Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2017, 17:08   #341
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, je bent heel goed bezig.

Elk forum moet een goede trol hebben en sinds Jack gebannen is val je recht op je plaats hier.
Gij méént dat??

Als er iemand een dubbelganger is van AJ dan zijt gij het! 90% van uw posten zijn korte bittere cynische commentaren die nergens toe leiden. Hebt gij hier ooit al op een positieve opbouwende manier een stelling verdedigd met argumentatie en feiten? Nooit!

Ik zit hier een paar jaar, en ik heb nog nooit, ik herhaal nog nooit iemand beschuldigd een trol te zijn. Ik doe aan dat kinderachtig laf gedoe niet mee, en ook omdat het mij opvalt dat het net trollen zijn die constant zitten te gillen dat de anderen trollen zijn.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 30 augustus 2017 om 17:13.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2017, 17:12   #342
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Vooral de subtiele wijze waarop u uw opinies hier naar voren brengt scheert hoge toppen, en neemt onmiddelijk alle twijfels weg bij de lezer.
Waarom? Subtiliteit is uw sterk punt af wat!
Oud 30 augustus 2017, 17:20   #343
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Gij méént dat??

Als er iemand een dubbelganger is van AJ dan zijt gij het! 90% van uw posten zijn korte bittere cynische commentaren die nergens toe leiden. Hebt gij hier ooit al op een positieve opbouwende manier een stelling verdedigd met argumentatie en feiten? Nooit!

Ik zit hier een paar jaar, en ik heb nog nooit, ik herhaal nog nooit iemand beschuldigd een trol te zijn. Ik doe aan dat kinderachtig laf gedoe niet mee, en ook omdat het mij opvalt dat het net trollen zijn die constant zitten te gillen dat de anderen trollen zijn.
Oud 30 augustus 2017, 18:52   #344
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Straffe beweringen van Xeno altijd best even controleren : en dan lezen we het volgende :

Ook de Belgische regeringsleden voelden de hete adem in de nek van de oprukkende Duitsers en diezelfde dag telegrafeerde Walter Ganshof van der Meersch naar de lokale rijkswacht- en politieposten dat de administratief geïnterneerde vijandige Belgen en buitenlanders weg van de frontlinies moesten worden gebracht met treinen, bussen en vrachtwagens.

bron : https://nl.wikipedia.org/wiki/Spooktreinen
Je bericht is ver van volledig. Over het dramatisch vervolg van de deportaties rep je met geen woord. Het relaas daarover vind je onder de titel "Bloedbad van Abbéville". Daarin wordt o.m. vermeld dat op 20 mei 1940 21 mensen gedood werden door dronken franse
militairen. Onder hen Joris Van Severen en zijn luitenant. Een interessante studie over zijn loopbaan staat op het internet. Hieruit blijkt dat Van Severen helemaal niet de nazi was waarvoor de belgicisten hem verslijten.

Nog iets : in de kiosk van Abbéville waren 77 personen opgesloten. Dat er "maar" 21 slachtoffers vielen is te danken aan een Franse luitenant die de slachtpartij kon stoppen. De militair die verantwoordelijk was, een zekere Caron kon rekenen op de dankbaarheid van de franse staat, zelfs een straat werd naar hem vernoemd. Hij werd in 1942 door de duitsers, samen met een kompaan, geëxecuteerd. Een terechte straf voor deze moordenaars.

De vuile rol van G. Van Der Meersch mag ook onderlijnd worden. Deze kerel is, samen met andere belgische bewindvoerders, één van de voornaamste verantwoordelijken voor het bloedbad van Abbéville, dat zelfs door de vlaams-nationalisten niet bekend is. Zeer spijtig.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2017, 18:55   #345
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En het volk, zoals de gewone soldaten, die riepen nog harder 'Leve de koning, Leve la Belgique'?
U vindt dus niet dat héél die IJzertoestanden een "klucht" is ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2017, 19:06   #346
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je bericht is ver van volledig. Over het dramatisch vervolg van de deportaties rep je met geen woord. Het relaas daarover vind je onder de titel "Bloedbad van Abbéville". Daarin wordt o.m. vermeld dat op 20 mei 1940 21 mensen gedood werden door dronken franse
militairen. Onder hen Joris Van Severen en zijn luitenant. Een interessante studie over zijn loopbaan staat op het internet. Hieruit blijkt dat Van Severen helemaal niet de nazi was waarvoor de belgicisten hem verslijten.

.
Ja, het was nen heilige!

Van Severen vond dat Hitler "te zachtzinnig" was tegenover de Joden

Oud 30 augustus 2017, 20:37   #347
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het verschil met Bij mijn weten hadden die Vlaamse vlaggen bij wielerwedstrijden héél weinig met Vlaamse gevoelens te maken maar des te meer met één persoon die dat sponsorde. En zoals alle kindjes bij het bezoek van de koning zwaaien met gekregen Belgische vlaggetjes (zonder dat ze daarmee hun Belgische gevoelens willen verwoorden), deden de supporters dat met gekregen Vlaamse vlaggen bij wielerwedstrijden.
Valt de sponsor weg, vallen de vlaggen weg. Meer moet ge daarachter niet zoeken.

Ik herhaal met u er op te wijzen dat een Belgische staat naar Zwitsers voorbeeld tevens het einde van Vlaanderen betekent.
mijn schrijven in gisteren 21:03 #287
Maar OOOOHWEEEEE als de Vlaming tijdens de ronde van Vlaanderen met Vlaamse vlagjes durft te zwaaien, mag niet, kan niet tot moet verboden worden met onmiddellijk verwijzing naar toestanden tijdens WO II afgestraft....en effectief je ziet er veel minder Vlaamse vlagjes dan enkele jaren terug!

reactie was:
Het verschil met Bij mijn weten hadden die Vlaamse vlaggen bij wielerwedstrijden héél weinig met Vlaamse gevoelens te maken maar des te meer met één persoon die dat sponsorde. Valt de sponsor weg, vallen de vlaggen weg.

>>>>>Meer moet ge daarachter niet zoeken.

En sponsor geeft geld uit aan zaken die ze uit delen. Ze delen dat uit om hun bedrijf in en goed daglicht te plaatsen, sympathie op te wekken zodat hun merk, bedrijf in het geheugen zou blijven plakken van hen die het gesponsord snoepje, fluitje, kaartspel, bloem en in dit geval tijdens de RONDE Van Vlaanderen en vlagje met de Vlaamse leeuw kreeg!

Maar zoals in Gent steeds minder de Vlaamse leeuw zichbaar is en vervangen met en leeuw op groen achtergrond wat de identiteit van de Gentenaar moet weg moffelen….. zijn er de ander toestand.

Als echter Politiekers om hun eigen of partij publiciteit in het TV nieuws komen verklaren dat het sponsoren van Vlaamse Leeuw vlagjes tijdens de ronde van Vlaanderen slecht signaal is naar het buitenland toe enz.. als buitensporig gedrag bestempelen word en meteen verwijzen word naar de gedrochten die bewust mee heulden met de Nazi’ s is de rede om te sponsoren onmiddellijk weg.

En bedrijf sponsend, geeft geld uit om positieve reclame te verkrijgen om sympathie te krijgen niet om gelinkt te worden aan WO II en de gedrochten die bewust het nazi regime steunden!

Laat mij duidelijk zijn, de gedrochten die bewust het nazi regime steunden zaten er compleet naast, de uitvluchten die aan gehaald werden was om te verbergen dat ze machtswellusteling wilden persoonlijke wint halen aan de situatie al was dat ten koste van mensen levens! PUNT UIT.

4 JAAAAAAR heeft het in totaliteit geduurd en zie, zelfs hier, word nog steeds verbeten met bloempoten van links naar rechts geworpen, verzuurde loopgracht gevechten gevoerd met woordgevechten.
Terwijl Duitsland, Japan, Vietnam enz. lessen getrokken hebben uit het verleden en zonder bloempoten werpen hun maatschappij opbouwen met respect voor eigen volk.

Hier worden die 4 JAAAAAAR en de gedrochten die bewust het nazi regime steunden te pas en te onpas tevoorschijn getoverd om om DE % MEERDERHEID van dit land De mensen die leven op Vlaamse bodem steeds weer de mond te snoeren, zodat wij ons zelf overladen met schuld gevoelens Ons persoonlijk induiken, afzonderen en zeker niet een samenhorigheid gevoel als een volk met respect voor ons zelf zouden voelen! en OPKOMEN!!!!!!

Waar vooral Franstaligen maar ook zo gezegde Vlaamse politieke partijen zich van bedienen om ons te manipuleren. Hopen dat wij onderling elkaar bloempoten naar het hooft blijven werpen, zodat zij lekker verder kunnen sjoemelen en ons misbruiken.

>>>>>Ik herhaal met u er op te wijzen dat een Belgische staat naar Zwitsers voorbeeld tevens het einde van Vlaanderen betekent.

Mijn Antwoord: In Zwitserland zijn er drie deelstaten Duits, Frans, Italiaans.

Waarom zou indien hier het Zwitserse systeem toegepast zou worden dit dan het einde van Vlaanderen beteken is mij en raadsel?
Wel zou het respectloos schelden en parasiteren tussen de zelf beslissende deelstaten verdwijnen. Zou eindelijk aan vooruitgang gewerkt kunnen worden.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2017, 20:39   #348
Tavek
Banneling

Standaard

Waar halen ze die "onderdrukte" vlamingen toch vandaan...

Ik ken ze niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 01:01   #349
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ken ze niet.
Vanonder de sloef van hun vrouw (?). Zoals van oudsher.
Oud 31 augustus 2017, 08:02   #350
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Ik ken ze niet.
https://doorbraak.be/verbannen-zaak-vandermeulen/

Citaat:
...Paul Vandermeulen was het slachtoffer van een paniekreactie van de Belgische regering en legerleiding na het verschijnen van de eerste Open Frontbrief op 11 juli 1917 en de verspreiding van een tweede Open Frontbrief aan Albert I de volgende maand.

De vervolging van een priester liet tevens zien hoe de spanningen rond de taalproblematiek gedeeltelijk ook langs levensbeschouwelijke lijnen liepen. De Frontbeweging werd geschraagd door de vele frontaalmoezeniers en brancardiers uit de rangen van de Katholieke Kerk, terwijl de legerleiding een Franstalig, liberaal én antiklerikaal bolwerk was.

Ten Huize van

Paul Vandermeulen kreeg na de oorlog een bisschoppelijk schrijfverbod, werd collegeleraar en trad in bij Trappisten in de Achelse kluis. Vandaaruit stichtte hij een klooster in Kasanza, een afgelegen plek in Congo. Hij stierf in 1975, 82 jaar oud. Op de digitale Bibliotheek van de Nederlandse letteren is een interview met Paul-Pater Lambertus- Vandermeulen bewaard gebleven met De oude pater, door Joost Florquin, in de reeks Ten Huize Van (boek gepubliceerd in 1976).
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 08:46   #351
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht

Nog iets : in de kiosk van Abbéville waren 77 personen opgesloten. Dat er "maar" 21 slachtoffers vielen is te danken aan een Franse luitenant die de slachtpartij kon stoppen. De militair die verantwoordelijk was, een zekere Caron kon rekenen op de dankbaarheid van de franse staat, zelfs een straat werd naar hem vernoemd. Hij werd in 1942 door de duitsers, samen met een kompaan, geëxecuteerd. Een terechte straf voor deze moordenaars.

De vuile rol van G. Van Der Meersch mag ook onderlijnd worden. Deze kerel is, samen met andere belgische bewindvoerders, één van de voornaamste verantwoordelijken voor het bloedbad van Abbéville, dat zelfs door de vlaams-nationalisten niet bekend is. Zeer spijtig.
Dat weet ik.
Bedoeling is dan ook niet om de affaire van de spooktreinen, en het drama van abbeville te analyseren.
Xeno provoceert met een bewering : "vlamingen op beestenwagons naar frankrijk" als legitimatie voor collaboratie met de bezetter. Om wat te stangen dus, niets plezanter dan wat drogredeneringen op tafel zwieren toch ? Uiteraard ben ik altijd blij om daar dan in mee te stappen , en dan geef ik antwoord op die 2 deelaspecten : waren het enkel vlamingen ? Neen. (wat xeno waarschijnlijk niet weet is dat de meerderheid van die mensen zelfs geen belg waren, maar duitsers... ) En waren het beestenwagons ? Neen.
Verder moet je daar niets achter zoeken. Wat in Abbeville gebeurde was een drama, en een misdaad.

