Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 april 2018, 20:14   #341
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik stelde de vraag. Waarom lukt dat aan die Franstalige alleen in Vlaanderen ? Zou dat ook lukken in Nederland ? Gaat die Franstalige daar ook roepen Extremist nazi ? Of gaat die dat ook roepen in Duitsland ? Waarom daar niet en in Vlaanderen wel ? Het moet toch zijn dat ze daar op begrip en bijval kunnen rekenen ?

En volgens U zijn dus alle Franstaligen op één lijn te scharen...wie heeft het hier eigenlijk altijd over veralgemenen ?
Omdat, beste vanhove, de Franstaligen in dit land nog altijd denken dat heel dit land hun (taal)gebied is. Met die gedachte is dit land destijds opgericht en die gedachte leeft nog altijd voort, mede staande gehouden door de Franstalige politiek en media. Uw verwijzing naar andere landen houdt geen steek.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 21 april 2018 om 20:19.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2018, 20:47   #342
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Omdat, beste vanhove, de Franstaligen in dit land nog altijd denken dat heel dit land hun (taal)gebied is. Met die gedachte is dit land destijds opgericht en die gedachte leeft nog altijd voort, mede staande gehouden door de Franstalige politiek en media. Uw verwijzing naar andere landen houdt geen steek.
Inderdaad en dat is dan ook het beste bewijs dat alleen
de Vlaamse Onafhankelijkheid de verdere verfransing van de Vlaamse Rand kan stoppen.

Dan pas zullen de Franstaligen aanvaarden dat enkel het Nederlands de officiële taal van Vlaanderen is.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2018, 21:58   #343
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
In hoeverre is de vereiste om in Vlaanderen Nederlands te kennen voor een job een grotere aanslag op de vrijheid dan een bewijs van goed gedrag en zeden kunnen voorleggen ?
Wat dat laatste is een vereiste voor veel jobs, waaronder ook taxichauffeur.
Denkt gij dat alle werknemers van IMEC de Nederlandse taal beheersen?

Het gaat er niet over of dit een vereiste is voor de job. De werkgever mag eisen dat de werknemer de taal beheerst. Maar de overheid mag die voorwaarde niet opleggen aan een werknemer van een privébedrijf. Dat druist in tegen de grondwet.

Laatst gewijzigd door pajoske : 21 april 2018 om 21:58.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2018, 22:06   #344
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Uiteraard gaat het over contact met de overheid. De aanvraag ? wat is dat anders dan een contact met de overheid?
Dus geen Nederland, geen vergunning. Men kan de taxichauffeur zelfs vragen om een taaltest af te leggen om zijn vergunning te krijgen als men dat nodig acht.
Op geen enkele wijze is het artikel waarnaar jij verwijst geschonden.
De aanvraag moet in Nederlands gebeuren. Dat is perfect legaal. Maar een taxichauffeur kan die aanvraag door een vertegenwoordiger die Nederlands beheerst laten doen. De eis dat de chauffeur Nederlandstalig is voor zijn contact met de klanten, is strijdig met de grondwet.

Die Hollander die een bouwaanvraag in Zuid-Frankrijk doet zal dat ook in de Franse taal doen. Maar de Fransen gaan nooit eisen dat die Hollander de Franse taal beheerst als voorwaarde om een bouwvergunning te krijgen.

PS toen mijn oudste in het buitenland ging werken heeft men daar ook niet naar zijn taalkennis gevraagd. De werkvergunning werd natuurlijk (door vertegenwoordigers) in de officiële plaatselijke taal aangevraagd.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2018, 22:40   #345
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Denkt gij dat alle werknemers van IMEC de Nederlandse taal beheersen?

