![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is, in mijn ogen, een zinloze opdracht om die puurheid zo sacraal te trachten te bewaren. En voor de duidelijkheid (want dat stoort me wel), het is NIET omdat ge "onpuur" denkt dat ge gevangen moet blijven in het huidige denken. Kant, Galileo, Einstein zijn er toch ook in geslaagd daaruit te breken? Je kan die mannen bezwaarlijk betichten van een enge geest... Citaat:
![]()
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 29 augustus 2018 om 00:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#442 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mijn "obsessie met poco" is precies de essentie van mijn stelling: waar komt die idiotie vandaan ? Waarom vinden wij het verkeerd om andere volkeren uit te moorden (tenminste, als het duidelijk is dat we zonder veel schade en moeite zullen kunnen winnen) ? Waarom staat iedereen te springen als we gewoon de openlijke evidentie zeggen dat het toch beter is een grondgebied van zijn inwoners te zuiveren en het gebied voor zijn resources aan te slaan ? Waarom maken we er een heel spel van om mensen die enkel maar ambras betekenen, niet af te maken zonder boe of bah ? Waar komen deze op het eerste gezicht totaal evidente dingen die ons het leven gemakkelijker maken, te stuiten op zelf-begrenzende "principes" die ons kreupel maken in onze actie ? Op zulke wijze dat het zelfs maar opperen van die evidente oplossingen sociaal zodanig scheef bekeken worden dat je daar niet eens een rustige discussie kan over hebben ? Waar komen deze toch wel op het eerste gezicht heel dwaze zelf-verkreupelende ideeen vandaan ? Waar komt het idee vandaan dat er "autoriteit" moet zijn ? Waar komt het idiote idee vandaan dat je naar andermans' pijpen moet dansen, voor een andere reden dan de simpele dat hij U bedreigt en ge gewoon, wegens de machtsverhoudingen, zijn slaaf zijt ? Waarom wordt daar een gans verhaal rond geweven ? Waar komt het idee vandaan dat een ander blaaskes wijsmaken, foei zou zijn ? Dat bedrog verkeerd is ? (niet: dat anderen bedriegen slecht kan aflopen - DAT is evident, maar dat het "foei" is). Maw, waar komt het dwaze idee vandaan dat er dingen "foei" zijn ? Ik wil daar een verklaring voor vinden. En ik denk dat ik ze dus min of meer gevonden heb. Ze zijn niet foei, maar het is goed voor mij dat anderen vinden dat het foei is. Als ik hen dat kan wijsmaken, ben ik winnende. En hup, van de slag moet ik ook doen alsof het foei is. Citaat:
- er echte, geldige kritiek is op simplistische, domme versies, karikaturen van sociaal darwinisme - er enkel maar kritische versies op sociaal darwinisme sociaal aanvaardbaar zijn (maar die kritiek zelf gaat niet bekennen dat ze ingegeven is door sociaal aanvaardbare redenen, en zal "objectieve redenen" naar voren schuiven, die echter al dan niet correct zijn. Het argument heeft geen belang, zolang het maar goed klinkt, omdat sociaal darwinisme bekritiseren met al dan niet pseudo-objectieve redenen het enige in dat verband is dat door het sociale filter kan). - dat wat ik hier vertel, niet echt sociaal darwinisme is, ook al zijn er overeenkomsten over sommige uitgangspunten. Ik zou mijn idee nog bondiger kunnen samenvatten: "evil is the root of all good". Citaat:
Citaat:
Trouwens, er is zo een geval bekend bij Einstein. Gans de wetenschappelijke wereld zat met een ei op het einde van de 19de eeuw, met de experimenten van Michelson en Moreley, die de verschillende snelheden van het licht in verschillende richtingen, tgv de ether en de beweging van de aarde in die ether, maar niet konden vinden. In vele boeken over relativiteit vind je die en de verklaring dat het het uitgangspunt van Einstein was om te stellen dat de lichtsnelheid onveranderlijk was. Welnu, historisch onderzoek heeft aangetoond dat Einstein helemaal niet op de hoogte was van die experimenten toen hij in 1905 zijn speciale relativiteit formuleerde. Hij had een totaal andere reden om aan te nemen dat de lichtsnelheid constant moest zijn, die niks met die experimenten te maken had. Hij was niet eens op de hoogte van de ether theorie die erachter