Wat je schrijft over Ganshof van der Meersch volg ik niet, het klopt dat men in vlaams nationalistische hoek zijn rol onvoldoende kent. Hoevelen weten dat het door zijn persoonlijke tussenkomst is dat het plan om verzetslieden te laten deelnemen aan de krijgsraden door de minister van justitie terug is ingetrokken ? Ganshof van der Meersch was een eminente jurist, en weigerde de rechtstaat op dergelijke manier te laten ontsporen. Om dat op het tijdstip dat de publieke opinie schreeuwde om vervolging er door te drukken was moed nodig, dat was alles behalve evident. Toch heeft hij het gedaan.

Luc Huysse en Bruno De Wever o.a. hebben dat in detail beschreven. Een beknopte beschrijving van zijn rol tijdens en direct na de oorlog kun je hier vinden :
Citaat:
Op 16 april 1940 gaf minister van Justitie Janson opdracht aan de procureurs des Konings (en via hen aan de gerechtelijke politie, de krijgsauditeurs, de rijkswacht en de politiecommissarissen) om lijsten op te maken van Belgische of buitenlandse personen die ervan verdacht werden betrekkingen te onderhouden met Duitse overheden of wier aanwezigheid de militaire operaties kon belemmeren. Op 7 mei 1940 gaf Janson opdracht over te gaan tot arrestatie van verdachten indien vijandelijkheden zouden uitbreken. Na de inval van de Duitsers in België op 10 mei 1940 werd door de Belgische regering de staat van beleg uitgevaardigd. Diezelfde dag werd door de administrateur-generaal van de Staatsveiligheid bevel gegeven om alle verdachte Belgen en vreemdelingen te arresteren. Enkele duizenden Duitsers onder wie spionnen en uit Duitsland gevluchte Joden, alsook enkele honderden Belgen werden opgepakt: leden van VNV, Verdinaso alsook Rex-leiders en communisten.

Op 12 mei 1940 stuurde Ganshof een telegram naar de gevangenisbestuurders aan wie hij vroeg alle nuttige maatregelen te nemen met het oog op het evacueren van de geïnterneerde verdachten. In dit telegram kwamen onder meer de namen voor van een aantal bekende Vlaams-nationalisten, onder meer Staf de Clercq (die na tussenkomst van een paar collega's-parlementsleden onmiddellijk vrij kwam), Joris Van Severen, Wies Moens, Flor Grammens en August Borms, evenals van de Rex-leider Léon Degrelle. Gezien de snelle opmars van de Duitsers, liet de regering een aantal aangehouden verdachten op 15 mei 1940 in erbarmelijke omstandigheden per trein naar Frankrijk overbrengen, waar ze in barakkenkampen werden opgesloten. Van hen werden er 21 in het Bloedbad van Abbeville door Franse militairen om het leven gebracht op 20 mei 1940, onder wie de Verdinaso-leider Joris Van Severen. Een aantal verdachten werd naar Groot-Brittannië weggevoerd. Na de capitulatie van het Belgisch leger werden in Frankrijk nog Belgen aangehouden, onder protest van Ganshof bij de Franse minister voor Binnenlandse Zaken.

In Vlaams-nationale kringen wordt Walter Ganshof van der Meersch als de rechtstreekse verantwoordelijke beschouwd voor deze aanhoudingen en wegvoeringen en voor de dood van een aantal verdachten. Volgens journalist Maurice De Wilde in zijn boek “De Kollaboratie – Deel 1”, uitgegeven in 1985, staat de persoonlijke aansprakelijkheid van Walter Ganshof van der Meersch bij het opstellen van de lijsten van de verdachten, bij de aanhoudingen en opsluitingen en bij de wegvoeringen evenwel niet vast.

