Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2018, 22:02   #721
1000 miles
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 Bekijk bericht
1. steeds populistisch om te stellen dat die pensioenen te hoog zijn: (ik denk) een jaar geleden was er een studie die dit tegensprak! Als je alles bij elkaar neemt, is het ambtenarenpensioen niet hoger dan die van in de privé
2. die mensen hebben geen 2de peiler, m.a.w. zij krijgen geen som aan het einde van hun loopbaan uitbetaald en moeten bijgevolg veel langer leven om deze som ooit te krijgen.
3. die mensen krijgen ook nooit een 13de of 14de maand uitbetaald
De feiten:
2 klasgenoten zijn tegelijk beginnen werken met dezelfde studiediploma op zak.
1 heeft heel zijn leven leraar geweest en is de laatste 5 jaar van zijn carrière "gepromoveerd" tot directeur: pensioen op 60 jaar netto: 3600 euro.
2 heeft heel zijn leven in de "prive" gewerkt in de verzekeringssector (geen bedrijfswagen of andere extralegale voordelen). Op 61 jaar met pensioen: netto: 1540 euro.
Normaal....?
Ik denk het niet!
Als je spreekt over discriminatie van de bevolking.....enkel de "staat" telt voor de politiekers....de rest is parking.

Alle gezeik over de "torenhoge" kosten van "de"pensioenen is er ook al lang mijlenver over....ik zou eens willen weten hoeveel "de politiek" jaarlijks aan de schatkist kost, ik denk dat je het budget van de pensioenen gerust x 2 mag doen: +500 ministers, het Europadebacle, alle staatsinstellingen, boswandelingen van 600 euro voor 2 uur, receptie's van 200.000 euro voor "top" ambtenaren, miljoenen subsidie's voor alle politieke partijen, het koningshuis,...

Als je spreekt over een media taboe...dat is er eentje om duimen en vingers van af te likken.
Dit is nog meer dan een staatsgeheim.
Daar moet geen vet van de soep geschept worden, er is gewoon geen soep....enkel een vette brij van massa's verkwist geld.
1000 miles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 22:10   #722
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1000 miles Bekijk bericht
De feiten:
2 klasgenoten zijn tegelijk beginnen werken met dezelfde studiediploma op zak.
1 heeft heel zijn leven leraar geweest en is de laatste 5 jaar van zijn carrière "gepromoveerd" tot directeur: pensioen op 60 jaar netto: 3600 euro.
2 heeft heel zijn leven in de "prive" gewerkt in de verzekeringssector (geen bedrijfswagen of andere extralegale voordelen). Op 61 jaar met pensioen: netto: 1540 euro.
Normaal....?
Ik denk het niet!
Als je spreekt over discriminatie van de bevolking.....enkel de "staat" telt voor de politiekers....de rest is parking.
U vergeet natuurlijk iets: welke functie had die man uit de verzekeringssector? Typist? Loketbediende?

Nogal vreemd om bij de ene de functie te vermelden en bij de andere bijzonder vaag te blijven ("in de verzekeringssector").
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 23:01   #723
Tavek
Banneling

Standaard

Diploma zegt niet alles.

Waar wel een groot verschil zit is dit: bij de overheid stijg je netjes ieder jaar tot je aan de top van je schaal zit. En die schalen zijn hoog afgetopt.

Bij een andere organisatie krijg je jaarlijks je evaluatie. En op basis daarvan een loonsverhoging, die steeds minder wordt naarmate je hoger in de schaal klimt. Als je "normaal" werkt zal die loonsverhoging jaarlijks wel eens kunnen tegenvallen, zeker als er bespaard moet worden.

Kortom, de topprofielen die steeds goede evaluaties krijgen en promoties krijgen, kunnen in de prive veel geld verdienen. Bij een ambtenaar maakt dat allemaal niks uit: iedere twee jaar je baremaverhoging en klaar. Of je nu hard werkt of niet.

Het ontbreken van iedere vorm van meritocratie bij de openbare sector zorgt voor deze scheeftrekkingen. Een slechte leraar verdient evenveel als een goede...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 10:02   #724
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1000 miles Bekijk bericht
....
...
Een gewoon schooldirecteur zo'n pensioen: ik geloof het niet.
Recent zijn hier nog de schalen van het onderwijs gelinkt. Ik meen me te herinneren dat dit wel wat minder was.

Iemand uit de verzekeringswereld geen extralegele voordelen? Ik geloof het niet.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 10:03   #725
Tavek
Banneling

Standaard

Ik vemoed dat em bruto en netto door elkaar slaat.
Oud 24 mei 2018, 12:06   #726
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Netto is trouwens niet relevant in de discussie. Het is bruto dat telt. Maar wil het aantal ambtenaren met een bruto eindwedde van 4800€/maand (=bruto geperekwateerd pensioen van 3600€/maand) de kost niet geven.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 12:10   #727
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik vemoed dat em bruto en netto door elkaar slaat.
Dit dus.
Oud 24 mei 2018, 13:12   #728
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Iemand uit de verzekeringswereld geen extralegele voordelen? Ik geloof het niet.
Waarom niet?

