Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2018, 17:10   #101
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je zou raar opkijken mocht je eens vertoeven in een van de drie Baltische staten. De Russische minderheden (aldaar dictatoriaal binnengeloodst door Moskou tijdens het Sovjet tijdperk) krijgen op dat punt geen duimbreed "faciliteiten" toegekend. Ze moeten er maar voor zorgen dat ze respectievelijk Ests, Lets of Litouws leren spreken.
Inderdaad zolang Estland ,Letland en Litouwen onderdeel van Rusland waren ging de Russificatie daar aan sneltrein vaart verder.

Na hun onafhankelijkheid is die stilgevallen .

Een mooi voorbeeld voor Vlaanderen
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2018, 17:12   #102
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Klopt. Een Franstalige die de stad wilt ontvluchten op zoek naar meer groen en ruimte komt omzeggens automatisch in de Vlaamse rand terecht.
Hij kan ook naar de Waalse Rand gaan,daar is nog meer groen en bouwgrond.
Oud 1 augustus 2018, 17:25   #103
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Op dat punt heb je gelijk. Ik heb dit veelvuldig aangeklaagd en zelfs een lokaal initiatief genomen in 2012 hetgeen mij mijn lidmaatschap bij de N-VA gekost heeft. Met de islam is veel verkeerd, maar heeft BDW dat ook uitdrukkelijk zo gezegd? Ik betwijfel dit ten zeerste.Dat is jouw mening maar niet meer dan dat.
Het probleem voor jullie bestaat er in dat Jan een overtuigde katholiek is en dat past niet in jullie doctrine. Zelf ben ik ook geen kerkganger, toch heb ik begrip voor diegenen die dat wel zijn. Jouw beschuldiging t.o.v. zijn persoon is op zijn minst overdreven te noemen.
Hoe noemt men iemand die, ondanks aan de deur gezet, buitengeschopt zeg maar, toch zijn meester blijft verdedigen?
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2018, 17:26   #104
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Alles is moeilijk als je al van op voorhand gezegd wordt dat het tot niets dient en dat men zelf aan jou niet kan en niet mag vragen dat je het zou leren...

Denk je nu echt dat om het even welke taal aanleren alleen maar prettig is??? Doorbijten moet je; maar als je omgeving al zegt dat het dwaas is zullen er inderdaad veel minder zijn die zich ook de moeite zullen getroosten...
Stelt dat gij 'n Vlaming zijt die ergens in Frankrijk woont. Neen, niet aan de grens met Vlaanderen. En laat het nu zo zijn dat gij overal, in elke winkel waar gij gaat shoppen in die Franse gemeente, in 't Vlaams bediend wordt.. En dat niet enkel in de winkels maar ook op 't gemeentehuis.. En zelfs bij de plaatselijke advocaat!!.. Welnu, gaat *gij* dan nog Frans leren? Waarvoor, eigenlijk? Ik ken een Waalse vrouw die al 20 jaar in Antwerpen woont en zij spreekt nog geen woord Nederlands. Ja, waarom? Omdat ze het niet nodig heeft! D?*?*rom! Overal waar ze komt en iets nodig heeft wordt ze in haar eigen taal beantwoord. Dus, waarom zou ze zich de moeite getroosten?

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2018, 17:54   #105
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Stelt dat gij 'n Vlaming zijt die ergens in Frankrijk woont. Neen, niet aan de grens met Vlaanderen. En laat het nu zo zijn dat gij overal, in elke winkel waar gij gaat shoppen in die Franse gemeente, in 't Vlaams bediend wordt.. En dat niet enkel in de winkels maar ook op 't gemeentehuis.. En zelfs bij de plaatselijke advocaat!!.. Welnu, gaat *gij* dan nog Frans leren? Waarvoor, eigenlijk? Ik ken een Waalse vrouw die al 20 jaar in Antwerpen woont en zij spreekt nog geen woord Nederlands. Ja, waarom? Omdat ze het niet nodig heeft! D?*?*rom! Overal waar ze komt en iets nodig heeft wordt ze in haar eigen taal beantwoord. Dus, waarom zou ze zich de moeite getroosten?

Norbert
Maar dat is toch juist la Belgique en probeer als Vlaming daar eens iets aan te veranderen??? Hewel dan wordt je uitgemaakt voor alles wat vies en vuil is, zelfs door de meeste van de eigen Vlaamse partijen...

En ze hebben zoveel voordelen als franstaligen en nog hebben ze niet genoeg en nog weigeren ze de bestaande taalwetten na te leven...