Tijdens de meidagen 1940 wilde Ganshof de Belgische regering naar Frankrijk volgen, maar hij werd door de snelle opmars van de Duitse troepen tegengehouden. In juli 1940 keerde hij naar België terug en werd onmiddellijk door de Duitse bezetter opgepakt en tot het einde van het jaar in de gevangenis van Sint-Gillis opgesloten. Eenmaal vrijgelaten begon hij met het organiseren van inlichtingendiensten ten behoeve van de Belgische regering in ballingschap. Via de netwerken 'Gilles' en 'Tournay' waar hij een belangrijke rol in speelde, werd regelmatig informatie doorgegeven naar Londen.

In december 1942 werd hij opnieuw aangehouden en opgesloten in de citadel van Hoei. Hij kwam na drie maanden weer vrij. In juni 1943 werd een koerier uit Londen gearresteerd die brieven bij zich had voor Ganshof. Hij moest nu verplichtend verdwijnen en samen met zijn vrouw en zoon vluchtte hij, via Frankrijk en Spanje, naar Londen. Hij werd in augustus 1943 benoemd tot hoge commissaris voor ’s Rijks Veiligheid, bevoegd voor de coördinatie van het Verzet en voor de handhaving van orde en veiligheid na de Bevrijding.

Ondertussen was hij in Londen de hoofdredacteur van de besluitwetten in verband met de Belgen die met de bezetter hadden gecollaboreerd. Hij toonde zich hierbij de verdediger van de rechtsstaat en kon verhinderen dat vertegenwoordigers van het Verzet in de rechtsbedeling zouden worden opgenomen. Hij dreigde met ontslag toen minister van Justitie Antoine Delfosse voorstelde verzetslieden als burgerlijke rechters in de krijgsraden op te nemen, met als gevolg dat het voorstel werd ingetrokken.
bron : https://nl.wikipedia.org/wiki/Walter...an_der_Meersch
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 08:56   #352
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht
>>>>>Ik herhaal met u er op te wijzen dat een Belgische staat naar Zwitsers voorbeeld tevens het einde van Vlaanderen betekent.

Mijn Antwoord: In Zwitserland zijn er drie deelstaten Duits, Frans, Italiaans.

Waarom zou indien hier het Zwitserse systeem toegepast zou worden dit dan het einde van Vlaanderen beteken is mij en raadsel?
Wel zou het respectloos schelden en parasiteren tussen de zelf beslissende deelstaten verdwijnen. Zou eindelijk aan vooruitgang gewerkt kunnen worden.
Wie heeft u dat wijsgemaakt?

Citaat:
Het grondgebied van Zwitserland is sinds 1979 verdeeld in 26 kantons die de deelstaten van de federatie vormen.
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kantons_van_Zwitserland

Dat betekent dat een Zwitsers kanton gemiddeld 280.000 inwoners telt. Op het Vlaamse gewest toegepast betekent dit 23 kantons waar de grootste beslissingsmacht ligt. Vlaanderen als gewest komt in staatsindeling naar Zwitserse voorbeeld te vervallen.

Indien men in België het Zwitsers model zou toepassen zou idd. het respectloos schelden en parasiteren tussen de zelf beslissende deelstaten (kantons) verdwijnen. Zou eindelijk aan vooruitgang gewerkt kunnen worden.

De staatsindeling van Zwitserland als goed voorbeeld vergelijken met hetgeen de huidige flamingante leiders voor ogen hebben is volksbedrog.

Laatst gewijzigd door pajoske : 31 augustus 2017 om 08:56.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 13:50   #353
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weet ik.
Bedoeling is dan ook niet om de affaire van de spooktreinen, en het drama van abbeville te analyseren.
Xeno provoceert met een bewering : "vlamingen op beestenwagons naar frankrijk" als legitimatie voor collaboratie met de bezetter. Om wat te stangen dus, niets plezanter dan wat drogredeneringen op tafel zwieren toch ? Uiteraard ben ik altijd blij om daar dan in mee te stappen , en dan geef ik antwoord op die 2 deelaspecten : waren het enkel vlamingen ? Neen. (wat xeno waarschijnlijk niet weet is dat de meerderheid van die mensen zelfs geen belg waren, maar duitsers... ) En waren het beestenwagons ? Neen.
Verder moet je daar niets achter zoeken. Wat in Abbeville gebeurde was een drama, en een misdaad.

