Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 juli 2017, 11:25   #40461
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U zult toch wel reeds gemerkt hebben dat Het Oosten hier volstrekt niet representatief is voor de mening van de modale Vlaming in deze kwestie. Het Algemeen Nederlands is reeds lang zowel een wettelijk geconfirmeerd als sociologisch een algemeen aanvaard feit. Daar wordt niet meer op terug gekomen.
Ik weet niet wat de modale Vlaming denkt, maar wel dat we in Vlaanderen regelmatig geconfronteerd worden met een hoop haterigheid en anti-Hollander-sentiment. Dat is jammer. Vlaanderen is een prachtig en interessant land met eeuwenoude tradities, met een goede keuken en dito bier (jaja, we zijn er weer! ) en met een architectuur waar de bek spontaan van open gaat. Alleen Danzig zou de schoonheid van Brugge misschien kunnen evenaren.

En nog iets: de uitspraak van het AN bij de VRT is veel beter dan wat we op de Nederlandse televisie te horen krijgen. Mijn (Duitse) vrouw heeft zo veel minder moeite om Martine Tanghe te verstaan dan de confraters van het NOS-journaal....
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 11:57   #40462
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Ik weet niet wat de modale Vlaming denkt, maar wel dat we in Vlaanderen regelmatig geconfronteerd worden met een hoop haterigheid en anti-Hollander-sentiment. Dat is jammer. Vlaanderen is een prachtig en interessant land met eeuwenoude tradities, met een goede keuken en dito bier (jaja, we zijn er weer! ) en met een architectuur waar de bek spontaan van open gaat. Alleen Danzig zou de schoonheid van Brugge misschien kunnen evenaren.

En nog iets: de uitspraak van het AN bij de VRT is veel beter dan wat we op de Nederlandse televisie te horen krijgen. Mijn (Duitse) vrouw heeft zo veel minder moeite om Martine Tanghe te verstaan dan de confraters van het NOS-journaal....
Jammer, helaas is Danzig geen door Duitsers bewoonde stad meer terwijl deze stad toch écht Duits is.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 12:03   #40463
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.090
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Ik weet niet wat de modale Vlaming denkt, maar wel dat we in Vlaanderen regelmatig geconfronteerd worden met een hoop haterigheid en anti-Hollander-sentiment. Dat is jammer. Vlaanderen is een prachtig en interessant land met eeuwenoude tradities, met een goede keuken en dito bier (jaja, we zijn er weer! ) en met een architectuur waar de bek spontaan van open gaat. Alleen Danzig zou de schoonheid van Brugge misschien kunnen evenaren.

En nog iets: de uitspraak van het AN bij de VRT is veel beter dan wat we op de Nederlandse televisie te horen krijgen. Mijn (Duitse) vrouw heeft zo veel minder moeite om Martine Tanghe te verstaan dan de confraters van het NOS-journaal....
Och, dat anti-Hollander sentiment daar zou eens een doctoraatsthesis mogen aan besteed worden. Wat is daar de oorzaak van? Ik denk dat elk anti-Hollander individu het eigenlijk zelf niet altijd zo zeker weet. In sommige gevallen kan een Belgicistisch georiënteerde geschiedenis-leerkracht een invloed gehad hebben (in 1815 werd België door de Hollanders "bezet"...). Bij anderen is het over het algemeen ergens een frustratie over het feit dat zij de indruk krijgen dat Nederlanders op bepaalde gebieden veel vlotter, veel performanter zijn (praatvaardigheid, commerciële aanleg).
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 12:14   #40464
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Jammer, helaas is Danzig geen door Duitsers bewoonde stad meer terwijl deze stad toch écht Duits is.
Danzig is een van oudsher West-Slavische stad en pas vanaf de dertiende eeuw hebben zich er Duitse kooplieden gevestigd. Tot na de oorlog, voordat de Duitsers er verdreven werden, heeft daar altijd een mengeling van Kasjoeben, Polen, Balten en Duitsers gewoond. Danzig is dus altijd een veel minder "échte Duitse" stad geweest dan bijvoorbeeld München, Hamburg of Düsseldorf. Na de oorlog is de stad volledig Pools geworden en werd ze, na de val van het communisme, door de Polen op indrukwekkende wijze gerestaureerd, waardoor het hanseatische karakter overeind gebleven is.