Denkt ge dat iemand die bij een verzekeringsmakelaar werkt altijd een bedrijfswagen enz. krijgt?

Ik ken zo iemand. Werkt al meer dan 35 jaren in de verzekeringen*. Extra legaal: maaltijdcheque sinds ong. 8 jaar. Groepsverzekering gedurende 5 jaren.

*Met werken bedoel ik dus: klanten ontvangen op kantoor, polissen afsluiten (beste voorwaarden/maatschappij voor klanten opzoeken), ongevalsaangifte, boekhouding.... Alles dus wat er bij verzekeringen komt kijken. Behalve levensverzekering en belegging afsluiten.

Toekomstig pensioen: 1480 euro. bruto per maand na 45 jaar werken. Dat is iets lager dan het normale pensioen omdat de persoon gedurende enkele jaren parttime werkte.

Vergelijk dat pensioenbedrag eens rekening houdend met het effectief aantal effectief gewerkte jaren, maanden en uren van iemand uit het onderwijs met een evenwaardig diploma (het vroegere hoger niet-universitair onderwijs korte type (2 jaar hogeschool).

PS die paar jaren parttime was toch nog altijd 20 uren effectief werken per week.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 13:40   #729
Tavek
Banneling

Standaard

Voor zelfstandigen en kleine KMO's werken betekent vaak een laag pensioen later.

Lagere brutolonen en vaak geen groepsverzekering.
Oud 24 mei 2018, 13:42   #730
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor zelfstandigen en kleine KMO's werken betekent vaak een laag pensioen later.

En in de meeste gevallen ook veel langer werken zonder SWT mogelijkheden.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 13:46   #731
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
En in de meeste gevallen ook veel langer werken zonder SWT mogelijkheden.
Inderdaad.

Men bedient steeds de ambtenaar in dit land. De multinationals bedienen hun personeel ook wel via hogere lonen & groepsverzekeringen.

Maar er is geen kat die interesse heeft in het lot van de werknemer van de vele KMO's in dit land.
Oud 24 mei 2018, 13:47   #732
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elaba. Niet klagen he.
Zelf zelfstandig worden met je eigen KMOke, et voila: da's dan weer gefikst. No rocketscience, ofwa dacht je?
Oud 24 mei 2018, 13:59   #733
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Elaba. Niet klagen he.
Zelf zelfstandig worden met je eigen KMOke, et voila: da's dan weer gefikst. No rocketscience, ofwa dacht je?
Het probleem dus
Oud 24 mei 2018, 14:07   #734
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het probleem dus
? Voor een bac plus hoeveel?
Oud 24 mei 2018, 14:09   #735
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
? Voor een bac plus hoeveel?
Geen idee.
Oud 24 mei 2018, 16:07   #736
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Hoe kan een beroep waar men 85 verlofdagen kent ooit als zwaar bestempeld worden ?

Enlighten me plz
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 18:01   #737
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Hoe kan een beroep waar men 85 verlofdagen kent ooit als zwaar bestempeld worden ?

Enlighten me plz
Probeer eens een maandje in een klas vol lastposten te staan!
Onlangs iemand, werkloos, gehoord die van de VDAB moest werken/helpen in een kleuterschool. Na twee dagen "kroop" ze bijna naar huis en was het gedaan ermee.
Trouwens, het onderwijs klaagt meer en meer dat ze leerkrachten tekort komen. Waar wachten al diegenen die zitten te likkebaarden bij de gedachte aan al dat verlof en die paar uur werken per week?

Laatst gewijzigd door andev : 24 mei 2018 om 18:03.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 18:03   #738
Tavek
Banneling

Standaard

Op witte scholen zal dat allemaal meevallen. Luizenjob.

Op concentratiescholen kan ik mijn inbeelden dat het hard werken is.
Oud 24 mei 2018, 18:08   #739
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op witte scholen zal dat allemaal meevallen. Luizenjob.

Op concentratiescholen kan ik mijn inbeelden dat het hard werken is.
Inderdaad, zoals in de meeste categorieën zullen er goede en minder goede werkomstandigheden zijn. Iemand die jaren aan een stuk les geeft aan een klasje van een tiental brave "latinisten"of "protestantse godsdienst" kun je niet vergelijken met iemand die dagelijks voor pispaal moet dienen in sommige hedendaagse scholen. Niet voor niets stoppen er velen met hun opdracht na een paar jaar...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 19:51   #740
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Probeer eens een maandje in een klas vol lastposten te staan!
Onlangs iemand, werkloos, gehoord die van de VDAB moest werken/helpen in een kleuterschool. Na twee dagen "kroop" ze bijna naar huis en was het gedaan ermee.
Trouwens, het onderwijs klaagt meer en meer dat ze leerkrachten tekort komen. Waar wachten al diegenen die zitten te likkebaarden bij de gedachte aan al dat verlof en die paar uur werken per week?
En leerkrachten klagen dan weer dat ze geen vaste job kunnen vinden...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be