Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 maart 2018, 09:57   #241
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het blijft me een raadsel waarom mensen heden ten dage nog absoluut met een Diesel willen rijden ? Mijn 110 pk sterke benzine motor 1.2 TSI met automatische DSG 7 bak verbruikt gemiddeld nog rond de zes liter. Die draait nog geen 2000 toeren aan 120.
Mijn vorige Suzuki benzine had 300.000 km op de teller toen ik hem van de hand deed. Ik denk dat hij nog steeds ergens rond tuft.
In een VW Polo waarschijnlijk, steek die motor in een VW Tiguan, Passat en andere en kom me dan eens vertellen wat het verbruik is.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 10:07   #242
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Kan allemaal zijn. Maar de feiten spreken u tegen.


https://www.autogids.be/autonieuws/o...kilometer.html

Heb ook eventjes snel gerekend voor die vrouwelijke collega.

Stel 2500 km per maand woon werkverkeer

Diesel 4.5 aan 1.40 euro = 157 euro per maand

Benzine 6 aan 1.40 = 210 euro per maand

Verschil is 53 euro per maand.

Vanwaar die 130 euro ?? Rijdt die collega 7000 km per maand ? Dat lijkt me toch heel veel woon werk verkeer
Ik tank tegenwoordig mijn diesel aan 1,10 - 1,15 € en maak zo een 50.000km per jaar.

Volgens de sprittmonitor.de is het verbruik van een benzine uitvoering tussen de 7,5 - 11.92 liter/100km

Die van de diesel tussen de 4,98 en 9,7 / 100 km , zelfs heb ik over een langere periode een gemiddelde verbruik van 5,64 liter voor een wagen met 40PK meer.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 10:10   #243
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ik tank tegenwoordig mijn diesel aan 1,10 - 1,15 € en maak zo een 50.000km per jaar.

Volgens de sprittmonitor.de is het verbruik van een benzine uitvoering tussen de 7,5 - 11.92 liter/100km

Die van de diesel tussen de 4,98 en 9,7 / 100 km , zelfs heb ik over een langere periode een gemiddelde verbruik van 5,64 liter voor een wagen met 40PK meer.
Niemand, maar dan ook niemand interesseert zich in uw duitse tankgewoonten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 10:16   #244
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Niemand, maar dan ook niemand interesseert zich in uw duitse tankgewoonten.
Het meerverbruik van benzines is geen Duitse tankgewoonte maar een feit.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 10:18   #245
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Het meerverbruik van benzines is geen Duitse tankgewoonte maar een feit.
De meerkost in aankoop,onderhoud & taxatie ook niet.

En slechts een bijzonder klein gedeelte van de bevolking rijdt zulke km aantallen (met een prive wagen) dus waarom zou iemand opteren voor een diesel ?

Niet, daarom dat dus de dieselmarkt in Belgie in elkaar aan het storten is (bron: de tijd van gisteren).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 10:18   #246
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Overigens, mijn VW diesel doet 5.5-6 liter 100km. Sorry dat ik uw verbruikscijfers niet geloof.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 10:37   #247
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Het meerverbruik van benzines is geen Duitse tankgewoonte maar een feit.
Mijn benzinewagen verbruikt niet veel hoor.

Het hangt er natuurlijk allemaal wel een beetje van af hoe gevoelig of ongevoelig je het gaspedaal gaat beroeren of de wagen nodeloos hoog in de toerentallen te gaan jagen want dan zal die ook wel ietsje meer willen 'drinken'.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 10:44   #248
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Mijn benzinewagen verbruikt niet veel hoor.

Het hangt er natuurlijk allemaal wel een beetje van af hoe gevoelig of ongevoelig je het gaspedaal gaat beroeren of de wagen nodeloos hoog in de toerentallen te gaan jagen want dan zal die ook wel ietsje meer willen 'drinken'.
Het is een kwestie van rijstijl.

Onze tweede wagen is een diesel. Op papier 4.2l/100 km. In praktijk 5.5-6 liter.

