Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2017, 16:25   #481
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

De recente Trump / Netanyahu actie in verband met de status van Jeruzalem verenigt terug meer de Arabische wereld in hun afkeer voor het gebrek aan respect voor het internationaal recht en de onderdrukking van de Palestijnen door Israël.

Had Trump nu tegelijkertijd ook nog oost Jeruzalem als hoofdstad van Palestina erkent zou men nog van een eerlijke mediator kunnen spreken over de VS. Nu toont men enkel in de lijn te liggen van een 1 staat oplossing die niet verder geraakt dan een apartheidsstaat.

Als de God van de Israëliërs terugkeert ben ik niet zo zeker of die tevreden zal zijn met wat zijn uitverkorenen met zijn geschenk gedaan hebben. Lijkt me eerder een schending van vertrouwen. Heb je naaste lief enzo lijkt toch niet echt in dat praktijk boekje te staan. Of zijn de palestijnen geen naaste misschien?

Laatst gewijzigd door Bach : 13 december 2017 om 16:27.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 16:42   #482
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Leg me dan voor de duidelijkheid nog eens uit waarom ik geen afbeelding van 'the four horsemen' mag gebruiken
Ik leg u niks uit want ik heb nooit gezegd dat gij dat niet moogt! Hoeveel keer moet ik u dat herhalen??
Citaat:
terwijl mijn mening over het Israël-Palestina conflict (quasi) volledig overeenkomt met wat één van de 'horsemen' daar over denkt?
'quasi betekent dus niet 'hetzelfde'. Als mijn vrouw 'quasi' zwanger is, dan betekent dat ze niet zwanger is.
Citaat:
Leg me dan voor de duidelijkheid nog eens uit waarom mijn mening over het Israël-Palestina conflict (een mening die niet gevormd is door enige religieuze overtuiging) zou botsen met mijn atheïsme?
ik heb u dat al uitgelegd,

wacht, ik zal even copy past doen:

de essentie van wat de nieuwe atheïsten zeggen is het complete tegenovergestelde van de reden waarom israel is ontstaan (een mythe gebaseerd op een heilig boek), en het hedendaags conflict: kolonisten die de grond afpakken op basis van datzelfde heilig boek, en 'gedoogd' worden door de overheid.

Zo een essentieel tegenstelling, dat is niet goed te praten met 'ik moet toch niet altijd hetzelfde denken'...

Citaat:

Blijkbaar is het een probleem dat één van de vier afgebeelde personen in mijn profielafbeelding mijn mening over Israël/Palestina niet deelt, terwijl een andere persoon dat wél doet.
Maar alstublieft! Sam Harris is zoals Ringo Starr, hij mocht heel blij zijn dat hij erbij gevraagd werd, zodat ze konden kaarten. Eigenlijk gaat het om John Lennon (Hitchens), en Dawkins en Dennet kunnen ook af en toe een goed nummer schrijven.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 16:45   #483
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
En gemakkelijkshalve vergeten we dat Israël omringt is door een honderd miljoen moslims die niet liever willen dan de Middelandse zee rood laten kleuren door het vergoten bloed der Joden.
Ja, straf dat al die settlers eind 19e eeuw en heel de 20e eeuw dat niet zagen, toen ze vanuit Europa naar de Levant trokken!

Het zijn toch de Joden die uit vrije wil in het hol van de leeuw zijn gaan kruipen? De leeuw is dan de slechterik?
Oud 13 december 2017, 16:54   #484
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik begrijp het héél goed en NET daarom ben ik zeer kwaad!

Beseft gij wel wat ge schrijft???

laten we het even analyseren:

Als de palestijnen kruisraketten hebben vegen ze israel van de kaart, ongetwijfeld.

Ongetwijfeld??? Gij hebt blijkbaar een glazen bol en kunt 'ongetwijfeld' voorspellen wat er in de toekomst gaat gebeuren. En dat is dus de basis van uw argument: een toekomstvoorspelling dat enkel een alwetend wezen kan maken. Ge moet maar durven!

Maar dat is niet eens het ergste van uw bewering. Gij beschuldigt hen (allemaal natuurlijk, ge scheert elke palestijn over dezelfde kam) van de grootst mogelijke misdaad: genocide, net zoals de nazi's dat hebben geprobeerd. Palestijnen = nazi's. En de nazi's deden dat zonder reden, de palestijnen gaan dat ook zonder reden doen. Gewoon omdat dat héél héél slechte mensen zijn, en israelis hebben groot geijk hen onder de knoet te houden en excessief geweld te gebruiken.

