Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2018, 21:47   #61
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit gaat allemaal voorbij aan de kern van de zaak (iets wat ook bevestigd werd door de vrijspraak), nl. de problemen die er nog steeds zijn met fietsinfrastructuur in Vlaanderen. En meer bepaald bij alles wat uitgewerkt wordt door het Agentschap Wegen en Verkeer.
neen
dat er het en der problemen zijn zal niemand ontkennen maar her en der problemen is geen vrijbrief voor elke fietser om de verkeersregels en gezond verstand aan z'n laars te lappen.

we hebben hier een concreet voorbeeld van iemand die te lui is om een paar 100m om te rijden. de overheid kan zoveel maatregelen nemen als ge wilt, as fietsers hun goesting doen blijven er doden vallen

enne gezond verstand
als ge oversteekt ALTIJD ne keer opzij kijken of er niets aankomt en niet autistisch redeneren:" ik heb groen dus ik mag doorrijden". dan loopt ge dus het risico om overhoop gereden te worden
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 10:19   #62
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
neen
dat er het en der problemen zijn zal niemand ontkennen maar her en der problemen is geen vrijbrief voor elke fietser om de verkeersregels en gezond verstand aan z'n laars te lappen.
De prioriteit is om levend thuis aan te komen, als daarvoor verkeersregels overtreden worden, so be it. Dat is het gezond verstand gebruiken; uw eigen veiligheid > de lettertjes van de wet. De wegcode moet uiteraard wel zoveel als mogelijk gevolgd worden.

Citaat:
enne gezond verstand
als ge oversteekt ALTIJD ne keer opzij kijken of er niets aankomt en niet autistisch redeneren:" ik heb groen dus ik mag doorrijden". dan loopt ge dus het risico om overhoop gereden te worden
Doen automobilisten dat ook?
Oud 16 april 2018, 10:30   #63
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Het mobiliteitsplan van Groen is uw ding.

Aangevuld met autohater Dirk Lauwers = Antwerpen linkse droomstad. Het is ver gekomen dat "experten" a la Johan De Mol maar blijven hun gezeik kunnen uitbraken in de media.

53 euro is niet eens zo'n hoge boete, fietsers moeten zich ook aan de regels houden.
nee, dat is het niet.

maar laat u toch niet zo politiek uitbuiten. verkeersonveilige situaties zijn vrijwel ALTIJD een oorzaak van de verkeersinfrastructuur.

ik fiets om veiligheids- en comfortredenen het liefst in Nederland, daar doen ze wel iets met de kritiek op onveilige verkeersinfrastructuur.
In Vlaanderen wordt de verkeersveiligheid politiek gebruikt en laten automobilisten en andere weggebruikers zich tegen elkaar opzetten door incompetente politici en 'verkeersdeskundigen'.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 10:47   #64
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nee, dat is het niet.

maar laat u toch niet zo politiek uitbuiten. verkeersonveilige situaties zijn vrijwel ALTIJD een oorzaak van de verkeersinfrastructuur.
Als ik naar het artikel van de draadstarter kijk, dan lijkt me de kritiek van de fietsers dat je tweemaal een druk kruispunt moet oversteken, en wil men dat veilig doen, dan moet ieder kruispunt in twee bewegingen worden overgestoken worden - en dat is er blijkbaar teveel aan voor die fietsers...

Sorry, maar dit vind ik onzin. Ik heb er geen probleem mee om een kruispunt in 2 bewegingen over te steken (om linksaf te slaan) als fietser... ik heb nog in het buitenland gefietst op kruispunten waar om links af te slaan, 4 of 5 bewegingen nodig waren. Allemaal veilig, maar wel wat meer tijd kwijt...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 18:16   #65
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
De prioriteit is om levend thuis aan te komen, als daarvoor verkeersregels overtreden worden, so be it.
punt is dat 90% vd overtredingen enkel en alleen het gevolg is van luiheid genre:" ik wil geen 100m omrijden

Citaat:
Doen automobilisten dat ook?
1 schoolvoorbeeld van veratnwoordelijkheid afschuiven
2 as gij met uwe velo op nen auto knalt, wie verliest denkt ge?