Onze grotere wagen is een benzine. Op papier 4.2l/100 km. In praktijk 6 liter.

Waarom zeg ik een "range" bij de diesel: boordcomputer is niet zo heel denderend. Bij de benzine is die wel vrij nauwkeurig. Maar als je voltankt en de km teller reset weet je ook al genoeg....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 10:48   #249
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Die diesel is trouwens een wagen die op de "te verkopen" lijst staat.

Wordt vervangen door een benzine of aardgas. Elentrik is heel leuk, maar dat zal de werkgever voor mij mogen financieren als het zo ver is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 11:15   #250
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.071
Standaard

Bij de particuliere markt hebben de meesten het begrepen maar 1 op 5 neemt nog een nieuwe diesel.

Globaal houdt de diesel nog wat stand wegens de bedrijfswagenspolitiek daar is het nog 2 op 3.

De eerste 2 maanden van 2018 is er al alleszins nog een duidelijke versnelling opgemerkt, men weet waarom.

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180306_03393495

Ongeziene kloof: verkoop dieselwagens kent spectaculaire daling

06/03/2018 om 15:23 | Bron: BELGA

BRUSSEL - Het afkalven van het aandeel dieselvoertuigen bij nieuwe auto’s gaat voort. Nog geen vier op tien nieuw ingeschreven wagens in België zijn diesels, zo blijkt uit cijfers van sectorfederatie Febiac. En dat is een ongeziene kloof.
Het voorbije jaar werden voor het eerst meer benzine- dan dieselwagens verkocht. Tien jaar geleden beheerste diesel nog tachtig procent van de markt. Maar het afschaffen van de CO2-premie in 2011 en het dieselschandaal in 2015 zorgden voor een gestage overgang van diesel naar benzine. Ook de fiscaliteit en het wegsmeltende voordeel voor dieselrijders aan de pomp leidden tot een stijgende populariteit van benzinewagens.

LEES OOK. De ommekeer is ingezet: diesel aan de pomp duurder dan benzine

Versnelling in 2018

Eind 2017 bleek 46 procent van de nieuwe wagens een diesel, tegen 48 procent benzines en 5,5 procent alternatieven (elektrisch, hybride, ...). In de eerste twee maanden was er een versnelling: 39 procent van de nieuwe wagens zijn diesels, 56 procent benzines en zes procent zijn alternatieve aandrijvingen. Die kloof was nog nooit zo groot.

Op de particuliere markt is de teloorgang van diesels nog opvallender: één op vijf nieuwe wagens rijdt nog maar op diesel. Bij bedrijfswagens is dat nog steeds twee op drie.

Toyota maakte deze week bekend dat het in 2018 stopt met het aanbieden van diesels voor de markt van personenwagens in Europa. Voor commerciële voertuigen wordt een uitzondering gemaakt.
Ik begrijp vooral die mensen niet die een wagen kopen om 10 jaar te gebruiken, diesel rijden kan alleen maar duurder worden in de toekomst. En voor de mensen die nu een diesel Euronorm 6c-d kopen, vergeet het adblue verbruik niet mee te tellen bij de verbruiksrekening, want menige speelt daar de hypocriete of de onwetende.

Vooral de euronorm 6d-TEMP moeten meer adblue verbruiken, want die zouden zogezegd niet meer sjoemelen met te kleine adblue reservoirs en dito minder inspuiting.

...wat een miserie toch: https://www.autogids.be/auto-advies/...nk-je-het.html

ADAC heeft het lijstje geupdated met de huidige aangeboden euronorm 6d TEMP dieselwagens op de markt tem maart 2018:
Citaat:
https://www.adac.de/infotestrat/umwe...p/default.aspx

Wer weiterhin in städtische Umweltzonen fahren möchte, in denen neue Fahrverbote drohen, sollte sich für eine Alternative zum Diesel entscheiden oder aber mit dem Kauf eines Diesels noch warten, bis Fahrzeuge mit dem neuen Abgasstandard Euro 6d-TEMP bzw. Euro 6d verfügbar sind. Wer keine Einfahrt in Umweltzonen plant, in denen es zu neuen Fahrverboten kommen könnte, muss keine Einschränkungen befürchten.