Gij weet dat allemaal door in uw glazen bol te kijken.

Dat is uw doortrapte redenering. 1 woord daarvoor: walgelijk.
De geschiedenis sinds '47 is de enige maatstaf om te weten hoe de arabische buren van israël handelen, inbegrepen de palestijnen (toegegeven, ze noemde toen nog egyptenaren (Gaza) of Jordaniërs (westbank).
Een invasie door alle buurlanden was de start in 1948, afgeslagen
Daarna tien jaar lang aanvallen vanuit de buurlanden door fedayeen milities
Dan de zesdaagse oorlog van '67 waarbij weel heel de arabische wereld hen aanviel, eindigde met een pak rammel voor de aanvallers
Dan in '73 de yom kippur oorlog, weer de buren die allemaal samen op visite kwamen, terug pak rammel. Ze leren traag, maar de euro is hier eindelijk gevallen dat het zo niet lukt...
Daar stoppen de grote pogingen tot invasie, de PLO vliegt buiten uit Jordanië, infiltreert in libanon en huppekee : 15 jaar lang miserie en een onafgebroken lijn van conflicten.
In 2006 ontvoert hezbollah enkele soldaten : start van de Lebanon war.
In juni 2007 start de raketten historie vanuit Gaza, gevolg : in 2008 de eerste gaza war eindigt met pak rammel
In 2012 versie II met operatie Cast Lead, gigantisch pak rammel
In 2014 versie III met operatie Protective Edge, de moeder van alle pakken rammel

Enkel iemand die ofwel een naïeve wereldverbeteraar is, ofwel te kwader trouw is durft op basis van de recente geschiedenis te zeggen dat de buren van israël niet elke kans te baat zouden nemen om hun grote vijand in de pan te hakken.

Het best mogelijke scenario voor al die landen is die van het bevroren conflict. Elegant is het niet, maar op zijn minst zijn de moorddadige oorlogen met zowel syrië, libanon, jordanië en egypte gestopt en blijven die landen van elkaars territorium.

Nog iets geert, waarom eigenlijk israel demoniseren, terwijl de egyptenaren gaza achter een even hermetische muur zetten ? Die laten zelfs helemaal niets meer door, maakten een diepe greppel vol water om de tunnels onmogelijk te maken en ondersteunen de blokkage van de haven van gaza.
Reden ? Ook zij hebben niets dan miserie met Hamas : die stuurden een deel van hun binnengesmokkelde wapens vanuit Iran terug door naar de Sinai waar terroristen dan het egyptische leger aanvallen.

Vraag : waarom neemt Egypte zijn vroegere landgenoten uit Gaza niet terug op ?

Vraag : waarom neemt Jordanië zijn vroegere landgenoten uit de west bank niet terug op ?

Wat zegt jouw glazen bol daarover ?
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 16:59   #485
Hoomer

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, straf dat al die settlers eind 19e eeuw en heel de 20e eeuw dat niet zagen, toen ze vanuit Europa naar de Levant trokken!

Het zijn toch de Joden die uit vrije wil in het hol van de leeuw zijn gaan kruipen? De leeuw is dan de slechterik?
Je quote mij helemaal of je quote mij niet.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 17:05   #486
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De geschiedenis sinds '47 is de enige maatstaf om te weten hoe de arabische buren van israël handelen, inbegrepen de palestijnen (toegegeven, ze noemde toen nog egyptenaren (Gaza) of Jordaniërs (westbank).
Een invasie door alle buurlanden was de start in 1948, afgeslagen
Daarna tien jaar lang aanvallen vanuit de buurlanden door fedayeen milities
Dan de zesdaagse oorlog van '67 waarbij weel heel de arabische wereld hen aanviel, eindigde met een pak rammel voor de aanvallers
Dan in '73 de yom kippur oorlog, weer de buren die allemaal samen op visite kwamen, terug pak rammel. Ze leren traag, maar de euro is hier eindelijk gevallen dat het zo niet lukt...
Daar stoppen de grote pogingen tot invasie, de PLO vliegt buiten uit Jordanië, infiltreert in libanon en huppekee : 15 jaar lang miserie en een onafgebroken lijn van conflicten.
In 2006 ontvoert hezbollah enkele soldaten : start van de Lebanon war.
In juni 2007 start de raketten historie vanuit Gaza, gevolg : in 2008 de eerste gaza war eindigt met pak rammel
In 2012 versie II met operatie Cast Lead, gigantisch pak rammel
In 2014 versie III met operatie Protective Edge, de moeder van alle pakken rammel

Enkel iemand die ofwel een naïeve wereldverbeteraar is, ofwel te kwader trouw is durft op basis van de recente geschiedenis te zeggen dat de buren van israël niet elke kans te baat zouden nemen om hun grote vijand in de pan te hakken.