Laatst gewijzigd door 1207 : 16 april 2018 om 18:17.
Oud 16 april 2018, 21:17   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
neen
dat er het en der problemen zijn zal niemand ontkennen ...
Dus luidt het antwoord "ja" en niet "neen".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 21:18   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
punt is dat 90% vd overtredingen enkel en alleen het gevolg is van luiheid genre:" ik wil geen 100m omrijden
Dat % komt rechtstreeks uit uw duim en heeft totaal geen verband met de werkelijkheid.

Niet jokken, beste man!
Oud 16 april 2018, 21:19   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Als ik naar het artikel van de draadstarter kijk, dan lijkt me de kritiek van de fietsers dat je tweemaal een druk kruispunt moet oversteken, en wil men dat veilig doen, dan moet ieder kruispunt in twee bewegingen worden overgestoken worden - en dat is er blijkbaar teveel aan voor die fietsers...

Sorry, maar dit vind ik onzin. Ik heb er geen probleem mee om een kruispunt in 2 bewegingen over te steken (om linksaf te slaan) als fietser... ik heb nog in het buitenland gefietst op kruispunten waar om links af te slaan, 4 of 5 bewegingen nodig waren. Allemaal veilig, maar wel wat meer tijd kwijt...
Dat is geen onzin, daar dit een van de redenen is in Nederland om op kruispunten soms te kiezen voor "groen voor alle fietsers".
Oud 16 april 2018, 21:44   #69
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U bedoelt wellicht de wereld op zijn kop.

Citaat:
U bedoelt wellicht in voorkomend geval dat de automobilist de fietser aanrijdt?
Oud 17 april 2018, 08:08   #70
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U bedoelt wellicht de wereld op zijn kop.
neen, da's de kleuterklaslogica
wat hij mag, mag ik ook. probleem is dat de uitkomst heel anders is. een auto heeft wa blikschade en de fietser breekt z'n botten

Citaat:
U bedoelt wellicht in voorkomend geval dat de automobilist de fietser aanrijdt?
maakt niet uit wie er in z'n (on)recht is.
zelfs al ben ik 1000x in m'n recht. ik geef iedereen voorrang en kijk uit m'n doppen zolang ik maar niet in de kliniek eindig.

ik heb geen last dat de meeste verkeerspunten niet concflictvrij zijn en ben daar zelfs geen fan (licht voor fietser, licht voor wagen, licht voor ...)
Oud 17 april 2018, 08:37   #71
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

het is op dat punt wel net iets specifieker (zoals gezegd, ik kom daar dagelijks) op die plaats is er paralel aan de drukke singel een doodlopende straat (met eenrichtingsfietspad) met vier huizen en de oude Electrabel site, er komen daar echt alleen auto's om te parkeren ...

door in de verkeerde richting door die straat te fietsen kan je vermijden om twee keer de drukke verkeersader singel over te steken (in vier bewegingen)en weer terug als je de plantin moretus lei op moet...

het is voor ieder zinnig mens onbegrijpelijk dat dit fietspad daar éénrichting is. nog onbegrijpelijker is dat er daar boetes voor worden uitgedeeld.

dus nee, ik roep niet op om verkeersregels aan je laars te lappen, maar mijn kritiek in deze situatie is wel gericht op gemeenteraad of districtsraad daar. met twee verkeersborden en een pot verf is deze gevaarlijke infrastructuur verleden tijd ... onbegrijpelijk dat deze situatie al meerdere jaren niet aangepakt wordt.
Oud 17 april 2018, 08:41   #72
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

in theorie heb je gelijk,

maar luiheid is inherent aan de mens ... heel de economische theorie is daarop gebaseerd, zo veel mogelijk resultaat voor zo weinig mogelijk input.

hoe realistisch is het van de infrastructuurbouwer om met deze basis menselijke eigenschap geen rekening te houden???

daarom is het idee van fiets-o-strades ook super voor tussen steden en gemeenten, maar voor fietsers moet je daar geen ringweg rond de stad van willen maken, de lokale fietser zal een stad dwarsen en er niet rond rijden immers. alleen fietstoeristen zullen die ringwegfietsostrade helemaal gebruiken.
Oud 17 april 2018, 10:05   #73
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is geen onzin, daar dit een van de redenen is in Nederland om op kruispunten soms te kiezen voor "groen voor alle fietsers".
De duur van een cyclus, en dus de wachttijd neemt ook toe voor zowel fietsers als automobilisten... dus een verschil met conflictvrije verkeerslichten qua doorstroming is er niet.

