Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2004, 09:05   #21
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van onze redactrice
Op de gordel maakte Vlaams Parlementslid Eric Van Rompuy (CD&V) zondag nog reclame voor de splitsing.
© Ivan Put
BRUSSEL - In Kamer en Senaat liggen tal van wetsvoorstellen klaar om Brussel-Halle-Vilvoorde te splitsen. Toch buigt een technische werkgroep zich over het opstellen van een nieuw voorstel. Want als je dan toch splitst, moet je goed splitsen.
IN de schoot van de Vlaams regering buigt een technische werkgroep zich over de kwestie. Het ultieme voorstel, dat de partijen van de Vlaamse meerderheid bij het begin van het parlementaire jaar indienen, moet niet alleen voldoen aan de Vlaamse verzuchtingen. Het moet ook goed onderbouwd zijn, zodat geen enkel juridisch oponthoud de ,,onverwijlde'' goedkeuring nog in de weg staat. Meerdere wetsvoorstellen zijn ingediend in Kamer en Senaat. Het eerste van de huidige regeerperiode dateert van juli 2003, toen de toenmalige N-VA-voorzitter Geert Bourgeois met een voorstel op de proppen kwam. Andere voorstellen volgden. CD&V diende een voorstel in, in beide kamers, met nog een voorstel voor de splitsing van het gerechtelijk arrondissement er bovenop. In de aanloop naar de Europese verkiezingen waren er alweer voorstellen van dezelfde aard, van CD&V en het Vlaams Blok. Die laatste partij wou daarmee de meerderheidspartijen jennen, die ook een voorstel hadden ingediend. Omdat dat niet bij hoogdringendheid werd goedgekeurd was de splitsing nog geen feit voor 13 juni. Dat laatste voorstel lijkt de basis te gaan vormen voor het ultieme voorstel. Het werd uitgewerkt door de burgemeesters van Halle-Vilvoorde en ingediend door vertegenwoordigers van SP.A, VLD, Spirit, CD&V en N-VA. Het splitst de kieskring voor de verkiezingen voor Kamer, Senaat en Europees Parlement, volgens de taal-, provincie en gewestgrenzen. Halle-Vilvoorde wordt voor de verkiezingen van het Europees Parlement en de Senaat toegevoegd aan de grote kieskring Vlaanderen. Stemmen op lijsten van het Franstalige kiescollege (zoals de PS, de MR, CDH, Ecolo) wordt dus onmogelijk voor iemand die in Vlaanderen woont. Voor de Kamer is het plaatje ingewikkelder. Het voorstel creëert de kieskring Vlaams-Brabant - waardoor het tegemoet komt aan de bezwaren van het Arbitragehof wat betreft de provinciale kieskringen. Halle-Vilvoorde behoort daartoe, Brussel niet. Wel is apparentering mogelijk tussen enerzijds (Nederlandstalige) Brusselse en Vlaams-Brabantse lijsten en anderzijds (Franstalige) Brusselse en Waals-Brabantse lijsten. Dit moet vermijden dat de Brusselse Vlamingen zonder vertegenwoordiger blijven. De Raad van State vindt geen graten in het voorstel, op enkele onvolkomenheden na. Zo opperde het voorstel de mogelijkheid om op twee lijsten kandidaat te zijn: op een Brusselse enerzijds en Vlaams- of Waals-Brabantse anderzijds. Dat vond geen genade. Dat hof heeft geen probleem met het apparenteringsmechanisme, maar ook daar moet nog wat aan gesleuteld worden. Het voorstel stipuleerde dat de Brusselse kandidaten een taalverklaring moesten afleggen. Enkel Nederlandstalige Brusselaars zouden hun karretje kunnen vasthangen aan Vlaamse lijsten, enkel Franstalige aan Waalse lijsten. Die bepaling wordt waarschijnlijk geschrapt, omdat ze mogelijk niet voldoet aan het grondwettelijke gelijkheidsbeginsel. In de praktijk maakt dat weinig uit: Franstalige Brusselaars hebben er maar weinig baat bij hun lijsten te verbinden met Vlaams-Brabantse, als de verbinding met Waals-Brabant daarbij inschiet. Kunnen inwoners van Halle-Vilvoorde in dit voorstel nog stemmen voor Franstalige kandidaten? Jawel. Dat gebeurt nu al, bij de verkiezingen voor het Vlaams Parlement, met de UF. Dat is een Vlaamse lijst, waarop Franstalige kandidaten van verschillende partijen zich verzamelen. Het voorstel maakt het in de praktijk alleen onmogelijk dat Franstalige (Brusselse) kopstukken in Vlaanderen extra stemmen ronselen. Nochtans eisen de Franstaligen dat de inwoners van Halle-Vilvoorde kunnen blijven stemmen op ,,de kandidaten van hun keuze''. De technische werkgroep wacht inmiddels nog een advies van de Raad van State af, meer bepaald op het voorstel-Bourgeois. Dat werd over het hoofd gezien, waarschijnlijk omdat de titel ervan in te algemene termen is gesteld (,,wetsvoorstel tot wijziging van het Kieswetboek''). Het voorstel laat Brusselaars de keuze tussen de Vlaams- of de Waals-Brabantse lijst. De zetelverdeling tussen beide kieskringen wordt vervolgens berekend aan de hand van het totale aantal Nederlandstalige en Franstalige stemmen in de hoofdstad. Dit is een heel ander systeem - waarvan mogelijk elementen behouden blijven. Ondertussen wordt meer en meer duidelijk wat de Vlaamse timing is voor de goedkeuring. Op het congres waarop de N-VA haar deelname aan de Vlaamse regering goedkeurde was - achter gesloten deuren - al te horen ,,voor 2005''. Dat zegt haar minister, Geert Bourgeois, inmiddels ook openlijk, in Dag Allemaal. Waarnemend CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen zei enkele dagen geleden in Het Belang van Limburg ,,het mag ook 3 januari zijn, maar veel later niet''. Zo voeren ze de druk op de paarse coalitiepartners op, die op het federale niveau met de Franstaligen onderhandelen over de splitsing.
07/09/2004 Anja Otte
Oud 28 december 2004, 13:20   #22
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Het negativisme van het Blok-Belang heeft
in 25 jaar nog NIETS gerealiseerd.

