Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat met de negationismewet?
Ja zonder argumenten 1 10,00%
Neen zonder argumenten 1 10,00%
De negonationismewet is correct maar moet uitgebreid worden tot andere genocides 1 10,00%
De negationismewet is eenznijdig en moet afgeschaft worden 5 50,00%
De negationismewet is goed want ze bestrijdt fascisme. 1 10,00%
De negationismewet is goed want ze bestrijdt fascisme maar ik zou toch liever hebben dat ze afgeschaft wordt want het is eenzijdig. 1 10,00%
Beste wensen aan alle mensen van goede wil. 0 0%
Aantal stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussie gesloten
 
Discussietools
Oud 13 mei 2017, 08:20   #21
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Verplaatst. Wow knuppel, good to know
Je weet juist niks maar slaat er met de klak naar.
Heb jij er altijd zo weinig moeite mee om iemand vals te beschuldigen?

Met deze of welke andere verplaatsing ook heb ik geen donder te maken.
Het verwonderde mij dat de draad zo snel verplaatst werd. Blijkbaar was er zo laat nog een mod online.

Wat ik wél deed is jou driehoeken omdat je mij tuttebel noemde.
Ik heb gezien dat daar nog niet op is gereageerd, maar je weet wat je te verwachten hebt.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 13 mei 2017 om 08:25.
Knuppel is offline  
Oud 13 mei 2017, 08:29   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Prof. Vermeersch vindt dat de uiting van meningen totaal vrij moet zijn, met uitzondering van laster, eerroof en oproepen tot geweld.

Ik weet niet of beledigingen en pestmeningen daaronder vallen, maar van mij moet dit wel degelijk ook verboden worden.

Concreter wat betreft het negationisme: er zijn actueel nog teveel slachtoffers van de woII genocide, die nutteloos pijn ondervinden van die gebeurtenissen, als ze zo verteld worden als die vetzakken doen als ze zich schuldig maken aan negationisme.

Dus ja, wat mij betreft is die wet een aanvaardbare en tijdelijke oplossing om het leven onder mekaar niet nodeloos kwetsend te maken.
Uiten van negationisme is een soort van collectieve belediging of collectief pestgedrag.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 13 mei 2017, 08:32   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er zijn nog andere meningen die terecht strafbaar zijn.

Er bestaat niet zoiets als totale vrijheid van meningsuiting. Nergens.
Terecht? Niets van, het is niet aan de overheid om te oordelen of een mening nu laakbaar is of niet. Dat gebeurt in het maatschappelijk debat met woord en tegenwoord.

De enige grens is "laster en eerroof", af te toetsen voor de rechtbank. Al de rest getuigt van een wil om de ander te muilkorven in de legitieme uiting van een mening.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 13 mei 2017, 08:33   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Prof. Vermeersch vindt dat de uiting van meningen totaal vrij moet zijn, met uitzondering van laster, eerroof en oproepen tot geweld.
En gelijk heeft hij! Ik vergat in mijn vorig bericht trouwens het laatste: oproep tot geweld en doodslag.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 13 mei 2017, 08:36   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Concreter wat betreft het negationisme: er zijn actueel nog teveel slachtoffers van de woII genocide, die nutteloos pijn ondervinden van die gebeurtenissen, als ze zo verteld worden als die vetzakken doen als ze zich schuldig maken aan negationisme.

Dus ja, wat mij betreft is die wet een aanvaardbare en tijdelijke oplossing om het leven onder mekaar niet nodeloos kwetsend te maken.
Uiten van negationisme is een soort van collectieve belediging of collectief pestgedrag.
Als we al wetten moeten maken omdat mensen zich beledigd zouden kunnen voelen, tja, dan zijn we wel heel ver van huis.

U geeft kritiek op de islam. Wel, dat kan door moslims beschouwd worden als "nutteloos pijn ondervinden". Laten we dus maar een wet maken die het strafbaar maakt zich negatief uit te laten over de islam.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 13 mei 2017, 08:52   #26
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Prof. Vermeersch vindt dat de uiting van meningen totaal vrij moet zijn, met uitzondering van laster, eerroof en oproepen tot geweld.

Ik weet niet of beledigingen en pestmeningen daaronder vallen, maar van mij moet dit wel degelijk ook verboden worden.

