Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2018, 15:10   #281
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De Huyundai Kona electric (64 kWh) lijkt mij wel iets, maargoed, ik vermoed dat uw smaak meer richting de dubbel zo dure Audi e-tron gaat gaan
dat denk ik niet, ik zal een electrische kopen wanneer me dat financieel fair lijkt ... dat wil zeggen dat die eigenlijk een pak goedkoper moet zijn dan de diesel of benzine van hetzelfde of een gelijkaardige model/klasse ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 15:17   #282
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat denk ik niet, ik zal een electrische kopen wanneer me dat financieel fair lijkt ... dat wil zeggen dat die eigenlijk een pak goedkoper moet zijn dan de diesel of benzine van hetzelfde of een gelijkaardige model/klasse ...
?

Electrische wagens mogen een paar duizend euro duurder zijn, en nog steeds zijn ze dan financieel veel interessanter dan benzine of dieselwagens.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 15:19   #283
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
?

Electrische wagens mogen een paar duizend euro duurder zijn, en nog steeds zijn ze dan financieel veel interessanter dan benzine of dieselwagens.
ik ben geen ingenieur, maar ik ga me toch behoorlijk commercieel in t zak gezet voelen wanneer ik meer moet neertellen voor een elektromotor dan voor een ontploffingsmotor.
Oud 8 maart 2018, 15:27   #284
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik ben geen ingenieur, maar ik ga me toch behoorlijk commercieel in t zak gezet voelen wanneer ik meer moet neertellen voor een elektromotor dan voor een ontploffingsmotor.
Je laat je liever bedotten door een badkuipenzuipende lawaaimotor?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 15:31   #285
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je laat je liever bedotten door een badkuipenzuipende lawaaimotor?
je plaatst hier meestal copy past stuff van dingen waar je fan van bent, veel intelligentie spreekt daar wel niet uit, maar toch ... , de concepten 'meer' of 'minder' kan je toch zelf wel uit elkaar houden, niet?
Oud 8 maart 2018, 15:36   #286
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je plaatst hier meestal copy past stuff van dingen waar je fan van bent, veel intelligentie spreekt daar wel niet uit, maar toch ... , de concepten 'meer' of 'minder' kan je toch zelf wel uit elkaar houden, niet?
Uw ontploffingsmotor kuch... (beter verbrandingsmotor) verbruikt toch alvast meerdere badkuipen aan diesel per jaar. Daar ben ik zeker van. Ik zou echt niet weten wat daar verkeerd aan is, klopt het niet?

Onze beide benzinewagens verbruiken ook badkuipen vol benzine per jaar. Gewoon verbranden en de gassen zijn gratis voor het volk.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 maart 2018 om 15:38.
Oud 8 maart 2018, 15:40   #287
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Uw ontploffingsmotor kuch... (beter verbrandingsmotor) verbruikt toch alvast meerdere badkuipen aan diesel per jaar. Daar ben ik zeker van. Ik zou echt niet weten wat daar verkeerd aan is, klopt het niet?

Onze beide benzinewagens verbruiken ook badkuipen vol benzine per jaar. Gewoon verbranden en de gassen zijn gratis voor het volk.
Tavek en ik hadden het inmiddels over het kostprijsverschil van het bouwen van een elektromotor tov de kostprijs van het bouwen van een verbrandingsmotor.
Oud 8 maart 2018, 15:42   #288
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Een electromotor is niet het hart van de wagen. Het is de batterij, en die heeft een ICE wagen niet.
Oud 8 maart 2018, 15:45   #289
Tavek
Banneling

Standaard

Wat telt voor u, als ge rijplezier even buiten beschouwing laat ?

De kost/km, of enkel de aankoopkost.

Als je enkel de aankoopkost in beschouwing brengt, blijf dan maar verder dieselen tot je de laatste bent. Maar de meeste mensen beschouwen de TCO, daarom ook dat ze jarenlang toen de overheid dat nog wilde duurdere diesels kochten.
Oud 8 maart 2018, 15:50   #290
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tavek en ik hadden het inmiddels over het kostprijsverschil van het bouwen van een elektromotor tov de kostprijs van het bouwen van een verbrandingsmotor.
Interessant, nu nog weten wat daarvan specifiek relevant kan zijn.
Je moogt alrijd een paar prijzen noemen, per 100 kW ofzo.
(maar daar was al een *oude draad over, met wat copy/paste van deskundigen, maar dat mag niet in jouw ogen?)
* was een draad van Schoof: https://forum.politics.be/showthread.php?t=240134

Laatst gewijzigd door Micele : 8 maart 2018 om 15:56.
Oud 8 maart 2018, 15:51   #291
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat telt voor u, als ge rijplezier even buiten beschouwing laat ?

