Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 december 2017, 07:14   #541
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ik wil de Egyptische verantwoordelijkheid niet ontkennen. Maar is het Egypte die havens in Gaza de facto verbiedt, water en bouwmaterialen en zelfs geneesmiddelen rantsoeneert, een internationale luchthaven onmogelijk maakt? En vooral.... Is het Egypte dat Gaza bombardeert?
Waarom bombardeerd Egypte Gaza niet? Omdat het te duur is? Omdat de Egyptische leiders de Palestijnen in Gaza nuttige idioten vinden? Omdat de Palestijnen niet veel kunnen verkloten in de Sinaï?
Oud 14 december 2017, 07:42   #542
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
De recente Trump / Netanyahu actie in verband met de status van Jeruzalem verenigt terug meer de Arabische wereld in hun afkeer voor het gebrek aan respect voor het internationaal recht en de onderdrukking van de Palestijnen door Israël.

Had Trump nu tegelijkertijd ook nog oost Jeruzalem als hoofdstad van Palestina erkent zou men nog van een eerlijke mediator kunnen spreken over de VS. Nu toont men enkel in de lijn te liggen van een 1 staat oplossing die niet verder geraakt dan een apartheidsstaat.

Als de God van de Israëliërs terugkeert ben ik niet zo zeker of die tevreden zal zijn met wat zijn uitverkorenen met zijn geschenk gedaan hebben. Lijkt me eerder een schending van vertrouwen. Heb je naaste lief enzo lijkt toch niet echt in dat praktijk boekje te staan. Of zijn de palestijnen geen naaste misschien?
De God van het OT zou daar geen graten in zien. Hij droeg immers op om ook de vrouwen, kinderen en dieren van Jericho niet te sparen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2017, 07:55   #543
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In mijn aanvoelen van rechtvaardigheid kan dat heel zeker het geval zijn. Vooral als het gaat om diepe onrechtvaardigheid. Dan zijn heel ingrijpende maatregelen zelfs meer dan gewenst.
Wat een gezever mijn beste. Bloedt uw hart ook voor de Grieken van Constantinopel die ineens deel uitmaakten van het Ottomaanse Rijk? Of de Duitsers uit de oostkantons die ineens Belg werden?

En het blijft me verbazen dat uitgerekend u daar aanstoot aan neemt aangezien de Bijbel specifiek vermeldt dat dit land aan de Joden werd beloofd door de Schepper.
Oud 14 december 2017, 08:17   #544
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Mij bekruipt de indruk dat u niet echt de ironische ondertoon van de vraagstelling snapt.
Tot nu toe had ik u ingeschat als een debater op basis van kennis en feiten
en niet als een roeper met de lucht uit uw onderbuik.
Kennelijk was dit een een vergissing.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2017, 08:18   #545
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Wat een gezever mijn beste. Bloedt uw hart ook voor de Grieken van Constantinopel die ineens deel uitmaakten van het Ottomaanse Rijk? Of de Duitsers uit de oostkantons die ineens Belg werden?

En het blijft me verbazen dat uitgerekend u daar aanstoot aan neemt aangezien de Bijbel specifiek vermeldt dat dit land aan de Joden werd beloofd door de Schepper.
De schepper had de Vlamingen ook een ander land beloofd.
Het is er toch niet van gekomen.
Oud 14 december 2017, 08:23   #546
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat is allemaal praat voor de vaak, zowel jerusalem als Trump lachen daar mee. De turken gaan wat hypocriet doen over de palestijnen terwijl hun leger delen van syrië bezet, en ze een verkapte oorlog uitvechten met de koerden op het grondgebied van een ander land. Van deze boer geen eieren...
In eigen land gebruikt het leger zwaar geweld tegen koerdische landgenoten, Erdogan zuivert heel zijn staatsapparaat van alle elementen die hem niet trouw zijn, hij is een diktator. Wat moet die man gaan vertellen in de VN over de palestijnen ?
Turkije gaat een hoofdrol spelen in het MO ,samen met Rusland.
Trump neemt niemand daar nog serieus,
citaat Trouw
Leiders van 57 islamitische landen hebben de wereld opgeroepen om Oost-Jeruzalem te erkennen als de hoofdstad van Palestina.
Dat deden zij tijdens een bijeenkomst in Istanbul, in reactie op de recente erkenning van Jeruzalem als hoofdstad van Israël door de Amerikaanse president Donald Trump.

De presidenten, emirs en ministers veroordeelden tijdens de bijeenkomst van de Organisatie voor Islamitische Samenwerking (OIS) Trumps verklaring van vorige week. De Verenigde Staten hebben volgens hen hiermee hun rol als vredestichter in het Midden-Oosten verspeeld.

In een gezamenlijke verklaring noemen de leiders Trumps beslissing ‘een moedwillige ondermijning van alle vredesinspanningen, een impuls voor extremisme en terrorisme en een bedreiging voor de internationale vrede en veiligheid’. De landen willen dat de Verenigde Naties nu de leiding nemen in het stilgevallen vredesproces.

“Van nu af aan is er geen sprake van dat de bevooroordeelde Verenigde Staten mediator kunnen zijn tussen Israël en Palestina, die periode is voorbij”, zei de Turkse president Erdogan na de bijeenkomst, waarvan hij de gastheer was.

https://www.trouw.nl/home/moslimleid...stad~abe56421/

Laatst gewijzigd door cato : 14 december 2017 om 08:24.
Oud 14 december 2017, 08:34   #547
Hoomer

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De schepper had de Vlamingen ook een ander land beloofd.
Het is er toch niet van gekomen.
Wie? Els De Schepper?
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2017, 08:54   #548
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Turkije gaat een hoofdrol spelen in het MO ,samen met Rusland.
Wat voor een hoofdrol? Het MO is al verdeeld tss een Saoedisch en een Iraans blok. Beiden zijn Turkije niet genegen om diverse redenen. De Saoedis namen het de Turken kwalijk hoe ze zich inmengden in Qatar en Erdogan schoffeert geregeld het shiitische Iran. Buiten Qatar zie ik eigenlijk geen enkel land in het MO dat uitdrukkelijk de kant van de Turken kiest. Ook met Egypte heeft Erdogan het verbrod.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 14 december 2017 om 08:54.
Oud 14 december 2017, 08:58   #549
cato

Standaard

Citaat:
Wat voor een hoofdrol? Het MO is al verdeeld tss een Saoedisch en een Iraans blok. Beiden zijn Turkije niet genegen om diverse redenen. De Saoedis namen het de Turken kwalijk hoe ze zich inmengden in Qatar en Erdogan schoffeert geregeld het shiitische Iran. Buiten Qatar zie ik eigenlijk geen enkel land in het MO dat uitdrukkelijk de kant van de Turken kiest. Ook met Egypte heeft Erdogan het verbrod.
Amerika presteert niets in het M O zeker nu niet met Trump en
Rusland en Turkije kunnen samen Soennieten en Sjiieten tot akkoord brengen.
Oud 14 december 2017, 09:07   #550
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Amerika presteert niets in het M O zeker nu niet met Trump en
Rusland en Turkije kunnen samen Soennieten en Sjiieten tot akkoord brengen.
Ik betwijfel of de Saoedis zich te veel genegen zullen laten naar wat Putin en Erdogan te zeggen hebben.
Oud 14 december 2017, 10:13   #551
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Dat is wel degelijk per definitie antisemitisch. Het gevolg daarvan is immers duidelijk.

Een tweede holocaust.
Dat is zeker niet zo. Hier waren linkse forummers die daar ook voor pleitten en die zijn zeker niet antisemitisch.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2017, 10:24   #552
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wel, ik neem de volle vrijheid om te herhalen en te benadrukken dat er niets extreem is aan een juiste kijk op de geschiedenis. De oorzaak is trouwens tweeledig, iets wat ik al eerder heb aangegeven. Er was enerzijds de eenzijdige manier van handelen van het Westen waarbij men iets heeft doorgedrukt boven de hoofden van de meerderheid van dat gebied. Daarnaast was en is er nog steeds de bijzonder hardvochtige en fundamenteel onrechtvaardige houding die de staat Israël aanneemt tegenover de Palestijnen en hun rechten op het gebied.