Concreter wat betreft het negationisme: er zijn actueel nog teveel slachtoffers van de woII genocide, die nutteloos pijn ondervinden van die gebeurtenissen, als ze zo verteld worden als die vetzakken doen als ze zich schuldig maken aan negationisme.

Dus ja, wat mij betreft is die wet een aanvaardbare en tijdelijke oplossing om het leven onder mekaar niet nodeloos kwetsend te maken.
Uiten van negationisme is een soort van collectieve belediging of collectief pestgedrag.

.
maar waarom beperkt die wet zich uitsluitend en exclusief tot de holocaust ???? Slachtoffers en nabestaanden van slachtoffers van andere genocides, mogen dus wel ongestraft gekwetst worden ?????
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline  
Oud 13 mei 2017, 08:52   #27
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

De draad plus enquete vergassen en een tweede kans geven.
Liefst opstarten met een duidelijker taalgebruik lijkt me aangewezen.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline  
Oud 13 mei 2017, 09:10   #28
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
De draad plus enquete vergassen en een tweede kans geven.
Liefst opstarten met een duidelijker taalgebruik lijkt me aangewezen.
Jij mag het doen, maar het is blijkbaar een zeeeeeeeeer gevoelig onderwerp.
Dadeemelee is offline  
Oud 13 mei 2017, 09:12   #29
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Jij mag het doen, maar het is blijkbaar een zeeeeeeeeer gevoelig onderwerp.
Voila, dat laatste is een duidelijke stelling.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline  
Oud 13 mei 2017, 09:17   #30
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.709
Standaard

Slechte vraagstelling, veel mensen weten amper wat de negationisme wet inhoudt.

Ik ga er gemakshalve van uit dat het hier over de holocaust gaat: ook al had ik het liever anders, ik ben voor de negationisme wet. Een heuse genocide ontkennen of bagatelliseren gaat er net wat over voor mij, en dit uit respect voor de slachtoffers en hun families.
kiko is offline  
Oud 13 mei 2017, 09:23   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Slechte vraagstelling, veel mensen weten amper wat de negationisme wet inhoudt.

Ik ga er gemakshalve van uit dat het hier over de holocaust gaat: ook al had ik het liever anders, ik ben voor de negationisme wet. Een heuse genocide ontkennen of bagatelliseren gaat er net wat over voor mij, en dit uit respect voor de slachtoffers en hun families.
En zo gaat de deur open naar een afbraak van onze vrijheid. Enkel en alleen omdat bepaalde mensen zich beledigd zouden kunnen voelen.

Stoppen we voortaan ook met kritiek op de islam? Uit respect voor de moslims? Stel je eens voor dat moslims zich beledigd zouden voelen...
Jan van den Berghe is offline  
Oud 13 mei 2017, 09:28   #32
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Slechte vraagstelling, veel mensen weten amper wat de negationisme wet inhoudt.

Ik ga er gemakshalve van uit dat het hier over de holocaust gaat: ook al had ik het liever anders, ik ben voor de negationisme wet. Een heuse genocide ontkennen of bagatelliseren gaat er net wat over voor mij, en dit uit respect voor de slachtoffers en hun families.
Nu val ik echt van mijn stoel. Dus veel mensen op dit forum weten niet wat de negationismewet is.

Ja dan moeten ze niet stemmen hé.

Of moet ik het eerst nog eens uitleggen en dan komt iedereen af om te zeggen: ge moet dat niet uitleggen, dat weet ik ook wel.
Dadeemelee is offline  
Oud 13 mei 2017, 09:30   #33
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Je weet juist niks maar slaat er met de klak naar.
Heb jij er altijd zo weinig moeite mee om iemand vals te beschuldigen?

Met deze of welke andere verplaatsing ook heb ik geen donder te maken.
Het verwonderde mij dat de draad zo snel verplaatst werd. Blijkbaar was er zo laat nog een mod online.

Wat ik wél deed is jou driehoeken omdat je mij tuttebel noemde.
Ik heb gezien dat daar nog niet op is gereageerd, maar je weet wat je te verwachten hebt.
Ben je dan niet meer tegen muilkorven?
Another Jack is offline  
Oud 13 mei 2017, 09:37   #34
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Nu val ik echt van mijn stoel. Dus veel mensen op dit forum weten niet wat de negationismewet is.
Ja dan moeten ze niet stemmen hé.
Of moet ik het eerst nog eens uitleggen en dan komt iedereen af om te zeggen: ge moet dat niet uitleggen, dat weet ik ook wel.
En niet vergeten dat dit forum een geflatteerde weergave is van de Vlaemse regionale bevolking, volgens sommigen hier toch.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline  
Oud 13 mei 2017, 09:44   #35
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En zo gaat de deur open naar een afbraak van onze vrijheid. Enkel en alleen omdat bepaalde mensen zich beledigd zouden kunnen voelen.