De kost/km, of enkel de aankoopkost.

Als je enkel de aankoopkost in beschouwing brengt, blijf dan maar verder dieselen tot je de laatste bent. Maar de meeste mensen beschouwen de TCO, daarom ook dat ze jarenlang toen de overheid dat nog wilde duurdere diesels kochten.
ik ga altijd rijplezier en comfort laten primeren, niet zo economisch dat weet ik, wel zal ik recurente kosten eerder schuwen dan een eenmalige kost ook al is het een grote.
Oud 8 maart 2018, 15:51   #292
Tavek
Banneling

Standaard

Ik begin te zien hoe je denkt

Een EV zit stampvol lithium, cobalt, nikkel, enz...

Waarom zou je nog een ICE wagen die vol met pisbakkenstaal zit kopen.
Oud 8 maart 2018, 15:52   #293
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
ik ga altijd rijplezier en comfort laten primeren, niet zo economisch dat weet ik, wel zal ik recurente kosten eerder schuwen dan een eenmalige kost ook al is het een grote.
Recurrente kosten: onderhoud, diesel, taxen, remmen, enz....

EV's zijn gemaakt voor jou !
Oud 8 maart 2018, 15:56   #294
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Maar eigenlijk boeit het mij toch niet. Schaf nu onmiddellijk de verkoop van nieuwe diesels af. Of nog beter weiger nu vandaag nog om nog een diesel, nieuw of tweedehands, nog een nummerplaat toe te kennen. Maar wees dan ook consequent en verbied ELKE diesel af. Dus ook de camionetten, vrachtwagens, boten ... en noem maar op. .
Ik herhaal hier mijn vraag. Wat moeten ze dan tegen de hierboven beschreven zware dieselstokers en heel milieuverontreinigende zware diesels doen? Ik heb ze niet geteld maar afgelopen uur zijn hier minstens 20 zware vrachtwagens gepasseerd. Tegen een ruw geschat 100 wagens. Van 14.30 uur tot 15.30 uur dus gewon overdag en niet tijdens een drukke tijdsperiode. Die vrachtwagens blazen een veelvoud van die wagens uit. Maar daar kraait geen haan naar. Dus wat gaan we daarmee doen? En wat is het alternatief.

Ik vraag mij trouwens af hoe het zit met belastingen. Alles onder lichte vracht betaalt toch geen BIV en een lage jaarlijkse belasting? Is die ook aan de uitstoot gekoppeld? Maar die belastingen zijn wel volledig via hun belastingaangifte te recupereren? Idem hun factuur van brandstof? Gaan deze bedrijven ook in de toekomst zwaarder belast worden? Of is het enkel de brave werkman die ze willen kloten?

Citaat:
Men is hier gewoon lekker aan het liegen om gelijk te krijgen, uit stijfkoppigheid.
Wie is er hier stijfkoppig? Ik begin er zelfs aan te twijfelen of u een ingenieursdiploma hebt behaald? Of zelfs ASO hebt uitgedaan. Meten is weten zeg ik dan. Maar soit ik geef je gelijk. Want anders zitten we hier binnen enkele maanden nog te lullen

Vandaag is een dieselwagen niet duurder dan een benzinewagen. In mijn geval was de 2.0 diesel zelfs goedkoper dan een gelijkwaardige benzine. En diesel is zeker goedkoper naar onderhoud toe. Buiten als er iets defect gaat zoals een EGR klep ed. Verbruik ligt nog steeds lager en de prijzen van brandstof schommelen van dag tot dag maar vandaag is de diesel (nog) goedkoper. In verzekering maakt het geen bal verschil. BIV en VB is ook niet het struikelpunt voor particulieren. Zolang je lichtere motoren neemt. Er zijn teveel factoren waarvan de totaalprijs afhankelijk is en veel organisaties rekenen pro of contra diesel.

Nu gaat diesel verdwijnen? Neen zeker niet de eerste 10 jaar. Op termijn misschien maar dat is koffiedik kijken. Het is wel een feit dat meer autoconstructeurs met goedkopere diesels zullen stoppen. Omdat het niet meer winstgevend is. Te duur door de hogere gestelde eisen van overheid uit. Dus we gaan massaal naar benzine moeten gaan? Er is (nog) geen alternatief dat vandaag al ingeburgerd is.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 15:57   #295
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Recurrente kosten: onderhoud, diesel, taxen, remmen, enz....

