![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mijn diepste doelstelling (ook al ben ik daar totaal onbewust van), is van voort te planten, bij definitie van levend wezen. Hiervoor moet ik het gevecht aangaan met andere levende wezens. Om dat gevecht goed aan te kunnen gaan, moet ik kunnen bewegen (spieren ed..). Om goed kunnen te bewegen moet ik kunnen waarnemen (zien). Om met die lichtprikkels iets kunnen te ontwikkelen van strategie, moet ik kunnen nadenken (intelligentie). Om met al die gegevens de dingen in de juiste banen te sturen qua overlevingsstrategie, moet ik hogere cognitieve functies aanwenden. Blijkt dat dat nu gekoppeld is aan zoiets als "bewustzijn', waar mijn verre erfenissen van doelstellingen nu als plezier en geluk ervaren worden, om de hogere cognitieve functies in de richting te sturen van wat de onderliggende doelstellingen wilden. Stel dat mijn diepste doelstelling is om paperclips te maken in plaats van mij voort te planten. Ik zou kunnen beginnen met een paperclip maken (laagste laag). Maar ik zou kunnen nadenken: ik ga eerst een fabriek bouwen, die paperclips maakt. Maar om een fabriek te bouwen, moet ik eerst geld hebben. Om eerst geld te hebben, moet ik een bank overvallen. Om een bank te overvallen, moet ik wapens hebben. Om aan wapens te geraken, moet ik in 't leger terecht. Om in 't leger terecht te komen, moet ik patriot willen zijn. Voila, mijn hogere doelstelling "patriot zijn" heeft als onderliggend uiteindelijk doel, paperclips maken. Laatst gewijzigd door patrickve : 5 juni 2018 om 14:23. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#464 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ga maar gauw gaan biechten.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk zelfs dat uw ideeën, je geen lid kunt worden van geen enkele Vlaamse partij. Inbegrepen het Blok.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En daar is het fantastische effect dat optreedt: die hogere doelstellingen, die aanvankelijk niks anders waren dan een strategie om de lagere doelstelling te realiseren (patriot worden, om uiteindelijk meer paperclips te maken), worden een doel op zich, en ontkoppelen zich van de onderliggende reden. Strikt gesproken is men irrationeel geworden: men werd patriot om paperclips te maken, en men gaat zodanig op in zijn patriot-zijn, dat men vergeten is dat het een strategie was om uiteindelijk paperclips te maken. En eens men in zulke val trapt, gaat een Nash evenwicht een hogere structuur veroorzaken. Eens men zijn originele doelstelling vergeten is, en verloren is gelopen in een strategie en die verwart met een doelstelling, wordt het mogelijk om die arbitraire strategie-tot-doelstelling-verworden op te sluiten in een Nash evenwicht. Men is dan "vee" geworden van een dynamiek die zelf zijn eigen doelstelling (overleven) zal implementeren. En het hele circus kan herbeginnen. Dat is wat een maatschappij is: een Nash evenwicht van systemen (mensen) die hun eigen originele doelstelling verwarren met strategische tussenstappen ; dat Nash evenwicht zal zelf een aanvankelijke Darwinistische overlevingsstrategie ontwikkelen, zijn componenten hieraan onderwerpen, en nadien zelf nieuwe indirecte strategieën ontwikkelen, om die nadien te verwarren met doelstellingen. Enzovoort. Laatst gewijzigd door patrickve : 5 juni 2018 om 23:04. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#467 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is wat "wetenschappers, intellectuelen, theologen, academici" e.d. proberen te doen; experten in hun kennisgebied. Dan moet je over gaan tot trail en error en bijschaven wat er misloopt in je theorie tot je een soort van constructie hebt die dan weer verpulverd wordt door een andere met een beter denksysteem. Het overleven op zich is voor sommigen dan ook genoeg (eten, slapen, werken); maar je kan ook heel andere zaken nastreven.
![]() |
![]() |
#469 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je een iets "ziek" wilt lezen.
