Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2017, 20:57   #81
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik kan met u akkoord gaan dat er meer vluchthuizen zijn voor vrouwen dan voor mannen.

Iets dat mijn punt des te sterker maakt.
Het gaat hier niet over vrouwenmishandeling dan wel over het fsicale voordeel wanneer één van de partners geen of een heel laag inkomen geniet.
Trouwens je kan het ook anders zien. Een man die zijn vrouw graag ziet gunt haar misschien dat plezier om niet buitenshuis te moeten gaan werken....Niet alle mannen zouden daar blij mee zijn om hun BMW (dankzij de pree van madam) te vervangen door een tweedehands Dacia.
Ik denk dat de meeste mannen dat eigenlijk niet zouden willen dat hun vrouw thuis blijft en het met minder te moeten stellen dat denk ik er van.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 oktober 2017 om 21:00.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2017, 21:03   #82
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Nederland zijn er nog best wel wat huismoeders. Daar is er geen belastingaftrek.

Maar huismoederschap duurt daar ook slechts enkele jaren: tot de kleine groot genoeg is om naar de school te gaan. Er is dan ook geen enkele financiele prikkel meer om thuis te blijven. Hier in Belgie wel.
Ik ken het Nederlandse belastingsysteem niet . Het zou me dan ook niet verwonderen dat ze in Nederland dan weer andere fiscale voordelen hebben die wij dan weer niet hebben.
Oud 22 oktober 2017, 21:07   #83
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh maar ik vind dat vrouwen en mannen dat mogen kiezen.

Ik vind alleen niet dat de staat iets mag aanmoedigen dat de vrouw afhankelijk maakt van de man en zo in de armoedestatistieken voor triestige cijfers zorgt.
Ik denk dat de 99 % mannen als de dood zijn mocht hun vrouw besluiten om huisvrouw te willen worden. Stel je voor dat de villa moet worden ingeruild voor een kleine rijwoning en de cabrio moet worden verkocht. Stel je voor dat het wekelijkse restaurantbezoek moet worden vervangen door de vrouw haar zelfgemaakte stoofvlees en dat de city tripjes moeten worden vervangen door een boswandeling in de buurt
Oud 22 oktober 2017, 21:08   #84
Tavek
Banneling

Standaard

Nog iets, naar op school:

Kinderen van moeders die:

niet werken
de taal niet machtig zijn
arm(er) zijn

zijn veelal vogels voor de kat. Allochtone kinderen vaak.

Als de moeder gaat werken, leert ze sneller de taal, hebben ze meer centen, en heeft dat kind ook meer kansen omdat hij ook beter het Nederland oppikt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2017, 21:09   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het huwelijksquotient wordt nog enkel gebruikt door ouderen en door allochtonen.
Bron?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2017, 21:09   #86
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik denk dat de 99 % mannen als de dood zijn mocht hun vrouw besluiten om huisvrouw te willen worden. Stel je voor dat de villa moet worden ingeruild voor een kleine rijwoning en de cabrio moet worden verkocht. Stel je voor dat het wekelijkse restaurantbezoek moet worden vervangen door de vrouw haar zelfgemaakte stoofvlees en dat de city tripjes moeten worden vervangen door een boswandeling in de buurt
Het is inderdaad financieel comfortabel dat je twee lonen hebt.

So what ?

Al eens bij stilgestaan dat een vrouw met 2 academische graden liever niet thuis zit ?
Oud 22 oktober 2017, 21:12   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad financieel comfortabel dat je twee lonen hebt.

So what ?

Al eens bij stilgestaan dat een vrouw met 2 academische graden liever niet thuis zit ?
Al eens bij stilgestaan dat sommige vrouwen met een hogere opleiding misschien wel willen thuis zijn omwille van bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld kleine kinderen)?
Oud 22 oktober 2017, 21:17   #88
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Al eens bij stilgestaan dat sommige vrouwen met een hogere opleiding misschien wel willen thuis zijn omwille van bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld kleine kinderen)?
En dat mag ze. Alleen vind ik (en blijkbaar de liberalen ook) dat we dat niet moeten aanmoedigen. Die vrouw heeft ook tienduizenden euros gekost aan opleiding, het zou maar zonde zijn om dat te spenderen aan iemand die thuis gaat zitten.

Het gaat met niet over het recht om huismoeder te zijn. Het gaat me over het feit dat ze daar een belastingvoordeel voor moeten krijgen.

Als katholiek ben jij uiteraard pro, dus ik denk niet dat wij nog veel moeten discussieren Jan.
Oud 22 oktober 2017, 21:19   #89
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Al eens bij stilgestaan dat sommige mannen met een hogere opleiding misschien wel willen thuis zijn omwille van bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld kleine kinderen)?
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2017, 21:22   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat mag ze. Alleen vind ik (en blijkbaar de liberalen ook) dat we dat niet moeten aanmoedigen. Die vrouw heeft ook tienduizenden euros gekost aan opleiding, het zou maar zonde zijn om dat te spenderen aan iemand die thuis gaat zitten.

Het gaat met niet over het recht om huismoeder te zijn. Het gaat me over het feit dat ze daar een belastingvoordeel voor moeten krijgen.

Als katholiek ben jij uiteraard pro, dus ik denk niet dat wij nog veel moeten discussieren Jan.
Waarom zou de overheid bepaalde keuzes financieel niet mogen waarderen (u omschrijft dat als "aanmoedigen")?

Schaffen we ook andere premies dan ook af? Als bijvoorbeeld ouderschapsverlof? Enzovoort.
Oud 22 oktober 2017, 21:31   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Al eens bij stilgestaan dat sommige mannen met een hogere opleiding misschien wel willen thuis zijn omwille van bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld kleine kinderen)?
Natuurlijk. Ik heb immers geen onderscheid gemaakt in het statuut waarop mensen een aanspraak kunnen maken.

U wel?
Oud 22 oktober 2017, 21:32   #92
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom zou de overheid bepaalde keuzes financieel niet mogen waarderen (u omschrijft dat als "aanmoedigen")?

Schaffen we ook andere premies dan ook af? Als bijvoorbeeld ouderschapsverlof? Enzovoort.
Omdat er forse negatieve neveneffecten zijn van deze financiele aanmoediging.

Vrouwen die huisvrouw worden vinden moeilijk de weg naar de arbeidsmarkt als ze opeens beslissen dat het welletjes is geweest. Soms hebben ze ook geen andere keus: scheiding, een man die ziek wordt, weduwe,...maar zoek maar eens als 45 jarige vrouw met 0 jaar werkervaring werk....het worden laagbetaalde klotejobs of niks. En dan tuimel je zo de armoedestatistieken in.

De werkzaamheidsgraad bij vrouwen is veel te laag waardoor onze sociale zekerheid onder druk blijft staan. Meer vrouwen aan het werk = betaalbaarheid van de pensioenen wat beter.

Ook voor het kind is een thuisblijfmoeder slecht. Het is bewezen dat een moeder die werkt, een inkomen heeft en de Nederlandse taal onder de knie heeft, een goede zaak is voor de kans op een diploma voor een kind.

Daarom vind ik dat het financieel aanmoedigen van thuisblijven niet meer van deze tijd is.
Oud 22 oktober 2017, 21:36   #93
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ja,ja. De vrouw van mijn schoonbroer was regentes in de naad.
Geen hogere opleiding dus en te simpel om af te slachten.
Op zeker ogenblik werd haar een betrekking aangeboden in een school rond Brussel. Een drama! Want ze had ondertussen een kleine; haar Vikske genoemd. Zij wist niet beter dan op het aanbod te reageren met de opmerking dat ze liever bij haar Vikske thuis bleef. Achteraf had ze miserie en kwam uithuilen.
Ze zou mij graag voor haar stootkar gespannen hebben.
Ik heb toen simpelweg de vraag gesteld wie hier feitelijk het diploma van regentes had. En dat ik ervan uitging dat zij dus beter een brief met verantwoording voor haar stommiteiten kon schrijven.
Wie de brief schreef weet ik nu nog niet. Alleszins niet zij zelf.
Jaren nadien hebben ze haar gedropt in een school als studiemeesteres.
Die job kon ze wel aan schijnbaar. Je weet wel. Dagelijks de afwezigen gaan noteren en zo verder en onder de middag nagaan of er geen adolescenten
de school verlieten om een pint te gaan drinken.
Wat een job!!!! Ik vermoed dat ze mogelijk met vroeger pensioen is mogen vertrekken omdat zij zwaar en afmattend werk heeft verricht.
Maar het zijn mijn zaken niet. Ik gun het haar.

Laatst gewijzigd door werkman : 22 oktober 2017 om 21:38.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2017, 21:42   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Vrouwen die huisvrouw worden vinden moeilijk de weg naar de arbeidsmarkt als ze opeens beslissen dat het welletjes is geweest. Soms hebben ze ook geen andere keus: scheiding, een man die ziek wordt, weduwe,...maar zoek maar eens als 45 jarige vrouw met 0 jaar werkervaring werk....het worden laagbetaalde klotejobs of niks. En dan tuimel je zo de armoedestatistieken in.

De werkzaamheidsgraad bij vrouwen is veel te laag waardoor onze sociale zekerheid onder druk blijft staan. Meer vrouwen aan het werk = betaalbaarheid van de pensioenen wat beter.

Ook voor het kind is een thuisblijfmoeder slecht. Het is bewezen dat een moeder die werkt, een inkomen heeft en de Nederlandse taal onder de knie heeft, een goede zaak is voor de kans op een diploma voor een kind.

Daarom vind ik dat het financieel aanmoedigen van thuisblijven niet meer van deze tijd is.
Mijn vrouw is het mooiste voorbeeld dat uw beschrijving niet klopt. Jaren voltijds gewerkt. Daarna een tijdje voltijds thuis. Dan weer halftijds. Nooit problemen gehad om weer geïntegreerd te geraken op de arbeidsmarkt.

Ik wil wel eens het bewijs zien dat een "thuisblijfmoeder" slecht is voor een kind. U vergroot hier een specifiek probleem van taalachterstand, net alsof dit het geval is bij alle situaties.
Oud 22 oktober 2017, 21:59   #95
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mijn vrouw is het mooiste voorbeeld dat uw beschrijving niet klopt. Jaren voltijds gewerkt. Daarna een tijdje voltijds thuis. Dan weer halftijds. Nooit problemen gehad om weer geïntegreerd te geraken op de arbeidsmarkt.

Ik wil wel eens het bewijs zien dat een "thuisblijfmoeder" slecht is voor een kind. U vergroot hier een specifiek probleem van taalachterstand, net alsof dit het geval is bij alle situaties.

Aangezien uw situatie en bevindingen steeds afwijkt va hetgeen alle anderen beweren kan je natuurlijk steeds een boompje opzetten over uw andere vaststellingen Jan.
Anderen vergroten ook steeds problemen. En omdat dat niet het geval is in alle situaties hebben ze dus "d'office" weeral ongelijk.
Jan , jan!!! ge zet verdorie steeds een olifantkop op een paardenlijf om dat lijf bewegingloos te krijgen en te verzanden in oeverloos gezwets.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2017, 22:02   #96
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er is bij ons vrijheid van onderwijs. Dat is een recht en voor zover ik weet zijn aan het behalen van een diploma geen plichten verbonden.
Ik heb op school zo veel vakken gehad waar ik nooit iets mee heb moeten en of kunnen aanvangen...zonde toch van al de moeite die die leraars zich hebben getroost voor niks.Hoeveel geld is daar aan verloren gegaan ?
Sommige mensen kweken in sportcentra spieren als van stieren om daar daarna mee achter een bureau te zitten...zonde toch dat ze die spiermassa nooit ten dienste stellen van de gemeenschap
Ik hoop dat dit u doet inzien dat uw argumenten op niets stoelen.
Oud 22 oktober 2017, 22:03   #97
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Neen. Maar uw vrouw is dan ook geen thuisblijfmoeder. Ze werkt namelijk en heeft even loopbaanonderbreking genomen. Er zijn ook talloze andere tegemoetkomingen (ouderschapsverlof bvb) om dat mogelijk te maken.