Meer nog, ze hebben zelfs geen oplossingen
aan te bieden.

De Blok circusleeuwen hebben zich
op grond van de Karel Dillen doctrine
opgesloten in hun kooi.

Brullen kunnen ze goed, maar daar stopt het mee.

Laatst gewijzigd door Clemens : 28 december 2004 om 13:20.
Clemens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 18:23   #23
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De N-VA heeft zich nooit willen vastpinnen op een concrete datum voor de splitsing (dit in tegenstelling tot Spirit, SP.a en VLD, die zich hebben geëngageerd om de kieskring te splitsen vóór 1 januari 2005).
Citaat:
Ondertussen wordt meer en meer duidelijk wat de Vlaamse timing is voor de goedkeuring. Op het congres waarop de N-VA haar deelname aan de Vlaamse regering goedkeurde was - achter gesloten deuren - al te horen ,,voor 2005''. Dat zegt haar minister, Geert Bourgeois, inmiddels ook openlijk, in Dag Allemaal.
Oud 30 december 2004, 22:30   #24
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Gelukkig nieuwjaar, Geert Bourgeois.

Bedankt voor de splitsing.
Oud 30 december 2004, 22:41   #25
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Gelukkig nieuwjaar, Geert Bourgeois.

Bedankt voor de splitsing.
U mag ook Vandeurzen, Stevaert en Somers bedanken.
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 22:42   #26
Pieter de Coninck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens

aan te bieden.

opgesloten in hun kooi.