Stoppen we voortaan ook met kritiek op de islam? Uit respect voor de moslims? Stel je eens voor dat moslims zich beledigd zouden voelen...
Wow. Gij hebt de lat weer hoger gelegd. En niet zo'n beetje.
Schijnheiliger uitspraak dan dat wordt heel moeilijk nu.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline  
Oud 13 mei 2017, 09:46   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Wow. Gij hebt de lat weer hoger gelegd. En niet zo'n beetje.
Schijnheiliger uitspraak dan dat wordt heel moeilijk nu.
Schijnheilig?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 13 mei 2017, 10:00   #37
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En zo gaat de deur open naar een afbraak van onze vrijheid. Enkel en alleen omdat bepaalde mensen zich beledigd zouden kunnen voelen.

Stoppen we voortaan ook met kritiek op de islam? Uit respect voor de moslims? Stel je eens voor dat moslims zich beledigd zouden voelen...
Tja, als het verschil niet kent tussen enerzijds het afslachten van miljoenen onschuldige mannen, vrouwen en kinderen en anderzijds een grapje over Allah, dan zijn we uitgepraat.
kiko is offline  
Oud 13 mei 2017, 10:12   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Tja, als het verschil niet kent tussen enerzijds het afslachten van miljoenen onschuldige mannen, vrouwen en kinderen en anderzijds een grapje over Allah, dan zijn we uitgepraat.
Hiermee toont u een schrijnend gebrek aan argumentatie. U probeert de sentimentele toer op te gaan.

Schijnbaar is het onvergeeflijk beledigend zich kritisch uit te laten over de holocaust van de Joden, maar mag men dit probleemloos doen als het gaat over diezelfde holocaust op de zigeuners. Net zo met de Armeense genocide. Enzovoort.

Dit toont nog maar eens aan dat die wet er is op gekomen "�* la tête du client".
Jan van den Berghe is offline  
Oud 13 mei 2017, 11:12   #39
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Afschaffen. In een democratie horen de meningen vrij te zijn.
2
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline  
Oud 13 mei 2017, 11:14   #40
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
maar waarom beperkt die wet zich uitsluitend en exclusief tot de holocaust ???? Slachtoffers en nabestaanden van slachtoffers van andere genocides, mogen dus wel ongestraft gekwetst worden ?????
De holocaust is de enige genocide waarvan de daders zelfs hebben erkend dat het een genocide was.
Het is ook de enige genocide die wereldwijd door alle overheden erkend is als genocide.
Het is ook de enige genocide die is uitgevoerd door een democratie verkozen regering.
Het is de enige genocide waarvan er bewijzen zijn dat er ook Belgen bij betrokken waren en waaraan Belgische politici en ambtenaren hebben bijgedragen aan de uitvoering ervan.
En nu ga ik opnieuw strafpunten oplopen wegens racisme en negonatie, maar de wet is er enkel gekomen omdat men vanuit Israël een enorme druk uitvoerde op Europa.
De wet laat ook niet toe om over dat deel van de geschiedenis te discusseren.
Want hoewel het een schandvlek is om onze geschiedenis, is wat in de boeken staat hierover niet steeds correct.
Hoewel er miljoenen mensen zijn gestorven in de concentratiekampen, zijn er geen juiste gegevens over de aantallen, noch over de herkomst en afkomst van de slachtoffers en worden sommige groepen onder de slachtoffers verzwegen.
Maar de wet is er ook gekomen omdat sommige politici deze genocide afdeden als een leugen en/of het aantal slachtoffers minimaliseerden.
Er zijn trouwens nog genocides die in België en/of Europa wettelijk erkend, maar die niet erkend zijn door heel de wereld, noch door de uitvoerders of hun nabestaanden.
De ontkenning van deze genocides zijn niet strafbaar, gewoon omdat men bepaalde bevolkingsgroepen niet wil en/of durft aanpakken.
Jantje is offline  
Discussie gesloten


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be