Probeer dan maar "Organum Tertium" van Ouspensky. Citaat:
![]() |
![]() |
#470 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn simpel voorbeeld is de gierigaard, die geld verzamelt zijn ganse leven lang, en als een rijk kreng sterft. Geld verzamelen op zich, zonder daar iets mee te doen, is idioot. De bedoeling van geld is om daar iets mee te doen. Maar als je dingen wil doen, is de kans groot dat je geld nodig hebt, dus is "geld verzamelen" een strategie om een ander doel te bereiken. Maar bij de gierigaard is hij het onderliggende doel ("dingen doen met geld") vergeten, en is de strategie ("geld verzamelen") een doel op zich geworden. Ik kan mij best indenken dat onze cognitieve drijfveren (gelukkig zijn en dergelijke) afstammen van zulke gelaagde strategieen om dat onderliggende doel (overleven en voortplanten) te bevorderen, en dat er ergens op een zeker ogenblik de strategie een doel op zich is geworden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik probeer mij nu te ontdoen van elk moreel dogma. Dat geeft inderdaad aanleiding tot posities die sociaal moeilijk houdbaar zijn en enkel maar op een forum zoals dit hier kunnen uitgeprobeerd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 |
|
![]() Ziek zou ik het niet noemen. Ouspensky stelt onze kennis in vraag, en onze subjectiviteit en objectiviteit. Dat deden filosofen al eerder. Absolute kennis van de wereld en onze geest zijn onmogelijk. We moeten pragmatisch zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#473 | |
|
![]() Citaat:
Op een nog dieper niveau is elk mens een verzaneling cellen die een gemeenschap vormen. Cellen zijn er niet op uit om elkaar te vernietigen en de gemeenschap om zeep te helpen. De maatschappij is dan een verzameling van gemeenschappen van cellen. Die gemeenschappen, we noemen ze mensen, vormen samen ook weer gemeenschappen en die verenigen zich in een maatschappij. De maatschappij maakt onderscheid tussen persoonlijke en gezamenlijke belangen en probeert daartussen het evenwicht te bewaren. Een middel daartoe is dat de overheid een geweldsmonopolie heeft. Daarom is het ons verboden om anderen te doden en zelfs om onze eigen kinderen te doden. En verder zijn kinderen een noodzakelijk goed voor het bestaan van de maatschappij en dus ook voor het voortbestaan van de menselijke soort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Echter, in de strijd om zelf te overleven, en anderen (ttz, niet-nazaten of niet-dichte verwanten) te beletten van te overleven, hebben we (heeft het leven) meer en meer gesophistikeerde en meer en meer indirecte strategieen ontwikkeld. En het toppunt daarvan is cognitief bewustzijn en het ervaren van vreugde en pijn. Dat ontwikkelen van cognitief bewustzijn kan niet anders dan een gevolg zijn van die diepere doelstelling ; zoniet zou het zichzelf geelimineerd hebben in een vroeg stadium. Indien cognitief bewuste wezens (en het gedrag dat daarmee gepaard gaat) minder succesvol zouden zijn dan niet-bewuste wezens in het elimineren van anderen, en het voortplanten van hun eigen specificiteit, dan zouden de eerste aanzetten tot cognitief bewustzijn onmiddellijk weggeselecteerd zijn. Als dusdanig moet cognitief bewustzijn wel degelijk een selectief voordeel opleveren. Het zoeken naar geluk, en het vermijden van pijn, samen met een intelligente projectie, zal een grote rol gespeeld hebben in het succesvol implementeren van de oer-doelstelling: uw strategie naar de volgende generatie brengen, en die van de concurrentie, niet. Citaat:
Het is inderdaad exact zo dat ik ook de mens vs. de gemeenschap/staat/... zie: de staat is een hogere levensvorm die voorlopig de individuele mensen als zijn "componenten" heeft - maar niet voor het menselijke welzijn, echter wel voor zijn eigen welzijn en functioneren. De dag dat hij die mensen kan vervangen door beter werkende machines, is het perfect normaal dat hij die mensen extermineert, en vervangt, op dezelfde wijze dat wij een lam been zouden amputeren en door een bionische machine vervangen. Of op dezelfde wijze dat wij niet twijfelen om borstweefsel te verwijderen en te vervangen door silicone gel ![]() De individuele cellen die ons lichaam uitmaken, zitten opgesloten in een Nash evenwicht dat soms voordelig lijkt, maar (vooral als ze de instructie krijgen zichzelf te termineren in apoptose) uiteindelijk bijzonder nefast kan zijn. Je kan het vergelijken met de koeien op een boerderij. Die koeien "hebben een vredevol leven en mogen grazen", tot ze afgemaakt worden als dat de boer beter uitkomt. Laatst gewijzigd door patrickve : 9 juni 2018 om 08:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus, naar uw eigen redenering is er geen enkel moreel verschil tussen het eigenhandig verstikken van een dementerende bejaarde of het op natuurlijke wijze afsterven van zo'n persoon. Uw eigen denkwijze. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#476 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U blijft mij overtuigen dat katholieken even erg gevreesd moeten worden als moslims.
Bij de eerste gelegenheid die ze krijgen, zullen ze de godsdienstige staat terug invoeren. Met een inquisitie die naam waardig.
![]() |
![]() |
![]() |
#477 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U bent al eerder met die leugen afgekomen. Staatsgodsdienst streef ik trouwens helemaal niet na. Afgedwongen geloof heeft immers geen enkele waarde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#478 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wij kennen de idee van de Absolute Geest van God. Het denken is dus zowel subjectief als objectief als absoluut en dat is de drie-eenheid van de heilige geest. Dat wil niet zeggen dat we ALLES weten (dat is weer iets anders) en het bewustzijn van de Absolute Geest is dan ook een ontwikkelingsproces.
![]() |
![]() |
#479 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De geschiedenis van het katholicisme heeft toch wel iets anders bewezen.
![]() |
#480 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |