Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2017, 12:42   #341
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Het is wel iets ingewikkelder. De vraag is alleen hoever de individuele vrijheid moet gaan, wanneer zij de rest van de bevolking begint te belasten.
Dat drugs, of eender wat, illegaal maken, een verhoging van de criminaliteit geeft, zal wel een feit zijn. Maar ze legaal maken, verhoogt dan weer, de problemen voor de samenleving. Het is uiteindelijk niet alleen de criminaliteit die problemen veroorzaakt.
En trouwens onze individuele vrijheid laat ons dan wel toe om bijna �* volonté aan bvb abortus toe doen, maar laat ons dan weer niet toe, om 's nachts, op een lege autostrade, tegen een snelheid van 121km/h te rijden.
Het roken van een jointje in een privé omgeving wanneer geen kinderen in de buurt zijn is een pure individuele aangelegenheid.

Men moet de mensen ontmoedigen om het te doen, meenemen in de opvoeding, taxen heffen, sensibiliseren enz... Met ongewenste zwangerschap moet men dit ook doen en men moet het zelfs doen voor het eten van groenten en fruit.

Maar het feit dat het legaal is kan het thema bespreekbaar en zichtbaar maken. Nu kan men er niet over praten want het is verboden en dus het praten niet waard.

Trouwens snel rijden wanneer men alleen in de auto is op een lege autostrade zonder dat het geluidsoverlast bezorgt vind ik ook een een individuele vrijheid en zou ook moeten toegelaten zijn.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2017, 12:44   #342
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ja! MAar ik zal de sigarettenfabrieken wel verbieden er chemische stoffen bij te voegen die ze extra verslavend maken.

Daarbovenop: cannabis is een medicinale plant.
Waarom mag dat niet zijn? Kijkt toch eens verder dan je neus is he.
Het begrip medicinale plant is maar een uitvindsel van jou.

Waar ik wel mee akkoord ga - en waar ik niet begrijp waarom iemand daar tegen is -:
net zoals morfine medicinaal gebruikt wordt, zou cannabis dat ook moeten aangewend kunnen worden.
Ik denk niet dat cannabis ook maar iets geneest, maar het onderdrukt bij sommige ziektebeelden heel erg nafaste symptomen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2017, 12:44   #343
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Mooi, die individuele vrijheid zou heel leuk zijn als daar individuele verantwoordelijkheid zou tegenoverstaan.
Maar daar wringt juist het schoentje.
Ze zijn de eersten om de gemeenschap verantwoordelijk te stellen als het misgaat.
Wie is zij? Ik ken veel mensen die in hun jonge jaren een jointje gerookt hebben. Nu zijn dit zeer keurige mensen die veel meer verantwoordelijkheidsgevoel hebben dan de meesten hier op dit forum.
Oud 8 maart 2017, 12:47   #344
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Tussen illegaal en "maatschappelijk voldoende onaanvaardbaar" is er nog een wereld van verschil.
...
Daar moet niet noodzakelijk een heel groot verschil tussen zijn.

Vergelijk:
een rood licht voor auto's geeft aan dat rood licht rijden voor een bestuurder illegaal is;
een rood voetgangerslicht geeft ook iets in die aard aan.

Toch zit daar maatschappelijk een licht verschilleke op. Daar moet ge niet eens goed voor kijken. Een klein beetje willen kijken is al genoeg om dat te zien.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2017, 12:56   #345
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wie is zij? Ik ken veel mensen die in hun jonge jaren een jointje gerookt hebben. Nu zijn dit zeer keurige mensen die veel meer verantwoordelijkheidsgevoel hebben dan de meesten hier op dit forum.
Ik onthou vooral "gerookt hebben".
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2017, 12:59   #346
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook het jointje dat ze vandaag roken zullen ze morgen 'gerookt hebben.'
Oud 8 maart 2017, 13:10   #347
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ook het jointje dat ze vandaag roken zullen ze morgen 'gerookt hebben.'
Maar dat van morgen nog niet.
Oud 8 maart 2017, 13:24   #348
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Denk ik, ik zou eens moeten vragen indien ze er nu nog af en toe eentje opsteken. Ze vinden wel het verbod nog steeds hypocriet, zoveel is zeker.

Wat ik ook merk is dat ze nu meer drinken dan vroeger.

Als ik student was werd er nogal het één en ander verzet. En ik was dan nog niet eens studentikoos, dus een cantus liet ik aan mij voorbijgaan. Bij hen was dit minder. Ik denk dat er bij studenten die cannabis gebruiken minder gezopen wordt.
Oud 8 maart 2017, 13:25   #349
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen, dit zullen ze overmorgen gerookt hebben.
Oud 8 maart 2017, 13:29   #350
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het verschil is: ginder bouwt men tabak af; hier zijn het alleen maar losers die cannabis willen opbouwen.

.
En ik denk dat het oude, bange, conservatieve zakken zijn die cannabis illegaal willen houden.

Pas op, ik ben zelf wel een beetje een oude zak maar ik ben niet bang of conservatief, ik omarm veranderingen die zinvol zijn.
Oud 8 maart 2017, 13:31   #351
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar moet niet noodzakelijk een heel groot verschil tussen zijn.
Ok, dus als men drugs decriminaliseerd, maar wel "maatschappelijk voldoende onaanvaardbaar" maakt, vind je dat een klein verschil met de huidige toestand?
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2017, 13:53   #352
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:

Waar ik wel mee akkoord ga - en waar ik niet begrijp waarom iemand daar tegen is -:
net zoals morfine medicinaal gebruikt wordt, zou cannabis dat ook moeten aangewend kunnen worden.
Ik denk niet dat cannabis ook maar iets geneest, maar het onderdrukt bij sommige ziektebeelden heel erg nafaste symptomen.

