijn Brusselse en Waalse zakenrelaties spreken, laat staan gewoon op straat en winkels of restaurants staat mijlen ver van dit grappig Beulemans taaltje. Ik heb trouwens 2 Waalse werknemers die spreken een treffelijk frans. Die verstaan allemaal geen kloten van dat "Brussels". Dat gelijk stellen met Belgisch frans is totaal belachelijk en onjuist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Na 2 dagen tot +105 berichten.
Je persiste et je signe Gefrustreerde VL + WA + BXL uit belgenland.
![]() |
#107 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Volgens deze theorie zouden buitenlanders, van zodra ze merken dat ze met een buitenlander te maken hebben, wat meer hun best doen om standaardtaal te spreken, zodat de buitenlander in kwestie makkelijker de conversatie kan volgen. Bad Attila vindt dit waarschijnlijk net iets te ver gezocht...
![]() |
![]() |
#108 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben West-Vlaming en als ik een telefoontje doe naar een helpdesk waarvan ik weet dat hij niet in mijn provincie ligt zal ik ook mijn best doen de regionale klanken wat te vermijden. Maar de Franstaligen denken natuurlijk weer dat ze daar gisteren het wiel uitgevonden hebben...
![]() |
![]() |
#109 | |
|
![]() Citaat:
Stel je volgende situatie voor : je bent met een broer of zus aan het babbelen. Je babbelt snel, gebruikt het plaatselijke dialect, enz. Dan komt er plots iemand bijstaan, die jullie beiden kennen. Het is een Franstalige die goed Nederlands spreekt (naar het schijnt worden ze door biologen soms wel eens in het wild aangetroffen), dan ga je toch niet beweren dat je je taal niet aanpast? Je gaat trager spreken, streektaal vermijden, enz. En die buitenlander zal dan, net zoals jij, met de illusie leven dat men hem overal perfect verstaat, en dat die taal van ons nog niet zo moeilijk is.
![]() |
![]() |
#110 |
|
![]() Wat hier nog niet gezegd is :
die verschillende talen die Frankrijk ooit rijk was (Occitaans, Picardisch en dergelijke), die hebben de Fransen met geweld uitgeroeid. Kinderen die op school durfden de andere taal spreken (en er waren er een pak, en dat zijn andere talen, en geen dialecten), die kregen gewoon slaag. En zo zijn die talen met geweld uitgeroeid. Bretoens bestaat nog wat, maar de meeste anderen zijn bijna compleet verdwenen. Als Frans meer gestandaardiseerd is dan Nederlands, dan is dat niet omdat zij zo'n cultuurmensen zijn, en wij barbaren. Het is precies het tegenovergestelde, het is door hun barbaarse manier van optreden tegen iedereen die niet de standaardtaal sprak dat ze op dat punt gekomen zijn... En wie al eens een andere taal geleerd heeft, weet dat regionale verschillen echt niet zo uitzonderlijk zijn. Het Spaans van Argentinië heeft zelfs een eigen manier om werkwoorden te vervoegen (bijv. tenés tov. tienes). Het Portugees van Brazilië heeft een (lichtjes) andere spelling, en andere grammaticale regels dan dat van Portugal, en een pak afwijkende woordenschat (bijv. cafe de manhã tov. pequeno-almoço). En het Duits dat de Zwitsers spreken is nogal onbegrijpbaar, zelfs als je goed Duits kent. Waar het gewoon op neerkomt is dat Franstaligen niet te hoog van de toren moeten blazen, hun taal is niet beschaafder dan die van een ander, er zit iets meer standaardisatie in, maar dat komt door het geweld dat ze gebruikt hebben in het verleden, en hun tactiek om andere talen als dialecten af te doen, en als minderwaardig voor te stellen. Tiens, een beetje zoals ze met het Nederlands doen, zeker?
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 12 februari 2017 om 09:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
|
![]() Citaat:
Zij mist de taalkundige finesse van een echte Franstalige, en ook in het Nederlands is zij de mindere.