Edwin2, wat heb je eigenlijk tegen Polen?

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 3 juli 2017 om 12:31.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 12:15   #40465
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Ik weet niet wat de modale Vlaming denkt, maar wel dat we in Vlaanderen regelmatig geconfronteerd worden met een hoop haterigheid en anti-Hollander-sentiment. Dat is jammer. Vlaanderen is een prachtig en interessant land met eeuwenoude tradities, met een goede keuken en dito bier (jaja, we zijn er weer! ) en met een architectuur waar de bek spontaan van open gaat. Alleen Danzig zou de schoonheid van Brugge misschien kunnen evenaren.

En nog iets: de uitspraak van het AN bij de VRT is veel beter dan wat we op de Nederlandse televisie te horen krijgen. Mijn (Duitse) vrouw heeft zo veel minder moeite om Martine Tanghe te verstaan dan de confraters van het NOS-journaal....
Allemaal relatief: ik versta Kjoe zijn West-Vlaams ook beter als hij schrijft
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 12:27   #40466
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.090
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Allemaal relatief: ik versta Kjoe zijn West-Vlaams ook beter als hij schrijft
Ha! Jij denkt dus dat Kjoe het West-Vlaams als dagelijkse omgangstaal hanteert... Mocht ik dat doen dan kwam ik wel in de problemen. Reeds meer dan vijftig jaar woon ik niet meer in W-Vl. Bovendien is mijn vrouw uit een andere regio afkomstig. Stel je voor dat we elk in zijn/haar dialect tegen elkaar zouden zitten zemelen.

Nee jongen, reeds van in onze "jonge tijd" praten wij gewoon AN tegen elkaar. Occasioneel tater ik nog wel eens in het West-Vlaams wanneer ik familie in die heimat bezoek.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 12:46   #40467
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ha! Jij denkt dus dat Kjoe het West-Vlaams als dagelijkse omgangstaal hanteert... Mocht ik dat doen dan kwam ik wel in de problemen. Reeds meer dan vijftig jaar woon ik niet meer in W-Vl. Bovendien is mijn vrouw uit een andere regio afkomstig. Stel je voor dat we elk in zijn/haar dialect tegen elkaar zouden zitten zemelen.

Nee jongen, reeds van in onze "jonge tijd" praten wij gewoon AN tegen elkaar. Occasioneel tater ik nog wel eens in het West-Vlaams wanneer ik familie in die heimat bezoek.
Was grapje Kjoe
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 12:47   #40468
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Danzig is een van oudsher West-Slavische stad en pas vanaf de dertiende eeuw hebben zich er Duitse kooplieden gevestigd. Tot na de oorlog, voordat de Duitsers er verdreven werden, heeft daar altijd een mengeling van Kasjoeben, Polen, Balten en Duitsers gewoond. Danzig is dus altijd een veel minder "échte Duitse" stad geweest dan bijvoorbeeld München, Hamburg of Düsseldorf. Na de oorlog is de stad volledig Pools geworden en werd ze, na de val van het communisme, door de Polen op indrukwekkende wijze gerestaureerd, waardoor het hanseatische karakter overeind gebleven is.