Het best mogelijke scenario voor al die landen is die van het bevroren conflict. Elegant is het niet, maar op zijn minst zijn de moorddadige oorlogen met zowel syrië, libanon, jordanië en egypte gestopt en blijven die landen van elkaars territorium.

Nog iets geert, waarom eigenlijk israel demoniseren, terwijl de egyptenaren gaza achter een even hermetische muur zetten ? Die laten zelfs helemaal niets meer door, maakten een diepe greppel vol water om de tunnels onmogelijk te maken en ondersteunen de blokkage van de haven van gaza.
Reden ? Ook zij hebben niets dan miserie met Hamas : die stuurden een deel van hun binnengesmokkelde wapens vanuit Iran terug door naar de Sinai waar terroristen dan het egyptische leger aanvallen.

Vraag : waarom neemt Egypte zijn vroegere landgenoten uit Gaza niet terug op ?

Vraag : waarom neemt Jordanië zijn vroegere landgenoten uit de west bank niet terug op ?

Wat zegt jouw glazen bol daarover ?
Gij antwoordt NUL op wat ik schrijf!

Gij begint op JvdB wijze op details in te zoemen waarover ik het helemaal niet heb: het verschil tussen gaza en westbank, ontvoeringen van soldaten, ...etc etc! En dan? Praat ik dat goed? NEE! Demoniseer in israel, NEE!

Antwoordt op wat ik schrijf! Of anders reageert ge beter niet!
Oud 13 december 2017, 17:07   #487
Hoomer

Standaard

Citaat:
Gij antwoordt NUL op wat ik schrijf!

Gij begint op JvdB wijze op details in te zoemen waarover ik het helemaal niet heb: het verschil tussen gaza en westbank, ontvoeringen van soldaten, ...etc etc! En dan? Praat ik dat goed? NEE! Demoniseer in israel, NEE!

Antwoordt op wat ik schrijf! Of anders reageert ge beter niet!
Komde gij hier nu bleiten en mokken omdat ge uw goesting niet krijgt?
Oud 13 december 2017, 17:08   #488
geertvdb

Standaard

Citaat:
Je quote mij helemaal of je quote mij niet.
Ik quote u niet. Ik reageer gewoon ironisch op uw achterlijke mening.

Dat is wat ik altijd doe met domme opinies: ridiculiseren. Ik vind dat mijn plicht.
Ik ben niet zo voor dat gepamper, eerder voor though love.
Oud 13 december 2017, 17:09   #489
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawel hoor. Ik heb in dit topic duidelijk gezegd dat ik de verdere annexatie/kolonisatie die door Israël gebeurde én gebeurt niet kan goedpraten. Ik heb bovendien ook bevestigd dat dit gebeurt tegen de internationale afspraken in.
U spreekt zich niet uit over het onderwerp dat ter sprake werd gebracht: de sedert lang bezette gebieden. We hadden het dus niet over "verdere annexatie/kolonisatie".

En over dat eerste hult u zich in volkomen stilte. Opvallend? Tekenend?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 17:10   #490
Hoomer

Standaard

Citaat:
Ik quote u niet. Ik reageer gewoon ironisch op uw achterlijke mening.

Dat is wat ik altijd doe met domme opinies: ridiculiseren. Ik vind dat mijn plicht.
Ik ben niet zo voor dat gepamper, eerder voor though love.
Je moet op mij niet kwaad worden omdat je geen gelijk krijgt van de grote jongens hier.
Oud 13 december 2017, 17:11   #491
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U spreekt zich niet uit over het onderwerp dat ter sprake werd gebracht: de sedert lang bezette gebieden. We hadden het dus niet over "verdere annexatie/kolonisatie".