Bovendien tonen de voorbeelden in NL aan dat 'alle groen voor fietsers' leidt tot meer conflicten/ongevallen tussen zwakke weggebruikers onderling en dat het systeem bij grote verkeerspunten (>25000 voertuigen) niet werkt wegens de te lange tijd voor ontruiming.
Oud 17 april 2018, 10:20   #74
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als men meer dan twee bewegingen nodig heeft om als fietser een kruispunt over te steken, is de fiets geen alternatief voor de auto.

Hoeveel tijd ik in Antwerpen soms verlies aan verkeerslichten... (ik doe alles legaal).
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 10:22   #75
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als men de fiets wil promoten, moet men ervoor zorgen dat men zich even vlot in het verkeer kan bewegen als met een auto.

Nu moet ik als fietser vaak dubbel zoveel lichten doen als een auto. Soms moet ik zelfs noodgedwongen afstappen en me tijdelijk als 'voetganger' gedragen om legaal te kunnen oversteken.
Oud 17 april 2018, 10:25   #76
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Als men de fiets wil promoten, moet men ervoor zorgen dat men zich even vlot in het verkeer kan bewegen als met een auto.

Nu moet ik als fietser vaak dubbel zoveel lichten doen als een auto. Soms moet ik zelfs noodgedwongen afstappen en me tijdelijk als 'voetganger' gedragen om legaal te kunnen oversteken.
men denkt gewoon te conservatief (of vanuit een te stug auto verleden)

dat verkeer moet ontdubbeld worden.

een stad als Antwerpen zou er heel veel baat bij kunnen hebben om enkele straten die in een kruis over de stad (als een spinneweb) liggen autovrij te maken en voor te behouden voor fietsers. op die manier zou je als fietser heel makkelijk, snel en veilig van de ene kant naar de andere kunnen in de stad. op dat moment kan de auto zelfs niet meer concureren met de fiets qua efficientie en tijdsgebruik.
Oud 17 april 2018, 10:29   #77
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het verkeer in onze (oude) steden is frustrerend voor zowel fietsers als automobilisten.

Ben een paar keer als test naar Brussel gereden met de fiets. Dat was als je de goede weg uitstippelt verrassend goed te doen. Probleem is uiteraard de drukke hoofd- en invalswegen. Men zou fietsroutes moeten uitstippelen om die te vermijden.
Oud 17 april 2018, 10:56   #78
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

euh...

In drukke stedelijke omgeving is de fiets toch altijd sneller dan de auto?

Vb Antwerpen, in andere steden zal het niet veel anders zijn gis ik.

Citaat:
https://www.gva.be/cnt/dmf20170123_0...-van-antwerpen

GETEST. Fiets, auto of openbaar vervoer? Zo rij je het snelst naar het centrum van Antwerpen

Vorige week stelden we de vraag wie als eerste van Deurne tot aan het Antwerpse stadhuis zou geraken. 76 procent van de deelnemers van onze poll kozen de fiets als meest waarschijnlijke winnaar.

Maandag om 8u vertrok het districtscollege vanuit Deurne. Districtsburgemeester Tjerk Sekeris (N-VA) kwam met de fiets aan om 8u20. Zes minuten later stond Karen Maes, die met de Velo-stadsfiets naar het centrum was afgezakt, aan. Zij werd op de voet gevolgd door Peter Wouters (N-VA). De voorzitter van de districtsraad stapte om 8u29 uit de taxi. Dan was het districtsschepen Freddy Lorent (Open Vld) die arriveerde. Hij kwam met de auto.

Het openbaar vervoer zette de traagste tijden neer. Ariane Van Dooren (CD&V) die tram 5 nam, kwam na 34 minuten aan op de Grote Markt. Elke Brydenbach (N-VA) ging met de bus komen. De bus kwam niet opdagen en dus sprong ze op tram 10. Brydenbach kwam als laatste aan om 8u44.