En ja, ik ben een nationalist. Een volksnationalist. Daarom kant ik mij tegen het verdrukkend staatsnationalisme van de staat Israël, dat trouwens steeds verder gaat en zich al lang niet meer bekommerd om de legaliteit. Enkel het wapen van het brute geweld. Bijna onvoorwaardelijke gesteund door de peetoom in Washington.
Ik heb een juistere kijk op de geschiedenis dan jij hebt. Jij gaat totaal voorbij aan de rol van de Palestijnen en de Arabische buurlanden van Israël in dit conflict. Israël is ontstaan (het gevolg) doordat de Arabieren en de Joden niet samen konden leven in de periode tussen 1919 en het ontstaan van Israël in 1949. Sterker: de eerste pogroms van de Arabieren (Palestijnen) richtten zich op de oorspronkelijke Joodse bevolking. Verder ben jij weliswaar niet zo extreem als Max, maar ik zet zeker vraagtekens bij jouw ideologie. Jouw standpunten zijn bijvoorbeeld al extremer dan die van het Vlaams Belang.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 14 december 2017 om 10:35.
Oud 14 december 2017, 10:27   #553
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U sluit geen verdragen. Er werden in het verleden allerlei verdragen gesloten die de staat Israël uiteindelijk grotendeels naast zich neerlegde. Ondanks alle plechtige beloftes, ronkende verklaringen en ondertekende akkoorden gaat de bouw van allerlei Joodse vestigingen in bezet gebied nog steeds door. Voor de parade wordt er af en toe eentje ontruimd, maar de grote beweging naar doorgedreven kolonisatie en het verder insnoeren van Palestijns gebied gaat onverdroten verder.
De PLO heeft zich ook niet aan de Oslo-akkoorden gehouden en Israël heeft de Gazastrook in 2005 ontruimd. Ook hier blijkt jouw uitermate eenzijdige kijk op dit conflict.
Oud 14 december 2017, 10:34   #554
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik heb een juistere kijk op de geschiedenis dan jij hebt. Jij gaat totaal voorbij aan de rol van de Palestijnen en de Arabische buurlanden van Israël in dit conflict. Israël is ontstaan (het gevolg) doordat de Arabieren en de Joden niet samen konden leven in de periode tussen 1919 en het ontstaan van Israël in 1949. Sterker: de eerste pogroms van de Arabieren (pogroms) richtten zich op de oorspronkelijke Joodse bevolking. Verder ben jij weliswaar niet zo extreem als Max, maar ik zet zeker vraagtekens bij jouw ideologie. Jouw standpunten zijn bijvoorbeeld al extremer dan die van het Vlaams Belang.
Daar ga ik totaal niet aan voorbij: het was immers het logisch gevolg van een beslissing die boven de hoofden van de meerderheid van de bevolking werd genomen en tegen de uitdrukkelijke wil van de leiders van die bevolking.

Als VB'er voel ik mij niet gebonden door wat FilipdW over het Midden-Oosten of Israël denkt. Er is trouwens geen partijstandpunt over dat onderwerp.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2017, 12:17   #555
cato

Standaard

Citaat:
Ik betwijfel of de Saoedis zich te veel genegen zullen laten naar wat Putin en Erdogan te zeggen hebben.
Ze zullen el moeten ,want Trump is niet te vertrouwen.
Ook in Afghanistan kan Rusland en Turkije beter de rol van Amerika overnemen.
Deze landen hebben er meer belang bij het verdrijven van Is daar.
Als het zo doorgaat komen alle IS gangers uit Centraal Azië naar Afghanistan.
citaat:
De Afghaanse regering en haar westerse bondgenoten lijken er een probleem bij te krijgen. Want er zijn steeds meer aanwijzingen dat buitenlandse jihadisten zich in het noorden van Afghanistan aansluiten bij een plaatselijke tak van terreurbeweging Islamitische Staat. Overheidsfunctionarissen en dorpelingen in de noordelijke provincie Jowzjan vertelden onlangs aan persbureau AFP over de buitenlandse strijders die het land binnenglippen. Het zou ondere andere gaan om Tsjetsjenen, Oezbeken, Tadzjieken, Algerijnen en mogelijk Franssprekende Europeanen; sommigen van hen zouden eerder in Syrië en Irak hebben gezeten.

"Ik heb ze met eigen ogen gezien", aldus een dorpeling in het district Darzab aan de grens met Turkmenistan. "Ze praten met niemand. Ze rijden rond op motoren en gaan op en neer naar de grens."

Volgens provinciewoordvoerder Mohammad Raza Ghafoori hebben sommige buitenlandse IS-strijders vrouwen en kinderen bij zich, en hebben ze ter plekke ook al een vijftigtal kinderen gerecruteerd voor de strijd. "Sommigen van die kinderen zijn maar tien jaar oud. Voor hen hebben ze een speciaal kamp opgezet bij het dorp Sardare, waar ze hen trainen voor aanslagen."

De berichten voeden de vrees dat IS, nu het snel terrein verliest in Irak en Syrië, probeert meer voet aan de grond te krijgen in Afghanistan. Tot nu toe vechten Amerikaanse en Afghaanse troepen vooral in de oostelijke provincies Kunar en Nangarhar, bij de grens met Pakistan, tegen IS. Eerder dit jaar gooiden de Amerikanen daar ook hun zware 'Mother of All Bombs' op vermoede IS-jihadisten. Maar nu lijkt de terreurgroep een tweede bruggenhoofd te slaan in het noorden, langs de grens met de voormalige Sovjet-republieken Turkmenistan, Oezbekistan en Tadzjikistan.

https://www.topics.nl/is-rukt-op-in-...t=mijn-nieuws/

Laatst gewijzigd door cato : 14 december 2017 om 12:17.
Oud 14 december 2017, 12:41   #556
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze zullen el moeten ,want Trump is niet te vertrouwen.
Ook in Afghanistan kan Rusland en Turkije beter de rol van Amerika overnemen.
Deze landen hebben er meer belang bij het verdrijven van Is daar.
Als het zo doorgaat komen alle IS gangers uit Centraal Azië naar Afghanistan.
citaat:
De Afghaanse regering en haar westerse bondgenoten lijken er een probleem bij te krijgen. Want er zijn steeds meer aanwijzingen dat buitenlandse jihadisten zich in het noorden van Afghanistan aansluiten bij een plaatselijke tak van terreurbeweging Islamitische Staat. Overheidsfunctionarissen en dorpelingen in de noordelijke provincie Jowzjan vertelden onlangs aan persbureau AFP over de buitenlandse strijders die het land binnenglippen. Het zou ondere andere gaan om Tsjetsjenen, Oezbeken, Tadzjieken, Algerijnen en mogelijk Franssprekende Europeanen; sommigen van hen zouden eerder in Syrië en Irak hebben gezeten.

"Ik heb ze met eigen ogen gezien", aldus een dorpeling in het district Darzab aan de grens met Turkmenistan. "Ze praten met niemand. Ze rijden rond op motoren en gaan op en neer naar de grens."

Volgens provinciewoordvoerder Mohammad Raza Ghafoori hebben sommige buitenlandse IS-strijders vrouwen en kinderen bij zich, en hebben ze ter plekke ook al een vijftigtal kinderen gerecruteerd voor de strijd. "Sommigen van die kinderen zijn maar tien jaar oud. Voor hen hebben ze een speciaal kamp opgezet bij het dorp Sardare, waar ze hen trainen voor aanslagen."