Het gaat er niet over of dit een vereiste is voor de job. De werkgever mag eisen dat de werknemer de taal beheerst. Maar de overheid mag die voorwaarde niet opleggen aan een werknemer van een privébedrijf. Dat druist in tegen de grondwet.
De ICAO (International Civil Aviation Organization) is een agentshap van de verenigde naties en die legt aan elke overheid een programma op die de veiligheid van het burgerluchtverkeer moet garanderen, waaronder de kennis van het Engels als algemene taal voor communicatie.
Dat gaat dus nog een stap verder dan enkel de lokale overheid.

https://mobilit.belgium.be/nl/luchtv...ge_proficiency
(FOD mobiliteit site)

Citaat:
Als een piloot gebruik maakt van de officiële radio-telefonie frequenties (ATC/Flight Information), dient deze taalvaardigheid te bewijzen in de taal die door deze dienst gehanteerd wordt. Dit in overeenstemming met EASA Air Crew Regulations PART-FCL.055, inzake “Language Proficiency”. De taal voor officiële radio-communicatie in het Belgisch luchtruim is Engels.

If a pilot uses official radio-telephony frequencies (ATC/FIS), he/she must demonstrate language proficiency on the pilot license, in the appropriate language used by the corresponding air traffic service. This in accordance with EASA PART-FCL.055. The language used for official radio communication in Belgian air space is English.

De regels die gelden in het Belgische luchtruim, alsook de voorwaarden voor de vergunningen, uitgereikt door het DGLV en de voorwaarden voor het aanvaarden van buitenlandse taalvaardigheidscertificaten en taalvaardigheidstesten afgenomen door Belgische taalcentra (LAB, of Language Assessment Body), zijn beschreven in het procedure handboek Language Proficiency (PDF, 4.82 MB).
https://www.tvcn.nl/nl/blog/2017/3/3...luchtvaart-is/

Citaat:
Nagenoeg alle van de 185 lidstaten van de ICAO hadden geen probleem met het Engels als standaard, behalve drie grote luchthavens: Charles de Gaulle in Frankrijk, en Ottawa International en Montreal-Dorval International, beide in Canada. Mede omdat deze drie hubs uitsluitend wilden communiceren in het Frans, heeft de ICAO moeten besluiten dat er daadwerkelijk een wet op schrift werd gesteld.

Laatst gewijzigd door Zucht : 21 april 2018 om 23:06.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2018, 06:44   #346
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zij mogen denken wat ze willen. Vraag is waarom ze zich kunnen veroorloven dat nog steeds te denken ? Zou het dan toch iets te maken hebben met de taal lafheid van de Vlamingen ?
Ga eens voor barsten in plaats van steeds te plooien.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2018, 06:48   #347
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
de Vlaamse Onafhankelijkheid de verdere verfransing van de Vlaamse Rand kan stoppen.

Dan pas zullen de Franstaligen aanvaarden dat enkel het Nederlands de officiële taal van Vlaanderen is.
Dat zal op gebied van taalgebruik precies hetzelfde blijven. Ondanks dat België gefederaliseerd is blijven Vlamingen braafjes hun beste Frans bovenhalen als het er op aankomt.
Zelfs de weg politie in hartje Vlaanderen spreekt braafjes Frans tegen Fransen. Ik stond er naast en luisterde er naar nog niet zo lang geleden.
Of de politie in Duitsland of Frankrijk U zal antwoorden in het Nederlands betwijfel ik sterk. Buigen of barsten zal het zijn.
Oud 22 april 2018, 07:09   #348
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bron: http://www2.vlaanderen.be/taalwetgev...lvrijheid.html

Verder commentaar zou overbodig moeten zijn.
Er wordt enkel een eis van kennis opgelegd, het gebruik is nog steeds vrij.

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2018, 09:42   #349
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Totaal onzin. De Franstaligen die zich in Vlaanderen vestigen, weten zeer goed dat ze in Nederlandstalig gebied belanden.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2018, 10:01   #350
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De aanvraag moet in Nederlands gebeuren. Dat is perfect legaal. Maar een taxichauffeur kan die aanvraag door een vertegenwoordiger die Nederlands beheerst laten doen. De eis dat de chauffeur Nederlandstalig is voor zijn contact met de klanten, is strijdig met de grondwet.

Die Hollander die een bouwaanvraag in Zuid-Frankrijk doet zal dat ook in de Franse taal doen. Maar de Fransen gaan nooit eisen dat die Hollander de Franse taal beheerst als voorwaarde om een bouwvergunning te krijgen.

PS toen mijn oudste in het buitenland ging werken heeft men daar ook niet naar zijn taalkennis gevraagd. De werkvergunning werd natuurlijk (door vertegenwoordigers) in de officiële plaatselijke taal aangevraagd.
Dat is uw interpretatie. Het betreffende artikel geeft interpretatievrijheid. De interpretatie die ik er aan geef is niet strijdig. Een grondwet is een basis en krijgt verduidelijking door wetten en decreten. Als de politiek bepaald dat er effectief het bewijs moet geleverd worden dat je Nederlans kent is dat perfect legaal.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2018, 10:16   #351
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
De ICAO (International Civil Aviation Organization) is een agentshap van de verenigde naties en die legt aan elke overheid een programma op die de veiligheid van het burgerluchtverkeer moet garanderen, waaronder de kennis van het Engels als algemene taal voor communicatie.
Dat gaat dus nog een stap verder dan enkel de lokale overheid.
https://mobilit.belgium.be/nl/luchtv...ge_proficiency (FOD mobiliteit site) https://www.tvcn.nl/nl/blog/2017/3/3...luchtvaart-is/
Het gaat wel iets verder dan dat. Uit eigen ervaring: Aviation Phraseologie in 't engels kan ook heel raar overkomen.
Amerikontjes hebben hun eigen slang enni alleen in 't militaire gebruik van de luchtvaart taal.
Ooit dat ginder met "eigen mond vol tanden eerst" meegemaakt.
Oud 22 april 2018, 10:29   #352
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Zij mogen denken wat ze willen. Vraag is waarom ze zich kunnen veroorloven dat nog steeds te denken ? Zou het dan toch iets te maken hebben met de taal lafheid van de Vlamingen ?
Ga eens voor barsten in plaats van steeds te plooien.
Je veralgemeent weer.... Dat er een hoop lafaards en nestvervuilers bij de Nederlandstaligen zitten is een feit. Ik laat mij en mijn taal in mijn taalgebied respecteren, (zoals ik dat respecteer elders) en ik heb al geschreven hoe daarop gereageerd wordt. Een bijna 200-jerige geschiedenis van Franstalige overheersing veeg je niet zomaar weg, dat moet je toch ook duidelijk zijn. Internationaal halen de media hun informatie voornamelijk van de Franstalige vlaamshatende imperialistische pers, die alle Vlamingen als taal-extremisten afschilderen en de Vlamingen die voor hun taal opkomen als nazi. Dit zou je ook moeten weten voor je met simplistische 'oplossingen' afkomt.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 22 april 2018 om 10:33.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2018, 10:29   #353
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161013_02517356

"De kennis van het Nederlands wordt een voorwaarde voor taxichauffeurs in Vlaanderen.

Dat antwoordde minister van Mobiliteit Ben Weyts donderdag in het Vlaams parlement op een vraag van Annick De Ridder (N-VA)."