zat, fout bleek te zijn en dus door die experimenten werd weerlegd. Einstein was ook niet op de hoogte dat Poincare en Lorentz reeds de essentie van zijn berekeningen hadden gemaakt, maar de betekenis van die resultaten niet hadden (durven?) inzien. Hij heeft het allemaal op zijn eigen overgedaan. Maw, Einstein was totaal niet op de hoogte van de elementen in de stand van de wetenschap op dat ogenblik die normaal gezien essentieel waren voor de ontwikkeling van zijn speciale relativiteitstheorie. Hij heeft die dingen zelf herbedacht, of zelf heruitgevonden. Dat is ergens normaal, want hij was niet meer in het wetenschappelijke formele circuit toen hij dat deed, hij was een klerk in de Zwitserse administratie. Hij heeft dat een tweede keer gedaan, in 1916, met zijn algemene relativiteitstheorie. Hij was niet op de hoogte van het bestaan van differentiaalmeetkunde (oorspronkelijk ingegeven door Gauss). Hij heeft, voor zijn gekromde ruimte-tijd, min of meer de differentiaalmeetkunde heruitgevonden op zijn manier. Laatst gewijzigd door patrickve : 29 augustus 2018 om 05:23. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#443 | ||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar dat is toch jouw ambitie. Citaat:
En dat vertrekt allemaal vanuit een zeker geworstel met de vermeende dwangmatigheid van moraliteit. (Dat is namelijk, zoals ge zelf wel weet, denk ik, bij jou de kiem van elk denkproces). Het lijkt me onmogelijk om vanuit die positie, helemaal alleen zonder andere kennis tot een zinvolle algemene theorie te komen. De context waaruit jij vertrekt (niet eens tijdgeest maar zelfs gewoon he eigen persoonlijke voorkeuren) is zo specifiek dat jouw algemene theorie er niet aan zal kunnen ontsnappen. Geen probleem? Citaat:
Alle vooruit. ![]() Dan is het toch raar dat je de term gebruikt in de gangbare betekenis, nl. het toepassen van "survival of the fittest" in sociologie en die observatie gebruiken om menselijk handelen te verklaren. (ik heb jouw forumposts er nog eens op nagelezen - als mijn interpretatie van jouw standpunt fout is, corrigeer gerust) Als ge per se dieper wilt ingaan op kritiek op sociaal darwinisme... De kritiek ligt in de interpretatie van "fitness". Dat is een passief begrip. Om welke reden dan ook zorgen sommige eigenschappen voor een grotere kans op succes. zo ook in sociale context. Het punt is natuurlijk dat "fitness" moeilijk a priori gedefinieerd kan worden. Meer nog, de term "succes" kan je ook moeilijk capteren. Wat is succes in sociologische context; overleven? intelligentie? inkomen? macht? fysieke kracht? biologische vruchtbaarheid?. Kies maar. Het kenmerk darwinsime is de verwijdering van teleologie ("doelgerichtheid") uit de biologie. "Sociaal Darwinisme" is gewoon een manier om naar de maatschappij te kijken en maatschappelijke gebeurtenissen teleologisch te verklaren (in termen van doelen). bvb.: Teleologische evolutie: 1) planten doen aan fotosynthese om te overleven. (met een doel) Biologische evolutie: 1) deze plant is fotosynthetiserend. 2) plantensoorten die fotosynthetiseren hebben een verhoogde overlevingskans als soort. Merk op dat overleven nog steeds een factor is, maar in het eerste geval is overleving een verondersteld doel en in het laatste geval is het gewoon een resultaat. Je kan eigenlijk enkel ex post vaststellen dat een groep mensen fitter (om welke reden dan ook) succesvoller was (in welke betekenis dan ook) in een bepaalde context. Je kan dat observeren en achteraf zeggen dat survival of the fittest in die situatie zo en zo heeft plaatsgevonden, maar het heeft geen enkele voorspellende waarde. Het is een Naturalistic fallacy, het klassiek "is vs. ought" probleem. (Hume, check maar eens ![]() Je merkt nu dat deze kritiek niet op morele gronden steunt, maar zuiver op logische gevolgtrekking. Ik ken eigenlijk geen enkele hedendaagse filosoof die nu het sociaal darwinisme nog ernstig neemt. En dat heeft niet eens iets te maken met het misbruik van de term door de nazi's. De naakte kritiek hierboven volstaat om gedachtstromingen waarbij sociaal darwinisme wordt aangegrepen om actief aan natuurlijke selectie te doen (uitroeing van "onfitte" mensen) af te doen als onzinnig. Je kan natuurlijk selectie niet "opleggen", het is geen actief proces, dus het aangrijpen om in te grijpen is onzinnig. En, zoals ik eerder zei, kan je het niet gebruiken als basis voor een Unified Theory of Man want het heeft geen voorspellende waarde. Je kan er nooit in slagen om a priori context-vrij "fit" en "succes" te definieren. Citaat:
