![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
dat er het en der problemen zijn zal niemand ontkennen maar her en der problemen is geen vrijbrief voor elke fietser om de verkeersregels en gezond verstand aan z'n laars te lappen. we hebben hier een concreet voorbeeld van iemand die te lui is om een paar 100m om te rijden. de overheid kan zoveel maatregelen nemen als ge wilt, as fietsers hun goesting doen blijven er doden vallen enne gezond verstand als ge oversteekt ALTIJD ne keer opzij kijken of er niets aankomt en niet autistisch redeneren:" ik heb groen dus ik mag doorrijden". dan loopt ge dus het risico om overhoop gereden te worden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Doen automobilisten dat ook?
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
maar laat u toch niet zo politiek uitbuiten. verkeersonveilige situaties zijn vrijwel ALTIJD een oorzaak van de verkeersinfrastructuur. ik fiets om veiligheids- en comfortredenen het liefst in Nederland, daar doen ze wel iets met de kritiek op onveilige verkeersinfrastructuur. In Vlaanderen wordt de verkeersveiligheid politiek gebruikt en laten automobilisten en andere weggebruikers zich tegen elkaar opzetten door incompetente politici en 'verkeersdeskundigen'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Sorry, maar dit vind ik onzin. Ik heb er geen probleem mee om een kruispunt in 2 bewegingen over te steken (om linksaf te slaan) als fietser... ik heb nog in het buitenland gefietst op kruispunten waar om links af te slaan, 4 of 5 bewegingen nodig waren. Allemaal veilig, maar wel wat meer tijd kwijt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
1 schoolvoorbeeld van veratnwoordelijkheid afschuiven 2 as gij met uwe velo op nen auto knalt, wie verliest denkt ge? Laatst gewijzigd door 1207 : 16 april 2018 om 18:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Europees Commissaris
|
![]() U bedoelt wellicht de wereld op zijn kop.
U bedoelt wellicht in voorkomend geval dat de automobilist de fietser aanrijdt?
![]() |
#70 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() neen, da's de kleuterklaslogica
wat hij mag, mag ik ook. probleem is dat de uitkomst heel anders is. een auto heeft wa blikschade en de fietser breekt z'n botten Citaat:
zelfs al ben ik 1000x in m'n recht. ik geef iedereen voorrang en kijk uit m'n doppen zolang ik maar niet in de kliniek eindig. ik heb geen last dat de meeste verkeerspunten niet concflictvrij zijn en ben daar zelfs geen fan (licht voor fietser, licht voor wagen, licht voor ...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
door in de verkeerde richting door die straat te fietsen kan je vermijden om twee keer de drukke verkeersader singel over te steken (in vier bewegingen)en weer terug als je de plantin moretus lei op moet... het is voor ieder zinnig mens onbegrijpelijk dat dit fietspad daar éénrichting is. nog onbegrijpelijker is dat er daar boetes voor worden uitgedeeld. dus nee, ik roep niet op om verkeersregels aan je laars te lappen, maar mijn kritiek in deze situatie is wel gericht op gemeenteraad of districtsraad daar. met twee verkeersborden en een pot verf is deze gevaarlijke infrastructuur verleden tijd ... onbegrijpelijk dat deze situatie al meerdere jaren niet aangepakt wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
maar luiheid is inherent aan de mens ... heel de economische theorie is daarop gebaseerd, zo veel mogelijk resultaat voor zo weinig mogelijk input. hoe realistisch is het van de infrastructuurbouwer om met deze basis menselijke eigenschap geen rekening te houden??? daarom is het idee van fiets-o-strades ook super voor tussen steden en gemeenten, maar voor fietsers moet je daar geen ringweg rond de stad van willen maken, de lokale fietser zal een stad dwarsen en er niet rond rijden immers. alleen fietstoeristen zullen die ringwegfietsostrade helemaal gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Bovendien tonen de voorbeelden in NL aan dat 'alle groen voor fietsers' leidt tot meer conflicten/ongevallen tussen zwakke weggebruikers onderling en dat het systeem bij grote verkeerspunten (>25000 voertuigen) niet werkt wegens de te lange tijd voor ontruiming. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoeveel tijd ik in Antwerpen soms verlies aan verkeerslichten... (ik doe alles legaal). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu moet ik als fietser vaak dubbel zoveel lichten doen als een auto. Soms moet ik zelfs noodgedwongen afstappen en me tijdelijk als 'voetganger' gedragen om legaal te kunnen oversteken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
dat verkeer moet ontdubbeld worden. een stad als Antwerpen zou er heel veel baat bij kunnen hebben om enkele straten die in een kruis over de stad (als een spinneweb) liggen autovrij te maken en voor te behouden voor fietsers. op die manier zou je als fietser heel makkelijk, snel en veilig van de ene kant naar de andere kunnen in de stad. op dat moment kan de auto zelfs niet meer concureren met de fiets qua efficientie en tijdsgebruik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ben een paar keer als test naar Brussel gereden met de fiets. Dat was als je de goede weg uitstippelt verrassend goed te doen. Probleem is uiteraard de drukke hoofd- en invalswegen. Men zou fietsroutes moeten uitstippelen om die te vermijden.
![]() |
![]() |
#78 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() In drukke stedelijke omgeving is de fiets toch altijd sneller dan de auto? Vb Antwerpen, in andere steden zal het niet veel anders zijn gis ik. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 17 april 2018 om 11:00. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Echt, de enige fundamentele oplossing is overbrugging of ondertunneling - hoe meer gescheiden het verkeer, hoe beter. Alle andere 'veilige' oplossingen nemen alleen maar meer tijd in beslag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als auto moet je normaal gezien maar één groen licht afwachten om naar links te gaan. Als fiets twee. Bovendien kan het zelfs gebeuren dat men om rechtdoor te gaan ook twee lichten moet afwachten. Neem bijvoorbeeld de singel/desguinlei ter hoogte van het kruispunt bij het station Antwerpen zuid. Als men komt van het justitiepaleis heeft men eerst een licht om de rijvakken die afslaan naar rechts te kruisen en dan vervolgens om effectief rechtdoor te gaan. Die lichten staan erg slecht afgesteld. Men heeft dan bijvoorbeeld rood bij het licht om het naar rechts afslaand verkeer te kruisen, terwijl het groen is om 'rechtdoor' te gaan. Wanneer het licht om het naar rechts afslaand verkeer te kruisen dan groen wordt, is het inmiddels al rood bij het licht om rechtdoor te gaan. Gevolg: men moet meer dan een ronde wachten om rechtdoor te kunnen gaan. Ik heb de situatie ter verduidelijking eventjes snel getekend: ![]() Als ik hier naar links zou willen gaan, zou ik zelfs drie bewegingen nodig hebben. Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 17 april 2018 om 11:26. |
|
![]() |
![]() |