Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juni 2017, 20:53   #40021
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik weet niets van adelijke titels toegekend aan bisschoppen door Napoléon. En Tulard blijkbaar ook niet zo te horen.
Aha. De ontkenningsfase begint.

Voorbeeldje: de beruchte De Broglie. Hij ontving van Napoleon de titel van baron in 1808, kort na zijn installatie als bisschop van Gent. Of de bisschop van Luik, Zaepffel, kreeg eveneens de titel van baron toen hij in zijn functie werd benoemd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 20:54   #40022
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Iemand die minister werd bij Napoléon had zeker al wat gepresteerd. Anders werd men geen minister bij Napoléon.
U kletst uit uw nek. U hebt geen enkel voorbeeld in gedachten en al evenmin een voorbeeld.

En nu gaat u aan het googlen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 21:15   #40023
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U kletst uit uw nek. U hebt geen enkel voorbeeld in gedachten en al evenmin een voorbeeld.

En nu gaat u aan het googlen...
U denkt toch niet dat men minister werd bij of van Napoléon zo maar. Neen, men werd minister omdat men bekwaam was. Ook hier gold de mérite-cultus.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 juni 2017 om 21:16.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 21:19   #40024
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U denkt toch niet dat men minister werd bij of van Napoléon zo maar. Neen, men werd minister omdat men bekwaam was. Ook hier gold de mérite-cultus.
O ja, zoals bij ons. Daar verwees u ook al eerder naar, nietwaar?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 21:34   #40025
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U kletst uit uw nek. U hebt geen enkel voorbeeld in gedachten en al evenmin een voorbeeld.

En nu gaat u aan het googlen...
En u googelt nooit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 juni 2017 om 21:35.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 21:40   #40026
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En u googelt nooit.
Natuurlijk doe ik dat wel. Het is echter een feit dat u schijnbaar bonapartisten napraat...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 21:44   #40027
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk doe ik dat wel. Het is echter een feit dat u schijnbaar bonapartisten napraat...
Als ik zou moeten kiezen tussen Jean Tulard en u om historische informatie te bekomen over Napoléon en zijn regime , dan weet ik toch wie ik zou kiezen
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 21:47   #40028
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als ik zou moeten kiezen tussen Jean Tulard en u om historische informatie te bekomen over Napoléon en zijn regime , dan weet ik toch wie ik zou kiezen
U mag altijd proberen te ontkennen wat ik schreef over de bisschop van Luik en Gent bijvoorbeeld.

Schijnbaar weet u niet dat er in Frankrijk nog altijd een stroming bestaat als het bonapartisme. Geen kwaad woord van Napoleon bij die mensen. Merkwaardig dat u die richting achterna holt. Louter uit viscerale haat tegen Willem I?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 22:04   #40029
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U mag altijd proberen te ontkennen wat ik schreef over de bisschop van Luik en Gent bijvoorbeeld.

Schijnbaar weet u niet dat er in Frankrijk nog altijd een stroming bestaat als het bonapartisme. Geen kwaad woord van Napoleon bij die mensen. Merkwaardig dat u die richting achterna holt. Louter uit viscerale haat tegen Willem I?
Ik hol niemand of niets achterna. Ik stel gewoon vast dat de nieuwe adel onder Napoleon werd opgericht en dat de adelijke titels werden verleend op basis van merites. Dat was de courante gang van zaken. Behalve voor de familie van Napoleon en misschien ook voor bepaalde bisschoppen als ik het zo lees.Maar dat blijven nog altijd de uitzonderingen. We zouden eerst moeten weten waarom De Broglie een titel kreeg vooraleer we conclusies trekken. Hij was bovendien ooit de kapelaan van Napoleon geweest. Misschien lag daar zijn 'mérite'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 juni 2017 om 22:08.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 22:11   #40030
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik hol niemand of niets achterna. Ik stel gewoon vast dat de nieuwe adel onder Napoleon werd opgericht en dat de adelijke titels werden verleend op basis van merites.
Ondertussen heb ik al aangetoond dat die stelling totaal niet klopt. Napoleon verleende ook flink wat titels uit nepotisme en om mensen aan het regime te binden. Bij mijn weten hebt u nog steeds niet kunnen aantonen welke verdiensten bisschoppen kunnen worden toegeschreven zodanig dat ze de titel van baron "verdienden".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 22:12   #40031
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar dat blijven nog altijd de uitzonderingen. We zouden eerst moeten weten waarom De Broglie een titel kreeg vooraleer we conclusies trekken. Hij was bovendien ooit de kapelaan van Napoleon geweest. Misschien lag daar zijn 'mérite'.
Uitzonderingen? Zowat iedere bisschop kreeg de titel van baron. Allemaal ooit kapelanen van Napoleon?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 22:19   #40032
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik hol niemand of niets achterna. Ik stel gewoon vast dat de nieuwe adel onder Napoleon werd opgericht en dat de adelijke titels werden verleend op basis van merites. Dat was de courante gang van zaken.
Dan heb ik een interessante vraag voor u: waarom kregen burgemeesters van alle grote steden bij hun aantreden dan automatisch de titel van baron? Hoe komt het dan dan onder Napoleon de titel van ridder kan aangekocht worden en dat je, mits een flinke bijbetaling, je die titel ook nog eens erfelijk kon maken?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 22:23   #40033
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U mag altijd proberen te ontkennen wat ik schreef over de bisschop van Luik en Gent bijvoorbeeld.