Citaat:
Maar dat is toch jouw ambitie. Citaat:
Maar bon, in feite ga je niet in op mijn kritiek. Einstein kende uiteraard wel Newton. Hij kende niet alles, maar Newton was wel vrij essentieel. Dat is behoorlijk fundamenteel. In de analogie van de discussie, zeg je dat Einstein Newton niet had moeten kennen. strikt genomen is dat juist. In theorie kan je echt ALLES van 0 denken. De observatie is dat zelfs een Einstein Newton wel kende en dat een mensenleven te kort is om alles mooi en puur from scratch opnieuw te doordenken. Ge hebt historische kennis nodig (hoe "onpuur" ook) om tot nieuwe kennis te komen. Jouw stelling is dat dat totaal niet nodig is om tot een universele theorie te komen die alle voorgaanden zal overtreffen, zonder u te verdiepen in de voorgaanden. Ja zelfs, het NIET verdiepen is essentieel om het Denken "puur" te houden. In mijn ogen is dat een zinloze en onhaalbare ambitie.
![]() |
![]() |
#444 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Werknemers smoelenboek pikken het niet langer.
SAN FRANCISCO — The post went up quietly on Facebook’s internal message board last week. Titled “We Have a Problem With Political Diversity,” it quickly took off inside the social network. ![]() >>> Dozens at Facebook Unite to Challenge Its ‘Intolerant’ Liberal Culture <<< https://www.nytimes.com/2018/08/28/t...ical-bias.html Eau jee Zuikerbergje! Staat de AI reeds op punt? Tijd om wat lastposten de deur te wijzen... Laatst gewijzigd door zonbron : 29 augustus 2018 om 14:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#445 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() >>> Yes, Alex Jones / Infowars Are Advising President Trump On Striking Back Against Internet Censorship<<< https://www.real.video/5827996628001 Flashback: 11 Times Donald Trump Sounded A Lot Like Alex Jones https://www.youtube.com/watch?v=MzIOidaeFC0 The Melting Point of 2016 Donald Trump to Prominent Conspiracy Theorist: “Your Reputation Is Amazing” “I will not let you down,” he told Alex Jones during an interview. “You’ll be very, very impressed.” https://www.vanityfair.com/news/2015...ones-interview |
![]() |
![]() |
![]() |
#446 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() AJ & Trump: deeltje II
Alex Jones Of 'Infowars,' Conspiracy Theories, And Trump Campaign (Full) | Megyn Kelly | NBC News https://www.youtube.com/watch?v=-HzOqZeX3Yk |
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
1. Wat betreft sociaal darwinisme: Dat verhoudt zich tot darwinisme zoals astrologie tot astronomie. Het ene is een opinie, het andere is wetenschap. 2. 'fittest' in 'survival of the fittest' betekent niet 'de fitste (sterkste, snelste, etc) overleeft' . Het komt gewoon van het werkwoord: 'to fit (in)', zoals een puzzelstukje in een puzzel. Survival of the fittest komt trouwens niet origineel van Darwin. Hij vond dit uit: natural selection. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn idee is dat de noties van de "zin van leven, intelligentie en evolutie" zich op maatschappelijk vlak in een ongeveer even leeg stadium bevinden, als de mechanica in de tijd van Galileo. Dat er wel veel over geschreven is, maar dat er niet veel is dat enige coherente zin heeft, omdat het meeste dat erover geschreven is, een "achteraf-verklaring" van de sociale waarden van het ogenblik waren. Zelfs Descartes moest er ergens god bij halen, wat zijn a priori nihilistisch en quasi solipsistisch uitgangspunt (wat ook een van mijn vertrekpunten is) nadien natuurlijk omzeep helpen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is uiteraard gemakkelijk te begrijpen dat je niet wil dat je buur op jouw gezicht slaat. Zoveel is duidelijk. Maar