Wat je schrijft over Ganshof van der Meersch volg ik niet, het klopt dat men in vlaams nationalistische hoek zijn rol onvoldoende kent. Hoevelen weten dat het door zijn persoonlijke tussenkomst is dat het plan om verzetslieden te laten deelnemen aan de krijgsraden door de minister van justitie terug is ingetrokken ? Ganshof van der Meersch was een eminente jurist, en weigerde de rechtstaat op dergelijke manier te laten ontsporen. Om dat op het tijdstip dat de publieke opinie schreeuwde om vervolging er door te drukken was moed nodig, dat was alles behalve evident. Toch heeft hij het gedaan.

Luc Huysse en Bruno De Wever o.a. hebben dat in detail beschreven. Een beknopte beschrijving van zijn rol tijdens en direct na de oorlog kun je hier vinden :

bron : https://nl.wikipedia.org/wiki/Walter...an_der_Meersch

Inderdaad, er wordt door een zekere Vlaams-nationalistische –en al te dikwijls misleidende- geschiedschrijving de indruk gewekt dat door de Belgische overheid alleen Vlamingen werden afgevoerd. Alsof de Belgische staat het voornamelijk gemunt had op Vlaams-nationalisten. Niets is minder waar. Zoals u terecht aanhaalt, was er tevens een zekere Léon Degrelle bij de mensen die aangehouden werden. Het is juist, er waren weliswaar Vlaams-nationalisten bij de weggevoerden, maar ook communisten, enz.

Dat Joris Van Severen bij de weggevoerden behoorde, berust op een spijtig misverstand. Op de steekkaarten van de Belgische staatsveiligheid stond Van Severen nog altijd geboekt als ‘staatsondermijnend’. Hetgeen natuurlijk een grove nalatigheid was vanwege de staatsveiligheid. Immers Van Severen had toen al zijn ‘Nieuwe Marsrichting’ afgekondigd en had van dit ogenblik af gekozen voor België. De staatsveiligheid echter had de fiche over Van Severen niet bijgewerkt. Ook Staf de Clercq werd even aangehouden maar na tussenkomst van hogerhand weer op vrije voeten gesteld.

De Belgische Staatsveiligheid zat natuurlijk niet altijd mis. Cfr. de aanhouding van Léon Degrelle. Ook de aanhouding van Borms -bijvoorbeeld- bleek achteraf gerechtvaardigd en de juiste maatregel. Immers August Borms ontpopte zich tijdens de oorlog als verknocht collaborateur van de nazi’s. Tevens bleek de initiële aanhouding van Staf de Clercq door de staatveiligheid achteraf wel degelijk een correcte beslissing. Want reeds enkele dagen na de Duitse inval bood ‘den Leider van het VNV’ (in het geheim) zijn diensten en deze van zijn beweging aan aan de Duitse bezetter… En foetsi was de plechtige eed van de VNV-mandatarissen bij de inval van de Duitsers in 1940. VNV-belofte die luidde: ‘Géén tweede Activisme!!!’ . Jaa watte, we zullen het geweten hebben.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 augustus 2017 om 14:05.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 13:55   #354
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat weet ik.
Xeno provoceert met een bewering : "vlamingen op beestenwagons naar frankrijk" als legitimatie voor collaboratie met de bezetter. Om wat te stangen dus, niets plezanter dan wat drogredeneringen op tafel zwieren toch ?
...
Dat is niet helemaal juist.

De correcte vorm is "collaboratie met de bevrijder."

De Vlaming had toen, net zoals nu, niets te verwachten van de Belgische dwingeland.

