Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2017, 16:42   #101
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Bijvoorbeeld Croissy Beaubourg ten zuiden van Parijs. Heb je pech wat zowel voor het heengaan als het terugkeren haal je de range niet. Mijn klanten zijn ook geen lokale bollenwinkels. Die afspraak moet op de minuut gerespecteerd worden of je loopt het risico dat je op zijn minst een seizoen mist dat kan cijferen in de miljoenen €. Moet je niet kommen lullen dat je de auto even aan de prise moest hangen.

Of bv naar St Aubin du Cormier tegen Rennes +- 6u30' rijden (twee chauffeurs) afspraak 14u tot +- 15u30' onderweg nog eens eten en terug thuis rond 23u. Ik zie het u niet doen met uw elektrische trottinette dat zal u 2 volle dagen kosten plus hotel.
En ik al denken dat je naar Hongarije of zelfs Bulgarije moest. Ochottekes Frankrijk, laders in overvloed.

Croissy Beaubourg? Op een vijftal kms ligt daar een Tesla-station met 8 laadpalen aan de A4.

Tegen Rennes? Daar ligt ook ene.
Quasi om de 150 á 200 km liggen die snelladers verdeeld.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 mei 2017 om 16:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 16:46   #102
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Relevantie nul, de NMBS rijdt nochtans met electrische treinen.
En ook met dieseltreinen die je van 100 meter ver ziet aan komen met hun zwarte rookpluim.

En waarom relevantie nul?
Is het niet de overheid die het voorbeeld moet geven?

Laatst gewijzigd door daiwa : 24 mei 2017 om 16:48.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 16:56   #103
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
En ook met dieseltreinen die je van 100 meter ver ziet aan komen met hun zwarte rookpluim.

En waarom relevantie nul?
Is het niet de overheid die het voorbeeld moet geven?
Dus als de overheid de kop in het zand steekt ga jij dat ook doen?
Oud 24 mei 2017, 17:08   #104
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus als de overheid de kop in het zand steekt ga jij dat ook doen?
Hoe geloofwaardig is een overheid die alle regels die ze oplegt aan de bevolking zélf negeert?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 17:09   #105
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik al denken dat je naar Hongarije of zelfs Bulgarije moest. Ochottekes Frankrijk, laders in overvloed.

Croissy Beaubourg? Op een vijftal kms ligt daar een Tesla-station met 8 laadpalen aan de A4.

Tegen Rennes? Daar ligt ook ene.
Quasi om de 150 á 200 km liggen die snelladers verdeeld.
Ik wil geen uren per maand verliezen per maand aan een onnozele prise OK? Gij laat u commanderen door uw auto en ik commandeer mijn auto. Ik leef mijn leven en gij het uwe.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 17:13   #106
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou me sterk verwonderen dat daar helemaal geen studies van zijn ik lees heel duidelijk dat benzineuitlaatgassen 2B gebleven is.

Dan verklaar me eens waarom alleen dieselwagens een verplichte roetfilter moesten hebben vanaf euronorm 4 en di-benzines helemaal niet, wslk pas in 2018. Ik heb eens een Franse studie gelezen - maar ik vind die online niet meer - die aangaf dat dieselroetdeeltjes bij dzelfde massa en fijnheid ongeveer tienmaal giftiger zijn dan benzineroetdeeltjes. Diesel is nu eenmaal de zwaardere en minder vluchtigere brandstof die minder goed verbrand.
Normen werken (of eerder werkten) op basis van roetmassa en niet op partikelaantal (dit laatste is ook veel complexer om te meten). Benzineroet is meestal kleiner dan 100 nm, maar in aantal stoot een benzinemotor meer roetpartikels uit dan een diesel (de totale massa aan roet is dus gering bij benzine). De vraag is uiteraard wat biologisch meer relevant is, qua schade dan. Vermoedelijk kan voor systemische effecten (cardiovasculair,..) het aantal partikels in het submicron groottebereik een meer doorslaggevende rol spelen...

Citaat:
Dieseluitlaatgassen is gelijkgeschakeld met asbeststof.
Dieseluitlaatgassen zijn meestal niet vermijdbaar, dus uw scheve vergelijkingen hoef ik dan niet te lezen hé no offence
Waarbij dan ook de beperking van een dergelijke IARC-classificatie is aangetoond, omdat er geen rekening gehouden wordt met concentratie (aantal en/of massa) en blootstelling.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 17:20   #107
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad!
Een benzine motor gebruikt altijd meer dan een diesel motor.
En meer verbruiken = meer vervuilen.
Al van emissienormen gehoord?
Oud 24 mei 2017, 17:22   #108
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Normen werken (of eerder werkten) op basis van roetmassa en niet op partikelaantal (dit laatste is ook veel complexer om te meten). Benzineroet is meestal kleiner dan 100 nm, maar in aantal stoot een benzinemotor meer roetpartikels uit dan een diesel (de totale massa aan roet is dus gering bij benzine). De vraag is uiteraard wat biologisch meer relevant is, qua schade dan. Vermoedelijk kan voor systemische effecten (cardiovasculair,..) het aantal partikels in het submicron groottebereik een meer doorslaggevende rol spelen...