EV's zijn gemaakt voor jou !
ik weet het, maar de auto die ik wel zou willen kost wsl nog minstens 85K terwijl ik max 45K wil geven...
Oud 8 maart 2018, 15:58   #296
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Met regeneratieve rijstijl zonder remmenslijtage!
Oud 8 maart 2018, 15:59   #297
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Ik herhaal hier mijn vraag. Wat moeten ze dan tegen de hierboven beschreven zware dieselstokers en heel milieuverontreinigende zware diesels doen? Ik heb ze niet geteld maar afgelopen uur zijn hier minstens 20 zware vrachtwagens gepasseerd. Tegen een ruw geschat 100 wagens. Van 14.30 uur tot 15.30 uur dus gewon overdag en niet tijdens een drukke tijdsperiode. Die vrachtwagens blazen een veelvoud van die wagens uit. Maar daar kraait geen haan naar. Dus wat gaan we daarmee doen? En wat is het alternatief.

Ik vraag mij trouwens af hoe het zit met belastingen. Alles onder lichte vracht betaalt toch geen BIV en een lage jaarlijkse belasting? Is die ook aan de uitstoot gekoppeld? Maar die belastingen zijn wel volledig via hun belastingaangifte te recupereren? Idem hun factuur van brandstof? Gaan deze bedrijven ook in de toekomst zwaarder belast worden? Of is het enkel de brave werkman die ze willen kloten?

Wie is er hier stijfkoppig? Ik begin er zelfs aan te twijfelen of u een ingenieursdiploma hebt behaald? Of zelfs ASO hebt uitgedaan. Meten is weten zeg ik dan. Maar soit ik geef je gelijk. Want anders zitten we hier binnen enkele maanden nog te lullen

Vandaag is een dieselwagen niet duurder dan een benzinewagen. In mijn geval was de 2.0 diesel zelfs goedkoper dan een gelijkwaardige benzine. En diesel is zeker goedkoper naar onderhoud toe. Buiten als er iets defect gaat zoals een EGR klep ed. Verbruik ligt nog steeds lager en de prijzen van brandstof schommelen van dag tot dag maar vandaag is de diesel (nog) goedkoper. In verzekering maakt het geen bal verschil. BIV en VB is ook niet het struikelpunt voor particulieren. Zolang je lichtere motoren neemt. Er zijn teveel factoren waarvan de totaalprijs afhankelijk is en veel organisaties rekenen pro of contra diesel.

Nu gaat diesel verdwijnen? Neen zeker niet de eerste 10 jaar. Op termijn misschien maar dat is koffiedik kijken. Het is wel een feit dat meer autoconstructeurs met goedkopere diesels zullen stoppen. Omdat het niet meer winstgevend is. Te duur door de hogere gestelde eisen van overheid uit. Dus we gaan massaal naar benzine moeten gaan? Er is (nog) geen alternatief dat vandaag al ingeburgerd is.
heb eens ergens gelezen dat 1 containerschip dat binnenkomt in Antwerpen gelijk staat met de uitstoot van 1 etmaal Antwerpse ring ... dus met het meten = weten principe is de scheepvaart in Antwerpen een groter probleem dan al het andere verkeer samen ...
Oud 8 maart 2018, 16:02   #298
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
?

Ongetwijfeld gaan we daar naar toe - maar vandaag, zonder de fiscale kadootjes?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2018, 16:02   #299
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
ik weet het, maar de auto die ik wel zou willen kost wsl nog minstens 85K terwijl ik max 45K wil geven...
Ja, ik ken het gevoel.

Geef het 3 a 4 jaar.

Ik ga ook een nieuwe auto MOETEN kopen dit jaar. De tweede kleine auto thuis. Die diesel dus, die moet weg.

Hoofdauto mag wat duurder zijn, maar de tweede auto die louter dient voor pendelen mag voor mij maximaal 25k kosten.

Ik kijk op dit moment naar aardgas, wegens de interessante fiscaliteit, het lage verbuik, minder geluid- en fijnstofproductie.
Oud 8 maart 2018, 16:03   #300
Tavek
Banneling

Standaard

probleem is ook dat er wel goede EV's worden geproduceerd in die prijsrange

(Kona, Bolt, Model 3)

Maar je krijgt ze gewoon niet vast. Men reserveert alle productie voor Noorwegen, Nederland, Korea, VS.....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be