Für einen Diesel spricht nach wie vor sein im Vergleich zum Benziner geringerer Spritverbrauch und CO2-Ausstoß. Nachfolgende Tabelle gibt einen Überblick über die ersten Pkw-Modelle, die vom Kraftfahrtbundesamt eine Typgenehmigung mit der Abgasnorm Euro 6d-TEMP bzw. Euro 6d bereits erhalten haben und bestellbar sind (Quelle: ADAC Autokatalog). Der ADAC wird diese Positivliste für Euro 6d-TEMP bzw. Euro 6d kontinuierlich erweitern.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 maart 2018 om 11:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 13:39   #251
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.944
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Liegen is ook een hobby hoor.
Zwak verweer van een ingenieur

Nagevraagd en verdergaand uit wat ik juist aan de telefoon hoorde : ik heb het even proberen te berekenen en kom :

84 km/dag enkel X 2 X 20 dagen/maand geeft aan een verbruik van 4,3 liter diesel/100 km en een prijs van 1,21 euro/liter = 175 euro/maand afgerond.

84 km/dag enkel X 2 X 20 dagen/maand geeft aan een verbruik van 6,3 liter benzine/100 km en een prijs van 1,32 euro/liter = 280 euro afgerond.

Sorry het zou volgens wat ze zeiden dan maar 105 euro/maand zijn of een klein 1200 euro op jaarbasis. Dat is voor velen hier waarschijnlijk een te verwaarlozen bedrag?
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 13:44   #252
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.944
Standaard

Maar eigenlijk boeit het mij toch niet. Schaf nu onmiddellijk de verkoop van nieuwe diesels af. Of nog beter weiger nu vandaag nog om nog een diesel, nieuw of tweedehands, nog een nummerplaat toe te kennen. Maar wees dan ook consequent en verbied ELKE diesel af. Dus ook de camionetten, vrachtwagens, boten ... en noem maar op. Nu is het allemaal wat hypocriete politiek en de grote massa monddood maken.

Ik kijk enkel nog maar naar LEZ : betaal en je mag toch enkele keren per jaar met een oude vervuilende wagen binnen. Doen ze het voor het milieu dan is een neen een neen. Maar niet een neen maar mits wat centen te geven wordt het een ja. En tot het er langs de oren uit komt bewijst dit mijn stelling : groen = poen.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 13:48   #253
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Zwak verweer van een ingenieur

Nagevraagd en verdergaand uit wat ik juist aan de telefoon hoorde : ik heb het even proberen te berekenen en kom :

84 km/dag enkel X 2 X 20 dagen/maand geeft aan een verbruik van 4,3 liter diesel/100 km en een prijs van 1,21 euro/liter = 175 euro/maand afgerond.

84 km/dag enkel X 2 X 20 dagen/maand geeft aan een verbruik van 6,3 liter benzine/100 km en een prijs van 1,32 euro/liter = 280 euro afgerond.

Sorry het zou volgens wat ze zeiden dan maar 105 euro/maand zijn of een klein 1200 euro op jaarbasis. Dat is voor velen hier waarschijnlijk een te verwaarlozen bedrag?
Ja, want het is alombekend dat diesels hun opgegeven verbruik halen.

Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 13:57   #254
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Zwak verweer van een ingenieur

Nagevraagd en verdergaand uit wat ik juist aan de telefoon hoorde : ik heb het even proberen te berekenen en kom :

84 km/dag enkel X 2 X 20 dagen/maand geeft aan een verbruik van 4,3 liter diesel/100 km en een prijs van 1,21 euro/liter = 175 euro/maand afgerond.

84 km/dag enkel X 2 X 20 dagen/maand geeft aan een verbruik van 6,3 liter benzine/100 km en een prijs van 1,32 euro/liter = 280 euro afgerond.

Sorry het zou volgens wat ze zeiden dan maar 105 euro/maand zijn of een klein 1200 euro op jaarbasis. Dat is voor velen hier waarschijnlijk een te verwaarlozen bedrag?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja, want het is alombekend dat diesels hun opgegeven verbruik halen.

diesel zal in de praktijk wsl naar 5l springen en benzine wsl naar 8l in dit voorbeeld... bereken jij het opnieuw, jij bent Ir ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 14:02   #255
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
diesel zal in de praktijk wsl naar 5l springen en benzine wsl naar 8l in dit voorbeeld... bereken jij het opnieuw, jij bent Ir ...
Zelfs mijn vrouw, die een zware voet heeft, rijdt geen 8l/100 km.

Men is hier gewoon lekker aan het liegen om gelijk te krijgen, uit stijfkoppigheid.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 14:03   #256
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En rekenen we dan ook de (veel) hogere BIV en jaarlijkse tax mee in rekening ?
De meer frequentere en duurdere onderhouden ?
De duurdere wagen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 14:07   #257
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zelfs mijn vrouw, die een zware voet heeft, rijdt geen 8l/100 km.

Men is hier gewoon lekker aan het liegen om gelijk te krijgen, uit stijfkoppigheid.
ik rijd in de winter 8,7l benzine zonder zot te doen (1800 benzine)

als het warmer wordt zakt dat wel 1,5l zonder mijn rijstijl aan te passen overigens...

we hebben het hier wel over de wekelijkse tankbeurt tov de eenmalige of (meer)jaarlijkse kosten die jij er tegenoverstelt hé Tavek ... maar reken ze gerust mee...

mijn volgende wordt wsl terug gewoon een diesel.

Laatst gewijzigd door Anna List : 8 maart 2018 om 14:10.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 14:16   #258
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.071
Standaard

De grootste leugenaars zitten bij de dieselbestuurders.

Dat toont VAB zwart op wit aan met recente objectieve testen.

Zelfs bij de dieselprijzen aan de pomp liegen dieselbestuurders dat ze zwart zien. Nochtans is het prijsverschil hoogstens 4 cent. Deze morgen nog een pomp gepasseerd, onlangs was het verschil zelfs maar 2 cent.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...t-op~a11b9d48/

TCO berekent gaat zich een diesel pas lonen vanaf 30000 km per jaar, het zal zeker een samenzwering van de VAB zijn, dus dieselhoedje opzetten en je verder wat blijven wijsmaken.

https://www.demorgen.be/binnenland/v...zine-bfeac569/

Laatst gewijzigd door Micele : 8 maart 2018 om 14:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 14:18   #259
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De grootste leugenaars zitten bij de dieselbestuurders.

Dat toont VAB zwart op wit aan met recente objectieve testen.

Zelfs bij de dieselprijzen aan de pomp liegen dieselbestuurders dat ze zwart zien. Nochtans is het prijsverschil hoogstens 4 cent. Deze morgen nog een pomp gepasseerd.
gelijke prijs ok maar die 2 ?* 3l meerverstook/100km daar zit t m in hoor ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 14:27   #260
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
gelijke prijs ok maar die 2 ?* 3l meerverstook/100km daar zit t m in hoor ...
Ik heb zowel diesel als benzine thuis, het verschil met een rustige chauffeur zoals ik is 0.5-1 liter maximum.

+- 200-300 euro per jaar.

Als je weet dat je voor de dieselwagen makkelijk een 2-300 euro tax per jaar meer betaalt, en de wagen ook al snel 2000-3000 euro duurder is....

Je komt er niet meer aan uit met slechts 3 cent verschil tussen diesel en benzine.

Vergeet dat argument dat een dieselwagen "goedkoper" zou zijn. Dat is gewoon niet meer waar.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be