Waarbij dan ook de beperking van een dergelijke IARC-classificatie is aangetoond, omdat er geen rekening gehouden wordt met concentratie (aantal en/of massa) en blootstelling.
In dieseluitlaatgassen zit in regel ook tienmaal zoveel NOx dan bij benzineuitlaatgassen, NOx is ook schadelijk.
Want euronorm 6 is enkel en alleen een grote vermindering van NOx, bij PM - PN veranderen de grenswaardes niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 mei 2017 om 17:23.
Oud 24 mei 2017, 17:33   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe geloofwaardig is een overheid die alle regels die ze oplegt aan de bevolking zélf negeert?
Welke regels negeert de overheid dan wel die ze ons oplegt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 17:50   #110
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Zouden we eindelijk verlost geraken van die stinkbakken.....Wie nu nog ene koopt is toch wel verwittigd .....
http://www.demorgen.be/wetenschap/st...ropa-b20452a7/
Als ge iets wil oplossen moet ge beginnen met elektrische koeien te maken.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 17:52   #111
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Ik heb het even opgezocht. Die stalen doos kan makkelijk in de koffer van een Model S. Deze is immers 1117x977x482mm groot. De hoogte is de minimumhoogte vlak tegen de achterklep. Vergeet niet dat je onder die koffer nog een trunk-well hebt waar nog behoorlijk wat in kwijt kan. Op je stalen doos is dichter bij de zetels zeker nog voldoende plaats en dan is er nog de frunk!

Een Model S heeft dan ook verrassend veel bagageruimte!
je vergeet even het gewicht mee te tellen, een piepschuim blok kan ik ook gemakkelijk ergens intillen.
Ik heb het geprobeerd, zo'n ding met 2 in een koffer van een berline te steken. Welkom in Lumbagonië.

En tot nader order is mijn inkomen geen €9000+ per maand, dus de Tesla S doet niet mee volgens mijn huidige criteria.
Oud 24 mei 2017, 17:56   #112
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij is bij di-benzines nog enige verbetering mogelijk - zie toekomstige benzineroetfilter - bij diesels eerder niet. Enkel NOx nog met een grote ureumpot...
http://www.yara.nl/nox-reductie/nox-...-nox-emissies/

Ook de cilinderkop en de verwerveling met lucht kan beter zonder aan te slaan op de wanden door het temperatuurverschil.

Vergeet ook niet dat bij een benzine altijd een homogeen mengsel nagestreeft* wordt, bij het dieselprincipe is er altijd veel luchtoverschot.
(de di-benzinemotoren met magermengsel zijn niet* doorgebroken)

Bij indirecte injectie of gasmengsel wordt reeds in het inlaatspruitstuk gevormd-verneveld spreken ze zelfs niet van een grens PM-PN. Wslk bijna verwaarloosbaar. Indirecte injecties verbruiken wel 15% meer als de moderne di.

Citaat:
De dagelijkse dosisopname en blootstelling is afhankelijk waar men leeft en hoe men zich verplaatst. Vraag maar eens aan de dagelijkse pendelaar die een paar uren en meer de baan of snelweg op moet. En neen een dosismeter draagt die niet...

Citaat:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/ar...nland/1.267364

ma 10/03/2008 - 20:23

Automobilisten op de autosnelweg krijgen dubbel zoveel ultrafijn stof binnen als fietsers die in de Brusselse binnenstad rijden. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO).
Onderzoekers van VITO monteerden hun meettoestellen op een fiets en lieten die op 3 verschillende plaatsen rijden: in de buurt van hun centrum in Mol, in de Brusselse Wetstraat en de Jozef II-straat die daarmee parallel loopt, maar minder druk is.

Op de terugweg van hun fietstocht in Brussel, lieten ze hun toestellen ook meten in de wagen op de autosnelweg, bij vlot verkeer.
De resultaten van het onderzoek zijn verrasssend. Zo registreerden de wetenschappers in Mol 5.000 deeltjes per kubieke cm.

In de Brusselse Jozef-II straat lagen de waarden tussen de 20 en de 30.000 deeltjes en in de Wetstraat zelfs tussen de 30 �* 50.000, met pîeken tot 250.000 als er een bus voorbijreed.

Maar op de autosnelweg in de wagen werden gemiddeld zelfs 100.000 deeltjes gemeten.
In D heeft men eens op kinderhoogte de fijnstofdeeltjes gemeten, dubbel zo hoog als op de gebruikelijke hoogte van monitoring... ook bij NOx trouwens...