waarom zou jij op zijn gezicht niet mogen slaan ? "stel je eens in zijn plaats" is het oliedomme argument hier. Natuurlijk stel ik mij niet in zijn plaats ! Ik ben verschillend - anders zouden mijn buur en ik geen twee aparte levende entiteiten zijn, maar gewoon twee onderdelen van hetzelfde lichaam ! Het "gelijkheidsbeginsel" is oliekoekendom ! In een wedstrijd is er geen gelijkheidsbeginsel: er is een winnaar en een verliezer, en de bedoeling is dat je de winnaar wordt. Het reciprociteitsbeginsel (waar ik enkele jaren geleden nog aanhanger van was om mijn libartarianisme mee te verdedigen) is ongegrond. Het echte onderscheid in dit universum is "mijn lichaam" enerzijds, en "al de rest" anderzijds. Dat punt is gewoon essentieel: de eigenheid van het individuele bestaan, en de grond van de notie van "leven". Iets is levend als er een tweedeling van het universum is in "ik" en "niet-ik". Bij definitie zijn die twee partities van het universum verschillend. Aan "ik" zeggen van zich "in de plaats te stellen van niet-ik" is gewoon onzinnig. Het enige waar "ik" dien om te geven, is de integriteit en het doorgeven van de "ik" specificiteit ; niet de "niet-ik" on-specificiteit. En eens je het domme en onlogische argument van "stel U eens in zijn plaats" schrapt, is er geen enkele morele regel die enige zin heeft. Niet meer dan dat er een dame was die een appel deed eten aan haar vriendje, en daardoor de verdommenis van een hemel-spook over zich haalde. Totaal zinloze redeneringen, onbestaande logica. De "stel U eens in die ander zijn plaats" kan dus enkel maar een drog reden zijn om U iets doen te geloven, net zoals U doen te geloven in hemel, rijstpap, gouden lepeltjes, hel en verdoemenis. Het houdt gewoon geen steek. Er dient dus een verklaring gevonden te worden dat die onzinnige regels zo universeel aanvaard en geloofd worden. Dat is wat ik mij voorgenomen heb om trachten te doorgronden. Maar dan kan je natuurlijk niet uitgaan van een van die morele regels. Zo moeilijk is dat allemaal niet. Maar de echte moeilijkheid zit hem in het zich ontdoen van al die sociaal van kindsbeen af ingelepelde ideeen. Dat is een beetje vergelijkbaar met de moeite die het kost voor een gelovige, om zich van de basis dogma's van zijn geloof te ontdoen - terwijl dat voor een buitenstaander een simpele zaak is die zich zelfs afvraagt hoe men in die zever in de eerste plaats kon geloven. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ideaal gezien zouden strategieen dus zichzelf identiek willen copieren. Maar daar slagen zij niet in, en een zekere variabiliteit maakt dat er variaties optreden in hun copieen. Meestal nadelig, soms toevallig een beetje voordelig. Echter, intelligentie kan er ook in bestaan om die variabiliteit bij het copieren direct in de goeie zin te sturen. Ik denk dat de mens speciaal is in dat hij de transitie zal vormen tussen de eerste vorm van evolutie (random search) en de tweede (intelligent design van opvolgers). En dat is het zo ongeveer. De mens is een specifieke vorm van vergankelijke drager die een intelligente strategie implementeert ; elk van ons een lichtjes andere. En daartussen wordt dus strijd gevoerd (ttz, wordt het darwinistisch optimum berekend). Citaat:
Ik weet wel wat je bedoelt: de "doelgerichtheid van een of ander superwezen". Maar als je erover nadenkt, is het darwinisme het enige dynamisch gekende verschijnsel dat gebaseerd is op een fundamentele doelstelling: "zichzelf doorgeven". En dat is de root van alle vormen van doelstelling. Als je ervan uitgaat dat bewuste wezens een darwinistische oorsprong vinden van hun bewustzijn, en als je stelt dat onze "diepste wensen" (onze niet-vrije wil dus) maw, darwinistisch geprogrammeerd zijn, dan kan je hieruit afleiden dat al onze bewuste en menselijke doelstellingen, OOK hun oorsprong vinden in die oer-doelstelling van het darwinisme 'zichzelf doorgeven naar de volgende generatie'. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#449 | ||||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Patrickve, het gaat u misschien verbazen, maar er zijn nog mensen geweest (en nog altijd) die hun leven geven aan denken over de "zin van leven, intelligentie en evolutie". Denkt ge nu echt dat ge de eerste zijt of zo? Citaat:
Gaat ge de eerste zijn die daarin slaagt, denkt ge?... Ik zie niet goed in waarom andere denkers daar niet in kunnen slagen maar jij wel. Citaat:
Het is heel duidelijk dat je daarmee worstelt ja. Ik ben blij dat ge dat tenminste erkent. Het punt dat ik trachtte te maken, is dat die focus tot een zeer enge benadering leidt die weinig waarschijnlijk tot een algemene theorie zal leiden die breed toepasbaar is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
een bedoeling impliceert doelgerichtheid. 2e probleem. Citaat:
...een darwinistisch optimum... een nieuwe term... optimum impliceert een zekere wenselijkheid, een ideaal. Maar er is helemaal geen ideaal in natuurlijke selectie of survival of the fittest. Wie (blijkbaar) het meest fit is, die haalt het. Hier valt ge wat mij betreft toch een beetje door de mand. Citaat:
Darwinism is zeer zeker niet de bron van alle doelgerichtheid. Darwinisme haalde net de doelgerichtheid (eindelijk) eruit. Het ontmaskert de natuur, plant, dier en mens voor wat-ie is: een toevallige samenloop van omstandigheden.
![]() |
![]() |
#450 |
|
![]() De perfecte wiskundige zou kunnen hebben voorspelt dat u dit zou zeggen dus. Want toeval impliceert geen doelgerichtheid. Geen eigen wil. En dus onderhevig aan invloeden van buitenaf die in theorie berekenbaar zijn. Ook de vallende lotto balletjes zijn in principe berekenbaar en dat noemen we ook toeval. Gewoon omdat we de wiskunde niet beheersen om al die krachten op dat balletje te berekenen. Idem met subatomaire balletjes, sterrenstelsels of uw reactie als u dit leest.
Als alles toevallig is is het leven dus voorbeschikt. En bijgevolg bestaat geen moraal want die verondersteld 'vrije wil'. Laatst gewijzigd door Bach : 30 augustus 2018 om 01:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |
|
![]() Citaat:
En in de kwantummechanica is het nog erger, daar kan een deeltje op 2 plaatsen tegelijk zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#452 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @Voltian,
Please please, please! S o m e ee3333 https://www.youtube.com/watch?v=POB8Bnpxo6Y AUB https://www.youtube.com/watch?v=FwrrLhKNwN0 Laatst gewijzigd door zonbron : 30 augustus 2018 om 05:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#453 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() NASA Live - Earth From Space (HDVR) ? ISS LIVE FEED #AstronomyDay2018
https://www.youtube.com/watch?v=RtU_mdL2vBM |
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben ook determinist hoor; de harde realiteit is echter dat niet alle variabelen gekend zijn en dat we dus niet hard kunnen voorspellen. Het verband toeval-doelgerichtheid is irrelevant. Ook binnen determinisme kunt ge doelgerichtheid uitschakelen. Just a bunch of stuff that happens for whatever reason. Dat is net de verdienste van Darwin, die vermeende doelgerichtheid (teleologie) eruit halen en ontmaskeren voor wat het is. Ook in een deterministische wereld is survival of the fittest doelloos, je kan het in volledig gedetermineerde omstandigheden alleen voorspellen (maar wat levert dat op?...). Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Incompatibilism https://en.wikipedia.org/wiki/Compatibilism Ik stel (en zowel harde als zachte determinsten met mij) dat dat geen impact heeft op beschrijving van moraliteit. Moraliteit is in concept dat bestaat binnen de context van een (al dan niet hard) gedetermineerde wereld. " The Determinist will add that, even if denying free will does mean morality is incoherent, such an unfortunate result has no effect on the truth. Note, however, that hard determinists often have some sort of 'moral system' that relies explicitly on determinism. A Determinist's moral system simply bears in mind that every person's actions in a given situation are, in theory, predicted by the interplay of environment and upbringing. For instance, the Determinist may still punish undesirable behaviours for reasons of behaviour modification