Edwin2, wat heb je eigenlijk tegen Polen?
Rotterdammer, wat heb je tegen Duitsers?
Ik tegen beide niets.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 12:50   #40469
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Rotterdammer, wat heb je tegen Duitsers?
Ik tegen beide niets.
Ik van mijne kant heet ze welkom. Alleen niet allemaal tegelijk
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 13:03   #40470
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Nee jongen, reeds van in onze "jonge tijd" praten wij gewoon AN tegen elkaar. Occasioneel tater ik nog wel eens in het West-Vlaams wanneer ik familie in die heimat bezoek.
Tegenwoordig zie je Philippe Geubels, een van de geestigste Belgen aller tijden, erg vaak op de Nederlandse televisie (en youtube). Bij RTL Late Night versta ik hem prima. Als ik hem echter in de Vlaamse versie van het programma "De Slimste Mens" zie, overigens waarmee vergeleken de Nederlandse versie een slaaptablet is, dan moet ik alle zeilen bijzetten om hem te kunnen volgen. Als je de standaardtaal beheerst, kan je een enorme reikwijdte bereiken. Ik begrijp dus de glorificatie van de streektaal helemaal niet.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 13:06   #40471
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Tegenwoordig zie je Philippe Geubels, een van de geestigste Belgen aller tijden, erg vaak op de Nederlandse televisie (en youtube). Bij RTL Late Night versta ik hem prima. Als ik hem echter in de Vlaamse versie van het programma "De Slimste Mens" zie, overigens waarmee vergeleken de Nederlandse versie een slaaptablet is, dan moet ik alle zeilen bijzetten om hem te kunnen volgen. Als je de standaardtaal beheerst, kan je een enorme reikwijdte bereiken. Ik begrijp dus de glorificatie van de streektaal helemaal niet.
Da's het voordeel van ABN & ABF in Belgenland.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 13:09   #40472
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.090
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Tegenwoordig zie je Philippe Geubels, een van de geestigste Belgen aller tijden, erg vaak op de Nederlandse televisie (en youtube). Bij RTL Late Night versta ik hem prima. Als ik hem echter in de Vlaamse versie van het programma "De Slimste Mens" zie, overigens waarmee vergeleken de Nederlandse versie een slaaptablet is, dan moet ik alle zeilen bijzetten om hem te kunnen volgen. Als je de standaardtaal beheerst, kan je een enorme reikwijdte bereiken. Ik begrijp dus de glorificatie van de streektaal helemaal niet.
Ik heb het eveneens moeilijk om Geubels te begrijpen. Het kan deels aan mijn minder goed gehoor liggen. Maar evenzeer aan het vreselijk nasaal stemgeluid van Geubels.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 13:11   #40473
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Rotterdammer, wat heb je tegen Duitsers?
Ik tegen beide niets.
Ik heb helemaal niets tegen Duitsers, ik woon er al bijna twintig jaar met veel plezier. Maar waarom zou het zo jammer zijn, dat het Duitse element in Danzig niet meer zo evident is? Afgezien dat er wel degelijk een paar Duitsers zijn blijven hangen en de architectuur nog altijd een heel erg Noord-Duits karakter met Nederlandse elementen bezit, is de stad in de laatste eeuwen altijd tweetalig geweest (Pools en Duits). De verdrijving van de Duitsers is een treurige zaak en zoiets mag in Europa nooit meer gebeuren. De meesten zijn naar het westen gevlucht en hebben na de oorlog een welvarend nieuw bestaan in het Wirtschaftswunderland Bondsrepubliek Duitsland gevonden. Ik zou voor Danzig/Gdansk geen nieuwe wereldoorlog meer willen beginnen....

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 3 juli 2017 om 13:33.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 13:13   #40474
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Da's het voordeel van ABN & ABF in Belgenland.
Verklaar je nader....
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 13:35   #40475
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.620
Standaard

Verdomde 504...

OK. Nieuwe poging: Beheersing van zowel neutraal Nederlands (ABN) als neutraal Frans (ABF) geeft een extra brede verstaanbaarheid via een Romaanse en een Germaanse basis.
Belgen zullen dan ook sneller dan Fransozen uitspraken kunnen plaatsen zoals "Een zus dorans"
Een simpel maar to-the-point grappig voorbeeldje, niet?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 13:42   #40476
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Verdomde 504...