Laatst gewijzigd door Micele : 24 mei 2017 om 18:01.
Oud 24 mei 2017, 18:21   #113
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij is bij di-benzines nog enige verbetering mogelijk - zie toekomstige benzineroetfilter - bij diesels eerder niet. Enkel NOx nog met een grote ureumpot...
http://www.yara.nl/nox-reductie/nox-...-nox-emissies/
Ureum werkt inderdaad, op voorwaarde van goede dosering. Maar dat betekent niet dat er geen alternatieven zouden zijn. Ik heb al alternatieven in onderzoek gezien waarbij syngas als NOx reductans werd gebruikt. Het syngas werd bekomen door een reforming van diesel op een nickel-katalysator.

Dat er geen verdere ontwikkeling meer mogelijk is bij dieselmotoren klopt ook niet. Zo zijn er toch belovende onderzoeksresultaten met HCCI-diesels (homogene lading) waarbij de uitstoot van PM, CO en NOx vergelijkbaar zijn of zelfs lager liggen dan benzine. Ontbranding controleren in een HCCI-diesel is niet eenvoudig, maar ook daar zijn er ontwikkelingen zoals RCCI-diesel (reactivity controlled). RCCI motoren zouden zuiniger zijn dan diesels, en minder uitstoten dan benzinemotoren. RCCI's hebben wel het nadeel dat ze rijden op twee brandstoffen tegelijkertijd (diesel en benzine,...)
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 19:04   #114
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

-

Laatst gewijzigd door Micele : 24 mei 2017 om 19:16.
Oud 24 mei 2017, 19:04   #115
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ureum werkt inderdaad, op voorwaarde van goede dosering. Maar dat betekent niet dat er geen alternatieven zouden zijn. Ik heb al alternatieven in onderzoek gezien waarbij syngas als NOx reductans werd gebruikt. Het syngas werd bekomen door een reforming van diesel op een nickel-katalysator.

Dat er geen verdere ontwikkeling meer mogelijk is bij dieselmotoren klopt ook niet. Zo zijn er toch belovende onderzoeksresultaten met HCCI-diesels (homogene lading) waarbij de uitstoot van PM, CO en NOx vergelijkbaar zijn of zelfs lager liggen dan benzine. Ontbranding controleren in een HCCI-diesel is niet eenvoudig, maar ook daar zijn er ontwikkelingen zoals RCCI-diesel (reactivity controlled). RCCI motoren zouden zuiniger zijn dan diesels, en minder uitstoten dan benzinemotoren. RCCI's hebben wel het nadeel dat ze rijden op twee brandstoffen tegelijkertijd (diesel en benzine,...)
...of andere verbrandingsmotoren, wie gaat dat nog proberen?
Kunnen die overigens concurreren met huidige moderne CNG-motoren?

Citaat:
Voordelen van CNG t.o.v. diesel of benzine

95% minder uitstoot van fijne deeltjes
30% minder CO2-uitstoot
10 �* 12% goedkoper dan diesel
ongeveer 30% goedkoper dan benzine
CNG-wagens zijn zuiniger, waardoor u in totaal 40 �* 60% op de brandstofprijs bespaart
tanken gaat even snel als bij klassieke brandstoffen; veel sneller dus dan het opladen van een elektrische auto.
CNG veroorzaakt minder motorslijtage, omdat er minder verbrandingsresidu’s zijn
een CNG-voertuig kan ook rijden op biogas, dat wordt verkregen door de ontbinding van organisch afval. Dit zorgt dus voor een extra ecologisch voordeel.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 mei 2017 om 19:08.
Oud 24 mei 2017, 19:26   #116
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wie weet vinden ze morgen dank zij verfijndere technieken dan weer bij benzinemotoren een bepaalde stof, voorheen ondetectbaar, die nog gevaarlijker is dan de roetdeeltjes bij diesel.

Luistert hé, met wat ik rij kan me geen bal schelen.
Ik waardeer de mobiliteit die mijn auto en moto mij geven, in hoge mate.
Dat wetenschap en techniek mij adviseren met wat ik best rij, en ik zal het volgen.
Maar begin aub niet te zagen en mij schuldgevoelens te trachten aan te praten, omdat ik gisteren kocht wat mocht en wat behoorlijk leek, maar dat vandaag dus minder is.

.
Het beste is: massaal overstappen naar de elektrische wagens. Die rijden trouwens uitstekend! Beeld u Antwerpen of Brussel , of Luik in zonder fossiele motoren: weg met het lawaai, weg met de stank. Een e-wagen is de (voorlopige) oplossing. Dit in afwachting van nog betere alternatieven. Die er zeker zullen komen (ik denk hier aan de 'air-car' die het experimenteel stadium zo goed al voorbij is, of de 'wagen op waterstof' die goede vorderingen boekt).