Ik heb het hier over vrouwen die altijd thuisblijven, en geen enkele werkervaring opbouwen. Ik ben met je akkoord dat als er bijvoorbeeld kleine kinderen zijn, het mogelijk moet zijn om een van de partners (of beiden) even thuis te blijven of minder te werken. Dat is normaal.

Maar huisvrouwen die altijd thuisblijven, is dat wel iets wat we fiscaal moeten aanmoedigen ? Mensen mogen dat kiezen, maar moeten we dat aanmoedigen ?

Ik vind van niet. Ik geef u een voorbeeld: een man van 50 krijgt 300 euro netto meer omdat zijn vrouw thuiszit. Er zijn geen kinderen meer. Moeten we als maatschappij die mensen belastingvoordeel geven ? Waarom krijgt een alleenstaande dat niet ?
Oud 22 oktober 2017, 22:06   #98
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
....
...

Tavek, wil je (in het kort) dat bewijs hier tonen ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2017, 22:06   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen. Maar uw vrouw is dan ook geen thuisblijfmoeder. Ze werkt namelijk en heeft even loopbaanonderbreking genomen. Er zijn ook talloze andere tegemoetkomingen (ouderschapsverlof bvb) om dat mogelijk te maken.

Ik heb het hier over vrouwen die altijd thuisblijven, en geen enkele werkervaring opbouwen. Ik ben met je akkoord dat als er bijvoorbeeld kleine kinderen zijn, het mogelijk moet zijn om een van de partners (of beiden) even thuis te blijven of minder te werken. Dat is normaal.

Maar huisvrouwen die altijd thuisblijven, is dat wel iets wat we fiscaal moeten aanmoedigen ? Mensen mogen dat kiezen, maar moeten we dat aanmoedigen ?

Ik vind van niet. Ik geef u een voorbeeld: een man van 50 krijgt 300 euro netto meer omdat zijn vrouw thuiszit. Er zijn geen kinderen meer. Moeten we als maatschappij die mensen belastingvoordeel geven ? Waarom krijgt een alleenstaande dat niet ?
Er kunnen omstandigheden zijn waarom een vrouw "altijd" thuisblijft. Bijvoorbeeld wanneer er een zwaar gehandicapt kind in het gezin is.

Uw redenering is pas logisch en coherent als u bijgevolg ook tegen andere stelsels bent. De overheid moet volgens u immers geen persoonlijke keuzes financieel aanmoedigen. Eigenlijk betekent dat bijgevolg ook dat de overheid ook niet in de andere richting iets aanmoedigt.
Oud 22 oktober 2017, 22:12   #100
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De meeste vrouwen die thuis zitten waardoor onze sociale zekerheid onder druk zou staan genieten in 90% van de gevallen van een uitkering en dit in tegenstelling tot huisvrouwen. blijkbaar begint u alles door elkaar te halen. het lijkt me logisch dat vrouwen die genieten van een werkloosheidsuitkering ook echt op zoek gaan naar werk.

En waarom zouden thuisblijvende vrouwen niet meer van deze tijd zijn ? Vindt U de dagelijkse files dan wel van deze tijd ? Of de echtscheidingen bij de vleet ? Of de depressies en burn outs opdat mensen de ratrace niet meer kunnen bolwerken ? Of het gehol met kinderen van links naar rechts van onthaalmoeder naar grootouders naar kinderkribbe naar opvang dan wel van deze tijd ??

U mag uw tijd hebben ...ik ben er niet jaloers op . Integendeel. Ik kan enkel met heel veel weemoed terugdenken aan de warme thuis die wij hebben gehad in dat iets minder mooie huis..Iets waar uw kinderen nooit van zullen kunnen meepraten in hun mooie huis maar zonder echte thuis.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 oktober 2017 om 22:14.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be