Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 maart 2018, 11:11   #201
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Lucky you... Ik had dat op m'n eerste stage (minus de beschuiten dan... en ook de koffie & thee waren gratis ), maar op m'n volgende (ik moest 2 (!) stages doen na m'n cursus want ik zat bij een partner van de Vdab) had ik dat zelfs niet, daar moest ik echt alles van drinken zelf betalen - behalve dan het water uit de kraan , ik vind toch wel dat ivm lunch ze een geste zouden mogen doen naar de stagiairs toe - vooral dat er op mijn 2 stages telkens een cafetaria op de stageplaats zelf aanwezig was (resp. rusthuis via het ocmw en een ziekenhuis). Profiteren van de stagiairs dat kunnen ze als de beste, uitgebuitte stagiairs die dan nog eens door zij die wel een job hebben uitgemaakt worden voor profiteurs
Euh bem.....ik werk al heel mijn volwassen leven maar ik pak toch echt elke dag boterhammekes mee naar 't werk hoor. En ja, voor de rest drink ik daar water uit de kraan. (Er is wel koffie maar dat lust ik niet).
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 11:17   #202
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Anyway voor ieder gat in je cv is er een werkgever die je niet hebben wil, ook voor wie als vrouw een bepaalde leeftijd bereikt kan het schudden -> In de dertig zonder kinderen? O, ze zal vast willen kweken naar de toekomst toe: beter niet aannemen... Tegen de pensioenachtige leeftijd? O, beter niet, er zijn er jonger & goedkoper..... Laatste is eveneens van toepassing op mannen. Enz. enz.
Ik heb om 45+-leeftijd zonder probleem het werk gekregen waar ik nu nog steeds werk.
Na 1 gesprek van een half uurtje.
Ik was nog geen uur terug thuis en ik kreeg al een telefoontje: NN, je bent aangenomen!
Oud 10 maart 2018, 11:20   #203
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bvb ik las onlangs op MSN dat een of ander hooggeplaatst députée lid in Brussel met 60€/week - als sociaal experiment nvdr, lol - het héél zwaar heeft; nou dat is op 10€ na hetgeen ik mezelf toeken om een maand mee rond te komen, en daar kom ik goed mee toe, sterker nog: m'n vertier zit er zelfs mee inbegrepen, en dan zie ik dat mens klagen & klagen dat 'het moeilijk is'. Nee, het is gewoon dat wie gewend is een vol loon ter beschikking te hebben zich daar naar schikt, als je dan plots terugvalt op een fractie daarvan dan tja 'is het moeilijk'