Schijnbaar weet u niet dat er in Frankrijk nog altijd een stroming bestaat als het bonapartisme. Geen kwaad woord van Napoleon bij die mensen. Merkwaardig dat u die richting achterna holt. Louter uit viscerale haat tegen Willem I?

Wat zou ik nu een haat hebben tegen Willem I? Ik zeg alleen dat Willem l voor onze gewesten een vreemde vorst was, die we niet echt wilden, en die het verprutst heeft. Alhoewel ik zo goed als zeker er van ben dat hij het opperbest bedoelde. De man heeft zeker ook goede dingen gedaan. Alleen luisterde hij niet genoeg naar de klachten uit het zuiden. Hij was te eigenwijs en te keizer-koster.

Maar als men dit zo stelt dan wordt zeer vlug met het etiket van Willem-hater bedacht. Nu, het zal me een zorg wezen, dat wil ik u er wel bij vertellen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 22:28   #40034
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar als men dit zo stelt dan wordt zeer vlug met het etiket van Willem-hater bedacht. Nu, het zal me een zorg wezen, dat wil ik u er wel bij vertellen.
En nochtans merk ik een heel merkwaardig verschijnsel: Willem I kwam ter sprake en u begon over Napoleon. En volgde een bijna lyrisch betoog over die laatste. Net alsof die geen vreemde vorst was. Blijkbaar bent u dus geneigd eerder te kiezen voor een vorst uit het Zuiden dan eentje uit het Noorden. Dan nog eens gebaseerd op een totaal verkeerde lezing van de feiten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 22:31   #40035
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan heb ik een interessante vraag voor u: waarom kregen burgemeesters van alle grote steden bij hun aantreden dan automatisch de titel van baron? Hoe komt het dan dan onder Napoleon de titel van ridder kan aangekocht worden en dat je, mits een flinke bijbetaling, je die titel ook nog eens erfelijk kon maken?
Dan moet u mij uw bron eens geven. Dat ik dit kan checken. Ik ben altijd bereid mijn mening bij te stellen als dit moet.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 22:33   #40036
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dan moet u mij uw bron eens geven. Dat ik dit kan checken. Ik ben altijd bereid mijn mening bij te stellen als dit moet.
Bent u plotseling niet meer zo zeker van uw stuk?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 22:38   #40037
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En nochtans merk ik een heel merkwaardig verschijnsel: Willem I kwam ter sprake en u begon over Napoleon. En volgde een bijna lyrisch betoog over die laatste. Net alsof die geen vreemde vorst was. Blijkbaar bent u dus geneigd eerder te kiezen voor een vorst uit het Zuiden dan eentje uit het Noorden. Dan nog eens gebaseerd op een totaal verkeerde lezing van de feiten.
Dat is uw interpretatie van mijn post. Napoleon was een bezetter. Met alles wat dit inhoudt. Maar het is en blijft waar : zijn Code Napoleon is een monument van blijvende waarde.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 22:40   #40038
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is uw interpretatie van mijn post. Napoleon was een bezetter. Met alles wat dit inhoudt. Maar het is en blijft waar : zijn Code Napoleon is een monument van blijvende waarde.
Blijvende waarde? Wat blijft er eigenlijk nog over van de Code? Nemen we eventjes de rechten van de vrouw. In de Code werd de vrouw herleid tot willoos en juridisch volledig onderworpen aan haar man. Hiermee brak Napoleon trouwens met de bepalingen van het Ancien Régime waar vrouwen wel ruime rechten hadden ten opzichte van hun echtgenoot. Ook financieel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 22:41   #40039
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bent u plotseling niet meer zo zeker van uw stuk?
Niet om de pot draaien of schipperen.Geef me maar uw bron. En dan kunnen we eens gaan checken.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2017, 22:43   #40040
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niet om de pot draaien of schipperen.Geef me maar uw bron. En dan kunnen we eens gaan checken.
Zoek maar eens het keizerlijk decreet van 3 maart 1810 op. Daar zult u de regeling vinden voor het toekennen van o.m. de titel van "chevalier de l'Empire" alsook de erfelijkheid van de titel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be