or deterrence. " Dat beschrijft Patrick trouwens ook in zijn aanzet naar theorie, dat het bvb. contra-intuitief is om altruistische te zijn in een wereld waar je moet overleven. Wel, waar Patrick enkele basiselementen van die beschouwing beschrijft, stelt de harde determinist dat het ganse morele systeem, met al z'n subtiliteiten en absurditeiten zo is gevormd, onder selectiedruk. Het is wat het is. Beschouw volgend gedachtenexperimenten: je bent je bewust van determinisme en dat moraliteit een illusie is; gaat dat uw gedrag beinvloeden? in geval "nee": ok, dan is het irrelevant dat het een illusie is om het mechanisme van moraliteit te beschrijven en staat ge nog atijd bij af. in geval "ja": het zelfbewustzijn zelf beinvloedt de morele code waar ge u aan houdt. maw het zelfbewustzijn wordt een factor in de gedetermineerde wereld en dient dus in rekening gebracht te worden als je het beschrijft. Dan zit ge dus in een loop zonder einde. Je bent gedetermineerd te weten dat je gedetermineerd bent wat uw handelen stuurt. Dan wordt dus dat zelfbewustzijn just another factor in de morele code. Hoe gaat ge dat doen? Het is het equivalent van het Observer effect in feite. Ge kunt niet ontsnappen aan uw mens zijn.
![]() |
![]() |
#455 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Natuurlijk is het overdragen van succesvolle strategieen "passief" in de zin dat het een gewoon quasi-tautologische evidentie is (quasi, want er zijn wel enkele eigenschappen van de dynamische wetten nodig om het te realiseren, maar die zijn vrij elementair en voldaan in de meeste natuurkundige theorieen: bijvoorbeeld, het bestaan van een lineaire tijd zonder lussen, het toenemen van entropie - maw de irreversibiliteit van sommige processen en dergelijke meer). Maar, en dat is juist gans het punt, die quasi-tautologische eigenschap maakt dat ze wel degelijk een "oer-doel" schept voor strategieen: zichzelf doorgeven. Gewoon omdat zij die dat niet doen, geelimineerd worden. Als je dan onder strategieen, niet-triviale dynamische processen verstaat die te complex zijn om gemakkelijk spontaan te ontstaan, dan kan je aan die strategieen dat oer-doel toekennen. Dat is juist gans het basis idee. Alles is gewoon maar natuurkundige dynamiek. Maar er zijn emergent properties die we als strategieen kunnen klasseren, ttz, systemen die zulke dynamieken hebben dat ze een doelgerichtheid lijken te hebben. En die doelgerichtheid is gebaseerd op die oer-doelgerichtheid van zichzelf door te geven (dat is iets anders dan zichzelf in stand houden via een blijvende materiele implementatie): het zonnestelsel heeft misschien een dynamiek die "constant" lijkt, maar het is geen dynamiek die zichzelf *reproduceert* op andere fysische systemen: het zonnestelsel maakt geen nieuwe zonnestelseltjes. Wij stellen vast dat sommige systemen een dynamiek hebben die andere materiele systemen zo her-organiseren dat die hergeorganiseerde systemen dezelfde dynamiek vertonen. En bovendien stellen we vast dat zulke dynamische systemen niet gemakkelijk spontaan ontstaan (dat de kans dat ze willekeurig tot stand komen, heel klein is). Het vaststellen dat de natuurwetten zoiets toelaten, en het vaststellen dat de natuurwetten de nodige eigenschappen hebben om de quasi-tautologische eigenschap van darwinisme te implementeren, is al wat nodig is. Van zodra we dat hebben, kunnen we aan die complexe dynamieken het kenmerk van "doelgerichte strategie" toekennen, en het doel is zichzelf te reproduceren, gewoon omdat, indien dat hun doel niet zou zijn, die dynamieken zouden verdwijnen. Welnu, ik definieer zulke systemen, die zulke emergent properties hebben, als "levende systemen". Dat is een ruimere definitie dan de biologische definitie van leven, maar het is, volgens mij, de goeie definitie omdat het samenhangt met een zekere klasse van dynamische systemen die de eigenschappen van doelgerichtheid en darwinisme vertonen. Er is anders geen enkele mogelijkheid om de notie "doelgerichtheid" te bekomen uit een dynamisch systeem. Een natuurkundig systeem met gegeven dynamiek kan anders geen aanleiding geven tot de notie van doelgerichtheid: "het doet maar wat". Maar "doelgerichtheid" volgt nu wel uit die eigenschap van selectiviteit van complexe strategieen als een emergent property. En het is, volgens mij, de ENIGE basis van de notie van doelgerichtheid die ontstaat uit een natuurkundige dynamiek. Het is het "oer-doel". Zonder dat oer-doel is er geen doelgerichtheid. Alle andere vormen van doelgerichtheid zijn niks anders dan sub-strategieen van dat oer-doel, tenminste als we aannemen dat bewust gedrag evengoed een darwinistisch gevolg is. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#456 | |
