Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 oktober 2012, 15:02   #141
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Sfax;6345813]Nah, teveel zandbak daar
Groot hè.
Citaat:
Wat heeft Vlaams versus Waals daar nu weer mee te maken?
De NMBS is gewoon een non-bedrijf, mede dankzij de vakbonden. Een bedrijf dat met miljarden-subsidies nog steeds niet in staat is zonder verlies te draaien, hoort niet te bestaan. Laat ze maar staken; nobody will miss them en hoe sneller dat onding over kop gaat hoe beter.
Eerst de privé banken over kop laten gaan en dan pas het spoor.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 17:40   #142
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
In Nederland rekent men enkel op basis van de "grote knooppunten" die ze geïdentificeerd hebben. In België neemt men alle verbindingen op.
Het klopt dat in Nederland de stiptheidscijfers van toepassing zijn op het hoofdnet. Kleine lokale lijntjes (degene die vaak uitbesteed zijn aan Arriva, Veolia e.d.) tellen niet mee. Echter, waar het idee vandaan komt dat als deze wel zouden worden meegeteld de cijfers lager zouden liggen is me niet duidelijk: de meest vertragingsgevoelige lijnen lijken mij juist de hoofdlijnen te zijn.

Ik heb er even de cijfers van één van die vervoerders bijgenomen, nl. Veolia. Voor 2011 zien we daar:

Maaslijn: Vertrekstiptheid 96,9%, aankomststiptheid 94,4%
Heuvellandlijn: Vertrekstiptheid 97,7%, aankomststiptheid 97,4%

Hoger dus dan de cijfers voor het hoofdnet. O ja, bijna vergeten: deze cijfers zijn voor treinen die meer dan DRIE minuten te laat zijn. Niet vijf (zoals NS) of zes (NMBS). http://www.era.europa.eu/Document-Re...etherlands.pdf

Citaat:
De stiptheid ligt hier tegen de 91-2% na neutralisatie. In Nederland ligt dit tegen de 93-5%.
Kan je mij eens een bron tonen waaruit blijkt dat de Nederlandse cijfers 'na neutralisatie' zijn? Ik vind nergens iets terug waaruit blijkt dat de Nederlanders hun cijfers opsmukken door neutralisaties, zoals de NMBS dat doet. Ik heb eerder de indruk dat dat 'neutraliseren' een typisch Belgisch fenomeen is:

Van een Nederlandse site, over de Belgische stiptheid:
Citaat:
Verder neutraliseert de Belgische spoorwegen de cijfers. Oorzaken van vertraging die de spoorwegmaatschappij niet toe te rekenen zijn tellen dan niet mee.
http://www.treinreiziger.nl/kennisne...rische_cijfers

En uit een 'afstudeerverslag' (thesis zeg maar) van een student van de universiteit Twente (citaat komt van een NMBS-medewerker):

Citaat:
In Nederland communiceert de NS bijvoorbeeld zonder neutralisatie6 van
derden, zonder ongelukken, zonder weersomstandigheden.
www.railforum.nl/scripts/download_file.asp?dirname=2_66_447&v=3, p. 52

Laatst gewijzigd door Scorpio : 2 oktober 2012 om 17:40.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 17:47   #143
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.564
Standaard

Om nog even weer te komen op de argumentatie van de vakbonden die opnieuw een eenheidsstruktuur voor de spporwegen willen...

Al die lange jaren dat de buurtspoorwegen als "nationale eenheid" bestonden waren er regelmatig stakingen en was er schijnbaar altijd van alles niet in orde.

De 3-ledige struktuur werkt ook niet goed,zoveel is wel duidelijk.
Dat wil NIET zeggen dat we terug moeten naar een "eenheidsstruktuur".....been there..seen that nietwaar?

Laat ze ondertussen morgen maar weer eens hun stakingetje hebben,het was alweer even geleden.Als supermanagershet openbaar vervoer mogen ontregelen,dan mogen de werknemers dat ook nietwaar.

