Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2018, 11:31   #421
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Als enige campagne item?
Ben je daar zeker van?

Het vreemdelingenthema beheerst zoals altijd het programma van het VB, maar je kan er niet omheen dat dit thema voor een niet te onderschatten deel werd overgenomen door de N-VA. Zelfs bepaalde lidstaten van de EU, waaronder Duitsland, en de EU zelf zijn hun kar aan het keren wat betreft het vreemdelingenthema. Of is dat woord ook al niet langer politiek correct en moet het vervangen door "het migratieprobleem"?

Ik heb net opgezocht waar de verkiezingspropaganda van het VB naast haar vreemdelingenstandpunt over gaat. Dit was het resultaat:

Er zullen zeker tegenstanders zijn, maar ik ben het...euh....volmondig eens met deze standpunten. Jij niet dan?
het gaat me niet over de standpunten deze keer Knuppel, het gaat me erover dat dit zeker deze campagne niet de manier zal zijn om veel stemmen van N-VA af te vangen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 11:34   #422
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
VU kom terug, alles is vergeven.
VU is terug, maar dan met het communautair programma in de diepvries.

dat heeft Schiltz idd nooit gedurfd.
Oud 18 juni 2018, 11:47   #423
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

Ja, dat we ooit een Schiltz² zouden krijgen, die er nog een schepje bovenop ging doen, dat hadden we toen niet voor mogelijk gehouden.
Oud 18 juni 2018, 11:48   #424
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dat is één mogelijk scenario, maar zeker niet de enige.
Of zijn peilingen nu ineens betrouwbaar?

Daar heeft de NVA gelijk in: zij heeft geen absolute meerderheid, en kan niet niet alles alleen beslissen.

Bwa, ondertussen is bewezen dat België vrij normaal kan functioneren zonder federale regering. Dus waarom zou er drukte moeten zijn? Desnoods wordt gedaan zoals in andere landen: werken met minderheidsregeringen, of nieuwe verkiezingen organiseren.

Trouwens, de campagne is opgestart, en niks wijst erop dat de NVA het zwaar communautair gaat spelen. Ze gaat zich eerder profileren op law&order, en immigratie, met dus Jambon en Francken als spilfiguren.
Juist. Wat BDW trouwens maanden geleden al aankondigde toen hij afkwam met dat verhaal over een campagne rond veiligheid en 'identiteit' in de pers. Alleen liep die boodschap toen van de vendelzwaaiers af als water van eend. Ze wilden de evidentie niet zien, en mordicus blijven geloven dat er wel wat communautairs op tafel zou komen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 11:48   #425
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het gaat me niet over de standpunten deze keer Knuppel, het gaat me erover dat dit zeker deze campagne niet de manier zal zijn om veel stemmen van N-VA af te vangen.
Het gaat ons dan ook niet over de VB standpunten, het gaat over BDW een les te leren.
Oud 18 juni 2018, 11:50   #426
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De VU was bijlange na niet zo neo-liberaal.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 11:51   #427
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gaat ons dan ook niet over de VB standpunten, het gaat over BDW een les te leren.
en wat mij betreft ook over de communicerende vaten. volgens mij zijn twee communautaire partijen in competitie sterker dan één, voor de Vlaming een winwin dus.
maar dan moeten ze er wel voor zorgen dat ze die communautaire stemmen bij houden ... door deze campagnekeuze riskeert VB dat er verloren stemmen van N-VA terug naar traditionelen gaan ... dat vind ik dan weer een minmin
Oud 18 juni 2018, 11:53   #428
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de kiezer schudt de kaarten en de N-VA top zorgt ervoor in Vlaanderen alleen tegenstanders te hebben en in Wallonië alleen met een kleine minderheid van 30% door één deur te kunnnen Schoof ... er wordt nergens gewerkt aan haalbare afdoende meerderheiden voor de corebusiness ... het communautaire ... maw N-VA zit in een strategie die haar eigen doelstellingen permanent blokkeert.
Dat beweer jij, omdat je de voor de hand liggende conclusie niet wil (kunt) maken. Met name dat de doelstellingen nu gewoon anders zijn geworden.
Hoe jij het voorstelt, zou betekenen dat de GL en zijn bestuur oelewappers zijn die niet weten hoe ze hun doelen moeten nastreven.

Maak dat de kat wijs. De Wever is de grootste tacticus in de Belgische politiek van de laatste 10 jaar.
Oud 18 juni 2018, 11:55   #429
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die mogelijkheid hebben ze ook zelf getorpedeerd door een BE regering te vormen met een absolute minderheid over de taalgrens, de volgende BE regering kan er probleemloos één zijn met een absolute minderheid aan deze kant van de taalgrens dus.

N-VA heeft zich dus in een positie gemanoeuvreerd waarbij ze niks meer kunnen verwezenlijken van hun eigen core programma ... zolang ze geen 50% vd kiezers achter zich scharen ...

daar moet je een geweldig strategisch genie voor zijn, me dunkt.

of het wordt nu duidelijk dat hun core programma, niet zo core was van in t begin natuurlijk ...
Oef... er is nog hoop voor jou !
Oud 18 juni 2018, 11:56   #430
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat beweer jij, omdat je de voor de hand liggende conclusie niet wil (kunt) maken. Met name dat de doelstellingen nu gewoon anders zijn geworden.
Hoe jij het voorstelt, zou betekenen dat de GL en zijn bestuur oelewappers zijn die niet weten hoe ze hun doelen moeten nastreven.