De berichten voeden de vrees dat IS, nu het snel terrein verliest in Irak en Syrië, probeert meer voet aan de grond te krijgen in Afghanistan. Tot nu toe vechten Amerikaanse en Afghaanse troepen vooral in de oostelijke provincies Kunar en Nangarhar, bij de grens met Pakistan, tegen IS. Eerder dit jaar gooiden de Amerikanen daar ook hun zware 'Mother of All Bombs' op vermoede IS-jihadisten. Maar nu lijkt de terreurgroep een tweede bruggenhoofd te slaan in het noorden, langs de grens met de voormalige Sovjet-republieken Turkmenistan, Oezbekistan en Tadzjikistan.

https://www.topics.nl/is-rukt-op-in-...t=mijn-nieuws/
Het allereerste land dat Trump bezocht was S Arabie. Zelfs nog voor Israel. Dat was volgens mij ook niet toevallig. De Amerikanen en de Saoedis hebben teveel gezamenlijke belangen. Zelfs Trumps verklaring dat Jerusalem de hoofdstad is van Israel gaat daar niets aan veranderen. Voor de Saoedis is Iran nog meer te duchten dan Israel aangezien hun grote bondgenoot Amerika daar nog serieus wat invloed heeft. Iran leunt dan weer aan bij Rusland wat Rusland dan weer geen betrouwbare partner maakt voor de Saoedis.
Oud 14 december 2017, 13:01   #557
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

[quote=Bach;8596642]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Niet 'mogelijkerwijze'.

Genoeg genetische onderzoeken die laten zien dat de Europese joden allemaal een gemeenschappelijke lijn hebben in het Midden-Oosten (daar waar Israël nu zit).
[\QUOTE]
Ik heb iets anders gelezen, maar ik wil daar geen punt van maken aangezien het compleet irrelevant is. Daarenboven kan men hetzelfde zeggen van de Palestijnen
Als dat zo zou zijn heeft men wel een slechte plaats uitgekozen. Daarenboven vind ik het argument weinig steek houden. Alsof de Joden achtervolgt worden in andere landen. Dat is niet zo. Dat zijn romantische voordelen. Er is geen jodenvervolging per definitie. Dat is een kwestie van actie reactie en in een verleden religieuze vooroordelen. Men kan dat stimuleren of ongedaan maken. Een eeuwig slachtoffer complex is een deel van het probleem. Het zorgt ervoor dat men de eigen misdaden niet eens als dusdanig kan herkennen. We hebben ook geen verheven zich uitverkoren achtende volkeren nodig. Dat wekt afkeer aan de ene kant en onderdanige gehoorzaamheid (slavernij) aan de andere kant. Geen van beiden zijn nastrevenswaardig. Laten we beter uitgaan van gelijkheid tussen naties zoals de VN poogt te doen.
1: Palestijnen en joden uit het Midden Oosten + uit Europa (die een genetische lijn hebben in het Midden-Oosten) zijn dan ook bloedbroeders.

2: Hamas wil Israel van de kaart vegen, Hezbollah wil Israel van de kaart vegen. Verder maken Arabische landen er geen geheim van hoe ze over joden in het algemeen denken.

Maar nee, er is geen wil tot Jodenvervolging.....
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2017, 13:02   #558
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Romantische vooroordelen bedoel ik.
Er is weinig 'romantisch' aan vervolging, Bach.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2017, 13:03   #559
cato

Standaard

Citaat:
Het allereerste land dat Trump bezocht was S Arabie. Zelfs nog voor Israel. Dat was volgens mij ook niet toevallig. De Amerikanen en de Saoedis hebben teveel gezamenlijke belangen. Zelfs Trumps verklaring dat Jerusalem de hoofdstad is van Israel gaat daar niets aan veranderen. Voor de Saoedis is Iran nog meer te duchten dan Israel aangezien hun grote bondgenoot Amerika daar nog serieus wat invloed heeft. Iran leunt dan weer aan bij Rusland wat Rusland dan weer geen betrouwbare partner maakt voor de Saoedis.
Trump is niet zo betrouwbaar als jij hier veronderstelt.
Volgens mij kiezen de Saoedi's uiteindelijk toch voor de Arabische landen en
voor vrede in het MO.
Met Rusland en Turkije zijn ze hiervoor beter af dan met Trump.
Oud 14 december 2017, 13:05   #560
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Trump is niet zo betrouwbaar als jij hier veronderstelt.
Volgens mij kiezen de Saoedi's uiteindelijk toch voor de Arabische landen en
voor vrede in het MO.
Met Rusland en Turkije zijn ze hiervoor beter af dan met Trump.
Ik denk dat u de rivaliteit tss S Arabie en Iran onderschat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be