Mijn besluit staat vast: de volgende wagen wordt een elektrische. Zonder twijfel.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 mei 2017 om 19:42.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 20:14   #117
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het beste is: massaal overstappen naar de elektrische wagens. Die rijden trouwens uitstekend! Beeld u Antwerpen of Brussel , of Luik in zonder fossiele motoren: weg met het lawaai, weg met de stank. Een e-wagen is de (voorlopige) oplossing. Dit in afwachting van nog betere alternatieven. Die er zeker zullen komen (ik denk hier aan de 'air-car' die het experimenteel stadium zo goed al voorbij is, of de 'wagen op waterstof' die goede vorderingen boekt).

Mijn besluit staat vast: de volgende wagen wordt een elektrische. Zonder twijfel.
Ik heb op het forum al eens uitgelegd dat ik op het punt gestaan heb om mijn suv te vervangen door een stekkerhybride van mitsubishi. (interessant innoverende techniek: benzinemotor helpt aandrijving zonder vitessenbak)
Maar ik kreeg niet genoeg ruilwaarde voor mijn huidige suv, die toch maar 5 jaar oud is, en waar ik nog nooit miserie mee gehad heb.

Dus nu doe ik nog een aantal jaren met mijn halfoude suv en kijk wat uit hoe de markt evolueert.
Ik gok dat de puur elektrische niet zo vlug zal doorbreken, tenzij voor uitsluitend afstanden beneden 150 km.
Vergis ik me: ik zal het wel tijdig opmerken.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 20:26   #118
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb op het forum al eens uitgelegd dat ik op het punt gestaan heb om mijn suv te vervangen door een stekkerhybride van mitsubishi. (interessant innoverende techniek: benzinemotor helpt aandrijving zonder vitessenbak)
Maar ik kreeg niet genoeg ruilwaarde voor mijn huidige suv, die toch maar 5 jaar oud is, en waar ik nog nooit miserie mee gehad heb.

Dus nu doe ik nog een aantal jaren met mijn halfoude suv en kijk wat uit hoe de markt evolueert.
Ik gok dat de puur elektrische niet zo vlug zal doorbreken, tenzij voor uitsluitend afstanden beneden 150 km.
Vergis ik me: ik zal het wel tijdig opmerken.

.
Hybride is een goede stap voorwaarts. Maar als ge een plug-in hybride zoudt kopen, kunt ge even goed een elektrische kopen.

Ik denk zeker dat de e-wagen zal doorbreken. Zeker als Tommelein zijn laadpalenschema aanhoudt. Spreek Geert Bourgeois daarover maar eens aan. Dat hij dit in de gaten houdt. Gij kunt dit toch, niet? Het gaat hier om het algemeen belang.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 mei 2017 om 20:31.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 21:39   #119
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou niet weten wat de overheid mij oplegt welke auto ik zou kopen, zeg me eens welke regels de overheid oplegt aan de bevolking daarover?
Oud 24 mei 2017, 21:49   #120
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik wil geen uren per maand verliezen per maand aan een onnozele prise OK? Gij laat u commanderen door uw auto en ik commandeer mijn auto. Ik leef mijn leven en gij het uwe.
Alweer nul tegenargument.
Niet jij commamdeert je auto als je onderweg gehaast bent, daar zorgt het (traag) verkeer wel voor, of vlieg jij over files?

Aangezien je een auto oplaadt als je de auto niet nodig hebt, verlies je al geen tijd aan tankstations. Men laadt immers daar op waar men de kans heeft. Ook thuis, of op hotel, of tijdens je middagpauze, of tijdens je bij je klant bent, of eenderwaar welke parkeerplaats waar een laadpaal staat. Of wanneer je slaapt.

En jouw tekst geloof ik sowieso niet, dus een eenvoudige file, of elk oponthoud onderweg, al is het maar een traktor of langzaam voertuig die je niet kunt inhalen wegens tegenverkeer, dat kan bij jou klanten kosten?
Citaat:
Die afspraak moet op de minuut gerespecteerd worden of je loopt het risico dat je op zijn minst een seizoen mist dat kan cijferen in de miljoenen €. Moet je niet kommen lullen dat je de auto even aan de prise moest hangen
Op de minuut gerespecteerd? Er is geen enkel vervoermiddel via de weg waarmee je zulke afstanden tot weet ik veel Parijs of Rennes kunt afleggen waar je 100% zeker bent dat je geen tijd kunt verliezen onderweg, een snelwegongeval en bijbehorende file is al genoeg om je uren te doen verliezen. Op gewone weg kan een wegomlegging of traag verkeer ook voor redelijk tijdsverlies zorgen. Zelfs tanken aan een druk tankstation waar je pas derde auto aan de vrije pomp bent doet je vele minuten verliezen.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 mei 2017 om 21:59.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be