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 12 februari 2017 om 09:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn Frans is perfect, mijn Nederlands minder. DT zal ik nooit leren en mijn zinsbouw laat soms te wensen over in het Nederlands. Als ik kranten en magazines koop zal dat steeds Frans zijn alleen The Economist in het Engels. Het nieuws volg ik altijd op France 2 soms op TF1. Ik heb weinig finesses met het Nederlands, het is voor mij gewoon een gebruikstaal geen taal waar ik van hou zoals het Frans.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
|
![]() Citaat:
Toch zeggen Franstaligen mij dat mijn Frans niet slecht is. Ik ben trots op mijn 6 taligheid. Ik luister tijdens werkdagen altijd naar wat Spaanse en Portugese radio. Het geeft mij ook de mogelijkheid een tegengewicht te hebben voor de propaganda die in nieuwsberichten sluipt. Als ik niet van het Frans houd, is dat omwille van belachelijke grammaticale regels (letters die je moet schrijven, maar je niet eens hoort, nutteloze ballast dus), en ook omwille van hun misplaatst superioriteitsgevoel. Spaanstaligen, Portugeestaligen, Duitstaligen, Engelstaligen, ... die vinden het allemaal heel leuk dat je hun taal zo goed spreekt, maar een Franstalige doet altijd alsof het nog niet genoeg is. De DT regels niet willen leren getuigt van intellectuele luiheid. Er zijn een paar regeltjes, maar die zijn veel minder complex dan bijv. de regels waarbij je in het Frans é, ée, és, ées schrijft. En het idiote van het Frans is dat je dat niet eens hoort. 6 blz. regels voor iets wat je niet hoort. En in tegenstelling tot bij het Spaans en Portugees heb je daar geen enkel praktisch voordeel van. Bij die laatste 2 talen kun je perfect schrijven : Tengo / Tenho Tienes / Tens zonder daarbij het persoonlijk voornaamwoord te vermelden, gewoon door de vervoeging van het werkwoord weet men al over welke persoon het gaat. Bij het Frans moet je overal een -s bijschrijven of niet, en moet je dan toch nog het persoonlijk voornaamwoord erbij schrijven. Je hebt dus de moeilijke vervoeging, én het persoonlijk voornaamwoord nodig. Dat is gewoonweg stom. Dt heeft een historische reden. Vroeger schreef en zei men niet : hij wordt, zij vindt, maar hij wordet, zij vindet, jij kunnet, jij vraget, enz. Die e op het einde is weggevallen door taalevolutie, de t is gebleven.
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 12 februari 2017 om 10:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn Spaans zou beter kunnen (en ik hou ook van Spaans, zowel Castilliaans als Catalaans) maar voor het dagelijks gebruik voldoende. Engels is gewoon mijn zakentaal. Aan Duits heb ik een hekel, dat ligt me absoluut niet, ik zal het maar spreken als het niet anders kan. Tenslotte kan ik mijn plan trekken in het Chinees (niet schrijven maar wel sommige tekens herkennen) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Engels heeft zoiets nooit gekend. Het Engels is gewoon zachtjes geëvolueerd door a) het imiteren van de woordenschat en de uitspraak die te horen was bij de "upper class" uit Zuid-Oost Engeland; b) de invloed van grote 17e eeuwse literatoren zoals William Shakespeare en John Milton. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben evenzeer op The Economist geabonneerd. Je hebt er elke week wel een flinke boterham aan. Er zijn weinig weekbladen die er in slagen om met dergelijke presentatie (een eerder schaars gebruik van afbeeldingen) nog steeds financieel succesvol te zijn. Dat pleit voor de kwaliteit van hun artikels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
omdat U ze reeds jarenlang zeer regelmatig bekijkt. Daar gaat deze draad niet over. Het zijn de Fransen die de Belgische Franstalige series niet begrijpen,daar gaat het over. TF1 moet de Belgische Franstalige serie vertalen omdat de Franse kijkers dat Belgisch Frans niet begrijpen . Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 12 februari 2017 om 11:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |