Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2018, 10:38   #481
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ik voel me helemaal niet beter man!
Hoezo? Probeert U zich dan het toekomstig medialandschap voor te stellen?

Mooi zo, steeds 3 stappen vooruit, minstens...
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 11:08   #482
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Hoezo? Probeert U zich dan het toekomstig medialandschap voor te stellen?

Mooi zo, steeds 3 stappen vooruit, minstens...
Ik rouw om de verloren tijd, besteed aan deze vruchteloze discussie.

Die tijd is voor eeuwig weg, nooit meer recupereerbaar. Snif.

Hoewel ik me ervan bewust ben dat ik gedetermineerd was om die tijd aldus te besteden (en dus feitelijk geen keuze had), voel ik toch spijt. Spijt dat ik niet gedetermineerd was een andere keuze te maken.

Ik heb troost nodig nu.
Oud 31 augustus 2018, 12:22   #483
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik rouw om de verloren tijd, besteed aan deze vruchteloze discussie.

Die tijd is voor eeuwig weg, nooit meer recupereerbaar. Snif.

Hoewel ik me ervan bewust ben dat ik gedetermineerd was om die tijd aldus te besteden (en dus feitelijk geen keuze had), voel ik toch spijt. Spijt dat ik niet gedetermineerd was een andere keuze te maken.

Ik heb troost nodig nu.
Ik schat dat u dan ook gedetermineerd bent om al dan niet troost te krijgen, en zelfs om soft te beginnen dromen van vrije wil of zelfbewustzijn. Waarmee die determinatie natuurlijk niet doorbroken wordt. Een andere optie is om dat determinisme te laten vallen. Dan kom je wel in allerlei magische toestanden terecht waar de eerder wetenschappelijk ingestelden het nogal moeilijk mee hebben. Misschien is die tijd die u 'verloren' acht dan helemaal niet voor eeuwig weg bijvoorbeeld. Waarom zou die tijd trouwens überhaupt verloren kunnen zijn als u toch geen andere keuze had dan die tijd te besteden zoals u deed? Wat u eventueel zal bijleren staat toch reeds vast. In feite leert u zelfs helemaal niets bij in een gedetermineerd universum want het kan toch niet vrij beslissen te handelen op basis van die geacumuleerde kennis. 'verloren', 'vruchteloos', 'eeuwig'....zinloze termen.

Is niet het hele gedrag van de mens een continue ontkenning van voortbeschiktheid? Dat kan men zich ook afvragen natuurlijk.

In de hoop troost te brengen verblijf ik,
JsB

Laatst gewijzigd door Bach : 31 augustus 2018 om 12:27.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 12:41   #484
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zie, hierin ligt het risico van het determinisme, dat het bijna een apologetisch iets wordt voor handelen: "ik had geen keuze". Natuurlijk bepaalt het zelfbewustzijn mee de (gedetermineerde) keuze die ge maakt.
Ziet ge het probleem?
Wat je ik begrijp is dat men weigert de logische consequenties van een gedetermineerd universum te aanvaarden. Eens zelfbewustzijn toch in de theorie insluipt is de theorie eigenlijk op zijn kop gezet. Wie zegtvervdar de mens zelfbewustzijn heeft en een steen of subatomair deeltje niet bijvoorbeeld? Waar trek je de grens van iets zoals 'zelfbewustzijn' dat niet eens te definiëren valt tenzij als een ontkenning van een actie reactie passief heelal? Eens je spreekt over zelfbewustzijn weet je niet eens zeker of de volgende appel tegen alle zwaartekracht 'wetten' in toch niet halverwege zijn val blijft hangen in de lucht.

Wat me er aan doet denken of het leven me geen plezier gedaan heeft om zo'n situatie te creëren onder mijn Gravensteiner appelboom die dit jaar joekels van mooie lekkere vruchten laat vallen. Wie weet hoef ik me niet te bukken. Ik ga eens kijken in de tuin.
Oud 31 augustus 2018, 12:55   #485
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ik schat dat u dan ook gedetermineerd bent om al dan niet troost te krijgen, en zelfs om soft te beginnen dromen van vrije wil of zelfbewustzijn. Waarmee die determinatie natuurlijk niet doorbroken wordt. Een andere optie is om dat determinisme te laten vallen. Dan kom je wel in allerlei magische toestanden terecht waar de eerder wetenschappelijk ingestelden het nogal moeilijk mee hebben. Misschien is die tijd die u 'verloren' acht dan helemaal niet voor eeuwig weg bijvoorbeeld. Waarom zou die tijd trouwens überhaupt verloren kunnen zijn als u toch geen andere keuze had dan die tijd te besteden zoals u deed? Wat u eventueel zal bijleren staat toch reeds vast. In feite leert u zelfs helemaal niets bij in een gedetermineerd universum want het kan toch niet vrij beslissen te handelen op basis van die geacumuleerde kennis. 'verloren', 'vruchteloos', 'eeuwig'....zinloze termen.

Is niet het hele gedrag van de mens een continue ontkenning van voortbeschiktheid? Dat kan men zich ook afvragen natuurlijk.

In de hoop troost te brengen verblijf ik,
JsB
Welja, ik zal berusten in mijn voortbeschiktheid. Dat is natuurlijk maar een illusie, ik was altijd al gedetermineerd om te berusten in mijn voortbeschiktheid.

Maar wacht even; ik kan toch enkel achteraf weten dat ik gedetermineerd was om te berusten?
Als ik op voorhand had geweten dat ik niets kon leren, dan was ik er niet aan begonnen. Achteraf is duidelijk dat ik gaan andere keuze had dan de tijd te verspillen aan deze nutteloze discussie, maar daar heb ik nu niks meer aan.

Dus nee, biedt geen enkel troost. Ik blijf nog even triest over de verspilde tijd, al was dat onvermijdelijk.

Laatst gewijzigd door Voltian : 31 augustus 2018 om 12:56.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 13:12   #486
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welja, ik zal berusten in mijn voortbeschiktheid. Dat is natuurlijk maar een illusie, ik was altijd al gedetermineerd om te berusten in mijn voortbeschiktheid.

Maar wacht even; ik kan toch enkel achteraf weten dat ik gedetermineerd was om te berusten?
Als ik op voorhand had geweten dat ik niets kon leren, dan was ik er niet aan begonnen. Achteraf is duidelijk dat ik gaan andere keuze had dan de tijd te verspillen aan deze nutteloze discussie, maar daar heb ik nu niks meer aan.

Dus nee, biedt geen enkel troost. Ik blijf nog even triest over de verspilde tijd, al was dat onvermijdelijk.
In een gedetermineerd universum is tijd ook maar een illusie. De perfecte wiskundige kent het eindpunt reeds bij het begin. Er is in feite geen begin noch einde en dus al evenmin tijd. Tijd verondersteld een toekomst die niet vast staat. Misschien is dat een troost? Je kan niet iets verliezen dat niet bestaat he.

Laatst gewijzigd door Bach : 31 augustus 2018 om 13:13.
Oud 31 augustus 2018, 13:17   #487
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Wat voor wereldschokkend verwacht je trouwens te leren in een discussie over censuur? Censuur bestaat. Ook in ons zogenaamde vrije westen. En zelfs niet noodzakelijkerwijs in mindere mate dan op plaatsen die we tot dictatuur dopen. Wat je kan leren hier eerder dan in de Mainstream stream media is de relativiteit van het wereldbeeld dat die MSM ophangen. Het feit dat wat we verondersteld worden neutraal nieuwste vinden in feite een politieke agenda dient. 'Nieuws' dient eerder ter controle dan ter informatie. Je kan jezelf niet geïnformeerd noemen als je actief op zoek en op onderzoek gaat naar verschillende bronnen. Tenminste beide zijden van een verhaal via hun eigen media bestuderen.

Voor sommigen is dit een evidentie. Voor anderen is dit een frontale aanval op hun wereldbeeld.

Laatst gewijzigd door Bach : 31 augustus 2018 om 13:21.
Oud 31 augustus 2018, 13:21   #488
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
In een gedetermineerd universum is tijd ook maar een illusie. De perfecte wiskundige kent het eindpunt reeds bij het begin. Er is in feite geen begin noch einde en dus al evenmin tijd. Tijd verondersteld een toekomst die niet vast staat. Misschien is dat een troost? Je kan niet iets verliezen dat niet bestaat he.
Dat weet ik wel, maar biedt geen enkele troost.

Ik ben gedetermineerd om dat te weten.
Ik ben gedetermineerd om spijt te hebben voor de verloren tijd.
Ik ben gedetermineerd om niet akkoord te gaan dat gedetermineerd zijn niet betekent dat ik geen spijt kan voelen (hoewel ik daartoe gedetermineerd ben). Ik ben gedetermineerd om spijt te voelen voor wat het is, ook al was het onvermijdelijk.

Determinisme kan mij in deze geen troost bieden.

Maar ik maak me geen zorgen, ik ben niet helemaal zeker, maar ik denk dat het verdriet over zal gaan. Niet omdat ik gedetermineerd ben dat het verdriet over zal gaan (wat natuurlijk zo is, als het effectief gebeurt), maar omdat ik weet dat dit verdriet niet lang zal duren.
Daar heb ik dus geen determinisme voor nodig om tot die conclusie te komen...

soit
Oud 31 augustus 2018, 13:22   #489
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat voor wereldschokkend verwacht je trouwens te leren in een discussie over censuur?
Ah, maar ik bedoel niet dat. Ik bedoel de discussie met Patrick.
Oud 31 augustus 2018, 13:26   #490
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weet ik wel, maar biedt geen enkele troost.

Ik ben gedetermineerd om dat te weten.
Ik ben gedetermineerd om spijt te hebben voor de verloren tijd.
Ik ben gedetermineerd om niet akkoord te gaan dat gedetermineerd zijn niet betekent dat ik geen spijt kan voelen (hoewel ik daartoe gedetermineerd ben). Ik ben gedetermineerd om spijt te voelen voor wat het is, ook al was het onvermijdelijk.

Determinisme kan mij in deze geen troost bieden.

Maar ik maak me geen zorgen, ik ben niet helemaal zeker, maar ik denk dat het verdriet over zal gaan. Niet omdat ik gedetermineerd ben dat het verdriet over zal gaan (wat natuurlijk zo is, als het effectief gebeurt), maar omdat ik weet dat dit verdriet niet lang zal duren.
Daar heb ik dus geen determinisme voor nodig om tot die conclusie te komen...

soit
De machteloosheid van het determinisme maakt triest kan ik me voorstellen. Je kan het ook helemaal op zijn kop draaien echter.
Oud 31 augustus 2018, 13:27   #491
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah, maar ik bedoel niet dat. Ik bedoel de discussie met Patrick.
Ik weet. Ik probeerde maar wat te relativeren door de context van dit gesprek te schetsen.

Ik weet zelf niet zo goed wat Patrick nu eigenlijk wil zeggen.
Oud 31 augustus 2018, 13:40   #492
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
De machteloosheid van het determinisme maakt triest kan ik me voorstellen.
Mja, eigenlijk niet. Het is gewoon wat het is. Het is niet alsof er iets verandert als je weet (/accepteert) dat alles gedetermineerd is. Wat maakt dat nu uit voor uw gedrag of wat je voelt? Alles wat ge doet/voelt is toch gedetermineerd, of ge daar nu rekening mee houdt of niet. In die zin is het dus ook onzinnig om er rekening mee te houden dat "je weet dat je gedetermineerd bent" in uw handelen.

Dus, ik wordt niet triest of warm van determinisme. Het biedt geen troost, het biedt geen moeilijke waarheid, het is gewoon wat het is.
Oud 31 augustus 2018, 14:07   #493
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mja, eigenlijk niet. Het is gewoon wat het is. Het is niet alsof er iets verandert als je weet (/accepteert) dat alles gedetermineerd is. Wat maakt dat nu uit voor uw gedrag of wat je voelt? Alles wat ge doet/voelt is toch gedetermineerd, of ge daar nu rekening mee houdt of niet. In die zin is het dus ook onzinnig om er rekening mee te houden dat "je weet dat je gedetermineerd bent" in uw handelen.