La Belgique is een anti-Vlaamse racistische staat, punt....
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2018, 18:43   #106
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Hoe noemt men iemand die, ondanks aan de deur gezet, buitengeschopt zeg maar, toch zijn meester blijft verdedigen?
Dit is voor interpretatie vatbaar, maar een meester heb ik niet. Ik voel me, alle verhoudingen in acht genomen, een redelijk gelukkige separatist. Ik moet aan niemand verantwoording afleggen. Eén zaak weet ik zeker, ik ben niet rancuneus. Dag in dag uit met haatgevoelens moeten leven, ik mag er niet aan denken.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2018, 19:23   #107
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Maar dat is toch juist la Belgique en probeer als Vlaming daar eens iets aan te veranderen??? Hewel dan wordt je uitgemaakt voor alles wat vies en vuil is, zelfs door de meeste van de eigen Vlaamse partijen...

En ze hebben zoveel voordelen als franstaligen en nog hebben ze niet genoeg en nog weigeren ze de bestaande taalwetten na te leven...

La Belgique is een anti-Vlaamse racistische staat, punt....
Maar waarom zegt gij toch zoiets? Ik heb in mijn leven verscheidene Franssprekenden gekend zie zeer goed Nederlands spraken, zowel Walen als Fransen. Er waren er zelfs bij van wie ge 't niet zoudt geweten hebben dat ze Waal of Frans(e) waren moesten ze 't u zelf niet verteld hebben. Er is helemaal geen racisme tussen de Vlamingen en de Franssprekenden! Ik geloof dat gij gewoon een sukkelaar zijt en ik hoop dat de forumleiding het mij niet kwalijk neemt dat ik dat tegen u zeg. Laat het ons "persoonlijk" houden. Voor de rest de beste vrienden.

Norbert
Oud 1 augustus 2018, 21:07   #108
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar waarom zegt gij toch zoiets? Ik heb in mijn leven verscheidene Franssprekenden gekend zie zeer goed Nederlands spraken, zowel Walen als Fransen. Er waren er zelfs bij van wie ge 't niet zoudt geweten hebben dat ze Waal of Frans(e) waren moesten ze 't u zelf niet verteld hebben. Er is helemaal geen racisme tussen de Vlamingen en de Franssprekenden! Ik geloof dat gij gewoon een sukkelaar zijt en ik hoop dat de forumleiding het mij niet kwalijk neemt dat ik dat tegen u zeg. Laat het ons "persoonlijk" houden. Voor de rest de beste vrienden.

Norbert
Ik woon in Wallonië en wat ik als Vlaming niet voor mogelijk gehouden zou hebben zie ik hier als de dagelijkse werkelijkheid...
Er is geen enkele, maar dan ook geen enkele wil vanuit de francofonie om op voet van gelijkheid en wederkerigheid met de Vlamingen samen te leven...

Het wordt zo de mensen met alle mogelijke middelen ingepeperd...

Zijn die mensen dan slechter dan de Vlamingen??? Neen, ze weten alleen maar niet beter...

Maar de kop, de franstalige elite die is wel voor de volle honderd procent schuldg...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2018, 21:37   #109
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik woon in Wallonië en wat ik als Vlaming niet voor mogelijk gehouden zou hebben zie ik hier als de dagelijkse werkelijkheid...
Er is geen enkele, maar dan ook geen enkele wil vanuit de francofonie om op voet van gelijkheid en wederkerigheid met de Vlamingen samen te leven...

Zijn die mensen dan slechter dan de Vlamingen??? Neen, ze weten alleen maar niet beter...

Maar de kop, de franstalige elite die is wel voor de volle honderd procent schuldg...
Indien dat zo is, geachte marie daenen, dan moet gij ons dat maar eens in al zijn kleuren demonstreren. Laat uw voorbeelden eens spreken. Daar hebben wij, Vlamingen, wel behoefte aan.