Groot gelijk .
Zeker weten!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2018, 10:32   #354
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Totaal onzin. De Franstaligen die zich in Vlaanderen vestigen, weten zeer goed dat ze in Nederlandstalig gebied belanden.
Grove leugen, dwars van de werkelijkheid, zoals altijd bij de Belgicisten.
Voor sommige Franstaligen klopt dat echter wel, maar voor de meeste niet, zeker niet in de rand, en dat is ook Vlaanderen. Ik ervaar dat elke dag hier.
Oud 22 april 2018, 11:09   #355
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grove leugen, dwars van de werkelijkheid, zoals altijd bij de Belgicisten.
Voor sommige Franstaligen klopt dat echter wel, maar voor de meeste niet, zeker niet in de rand, en dat is ook Vlaanderen. Ik ervaar dat elke dag hier.
En ik ervaar alle dagen in Brussel hoe 'veel' Vlamingen hun bestelling in het Frans blijven plaatsen. Het hilarische is dat die pool of neger op zijn beurt dan nog eens zijn best doet om zich in het Nederlands uit te drukken. Of die Afrikaanse marktkramer iets weet over 200 jarige onderdrukking betwijfel ik sterk ?
Ik hoor zelfs regelmatig Vlamingen onder elkaar bezig. Dan bestellen ze in het Frans terwijl het winkelmeisje soms zelf al eens Vlaamse is. Soms vraag ik ze dan op de man af waarom ze eigenlijk in het Frans willen bestellen.Ze bekijken me dan altijd wat verveeld want ze worden betrapt..Uitleg is dan meestal ...dat het een gewoonte isHilarische toestanden

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 april 2018 om 11:10.
Oud 22 april 2018, 14:08   #356
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
We zouden dit nader moeten uitspitten, want volgens mij klopt het niet wat jij zegt.
Zo moeten bijvoorbeeld veiligheidsvoorschriften en arbeidscontracten hier bij ons in Vlaanderen, in het Nederlands zijn.

In de Codex (wetten arbeidsveiligheid) is opgenomen dat veiligheidsvoorschriften (federale bevoegdheid) opgesteld moeten worden in de taal van de gebruiker.
Hoe dat in de praktijk moet is mij wel een raadsel maar in dit land worden wel meer ontoepasbare wetten geschreven.

.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2018, 14:13   #357
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Of de taal op de werkvloer bij al die consultancybedrijven in Diegem en Zaventem het Nederlands is, durf ik te betwijfelen.

Terwijl de wet op het taalgebruik in arbeidszaken zegt dat de taal het Nederlands is.

Maar als Weyts nog een papiertje op de hoop nutteloze wetten wil toevoegen, mij niet gelaten.
Er is een verschil tussen de "taal op de werkvloer" en de taal waarin officiele documenten moeten opgesteld worden.
Oud 22 april 2018, 14:19   #358
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

is die onafhankelijkheid dat niet voor 2019 zoals jij altijd hebt beweerd?
Oud 22 april 2018, 16:11   #359
DewareJakob

Standaard

Citaat:
En ik ervaar alle dagen in Brussel hoe 'veel' Vlamingen hun bestelling in het Frans blijven plaatsen. Het hilarische is dat die pool of neger op zijn beurt dan nog eens zijn best doet om zich in het Nederlands uit te drukken. Of die Afrikaanse marktkramer iets weet over 200 jarige onderdrukking betwijfel ik sterk ?
Ik hoor zelfs regelmatig Vlamingen onder elkaar bezig. Dan bestellen ze in het Frans terwijl het winkelmeisje soms zelf al eens Vlaamse is. Soms vraag ik ze dan op de man af waarom ze eigenlijk in het Frans willen bestellen.Ze bekijken me dan altijd wat verveeld want ze worden betrapt..Uitleg is dan meestal ...dat het een gewoonte isHilarische toestanden
Dat is inderdaad zo. Het minderwaardigheidsgevoel bij sommige Vlamingen zit behoorlijk diep, vaak zo diep dat ze het zelfs normaal vinden als tweederangs te worden beschouwd en behandeld. De sporen die de Belgicistische geschiedenis heeft achtergelaten zijn nog altijd niet weg.
Oud 22 april 2018, 19:55   #360
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een Nederlander die in Frankrijk met een taxi wil rondrijden zal wel moeten bewijzen dat hij Frans kent.

Waarom zou een Fransman die in Vlaanderen met een taxi wil rondrijden dan ook niet moeten bewijzen dat hij Nederlands kent?
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be