Omgekeerd (om het dan op mijn geval te betrekken) is het zo dat wie het lang met minder moest doen, zich daar eveneens naar schikt, yep alles heeft z'n voordeel en nadeel zoals ze zeggen ^^
Hierin geef ik je gelijk. Ik ken een gezin dat met 2 volwassenen en 1 kindje moet rondkomen van 50 euro/ week. Terwijl die 'hooggeplaatste' Madam 60 euro te besteden had voor haar alleen.
Oud 10 maart 2018, 11:24   #204
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Dat herinner ik me nog! Van die keukensponsjes. Onvoorstelbaar
Het waren zelfs schuursponsjes als ik het mij goed herinner!
Oud 10 maart 2018, 11:24   #205
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Euh bem.....ik werk al heel mijn volwassen leven maar ik pak toch echt elke dag boterhammekes mee naar 't werk hoor. En ja, voor de rest drink ik daar water uit de kraan. (Er is wel koffie maar dat lust ik niet).
Het gaat erom dat die stages volledig onbetaald zijn! De stagiar(e)s doen hetzelfde werk als de andere werknemers maar hebben geen ander inkomen dan hun dopgeld, en na een jaartje werkloosheid is dat heel weinig. Het zou dus niet meer dan rechtvaardig zijn dat die mensen een aangepaste vergoeding krijgen of toch tenminste een kleine tegemoetkoming om te laten zien dat hun werk gewaardeerd wordt.
Ik vind een maaltijdcheque een goed idee.
Oud 10 maart 2018, 11:32   #206
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat erom dat die stages volledig onbetaald zijn! De stagiar(e)s doen hetzelfde werk als de andere werknemers maar hebben geen ander inkomen dan hun dopgeld, en na een jaartje werkloosheid is dat heel weinig. Het zou dus niet meer dan rechtvaardig zijn dat die mensen een aangepaste vergoeding krijgen of toch tenminste een kleine tegemoetkoming om te laten zien dat hun werk gewaardeerd wordt.
Oeps dan....
Tja, ik ben totaal niet op de hoogte hoe dat ineenzit zulke stages, en zeker niet dat het onbetaald is.
Ik ken wel iemand die moet gaan werken (weet niet of dat ook een stage is?) en die vrouw krijgt slecht 1 euro/uur!
Oud 10 maart 2018, 11:32   #207
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar ik ook problemen mee had toen ik mijn cursus en daarna mijn stage deed, was de situatie van vrouwen met kinderen.
Voor mij was het niet zo erg, al had ik alleen mijn dopgeld, ik bedacht dat ik thuis niet moest verwarmen als ik afwezig was en dat ik ook op water bespaarde.
Maar een werkloze vrouw met kind : de week ervoor nog gewoon aan de dop, dus kon ze zelf de kinderen naar de school brengen en gaan halen en moest op niemand beroep doen of als ze nog heel klein waren er de hele dag voor zorgen. Dan komt er een cursus (inderdaad, net bij die groep waren er die de cursus enkel begonnen omdat ze moesten) en tijdens die cursus en bijbehorende stage moesten die vrouwen van de éne dag op de andere opvang organiseren! Wie geen behulpzame moeder of ander familielid in de buurt had, moest dus van een dopgeldje opvang of crèche gaan betalen.
D?*t vond ik schandalig! Ik hoop dat dat nu verbeterd is want dat was een grote schande.
Oud 10 maart 2018, 11:34   #208
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

maaltijdcheque idd een goed idee, al was het maar dat het symbolisch de mensen een steuntje in de rug geeft....
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 11:36   #209
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een nonsens! Ik kan u ten minste één bedrijf noemen waar ze met plezier voortdurend stagiair(e)s aannemen. Bedenk dat deze mensen identiek dezelfde job doen als de vaste werknemer en dat het bedrijf daar noppes, nikske, rien aan moet betalen! 't Is eigenlijk op 't randje van slavenwerk. Als ik denk aan hoe ik daar gezwoegd heb tijdens mijn stage! Ik heb het hierboven nog al vermeld : al was ik gewoon secretaresse, ik heb daar volledige contracten vertaald en ik moest dagelijks naar het winkeltje voor de broodjes. Op mijn laatste dag vroegen ze of ik bereid was verder voor hen te komen werken IN HET ZWART! Dus maak mij niet wijs dat ze ons niet graag hebben, 't mag alleen niks kosten.
In mijn geval heb ik die stage gedaan in '94, een jaar nadat ik werkloos werd, aan het einde van de cursus. Ik heb eerst heel wat moeten doen om tot de cursus toegelaten te worden want ik was "te oud" volgens één van die bediende van de VDAB!!! Dus één jaar werkloosheid aangevuld met een stage van 6 maanden is echt niet heel lang werkloos.
De meesten in mijn groep waren net als ik mensen die zo vlug mogelijk weer aan het werk wilden nadat ze ergens door omstandigheden hun job verloren hadden. Er waren ook enkele jonge mensen die nog nooit gewerkt hadden en die volop aan het zoeken waren naar werk maar zonder succes. Ze hadden nl "geen ervaring" - ook zo'n dooddoener!
U durft nogal de werklozen het vuil van de straat noemen. U hebt chance gehad in uw leven. Maar er zijn veel mensen die gewoon tegenslag na tegenslag hebben. Leer daar eens begrip voor te hebben ipv iedereen te veroordelen.
Citaat:
Oeps dan....
Tja, ik ben totaal niet op de hoogte hoe dat ineenzit zulke stages, en zeker niet dat het onbetaald is.
Ik ken wel iemand die moet gaan werken (weet niet of dat ook een stage is?) en die vrouw krijgt slecht 1 euro/uur!
Hierboven mijn persoonlijke ervaring met deze cursussen en stages. Het was een antwoord op een post van Mambo waarin ik me een beetje boos maakte.
Oud 10 maart 2018, 11:40   #210
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