Maak dat de kat wijs. De Wever is de grootste tacticus in de Belgische politiek van de laatste 10 jaar.
Ja, stijl Hannibal.

Wint praktisch alle veldslagen maar verliest de oorlog.

Een goede tacticus is niets waard zonder degelijke strategie.
Oud 18 juni 2018, 12:02   #431
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dat het communautair luik een aantal keren een centrale verkiezingsthema was, zal ik zeker niet ontkennen.

De vraag die ik stel is: was dit ook het geval in 2014, meer bepaald voor wat de NVA betreft. Ik antwoord daarop, neen, dat was dan ook de centrale boodschap van de berucht Bracke-bocht.
En vandaag zien wij hetzelfde gebeuren: een begin van Bracke-bocht, dit keer gericht op het vormen van een regering met de PS. En neen, ik impliceer niet dat dat ook effectief zal gebeuren, enkel dat het mogelijkheid wordt.
En omdat de peilingen aantonen dat een groter aantal zetels (dus een partij extra) volgende keer nodig zal zijn start BDW het masseren van de publieke opinie en meer bepaald die van zijn achterban liefst een jaar op voorhand. De ideale persoon om dat te laten zeggen is dan idd Bracke. Die heeft er trouwens al ervaring in om de communicatie te voeren als er een strategische bocht gaat genomen worden.
Oud 18 juni 2018, 12:02   #432
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het VB niet eens campagne hoeft te voeren om een pak stemmen die ze verloor aan de N-VA terug te krijgen. Daar komen heel waarschijnlijk nog proteststemmen bovenop.
Oud 18 juni 2018, 12:03   #433
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

dat is een door de VRT gelanceerde premisse die ik al even lang betwist.

en bovengaande was niet iets wat 'ik beweer' dat is gewoon een beschrijving van de huidige toestand.
Oud 18 juni 2018, 12:07   #434
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het VB niet eens campagne hoeft te voeren om een pak stemmen die ze verloor aan de N-VA terug te krijgen. Daar komen heel waarschijnlijk nog proteststemmen bovenop.
van mij mag het, maar ik zie daar geen indicaties voor.
Oud 18 juni 2018, 12:08   #435
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Wever is de grootste tacticus in de Belgische politiek van de laatste 10 jaar.
Dat klopt. Maar het heeft hem en zijn partij niet één moer opgebracht. Het zal niet gek lang duren voor ze, samen, roemloos ten onder zullen gaan. Maar niet getreurd. Er blijft genoeg ander en beter over, zeker?
Oud 18 juni 2018, 12:09   #436
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
van mij mag het, maar ik zie daar geen indicaties voor.
Nochtans stijgt het VB in de peilingen terwijl de N-VA stemmen verliest.
Oud 18 juni 2018, 12:11   #437
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Nochtans stijgt het VB in de peilingen terwijl de N-VA stemmen verliest.
gij zijt te slim om waarde te hechten aan peilingen, en ik ook. Passons.

Laatst gewijzigd door Anna List : 18 juni 2018 om 12:11.
Oud 18 juni 2018, 12:12   #438
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, stijl Hannibal.

Wint praktisch alle veldslagen maar verliest de oorlog.

Een goede tacticus is niets waard zonder degelijke strategie.
Zijn strategisch doel is : N-VA duurzaam in de cockpit van België plaatsen. Je kunt samen met mij vaststellen dat die strategie gelukt is. Door handige tactische zetten te doen en daarbij zo weinig mogelijk kiezers te verliezen. De pionnen die hij nu uitzet, dienen om 2019 voor te bereiden.
Oud 18 juni 2018, 12:22   #439
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
dat ze er die kiezer dan warm voor maken door fors in te zetten op het communautaire tijdens hun verkiezingscampagne
Wij warmen onze kiezers en onze potentiële kiezers op, zoals wij denken dat dat efficiëntst is.
Om maar een illustratie met beeldspraak te geven:
Iemand die bang gemaakt is door anderen, waardoor hij iedere aansteker gaat beschouwen als een vlammenwerper, moet ge omzichtig aanpakken, als je wil dat hij je helpt om de bbq aan te steken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 12:28   #440
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
gij zijt te slim om waarde te hechten aan peilingen, en ik ook. Passons.
De Wever en Bourgeois hechten nochtans wél waarde aan peilingen.

Peilingen kunnen inderdaad beter met een ferme schep zout genomen worden maar ik vang her en der dezelfde signalen op, en ik ben geen tooghanger.

Er zijn op dit eigenste forum creaturen actief die de N-VA overal de schuld voor geven. Een behoorlijk aantal "halve zolen" doen hetzelfde in HLN.
Weer anderen stellen de hele regering verantwoordelijk voor een beleid dat erop gericht is om "'de rijkjes" te bevoordelen en de armoede te vergroten. De N-VA maakt deel uit van deze regering. Al die mensen zijn (in principe) onderworpen aan de stemplicht.

We zullen zien wat de verkiezingen uitwijzen, maar ik heb echt niet de indruk dat ik de enige ben die niet meer N-VA zal stemmen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be