Er zijn nog zekerheden in het leven,sommige dingen veranderen nooit

Laatst gewijzigd door kelt : 2 oktober 2012 om 17:51.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 17:49   #144
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser
In Nederland rijden nog treinen rond die ouder zijn dan veel Belgische klassieke tweetjes, maar die er niettemin moderner uitzien...
De oudste treinen die in Nederland nog rondrijden zijn de Plan V's, en de meesten daarvan dateren uit de jaren 70. Ongeveer twee derde van die vloot is ondertussen al buiten dienst.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 17:52   #145
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Om nog even weer te komen op de argumentatie van de vakbonden die opnieuw een eenheidsstruktuur voor de spporwegen willen...

Al die lange jaren dat de buurtspoorwegen als "nationale eenheid" bestonden waren er regelmatig stakingen en was er schijnbaar altijd van alles niet in orde.

De 3-ledige struktuur werkt ook niet goed,zoveel is wel duidelijk.
Dat wil NIET zeggen dat we terug moeten naar een eenheidsstruktuur"....."been there..seen that nietwaar?

Laat ze ondertussen morgen maar weer eens hun stakingetje hebben,het was alweer even geleden.Als supermanagershet openbaar vervoer mogen ontregelen,dan mogen de werknemers dat ook nietwaar.
Eenheidsstruktuur: L'union fait la f...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 18:04   #146
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
jong jong jong Je ligt hier al heel de tijd cijfers aan te halen die zelfs in Nederland de wenkbrauwen doen fronsen , als het u dan wordt aangetoond ga je alles ontkennen zelfs het licht van de zon.
Allee om u te behoeden voor een hartaanval : de treinen in Nederland rijden stipter, alleen met meer vertraging. Nu goed ?
Aaangetoond? Wat is hier door jullie al 'aangetoond'? Tot dusver niks. Het enige wat jij tot hiertoe al hebt aangetoond is dat je niet mee doet aan 'feiten': als jij het zegt, dan moet dat volstaan kennelijk.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 21:17   #147
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Het klopt dat in Nederland de stiptheidscijfers van toepassing zijn op het hoofdnet. Kleine lokale lijntjes (degene die vaak uitbesteed zijn aan Arriva, Veolia e.d.) tellen niet mee. Echter, waar het idee vandaan komt dat als deze wel zouden worden meegeteld de cijfers lager zouden liggen is me niet duidelijk: de meest vertragingsgevoelige lijnen lijken mij juist de hoofdlijnen te zijn.

Ik heb er even de cijfers van één van die vervoerders bijgenomen, nl. Veolia. Voor 2011 zien we daar:

Maaslijn: Vertrekstiptheid 96,9%, aankomststiptheid 94,4%
Heuvellandlijn: Vertrekstiptheid 97,7%, aankomststiptheid 97,4%

Hoger dus dan de cijfers voor het hoofdnet. O ja, bijna vergeten: deze cijfers zijn voor treinen die meer dan DRIE minuten te laat zijn. Niet vijf (zoals NS) of zes (NMBS). http://www.era.europa.eu/Document-Re...etherlands.pdf
De NS baseert zich op knooppunten, zoals ik al zei. Infrabel baseert zich op de algemene cijfers. Ik hoef er toch geen tekening bij te maken dat dit appelen met peren vergelijken is? Een probleem ergens in Ans kan een effect hebben op een rit Brussel-Hasselt. In Nederland is dat niet anders. Maar daar wordt bijvoorbeeld enkel de eerste rit mee in de statistieken opgenomen.

Ik zou er toch nog even op willen wijzen dat België het enige land is onder onze buurlanden dat zeer overzichtelijk en gedetailleerd stiptheidscijfers bekend maakt. Zelfs andere openbare vervoersmaatschappijen in eigen land als De Lijn doen daar hoegenaamd niets mee.

Citaat:
Kan je mij eens een bron tonen waaruit blijkt dat de Nederlandse cijfers 'na neutralisatie' zijn? Ik vind nergens iets terug waaruit blijkt dat de Nederlanders hun cijfers opsmukken door neutralisaties, zoals de NMBS dat doet. Ik heb eerder de indruk dat dat 'neutraliseren' een typisch Belgisch fenomeen is:

Van een Nederlandse site, over de Belgische stiptheid:

http://www.treinreiziger.nl/kennisne...rische_cijfers

En uit een 'afstudeerverslag' (thesis zeg maar) van een student van de universiteit Twente (citaat komt van een NMBS-medewerker):


www.railforum.nl/scripts/download_file.asp?dirname=2_66_447&v=3, p. 52
Weersomstandigheden zitten niet (noodzakelijk) mee in de neutralisatie. Wat er wel in zit is overmacht door derden bijvoorbeeld. Wat er precies mee inzit, is niet meteen openbaar of nuttig. Beide cijfers worden steeds gegeven, al bekijkt de publieke opinie enkel de cijfers zonder neutralisatie.