Norbert
Oud 1 augustus 2018, 22:02   #110
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Norbert
Zo zeg ik het ook al altijd. Dit zegt meer over de Vlaamse mentaliteit dan over de mentaliteit van de Franstaligen.
En zoals je zegt....waarom zou een Franstalige die naar Oostende gaat wonen Nederlands leren ? Overal waar hij of zij binnengaat worden ze in hun taal aangesproken en bediend.
Zelfs bij een politie controle worden ze in West-Vlaanderen lekker bediend in het Frans.
Dus voor alle Vlamingen die dit betreuren , eigen schuld dikke bult.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 1 augustus 2018 om 22:06.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2018, 22:57   #111
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Norbert
En dat is iets wat ik ook al jaren zeg.
De Vlaming, spijtig om het te moeten zeggen, is op dat vlak dom.
Mede door zo'n attitude wordt heel Vlaanderen verfranst.
Oud 2 augustus 2018, 08:20   #112
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo zeg ik het ook al altijd. Dit zegt meer over de Vlaamse mentaliteit dan over de mentaliteit van de Franstaligen.
En zoals je zegt....waarom zou een Franstalige die naar Oostende gaat wonen Nederlands leren ? Overal waar hij of zij binnengaat worden ze in hun taal aangesproken en bediend.
Zelfs bij een politie controle worden ze in West-Vlaanderen lekker bediend in het Frans.
Dus voor alle Vlamingen die dit betreuren , eigen schuld dikke bult.
Dat zal dus niet meer waar zijn in een onafhankelijk Vlaanderen .
Oud 2 augustus 2018, 08:29   #113
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Spreek je nu weer over je halve trouwboek ? ( aka de grote frankofonie )
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2018, 08:32   #114
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Komt er in de republiek vlaanderen taalpolitie die gaat patrouilleren aan de kust, in de horeca ?
Gaan die Gas boetes uitdelen aan obers die iemands bestelling in het frans opnemen ? Of gaan die de betrokkenen administratief aanhouden ?
Oud 2 augustus 2018, 09:01   #115
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Als gij dat gelooft dan vind ik u behoorlijk naïef! Waar er geld verdiend kan worden aan Franstaligen zal er Frans gepraat worden. Zeker door de Vlaamse zelfstandigen. "Voor geld danst den duvel," zegt het spreekwoord. Voor de rest blijven onze Vlaamse belangen in de economie van Franstalig Europa nog altijd veel te groot. Omgekeerd is dat ook zo. Een jaar of tien geleden was meer dan 70% van het kapitaal op de BEL20 nog altijd in handen van Franstaligen. De Vlaamse inbreng was groeiende, dat wel, maar toen nog onbeduidend tegenover deze van de Franstaligen. Een Vlaming is veroordeeld tot opportunisme en dat zal altijd zo blijven, het maakt niet uit of hij onafhankelijk wordt of niet. En de Vlamingen weten dat al honderden jaren!!

Norbert
Oud 2 augustus 2018, 09:07   #116
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Langs onze kant is de verfranste Vlaamse rand al opgeschoven tot Hofstade-Zemst en dat paalt aan Mechelen. Opvallend hoeveel mensen er bij de bakker "un pain blanc" vragen en hoeveel Franstalige ouders hun koters komen ophalen aan de lagere scholen.
Langs de andere kant is "Grammond" ook een gebruikelijke aanduiding voor Geraardsbergen. Dus die "rand" gaat ver maar ze spreken er de verkeerde taal.....
Dat ze zich niet bij de bakker - om bij uw voorbeeld te blijven - aanpassen, vind ik helemaal niet normaal.
Dat ze meer en meer naar Vlaanderen zich vestigen - en niet alleen de Vlaamse Rand - vind ik daarentegen positief nieuws.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2018, 10:11   #117
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat ze zich niet bij de bakker - om bij uw voorbeeld te blijven - aanpassen, vind ik helemaal niet normaal.
Dat ze meer en meer naar Vlaanderen zich vestigen - en niet alleen de Vlaamse Rand - vind ik daarentegen positief nieuws.
Allez, moest ik naar Wallonië verhuizen, dan zou ik ook een 'Pain Français' bestellen en geen 'bagget'. Ge moet de lokale taal gebruiken, ook bij de bakker.
Oud 2 augustus 2018, 11:12   #118
Aenigma
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Dat zal zeker maar dan ook enkel en alleen heel onhandig zijn. Praktisch zal het zeker ook niet zijn .Maar niemand kan mij als Unie burger verplichten om daar Frans te praten of te begrijpen en daar gaat het om.

Ik betwijfel of de duizenden gepensioneerde Vlamingen in Benidorm vlot Spaans spreken ??
het gaat ook minder om het feit dat je dit kan doen.
maar meer om het feit dat de walen erna faciliteiten eisen en verwachten dat wij ons aan hen aanpassen in plaats van omgekeerd.

je kan in frankrijk gaan wonen zonder frans te kennen, maar je gaat geen hulp in het nederlands moeten verwachten en ze zullen eens goed lachen als je daar faciliteiten eist.
Aenigma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2018, 11:36   #119
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Komt er in de republiek vlaanderen taalpolitie die gaat patrouilleren aan de kust, in de horeca ?
Gaan die Gas boetes uitdelen aan obers die iemands bestelling in het frans opnemen ? Of gaan die de betrokkenen administratief aanhouden ?
Alle documenten zullen in het Nederlands zijn en het contact met de overheid zal in het Nederlands moeten verlopen .

Dus ze zullen niet meer moeten afkomen met

"On est quand même en Belgique ici"
Oud 2 augustus 2018, 12:01   #120
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alle documenten zullen in het Nederlands zijn en het contact met de overheid zal in het Nederlands moeten verlopen .

Dus ze zullen niet meer moeten afkomen met

"On est quand même en Belgique ici"
Dus geen taalpolitie in de kustplaatsen en in de horeca zal het wel "on est quand même en Belgique ici" blijven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be