![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#661 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Een tractor trekt bvb bij het ploegen 70-80 kW (bron: de John Deere Electric Tractor review). Met zijn 130 kWh batterij kan die dat op dit moment dus anderhalf uur doen. Maargoed, zij werken met suboptimale batterijtechnologie. De ruimte die ze hebben voor batterijen in die tractor is massief ivg met een passagiersvoertuig. Tesla of LG Chem cellen zouden daar gemakkelijk enkele 100'en KWh's in kwijt kunnen. Hupla, ipv 1.5h ploegen, 5 a 6h ploegen. En tijdens de middagpauze superchargen (ja, dat kunnen tractors ook). En uiteraard doen tractoren ook veel lichter werk: ladingen trekken, besproeien, bemesten, enz.... ik zie geen technologische hindernis voor landbouwwerk voor EV's. Ja, maisverhakselaars verbruiken massaal veel energie. Maar dat is een soort rijdend fabriekje. De tractor die er langs rijdt met de bak kan perfect electrisch. |
|
|
|
|
|
|
#662 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar het is pas de laatste jaren dat er accu's in't spel komen die misschien wat kunnen bijdragen. Maar tot nader order is een accu veel duurder zwaarder en lomper dan een brandstoftank. En het argument een boer zonnepanelen kan gebruiken om zijn traktor te laden, awel, de Ford T was oorspronkelijk gebouwd om op alcohol te rijden, want een boer kan dat zelf maken.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt |
|
|
|
|
|
|
#663 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#664 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Niet puur op accupower.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt |
|
|
|
|
|
|
#665 |
|
Banneling
|
Trouwens.
30 liter per uur is ook zowat het cijfer dat ik tegenkom bij gewone tractoren. Een boer die zijn stal vol panelen heeft liggen ziet daar 30 euro per uur uitgespaard in....business case voor de lichtere tractoren is gemaakt. |
|
|
|
|
|
#666 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 12 augustus 2018 om 21:46. |
||
|
|
|
|
|
#667 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Langs de andere kant, de doorsnee Blegische boeren zijn maar kleine amateurs in vergelijking tot de enorme Bio-industrie boerderijen.
|
|
|
|
|
|
#668 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In North Dakota, USA, the Autonomous Tractor Corporation already offers replacement diesel-electric hybrid drivetrains for refurbished tractors: https://www.farmindustrynews.com/tra...iesel-tractors Their ‘eDrive’ transmission, involving an electric motor in each driven wheel hub, is available in 200-hp or 400-hp packages – and is claimed to be lighter than a conventional powertrain, offering improved fuel consumption and reduced soil compaction. Similar fuel-saving diesel-electric transmissions have been available from Caterpillar, Komatsu and John Deere in their ranges of earthmoving, mining and construction equipment for around the past five years. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 12 augustus 2018 om 22:03. |
||
|
|
|
|
|
#669 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nog gene gezien? Wil je er een 20 tal tegelijk zien? ff google kung fu: https://www.youtube.com/watch?v=v50WJ-sCLrs heb je ze geteld? Zouden al dit jaar geleverd worden. Die link gaf ik al. Zijn natuurlijk de kleintjes maar het zijn pure BET Laatst gewijzigd door Micele : 12 augustus 2018 om 22:10. |
|
|
|
|
|
|
#670 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Dat is diesel-elektrische aandrijving en bestaat al een kleine eeuw (op treinen en schepen). Uiteindelijk is het nut van de elektrische aandrijving vooral dat die optreedt als koppelomvormer, de feitelijke energiebron blijft de dieselmotor (wat nodig is aan energie heb ik al gegeven). Men kan in een diesel-elektrische aandrijving een batterij tussen plaatsen, maar uiteindelijk is dit in het voorbeeld maar een kleine buffer, net zoals bij milde hybride-auto's...
|
|
|
|
|
|
#671 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar om goed te zijn, zou een tractor toch een batterij van 300KWu nodig hebben. (autonomie van 4,3 uur @70KW) Dit maakt het nog 10 x groter. Let wel op met het snelladen. Ik heb al gegevens gezien waar men spreekt van snelladen maar waar de batterij nu wel niet voor de volle 100% wordt geladen. Veilig tellen blijft wat mij betreft: 1 uur + de tijd die je nog nodig hebt om alles aan te sluiten, toe te komen, weer te vertrekken. Ik zie maar 2 oplossingen voor het snelladen. - of een powerpack - of een héél sterke elektrische aansluiting aan het net, maar dan zal je al naar (midden)hoogspanning moeten gaan vrees ik. Een kleine 800 ampère (gedeeld door wortel 3), dat zie ik niet dadelijk zitten op het gewone laagspanningsnet.. (380Volt)
|
|
|
|
#672 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#673 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-semi...close-up-look/ Dus laden maal 4. Neem nu aan je hebt 4 batterijpacks van 50 kWh. Laden aan 22 kW maar dan 4 maal = 88 kW laden. Is maar een vb. Laatst gewijzigd door Micele : 12 augustus 2018 om 22:43. |
|
|
|
|
|
|
#674 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Of een systeem wat een snelle & eenvoudige Battery-swap toelaat.
Dan kan je het ene pack op een tragere, betaalbaardere manier opladen. Nadeel is dan wel dat je 2 batterijen zal nodig hebben.
|
|
|
#675 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Maar nu ff zonder te zeveren...
Zouden we ons niet beter concentreren op gewone wagens eerst ipv 'met de speciale gevallen' bezig te zijn ?
|
|
|
#676 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Er staan er nochtans vele duizenden. Ergens moeten die toch ook hun stroom vandaan halen. |
|
|
|
|
|
|
#677 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#678 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Via een midden-hoogspanningsaansluiting lijkt mij de evidentste manier. Ik dacht eerst, eigenlijk zonder eens die piekstromen eens te berekenen, dat het via het gewone 220/380 netwerk zou kunnen, maar dat lijkt me praktisch onmogelijk. Tot 85 KW mss nog net, maar veel hoger zal problemen geven. In alle geval thuis (gezinswoning) zal je snelladen wel mogen vergeten denk ik. Ik denk dat je standaard zelf maar 10KW binnenkrijgt, alhoewel ik dacht dat het meer was, maar soit. Ik krijg 3 fasen 230 Volt (driehoek, geen ster !) binnen en ik dacht toch dat mijn hoofdzekeringen er waren van 32 en niet van 25. Wat info van Eandis: https://www.eandis.be/sites/eandis/f..._2018_pdf_.pdf
|
|
|
|
#679 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#680 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dus 3f 400 V 25 A is eigenlijk het max. De meeste nemen zelfs minder 7,3 kW tot 11 kW. Bron: https://www.tesla.com/nl_BE/support/...g-installation Bij DC-snelladen wordt die interne omvormer overbrugd dan is het tot 120 kWDC in het begin en dan steeds afnemend. Laatst gewijzigd door Micele : 12 augustus 2018 om 23:28. |
|
|
|
|