In Nederland zit de neutralisatie er in elk geval mee in vermits grote werven gefilterd worden om tot de stiptheidsresultaten te komen.

Zoals eerder gezegd communiceert de NS slechts met mondjesmaat over de stiptheid in Nederland.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 05:21   #148
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De densiteit in Zwitserland is dan ook de helft van die in België en een derde van die in Vlaanderen...
Nee. De bevolkingsdichtheid in Zwitserland is vergelijkbaar met die van Vlaanderen. Om een eerlijke vergelijking te krijgen moet je delen door de "productieve oppervlakte", en niet de totale oppervlakte. Zowat de helft van Zwitserland is onproductief gebied waar niemand woont.
In dat deel waar de meeste Zwitsers wonen, en waar de meeste economische activiteit is, is de bevolkingsdichtheid behoorlijk hoog. Het Kanton Zürich heeft een bevolkingsdichtheid van 800/km2. Dat is hoger dan de provincie Antwerpen...

En toch rijden de bussen en trams in Zürich stipt. In het kanton Zürich heeft het OV een aandeel van 45% in de totale mobiliteit.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 3 oktober 2012 om 05:22.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 06:21   #149
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De NS baseert zich op knooppunten, zoals ik al zei. Infrabel baseert zich op de algemene cijfers. Ik hoef er toch geen tekening bij te maken dat dit appelen met peren vergelijken is? Een probleem ergens in Ans kan een effect hebben op een rit Brussel-Hasselt. In Nederland is dat niet anders. Maar daar wordt bijvoorbeeld enkel de eerste rit mee in de statistieken opgenomen.
Ten eerste doe je het hier uitschijnen alsof de Nederlanders enkel meten op enkele grote plaatsen. Dit klopt niet: ja, ze meten op 'knooppunten', maar dan wel 35 ervan, d.w.z. dat ze met op zowat elk station waar twee of meer lijnen samenkomen meten. Ze meten dus elke trein, en zo goed als altijd op meer dan één plaats.

Ten tweede, wat betreft Infrabel dat zich op 'algemene' cijfers zou baseren. Infrabel zelf zegt iets anders. Ik citeer:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Infrabel
Dankzij 93 toestellen die in de belangrijkste sporen zijn geplaatst, merkt Infrabel meteen wanneer een trein vertraging heeft op de dienstregeling.
http://www.infrabel.be/nl/over-infra...n-de-stiptheid

Met andere woorden, Infrabel werkt eigenlijk op dezelfde manier als de Nederlanders, alleen liggen hier de meettoestellen kennelijk in 'volle baan', terwijl ze in Nederland rond de grotere stations liggen waar lijnen samenkomen en dus op hetzelfde punt de vertragingen van verscheidene lijnen kunnen worden gemeten.

Citaat:
In Nederland zit de neutralisatie er in elk geval mee in vermits grote werven gefilterd worden om tot de stiptheidsresultaten te komen.
Bron? Ik vind nergens iets terug waaruit blijkt dat de Nederlanders eender wat uit hun resultaten 'filteren'.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 06:50   #150
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Ten eerste doe je het hier uitschijnen alsof de Nederlanders enkel meten op enkele grote plaatsen. Dit klopt niet: ja, ze meten op 'knooppunten', maar dan wel 35 ervan, d.w.z. dat ze met op zowat elk station waar twee of meer lijnen samenkomen meten.
In knooppunten meten is ook de beste methode, omdat vertragingen in de knooppunten juist voor de reizigers het meest ergerlijk zijn (wegens gemiste aansluitingen).
SBB meet overigens sinds kort de "reizigers" vertraging. In totaal waren er vorig jaar 129 miljoen "reizigersminuten" vertraging. Da's ongeveer gemiddeld 20 seconden per reiziger.
In 97,7% van de gevallen haalden reizigers hun overstap. Dat is voor een reiziger het belangrijkste.
En dat op een net waar per km spoor twee keer zoveel treinen rijden als in België...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 23:04   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Al wie het vliegtuig, de tram, de bus, de AUTO, &c. regelmatig gebruikt zal vaststellen dat er vaak vertragingen zijn. Maar bij de trein is dit blijkbaar niet voor rede vatbaar. Dat er verbetering mogelijk is, is waar. En daar werken honderden mensen elke dag aan, dat kan ik verzekeren. Maar als er steeds wordt gekankerd omdat het toch "niet kan" dat er een personeelswissel is, dat er vertraging is door te druk treinverkeer (filerijden!), dat er personen in het spoor lopen, dat er een stroomkeerstoring is, &c. dan geraken we niet veel verder.
Als eens afgevraagd waarom de NMBS faalt daar waar andere spoortwegmaatschappijen in andere landen wel slagen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 07:18   #152
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Om nog even weer te komen op de argumentatie van de vakbonden die opnieuw een eenheidsstruktuur voor de spporwegen willen...