Met uw onnozele praat zal het wel beteren zeker?
Oud 30 december 2004, 22:43   #27
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het is vooral pijnlijk voor de N-VA dat de kritiek op het uitblijven van de splitsing van BHV dan nog van CD&V'ers moet komen... Moet ik nu aannemen dat CD&V de facto vlaamsgezinder is dan de N-VA????
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 22:48   #28
Pieter de Coninck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Het is vooral pijnlijk voor de N-VA dat de kritiek op het uitblijven van de splitsing van BHV dan nog van CD&V'ers moet komen... Moet ik nu aannemen dat CD&V de facto vlaamsgezinder is dan de N-VA????
Althans met woorden. Met daden heel wat minder.
Oud 30 december 2004, 23:10   #29
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
U mag ook Vandeurzen, Stevaert en Somers bedanken.
Ik weet het Pieter, maar hun kiezers gaan hen daar niet op afrekenen. En hun partijen zijn dan ook geen nationalistische partijen.
In gelijkaardige omstandigheden, zou ik even sarcastisch reageren tegenover VB.
De psychologische impact van de splitsing van het kies en juridisch arrondissement BHV is belangrijk genoeg.

Laatst gewijzigd door stab : 30 december 2004 om 23:10.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 23:11   #30
Surlet
Burger

Surlet's schermafbeelding

Standaard

Laatst gewijzigd door Surlet : 30 december 2004 om 23:12. Reden: typfouten
Surlet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 23:11   #31
Surlet
Burger

Surlet's schermafbeelding

Standaard

Dat de splitsing van B-H-V nog niet gerealiseerd is bewijst nogmaals dat de Vlaamse regering en parlement - ondanks alle grootspraak- niet bevoegd zijn om zich daarmee in te laten. De splitsing is federaal en moet daar democratisch gestemd worden.

Geert Bourgeouis pinde zich echter wel vast aan de onmiddelijke splitsing van B-H-V om deel te nemen aan de vlaamse regering, wat zijn goed recht was. Ik hoop dat hij zijn consequenties trekt. Ik ben alles behalve vlaamsgezind, maar als democraat zou ik het spijtig vinden dat de laatste democratisch vlaamsnationale partij zou verdwijnen. Het enige wat zou resten is dan een populistisch VB, waarbij het niet veel zin heeft rationele standpunten in stelling te brengen, daar de ratio het van het populisme -althans in het mediatieke debat- niet kan winnen.
Surlet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 23:19   #32
Pieter de Coninck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Surlet
Dat de splitsing van B-H-V nog niet gerealiseerd is bewijst nogmaals dat de Vlaamse regering en parlement - ondanks alle grootspraak- niet bevoegd zijn om zich daarmee in te laten. De splitsing is federaal en moet daar democratisch gestemd worden.

Geert Bourgeouis pinde zich echter wel vast aan de onmiddelijke splitsing van B-H-V om deel te nemen aan de vlaamse regering, wat zijn goed recht was. Ik hoop dat hij zijn consequenties trekt. Ik ben alles behalve vlaamsgezind, maar als democraat zou ik het spijtig vinden dat de laatste democratisch vlaamsnationale partij zou verdwijnen. Het enige wat zou resten is dan een populistisch VB, waarbij het niet veel zin heeft rationele standpunten in stelling te brengen, daar de ratio het van het populisme -althans in het mediatieke debat- niet kan winnen.
Geert Bourgeois pinde zich vast op de onmiddellijke splitsing van BHV omdat de zowel CD&V, VLD als SPa schriftelijk beloofden om de zaak te regelen. En deze partijen schuiven het gewoon op de lange baan. Nu heeft Bourgeois twee mogelijkheden. Ofwel trekt hij zijn conclusies (om uw woorden te gebruiken) en dan gebeurt er helemaal niets. Dan geeft de CD&V onmiddellijk weer toe aan de VLD en de SPa. Ofwel blijft hij, en kan hij het vuur brandend houden. Dit laatste is de meest aangewezen methode.
Oud 31 december 2004, 06:46   #33
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens

aan te bieden.

opgesloten in hun kooi.

Ik zou mij serieus kunnen vergissen, maar ik denk dat de splitsing het niet zal halen vóór 1 januari 2005. - door u zelf tot vervelens toe vooropgesteld.
Mag ik van jou een nieuwe datum?
Oud 31 december 2004, 09:33   #34
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu heeft Bourgeois twee mogelijkheden. Ofwel trekt hij zijn conclusies (om uw woorden te gebruiken) en dan gebeurt er helemaal niets. Dan geeft de CD&V onmiddellijk weer toe aan de VLD en de SPa. Ofwel blijft hij, en kan hij het vuur brandend houden. Dit laatste is de meest aangewezen methode.
Je bedoelt dat Bourgeois minister van ontwikkeligssamenwerking moet blijven opdat ook de CD&V niet onmiddellijk toe zou geven en de Franstaligen 'as usual' hun zin krijgen van onze 'Vlaamse' partijen?