|
![]() Citaat:
Als 'we' op twee plaatsen tegelijk kunnen zijn vervagen de concepten tijd en ruimte. De relativiteit van die begrippen meen ik soms ook in mijn leven aan te voelen. Uiteindelijk geraak je verder met poëzie dan met wetenschap om die zaken te pogen bevatten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op dezelfde wijze vertonen zekere dynamische systemen "doelgerichtheid". En mijn stelling is dat ALLE vormen van zulke "schijnbare" doelgerichtheid hun roots vinden in de Darwinistische doelgerichtheid van levende systemen ("levend" volgens mijn definitie). Het zijn gewoon subtasks van die oer-doelgerichtheid. Je kan je natuurlijk, net zoals met het koken van water, afsluiten van dat macroscopische emergent gedrag, en kijken naar de "doelloze" dynamiek van de onderdeeltjes, maar dan mis je de essentie, op dezelfde wijze dat diegene die naar elementaire interacties tussen moleculen kijkt, het fenomeen "koken" mist. Citaat:
Citaat:
Mijn punt is nu net precies dat winnende strategieen dat zullen *door* hebben, en dat gegeven zullen gebruiken om, de schijn hoog houdende dat ze zich moreel gedragen, zich daardoor niet laten te hinderen (behalve dat de schijn moet hoog gehouden worden). Het uitwerken van zulke meer gesophistikeerde, winnende strategieen, vergt meer intelligentie (meer complexiteit en gegevens verwerkende kracht van de strategie-implementatie). Maw, de winnende strategie zal eerder zijn "U *schijnbaar* moreel gedragen en dat in werkelijkheid aan uw laars lappen* eerder dan *U moreel gedragen*, maar dat is enkel mogelijk voor strategieen met superieure intelligentie. Zonder die intelligentie zit je in het Nash evenwicht ingelocked waar er dus geen behavioristisch verschil is tussen diegene die "oprecht moreel leeft", en diegene die "door heeft dat het bullshit is, maar die als enige werkzame strategie om de schijn hoog te houden, de strategie heeft die erin bestaat zich daadwerkelijk aan de morele regels te houden". Maw, hij heeft door dat hij beter een strategie zou vinden die de schijn hoog houdt, zonder zich daadwerkelijk aan de regels te houden, maar heeft niet de intellectuele vuurkracht om er zo een te vinden. En is dus veroordeeld om exact op dezelfde manier te leven als die die zich oprecht aan de morele regels houdt (en niks heeft begrepen). Het extra inzicht, zonder voldoende intellectuele vuurkracht, helpt hier niet: het behavioristische resultaat is hetzelfde. Citaat:
Dat verklaart dus waarom zulke eigenschappen als moraliteit verschijnen als eigenschap in een dynamiek van intellectueel min of meer aan elkaar gewaagde entiteiten: ze zitten erin vast. Laatst gewijzigd door patrickve : 30 augustus 2018 om 10:27. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Macroscopisch ondervinden we daar gelukkig geen last van. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Behold, Patrick, de nieuwe Einstein/Galileo! Beste Patrick, ik wens u veel succes met het ontwikkelen van uw model van De Mens. Ik zal sporadisch reageren als ik zin heb en een blinde vlek zie in uw redenering, zodat je je model kan testen, zoals je zelf hebt gevraagd: Citaat:
Je kent mijn standpunt over jouw betrachting; volgens mij ben je bezig aan een zinloze kruistocht. Mijn inziens ben je beter af met wat standaardwerken te lezen over de problematieken waarmee je worstelt, maar je hebt vrije wil, dus het is jouw keuze (!) ![]()
![]() |
![]() |
#460 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
" Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||