Al die lange jaren dat de buurtspoorwegen als "nationale eenheid" bestonden waren er regelmatig stakingen en was er schijnbaar altijd van alles niet in orde.

De 3-ledige struktuur werkt ook niet goed,zoveel is wel duidelijk.
Dat wil NIET zeggen dat we terug moeten naar een "eenheidsstruktuur".....been there..seen that nietwaar?
Eigenlijk kun je je afvragen of we die eenheidsstructuur ooit verlaten hebben. Ten slotte staat de NMBS-holding hierarchisch boven de twee andere, en valt blijkbaar al het personeel onder de NMBS-holding.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 11:37   #153
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als eens afgevraagd waarom de NMBS faalt daar waar andere spoortwegmaatschappijen in andere landen wel slagen?
Waar fáált de NMBS dan zo? Ik zie niet anders dan dat onze spoorwegen gemiddeld presteren in Europa, en eigenlijk goed als je het over alle punten ziet. Een beetje zoals België zelf dus.

Sinds het nieuwe tramsysteem in Antwerpen valt de lijn 24 door stroomproblemen en werken geregeld uit sinds het begin van de zomer. Dan wordt er gewoon niéts gereden - uiteraard zonder informatie. Dat vindt iedereen dan maar normaal. Ik zou eens een andere focus opzetten als het over kwijtraken van frustraties gaat --- want kennelijk zijn er toch véél mensen gefrustreerd.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 11:33   #154
schietboog
Minister
 
schietboog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juli 2008
Berichten: 3.009
Standaard

Het stakingsrecht nogmaals misbruikt. Blijven al die brave, betalende treinreizigers dit zo maar pikken ?

http://www.nieuwsblad.be/article/det...21005_00323412
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 08:19   #155
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard België gaat weer plat - XXVII

Knack

La Libre
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2017, 14:55   #156
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.714
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Het stakingsrecht nogmaals misbruikt. Blijven al die brave, betalende treinreizigers dit zo maar pikken ?

http://www.nieuwsblad.be/article/det...21005_00323412
In oktober is het weer zover.
Ze gaan staken omdat ze de reizigers een betere dienstverlening willen geven.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2017, 19:02   #157
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.281
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Toch simpel.
Men staakt tegen de huidige kwaliteit en voor een betere kwaliteit in de nabije toekomst.

En stokken om vakbonden te slaan zijn toch zo rap gevonden niet?
Ik dacht dat De Leeuw horen zeggen had dat ze staakten tegen de afbraak regering . Dus niets te maken met welke kwaliteit dan ook. Daarbij, van kwaliteit hebben onze spoormensen nog geen jota benul. Die moeten eens naar Japan gaan, daar zijn ze fier op hun stiptheid. Politieke staking en dat gaat hun zuur opbreken.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2017, 19:15   #158
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.795
Standaard

Coluche:
Citaat:
Vakbonden zijn gemaakt om gelijk te geven aan mensen die ongelijk hebben.
En degene ongelijk te geven die gelijk hebben.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2017, 17:02   #159
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
In oktober is het weer zover.
Ze gaan staken omdat ze de reizigers een betere dienstverlening willen geven.
Een nobele reden toch ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2017, 17:04   #160
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Een nobele reden toch ?
Denk jij echt dat de reiziger hen ook maar één malle moer kan schelen ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be