die stages zijn gewoon een rip-off, dat de Vdab & partners er een mooie duit aan overhouden en het tegelijkertijd hun winkel draaiende houdt wordt uiteraard verzwegen vr de cursist in kwestie, daar wordt hemel & aarde aan beloofd en die cursus voorgesteld als zijnde de gouden graal op het einde vd rit, nou mooi niet aangezien de meeste cursisten nadien op eigen houtje terug werk vinden, of zoals in mijn geval afgevoerd worden naar de psychiatrie... want vr de Vdab; enkel hun statistieken tellen, de rest ils s'en foutent
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 19:33   #211
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar ik ook problemen mee had toen ik mijn cursus en daarna mijn stage deed, was de situatie van vrouwen met kinderen.
Voor mij was het niet zo erg, al had ik alleen mijn dopgeld, ik bedacht dat ik thuis niet moest verwarmen als ik afwezig was en dat ik ook op water bespaarde.
Maar een werkloze vrouw met kind : de week ervoor nog gewoon aan de dop, dus kon ze zelf de kinderen naar de school brengen en gaan halen en moest op niemand beroep doen of als ze nog heel klein waren er de hele dag voor zorgen. Dan komt er een cursus (inderdaad, net bij die groep waren er die de cursus enkel begonnen omdat ze moesten) en tijdens die cursus en bijbehorende stage moesten die vrouwen van de éne dag op de andere opvang organiseren! Wie geen behulpzame moeder of ander familielid in de buurt had, moest dus van een dopgeldje opvang of crèche gaan betalen.
D?*t vond ik schandalig! Ik hoop dat dat nu verbeterd is want dat was een grote schande.
Het is nog steeds hetzelfde voor vrouwen met kinderen. Of erger, want zelfs de 'vrijstelling om familiale redenen' heeft de rva afgeschaft. Vind dit wel een beetje raar: men betaalt liever een hogere dop dan die veel lagere symbolische uitkering van de vrijstelling, terwijl de vrouw in kwestie misschien niet eens serieus werk zoekt. En ja, God zij dank wonen mijn ouders bijna om de hoek, want anders had ik kunnen fluiten naar de dop of een dure crèche moeten zoeken. Er is totaal geen begrip voor vrouwen met kinderen, mijn coache bij SBS is enkele jaren jonger dan me en zelfs autistisch op dat gebied. Ze vroeg of ik toch wel een doktersbriefje ging halen toen m'n dochtertje koorts had. Eh nee, ik ging niet naar buiten met haar en moest haar thuis verzorgen, anders had ik ook wel op de SBS afspraak kunnen zijn.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 19:40   #212
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb om 45+-leeftijd zonder probleem het werk gekregen waar ik nu nog steeds werk.
Na 1 gesprek van een half uurtje.
Ik was nog geen uur terug thuis en ik kreeg al een telefoontje: NN, je bent aangenomen!
De vraag is natuurlijk of jij een gat op je CV had, hoe groot dat was, of je referenties had, enz.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 21:26   #213
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
De vraag is natuurlijk of jij een gat op je CV had, hoe groot dat was, of je referenties had, enz.
Nee, geen gat in mijn CV.
Wat betreft referenties: ik heb gewoon de naam van mijn voormalige werkgever opgegeven.
Oud 10 maart 2018, 21:27   #214
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk echt niet dat ik met een groot gat in mijn CV onmiddellijk aangeworven zou zijn
Oud 11 maart 2018, 09:10   #215
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is nog steeds hetzelfde voor vrouwen met kinderen. Of erger, want zelfs de 'vrijstelling om familiale redenen' heeft de rva afgeschaft. Vind dit wel een beetje raar: men betaalt liever een hogere dop dan die veel lagere symbolische uitkering van de vrijstelling, terwijl de vrouw in kwestie misschien niet eens serieus werk zoekt. En ja, God zij dank wonen mijn ouders bijna om de hoek, want anders had ik kunnen fluiten naar de dop of een dure crèche moeten zoeken. Er is totaal geen begrip voor vrouwen met kinderen, mijn coache bij SBS is enkele jaren jonger dan me en zelfs autistisch op dat gebied. Ze vroeg of ik toch wel een doktersbriefje ging halen toen m'n dochtertje koorts had. Eh nee, ik ging niet naar buiten met haar en moest haar thuis verzorgen, anders had ik ook wel op de SBS afspraak kunnen zijn.
Totaal onbegrip, inderdaad.
En weer een bewijs dat mannen bevoordeligd worden op de arbeidsmarkt. Ik heb tenminste nog geen enkele jonge vader gekend die zich in alle mogelijke bochten moest wringen om zijn kinderen onder dak te brengen terwijl hij cursussen volgt.
Oud 11 maart 2018, 10:45   #216
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk echt niet dat ik met een groot gat in mijn CV onmiddellijk aangeworven zou zijn
Hangt er van af.
Als je dat gat kan verantwoorden of niet.
Ik had er eentje van één jaar, en kon nadien nog kiezen uit 3 jobs.
En bovendien genen dag aan de dop gestaan, in het tegendeel zelfs.
Oud 11 maart 2018, 11:36   #217
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vraag me af hoeveel cursussen en of VDAB stages een mens kan doen zonder nog steeds werk te vinden.