.
Schoofzak, in Amerika, Canada, Nederland, etc heb je medicinale cannabis. Mensen als mij krijgen dat zelf op voorschrift van de psychiater.

In Amerika is er medisch cannabis gekomen door veel onderzoek. Er is zo'n meisje Charlotte en die had meerdere aanvallen. Mensen uit de cannabiscultuur hebben voor haar een speciale soort samengesteld waar ze de werkzame stof die haar aanvallen minimaliseerden isoleerden. Maar de stof waarvan je high werd hield men er dan uit. Het meisje nam dit en haar aanvallen stopte, kon een normaal leven oppikken.

Veel van die informatie is uitgewist, maar vroeger voor de oorlog tegen drugs was er in de apotheker veel drugs op te halen voor allerlei kwaaltjes. Cannabis o.a. voor glaucoma. Maar ik vind het voorbeeld van Charlotte nog altijd heel typerend.

https://en.wikipedia.org/wiki/Charlo...%28cannabis%29

Ik vind dit een sterk argument dat cannabis wel degelijk medicinale doeleinden heeft.

Laatst gewijzigd door Peche : 8 maart 2017 om 13:55.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2017, 13:57   #353
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt, dat zullen ze gerookt hebben.
Oud 8 maart 2017, 13:58   #354
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Juist, omdat hij de vrijheid kreeg en met rust gelaten werd.
Dus niet ik ga daar lichzinnig over maar u.
Hij kon niet meer terug naar zijn vorige instelling omdat hij volwassen was geworden. Maar iemand met een lichte vorm van autisme wordt eigenlijk nooit "volwassen". Hij heeft 15 jaar begeleiding gehad en is uiteindelijk in moeders schoot onder gegaan. Zijn laatste bezoek was het ocwm.

Had die jongen invaliditeit gegeven, een sociale woning en aangemoedigd vrijwilligerswerk of dergelijke te doen, zijn lot had anders verlopen.
Maar het is zoals die hulpverlener zei, het is een collectief falen.
Alleen de drugs hier aanwijzen vind ik heel kort door de bocht, en laag bij de grond.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2017, 14:11   #355
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euh neen. Geef die mensen de vrijheid en laat ze vooral met rust, er zal veel minder overlast zijn dan vandaag. Want vandaag zoeken ze overlast waar er geen is.
The war on drugs is a failed one. Wij willen geen oorlog tegen drugs, wij willen een oorlog tegen terrorisme. Maar de dealers vallen als vliegen terwijl de radicale imams heel Europa door mogen blijven reizen.
De waanzin voorbij !!!

Meest lafste regering OOIT doorheen de hele Belgische geschiedenis.
Je bedoelt de marginale 17 jarige dealertjes met 3x2 gram op zak
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2017, 14:25   #356
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

.
Dat klopt Schoof. Echter is er toch een wereld van verschil tussen morfine en cannabis laat dat duidelijk zijn.

Nu ben ik nog niet lang terug uit Californië. Zoals je weet is cannabis gebruik daar nu legaal
Tot voor kort was het dat ook al maar dan enkel voor medicinaal gebruik. Wel Schoof....iedere inwoner van Los Angeles die wou gebruiken had wel een medisch attest.....aan de dokter zeggen dat je slecht kon slapen of wat hoofdpijn had....was al genoeg om medicinale cannabis te kunnen kopen.
Vergelijk het met bij ons.....iedereen die hier wil krijgt wel een voorschrift voor kalmeerpillen.In sommige landen is doet men daar wel heel wat moeilijker over.

Een medisch attest om morfine te gebruiken dat zal wel overal een ander paar mouwen zijn ...en terecht.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 8 maart 2017 om 14:28.
Oud 8 maart 2017, 14:26   #357
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Denk ik, ik zou eens moeten vragen indien ze er nu nog af en toe eentje opsteken. Ze vinden wel het verbod nog steeds hypocriet, zoveel is zeker.

Wat ik ook merk is dat ze nu meer drinken dan vroeger.

Als ik student was werd er nogal het één en ander verzet. En ik was dan nog niet eens studentikoos, dus een cantus liet ik aan mij voorbijgaan. Bij hen was dit minder. Ik denk dat er bij studenten die cannabis gebruiken minder gezopen wordt.
Juist, ge denkt.
Oud 8 maart 2017, 14:32   #358
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist, ge denkt.
Inderdaad.....ik denk niet dat daar al enig onderzoek is rond gebeurd.....dat klopt.
Wel is het in mijn kring zo dat de zware drinkers die bij gelegenheid wat blowden.....nu nog vooral (veel) drinken....de cannabis is wat uit hun leefwereld verdwenen.
Oud 8 maart 2017, 14:35   #359
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij kon niet meer terug naar zijn vorige instelling omdat hij volwassen was geworden. Maar iemand met een lichte vorm van autisme wordt eigenlijk nooit "volwassen". Hij heeft 15 jaar begeleiding gehad en is uiteindelijk in moeders schoot onder gegaan. Zijn laatste bezoek was het ocwm.

Had die jongen invaliditeit gegeven, een sociale woning en aangemoedigd vrijwilligerswerk of dergelijke te doen, zijn lot had anders verlopen.
Maar het is zoals die hulpverlener zei, het is een collectief falen.
Alleen de drugs hier aanwijzen vind ik heel kort door de bocht, en laag bij de grond.
Zoals ik zei, hij werd vrij en met rust gelaten.
Maar als het fout gaat is het de schuld van anderen.
Al de rest is rond de pot draaien.
Oud 8 maart 2017, 14:46   #360
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Hop, Israel decriminaliseert ook http://edition.cnn.com/2017/03/06/he...bis-marijuana/
Tss, die linkse geitewolle sokken toch ook.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be