Waarom schaarde Bourgeois zich niet achter het VB toen die het vuurtje krachtig opstookte?
Waarom koos hij ervoor zich achter de twijfelachtige 'Vlaamse CD&V en de nog twijfelachtiger VLD en SP-A te scharen?
Oud 31 december 2004, 11:32   #35
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Surlet

Toch plezant he, dingen in uw regeerakkoord zetten die totaal uw bevoegdheid niet zijn en waarover ge totaal geen zeggenschap hebt ...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2004, 12:16   #36
Pieter de Coninck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Toch plezant he, dingen in uw regeerakkoord zetten die totaal uw bevoegdheid niet zijn en waarover ge totaal geen zeggenschap hebt ...
Blijkbaar is dom doen nog plezanter. Kijk eens naar de BUBbelkes
Oud 1 januari 2005, 16:23   #37
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Wohooow, wat 'n reply. Ik kan niet onmiddellijk op de Nederlandse term komen, dus ff in't Engels: WICKED!!!

Afijn, back on topic: beste Geert, ne gelukkige nieuwjaar ook he...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2005, 18:11   #38
Pieter de Coninck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Wohooow, wat 'n reply. Ik kan niet onmiddellijk op de Nederlandse term komen, dus ff in't Engels: WICKED!!!

Afijn, back on topic: beste Geert, ne gelukkige nieuwjaar ook he...
Ik heb geen engels nodig als ik het woord slecht wil gebruiken.
Oud 1 januari 2005, 18:29   #39
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Je bedoelt dat Bourgeois minister van ontwikkeligssamenwerking moet blijven opdat ook de CD&V niet onmiddellijk toe zou geven en de Franstaligen 'as usual' hun zin krijgen van onze 'Vlaamse' partijen?

Waarom schaarde Bourgeois zich niet achter het VB toen die het vuurtje krachtig opstookte?
Waarom koos hij ervoor zich achter de twijfelachtige 'Vlaamse CD&V en de nog twijfelachtiger VLD en SP-A te scharen?
Denk je dat het iets had uitgehaald dan? Het resultaat is voor mij het belangrijkste, en ik geloof niet dat cavalier seul spelen op dat moment bevorderlijk zou zijn geweest voor het resultaat.

Ik hoop dat je van mij wil aannemen dat ik B-H-V even graag gesplitst zie worden als jij, maar ik geloof niet dat we door als enige regeringspartij de forcing te voeren dat verwezelijkt zouden hebben.
N-VA en VB hebben tijdens paars-groen j�*renlang gehamerd op die splitsing, maar het is nooit serieus op de agenda gekomen van Dewael. Nu heeft het dossier sinds de Vlaamse regeringsvorming geen moment stilgelegen, al moet het een hele processie van parlementaire procedures en vertragingsmanoeuvres passeren. Bon, ik wil dat gerust erbij nemen, zolang ik erin geloof dat wanneer de laatste trukjes van de federale bonzen opgebruikt zijn, B-H-V zonder prijs gesplitst zal zijn. Daar wil ik wel een dwaze verkiezingsbelofte voor breken, daar wil ik wel de hoon van het VB voor ondergaan.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2005, 18:49   #40
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Nu heeft het dossier sinds de Vlaamse regeringsvorming geen moment stilgelegen, al moet het een hele processie van parlementaire procedures en vertragingsmanoeuvres passeren. Bon, ik wil dat gerust erbij nemen, zolang ik erin geloof dat wanneer de laatste trukjes van de federale bonzen opgebruikt zijn, B-H-V zonder prijs gesplitst zal zijn. Daar wil ik wel een dwaze verkiezingsbelofte voor breken, daar wil ik wel de hoon van het VB voor ondergaan.
Kan je gelijk een nieuwe datum meegeven?

Laatst gewijzigd door stab : 1 januari 2005 om 18:51.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be