Opnieuw bekijk zo een persoon eens als werkgever?

Je ziet een lange zelfs jarenlange lijst van een werkloze dat zogenaamd nergens welkom is.
Waarom?

En waarom zou jij dan die persoon wel werk geven?

Het is niet normaal dat jonge mensen, dikwijls toch al redelijk geschoold geen werk vinden?

Is dat prettig werk of voldoende betaald dat is iets anders.
Maar mocht iedereen opstappen die geen prettig werk of voldoende loon hebben ...iedereen stopt met werken.

We zitten gewoon met een ganse generatie die alles graag voor niks heeft zonder zich te vermoeien omdat ze het beneden hun standing vinden.
Of te lastig.

Het is maar als werkgever dat je ziet hoeveel het je kost om iemand werk te geven. En dat is een fortuin op jaarbasis.
Je wilt dat niet zomaar geven aan iemand die je geen vertrouwen geeft.
Oud 11 maart 2018, 11:40   #218
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bvb ik las onlangs op MSN dat een of ander hooggeplaatst députée lid in Brussel met 60€/week - als sociaal experiment nvdr, lol - het héél zwaar heeft; nou dat is op 10€ na hetgeen ik mezelf toeken om een maand mee rond te komen, en daar kom ik goed mee toe, sterker nog: m'n vertier zit er zelfs mee inbegrepen, en dan zie ik dat mens klagen & klagen dat 'het moeilijk is'. Nee, het is gewoon dat wie gewend is een vol loon ter beschikking te hebben zich daar naar schikt, als je dan plots terugvalt op een fractie daarvan dan tja 'is het moeilijk'

Omgekeerd (om het dan op mijn geval te betrekken) is het zo dat wie het lang met minder moest doen, zich daar eveneens naar schikt, yep alles heeft z'n voordeel en nadeel zoals ze zeggen ^^

Niet iedereen heeft lange vingers hé.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2018, 11:42   #219
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stages zijn nu eenmaal stages.
Meestal verzetten stagairs (zeker in het begin) weinig extra werk.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2018, 11:43   #220
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mensen die nooit werken zorgen op hun beurt ook voor veel verkrotting en armoede in eigen omgeving.

Ze leven noodgedwongen van lage inkomsten...spenderen dus ook geen geld in de economie en lokale werkgevers waardoor ook hun inkomsten zakken.
En dan solliciteren ze net bij die werkgevers die ook te weinig inkomsten hebben...door hun .

Zo gaan hele regio's op de fles.

Kijk naar ronse of Henegouwen en dergelijke.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be