OK. Nieuwe poging: Beheersing van zowel neutraal Nederlands (ABN) als neutraal Frans (ABF) geeft een extra brede verstaanbaarheid via een Romaanse en een Germaanse basis.
Belgen zullen dan ook sneller dan Fransozen uitspraken kunnen plaatsen zoals "Een zus dorans"
Een simpel maar to-the-point grappig voorbeeldje, niet?
Het heeft ontegenzeggelijk voordelen meerder neutrale talen te kunnen beheersen. Al is de ene taal beter ontwikkeld dan de andere. Op de dag spreek ik Duits, 's-avonds Nederlands en met klanten Engels. Het Frans beheers ik minder dan zeeer rudimentair. Met "een zus dorans" kan ik also niet zoveel beginnen....

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 3 juli 2017 om 13:43.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 13:45   #40477
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Het heeft ontegenzeggelijk voordelen meerder neutrale talen te kunnen beheersen. Al is de ene taal beter ontwikkeld dan de andere. Op de dag spreek ik Duits, 's-avonds Nederlands en met klanten Engels. Het Frans beheers ik minder dan zeeer rudimentair. Met "een zus dorans" kan ik also niet zoveel beginnen....
Met Heineken ookni, naar mijn bescheiden mening (Grapje mag?)
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 13:52   #40478
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Met Heineken ookni, naar mijn bescheiden mening (Grapje mag?)
Heineken is ook niet echt mijn ding, maar wel Pilsener Urquell, Staropramen en Starobrno uit Tsjechië, daar waar de ware pils vandaan komt. Maar als je te lang wacht, wordt alles door Interbrew vergiftigd...
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 13:54   #40479
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U vertelt onzin. Als het niet bestond, dan had men de film Loft niet moeten terug inspreken met een 'Hollandse' tongval en manier van spreken. In Nederland bestaat er ook tussentaal, maar wees maar zeker dat men van de film Loft met een tussentaal uit Nederland geen Hollandse remake had moeten maken.
Zou u me kunnen vertellen welke kenmerken alle Nederlandse dialecten hebben die hen groepeert en afzet tegen kenmerken die alle Vlaamse dialecten hebben?

Welke gemeenschappelijke deler hebben alle Nederlandse dialecten die verschilt van alle Vlaamse dialecten en omgekeerd?

Wat groepeert het Nederlands-Limburgs en het Gronings wat het verschillend maakt van het Vlaams-Limburgs?

De lijn die u trekt tussen Nederlands en Vlaams gaat enkel op wanneer u alle Nederlandse dialecten beschouwt als vormen van het Hollands (wat natuurlijk onzin is) en alle Vlaamse dialecten als vormen van bijvoorbeeld het Brabants (wat evengrote onzin is).

Het is onmogelijk om een verzameling 'Nederlandse dialecten' te maken die alle Nederlandse dialecten omvat zonder ook Vlaamse dialecten te omvatten.

Het is evenzeer onmogelijk om een verzameling 'Vlaamse dialecten' te maken die alle Vlaamse dialecten omvat zonder ook Nederlandse dialecten te omvatten.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 3 juli 2017 om 13:56.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 14:04   #40480
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Heineken is ook niet echt mijn ding, maar wel Pilsener Urquell, Staropramen en Starobrno uit Tsjechië, daar waar de ware pils vandaan komt. Maar als je te lang wacht, wordt alles door Interbrew vergiftigd...
Ik buig nederig mijn hoofd...
maar pils is in feite niet echt mijn ding. Een goede triple van Chimay daartegen.

Terug naar taal: uiteraard is diversiteit belangrijk net zoals het onderhouden via praktijk, zoals uzelf opmerkte. Duits was ooit mijn meest gesproken vreemde taal maar heb het nu al 20 jaar niet meer nodig. Huidig niveau is dus beneden alle peil. Nederlands lees en schrijf ik hier + lectuur krantenkoppen.be; Frans via meestal TV5Monde. Engels is mijn dagelijkse taal nu (prive, sociaal en zakelijk) en dus stukken beter geworden dan mijn Duits ooit was.
Het kan verkeren zei Bredero...
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 3 juli 2017 om 14:18.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be