En over dat eerste hult u zich in volkomen stilte. Opvallend? Tekenend?
U bent een schoolmeester. U moet weten dat 'gebeurde' verleden tijd is.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 17:11   #492
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Heel terechte opmerking. In die tijd bestond er immers geen Joodse staat. Er werd gedroomd van een "Joodse thuis", wat in die tijd niet noodzakelijk een Joodse staat betekende.
Oud 13 december 2017, 17:14   #493
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent een schoolmeester. U moet weten dat 'gebeurde' verleden tijd is.
Ik lees "verdere".

Maar goed, ik wil nog aannemen dat het misschien een ongelukkige uitschuiver was. Met het huidige weer kan dat best eens gebeuren.

Mag ik dan concluderen dat u de overtuiging bent toegedaan dat Israël zich best aan de internationale afspraken houdt en zich bijgevolg terugtrekt uit al haar bezette gebieden (incluis Jeruzalem)?
Oud 13 december 2017, 17:15   #494
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik leg u niks uit want ik heb nooit gezegd dat gij dat niet moogt! Hoeveel keer moet ik u dat herhalen??

'quasi betekent dus niet 'hetzelfde'. Als mijn vrouw 'quasi' zwanger is, dan betekent dat ze niet zwanger is.

ik heb u dat al uitgelegd,

wacht, ik zal even copy past doen:
U stelt zich aan. Twee personen zullen over een moeilijk onderwerp nooit exact hetzelfde denken. De grote lijnen zijn bij mij en Harris hetzelfde.

Citaat:
de essentie van wat de nieuwe atheïsten zeggen is het complete tegenovergestelde van de reden waarom israel is ontstaan (een mythe gebaseerd op een heilig boek), en het hedendaags conflict: kolonisten die de grond afpakken op basis van datzelfde heilig boek, en 'gedoogd' worden door de overheid.

Zo een essentieel tegenstelling, dat is niet goed te praten met 'ik moet toch niet altijd hetzelfde denken'...

Maar alstublieft! Sam Harris is zoals Ringo Starr, hij mocht heel blij zijn dat hij erbij gevraagd werd, zodat ze konden kaarten. Eigenlijk gaat het om John Lennon (Hitchens), en Dawkins en Dennet kunnen ook af en toe een goed nummer schrijven.
Denkt u dat Hitchens er een probleem mee zou hebben dat Harris zich met hem associeert op het gebied van nieuw atheïsme, rekening houdende met wat Harris over Israël/Palestina denkt?

Dat u enkel Hitchens belangrijk vindt is niet mijn probleem. Wat een pretentie eigenlijk... u beseft dat Dawkins o.a. auteur is van 'The selfish gene'?

Ik herhaal: Mijn visie op religie staat volledig los van wat ik denk over Israël/Palestina.

Moest Hitchens vegetariër zijn en ik zou in een topic over vegetarisme een pro-vlees argumentatie voeren, zou u dan ook zo verontwaardigd zijn over mijn profielafbeelding?

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 13 december 2017 om 17:20.
Oud 13 december 2017, 17:16   #495
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geef de Palestijnen kruisraketten en er blijft geen jood in leven.
En nu even nadenken over de oorzaak...
Oud 13 december 2017, 17:16   #496
geertvdb

Standaard

Citaat:
Je moet op mij niet kwaad worden omdat je geen gelijk krijgt van de grote jongens hier.
Ik ben helemaal niet kwaad op u, wat begrijpt ge niet van 'though love'?

Love=liefde!

Het is dat ik u zo graag die dat ik streng ben voor u.
Oud 13 december 2017, 17:18   #497
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En nu even nadenken over de oorzaak...
Geen enkele oorzaak kan zoiets rechtvaardigen.
Oud 13 december 2017, 17:18   #498
Hoomer

Standaard

Citaat:
Ik ben helemaal niet kwaad op u, wat begrijpt ge niet van 'though love'?

Love=liefde!

Het is dat ik u zo graag die dat ik streng ben voor u.
Gij zijt nen brave jonge mijn gedacht.
Oud 13 december 2017, 17:19   #499
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb al meermaals aangegeven dat het bestaansrecht van Israël in mijn ogen los staat van enige religieuze reden. Het recht van Israël om te bestaan is in mijn ogen niet omwille van wat in de bijbel of de thora staat geschreven.
En waarop baseert men zich dan wel op een Joodse staat op te richten in Palestina?
Oud 13 december 2017, 17:20   #500
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen enkele oorzaak kan zoiets rechtvaardigen.
O jawel, duw mensen in een hoek, blijf ze tergen en je komt bij zulke situaties aan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be