“De fiets is dus het snelste”, zegt Tjerk Sekeris. “Maar de Velo, die maar een paar minuten trager was, is wel de goedkoopste. Voor 49 euro op jaarbasis kan je zelf geen fiets onderhouden."
... dat hoor ik wel al pakweg 10 jaar, ff googlen op 2008:
Citaat:
https://www.fietsen123.nl/fietsnieuw...e-naar-brussel

Fiets sneller dan auto van Overijse naar Brussel

donderdag 15 mei, 2008

Het traject Overijse-Brussel kan in de ochtendspits veel sneller met de fiets worden afgelegd dan met de auto. Dat blijkt uit een race die Groen! gisterochtend organiseerde om haar vraag voor meer samenwerking rond intergewestelijke fietsverbindingen kracht bij te zetten. Aldus meldt het dagblad De Morgen. We citeren. 42 tegen 74 minutenEen fietser en een autobestuurder reden van het politiekantoor van Overijse naar het Brussels parlement. De fietser deed er 42 minuten over, de bestuurder kwam een pak later aan, na 74 minuten.

Files verlichten

Groen! wilde met de race aantonen dat het gebruik van de fiets de dagelijkse fileproblemen richting Brussel kan helpen verlichten, maar ook dat het vaak nog ontbreekt aan veilige en comfortabele fietspaden. Daarom dringen Brussels parlementslid Adelheid Byttebier en Vlaams parlementslid Eloi Glorieux aan op een samenwerking rond intergewestelijke fietsverbindingen, zeg maar een Gewestelijk ExpresNet voor fietsers. Van de 135.000 pendelaars die volgens Groen! dagelijks vanuit de "GEN-ring" naar Brussel komen werken, kiezen er nu 80.000 voor de wagen en amper 1.300 voor de fiets.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 april 2018 om 11:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 11:09   #79
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als men meer dan twee bewegingen nodig heeft om als fietser een kruispunt over te steken, is de fiets geen alternatief voor de auto.

Hoeveel tijd ik in Antwerpen soms verlies aan verkeerslichten... (ik doe alles legaal).
Dat is toch voor iedereen gelijk ? Als ik men fiets naar het werk rij (S-pedelec), dan heb ik 22 verkeerslichten op mijn route, het merendeel moet ik rechtdoor. Natuurlijk verlies je daar tijd mee (maar ik ben nog wel sneller dan het openbaar vervoer...).

Echt, de enige fundamentele oplossing is overbrugging of ondertunneling - hoe meer gescheiden het verkeer, hoe beter. Alle andere 'veilige' oplossingen nemen alleen maar meer tijd in beslag.
Oud 17 april 2018, 11:18   #80
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is toch voor iedereen gelijk ? Als ik men fiets naar het werk rij (S-pedelec), dan heb ik 22 verkeerslichten op mijn route, het merendeel moet ik rechtdoor. Natuurlijk verlies je daar tijd mee (maar ik ben nog wel sneller dan het openbaar vervoer...).

Echt, de enige fundamentele oplossing is overbrugging of ondertunneling - hoe meer gescheiden het verkeer, hoe beter. Alle andere 'veilige' oplossingen nemen alleen maar meer tijd in beslag.
Dat is niet gelijk voor auto en fiets.

Als auto moet je normaal gezien maar één groen licht afwachten om naar links te gaan. Als fiets twee.

Bovendien kan het zelfs gebeuren dat men om rechtdoor te gaan ook twee lichten moet afwachten. Neem bijvoorbeeld de singel/desguinlei ter hoogte van het kruispunt bij het station Antwerpen zuid.

Als men komt van het justitiepaleis heeft men eerst een licht om de rijvakken die afslaan naar rechts te kruisen en dan vervolgens om effectief rechtdoor te gaan.

Die lichten staan erg slecht afgesteld. Men heeft dan bijvoorbeeld rood bij het licht om het naar rechts afslaand verkeer te kruisen, terwijl het groen is om 'rechtdoor' te gaan. Wanneer het licht om het naar rechts afslaand verkeer te kruisen dan groen wordt, is het inmiddels al rood bij het licht om rechtdoor te gaan.

Gevolg: men moet meer dan een ronde wachten om rechtdoor te kunnen gaan.

Ik heb de situatie ter verduidelijking eventjes snel getekend:

Als ik hier naar links zou willen gaan, zou ik zelfs drie bewegingen nodig hebben.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 17 april 2018 om 11:26.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be