Plus, de Vlaming had toen en nu geen morele verantwoording af te leggen aan Belgie.
Oud 31 augustus 2017, 13:56   #355
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Inderdaad, er wordt door een zekere Vlaams-nationalistische –en al te dikwijls misleidende- geschiedschrijving de indruk gewekt dat door de Belgische overheid alleen Vlamingen werden afgevoerd. Alsof de Belgische staat het voornamelijk gemunt had op Vlaams-nationalisten. Niets is minder waar. Zoals u terecht aanhaalt, was er tevens een zekere Léon Degrelle bij de mensen die aangehouden werden. Het is waar, er waren weliswaar Vlaams-nationalisten bij de weggevoerden, maar ook communisten, enz.

Dat Joris Van Severen bij de weggevoerden behoorde, berust op een spijtig misverstand. Op de steekkaarten van de Belgische staatsveiligheid stond Van Severen nog altijd geboekt als ‘staatsondermijnend’. Hetgeen natuurlijk een grove nalatigheid was vanwege de staatsveiligheid. Immers Van Severen had toen al zijn ‘Nieuwe Marsrichting’ afgekondigd en had van dit ogenblik af gekozen voor België. De staatsveiligheid echter had de fiche over Van Severen niet bijgewerkt. Ook Staf de Clercq werd even aangehouden maar na tussenkomst van hogerhand weer op vrije voeten gesteld.

De Belgische Staatsveiligheid zat natuurlijk niet altijd mis. Cfr. de aanhouding van Léon Degrelle. Ook de aanhouding van Borms -bijvoorbeeld- bleek achteraf gerechtvaardigd en de juiste maatregel. Immers August Borms ontpopte zich tijdens de oorlog als verknocht collaborateur van de nazi’s. Tevens bleek de initiële aanhouding van Staf de Clercq door de staatveiligheid achteraf wel degelijk een correcte beslissing. Want reeds enkele dagen na de Duitse inval bood ‘den Leider van het VNV’ (in het geheim) zijn diensten en deze van zijn beweging aan aan de Duitse bezetter … En foetsi was de plechtige eed van de VNV-mandatarissen bij de inval van de Duitsers in 1940 en die luidde: ‘Géén tweede Activisme!!!’… Jaa watte, we zullen het geweten hebben.
als ik me niet vergis werd Degrelle wel terug van die trein gehaald, niet?
Oud 31 augustus 2017, 14:04   #356
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als ik me niet vergis werd Degrelle wel terug van die trein gehaald, niet?
Of hij van de trein weggehaald werd, weet ik niet (maar ik wil het wel eens nakijken). Maar wat wél een feit is, is dat hij ferm afgezien heeft tijdens deze 'trip'. Meer dan de doorsnee-weggevoerde. Al dan niet op de trein.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 augustus 2017 om 14:09.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 14:09   #357
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Of hij van de trein weggehaald werd, weet ik niet. Maar wat wel een feit is, is dat hij ferm afgezien heeft tijdens deze 'trip'. Meer dan de doorsnee-weggevoerde. Al dan niet op de trein.

Maar ik wil het wel eens nakijken.
niet op de trein ... wel van de bus gehaald en zo het bloedbad in Abbeville ontlopen.
Oud 1 september 2017, 20:39   #358
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat betekent dat een Zwitsers kanton gemiddeld 280.000 inwoners telt. Op het Vlaamse gewest toegepast betekent dit 23 kantons waar de grootste beslissingsmacht ligt. Vlaanderen als gewest komt in staatsindeling naar Zwitserse voorbeeld te vervallen.

Indien men in België het Zwitsers model zou toepassen zou idd. het respectloos schelden en parasiteren tussen de zelf beslissende deelstaten (kantons) verdwijnen. Zou eindelijk aan vooruitgang gewerkt kunnen worden.

De staatsindeling van Zwitserland als goed voorbeeld vergelijken met hetgeen de huidige flamingante leiders voor ogen hebben is volksbedrog.

Het klopt inderdaad dat in Zwitserland alles draait van uit de kantons. Toch is door de taal ook een soort gemeenschappelijk gevoel / reageren, verwerken en afhandelen van problemen in de gelijke taal kantons. Van Uit dat feit stel ik dat het Vlaamse gevoel of eigenheid niet zal verdwijnen indien men hier het Zwitserse kies / politiek systeem zou toepassen. Het Vlaamse gevoel en eigenheid zou er gewoon zijn en geen rede tot strijd, zelfs niet tussen West Vlaming en Limburgers, Bruggelingen tegen Zeebrugse bevolking enz. !!!!

Het kanton systeem in Zwitserland is er inderdaad al van in de middeleeuwen maar was zeker niet humaan voor de bevolking. Omdat in de kantons tot begin 1900 de lijfeigene toestanden werden toegepast, voor het meest onnozele kon men de doodstraf krijgen van de plaatselijke “HEER” waar je eigendom/bezit van was. Een door verbanning naar "het vreemdelingen legioen >> de Pauselijke Zwitserse wacht" kon soms de strop omzeild worden.

Daarom werd begin 1900 de directe democratie ingevoerd, >>>waardoor de bevolking hun eigen belangen via keuze met de persoonlijke stem van op de werkvloer van de maatschappij kon afdwingen.

Waar de bereikte keuze van de behaalde meerderheid MOET uitgevoerd worden! Wat dus betekend wel nog het kanton die zelf kan beslissen maar dan niet meer een “partij of heerser/HEER” maar het volk die zelf de keuze maakt wat dient te gebeuren.

Niets let ons om het identieke Zwitserse systeem over te nemen: Om niemand te schofferen, haha klein beginnen >> kanton oudenaarde >> kanton Brugge >> kanton Gent >> kanton Eeklo >> kanton Antwerpen >> kanton Mechelen >> kanton Genk >> enz….

Niets let ons om …. Maar waarom geen variant op het Zwitserse systeem zelf beslissend DEELSTAAT Vlaanderen met directe democratie, voor alles referendum kiezen met persoonlijke stem van de mensen die leven in die deelstaat!!!

Waarom zou dit onmogelijk zijn? Gelet op wat nu hier al bestaat hier bij ons.

Over gans de wereld is het duidelijk dat het middeleeuwse particratie systeem niet meer deugd.

1 X kiezen en dan een partij of sjoemelen/ konkelfoezen onder partijen om hun partij of ivoren torens te bevoordelen of EEN persoon almacht geven wat overal leid tot macht misbruik/ maffia praktijk met zwijgplicht en graalkuituren.

Partijen maken nu ook al overeenkomsten voor er gekozen kan worden!!!!! Steeds meer stelen de verliezende partij dat er gesjoemeld werd met de verkiezing, waardoor de bevolking tegen elkaar opgezet word….Of stellen wij willen NIET/NOOIT SAMEN WERKEN maar eisen wel en plaats op in de regering????? Democratie??? Wat heeft de bevolking aan zulke toestanden.

En dat hebben de Zwitsers voor eens en altijd na de eeuwen van lijfeigenschap onderdrukking willen vermeiden met de Directe democratie >> Waar iedere persoon zijn mening kan overbrengen via referendum kiezen!

Daarom verwijs ik steeds naar het degelijk economisch en politiek werkend Zwitserse systeem!

Maar hoe het daadwerkelijk bij ons uitgebouwd word dat zou afhankelijk moeten zijn van >>> en via een op directe democratie keuze van het volk bereikt moeten worden. Keuze van het volk en dat is alleen de toekomst voor en eerlijk democratie.

Zeker in deze tijd waar steeds meer extreme partijen en personen hun waarheid preken om HUN almacht.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 21:10   #359
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is niet helemaal juist.

De correcte vorm is "collaboratie met de bevrijder."

De Vlaming had toen, net zoals nu, niets te verwachten van de Belgische dwingeland.

Plus, de Vlaming had toen en nu geen morele verantwoording af te leggen aan Belgie.
Ja natuurlijk! Dat was de hoofdzaak voor de nazi's: Vlaamse onafhankelijkheid!
Toch spijtig dat die nazi's na 5 jaar terug vertrokken zijn!
Oud 1 september 2017, 21:11   #360
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ja natuurlijk! Dat was de hoofdzaak voor de nazi's: Vlaamse onafhankelijkheid!
Toch spijtig dat die nazi's na 5 jaar terug vertrokken zijn!
Neen, voor de Vlaming.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be