Dus, ik wordt niet triest of warm van determinisme. Het biedt geen troost, het biedt geen moeilijke waarheid, het is gewoon wat het is.
Enkel als je de theorie aanvaard. In het geval dat je de theorie verwerpt maakt dat uiteindelijk ook geen verschil moest ze kloppen.

Persoonlijk ga ik meer uit van de scheppingskracht van alles dat leeft.Dat is meer een gevolg van voelen en ervaren dan van beredeneren echter.

Laatst gewijzigd door Bach : 31 augustus 2018 om 14:12.
Oud 31 augustus 2018, 14:09   #494
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Enkel als je de theorie aanvaard.
Ah, maar dat doe ik ook? (Heb ik toch al gezegd dacht ik?:
Citaat:
Ik ben ook determinist hoor;
)
Oud 31 augustus 2018, 14:11   #495
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah, maar dat doe ik ook? (Heb ik toch al gezegd dacht ik?: )
Misschien dteremineer je jezelf tot machteloosheid door zo te denken. Waarom zou je dat willen doen? Is dat bescheidenheid?
Oud 31 augustus 2018, 14:18   #496
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Misschien dteremineer je jezelf tot machteloosheid door zo te denken. Waarom zou je dat willen doen? Is dat bescheidenheid?
Waarom zou determinisme leiden tot machteloosheid van "Ik"?

Hoewel de keuzes die ik maak (/lijk te maken) volkomen gedetermineerd zijn, maak ik die keuze met de voor mij bekende informatie en in die specifieke context op het moment dat ik de keuze maak.

Ik maak die keuzes in volle bewustzijn, ik heb volledige macht over die keuze die ik maak. Het maakt niet uit dat alles gedetermineerd is voor de keuze die ge maakt. Je kan enkel achteraf zeggen dat je "geen andere keuze had".
Oud 31 augustus 2018, 17:48   #497
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou determinisme leiden tot machteloosheid van "Ik"?

Hoewel de keuzes die ik maak (/lijk te maken) volkomen gedetermineerd zijn, maak ik die keuze met de voor mij bekende informatie en in die specifieke context op het moment dat ik de keuze maak.

Ik maak die keuzes in volle bewustzijn, ik heb volledige macht over die keuze die ik maak. Het maakt niet uit dat alles gedetermineerd is voor de keuze die ge maakt. Je kan enkel achteraf zeggen dat je "geen andere keuze had".
Machteloosheid omdat je slechts met de illusie van keuze leeft in een deterministische wereldvisie. Het gevoel dat je kan kiezen is gedetermineerd. Als je niet kan kiezen kan je ook niet veranderen, sturen, naargelang je eigen wil. Je hebt geen impact op de richting van het leven want dat stond al vast. Daarom is kiezen voor of geloven in een deterministische wereldvisie je neer leggen bij machteloosheid.

"Bewustzijn".... van een realiteit die zich als een film voor je afspeelt in feite.

Laatst gewijzigd door Bach : 31 augustus 2018 om 17:52.
Oud 31 augustus 2018, 18:23   #498
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Oeps. Obama bespreekt 'fake news' met de 'grote spelers'

HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 20:36   #499
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Machteloosheid omdat je slechts met de illusie van keuze leeft in een deterministische wereldvisie. Het gevoel dat je kan kiezen is gedetermineerd. Als je niet kan kiezen kan je ook niet veranderen, sturen, naargelang je eigen wil. Je hebt geen impact op de richting van het leven want dat stond al vast. Daarom is kiezen voor of geloven in een deterministische wereldvisie je neer leggen bij machteloosheid.

"Bewustzijn".... van een realiteit die zich als een film voor je afspeelt in feite.
Hmmmm

Nee dat valt wel mee. Leidt in mijn geval niet tot een gevoel van machteloosheid.
Oud 1 september 2018, 08:16   #500
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hmmmm

Nee dat valt wel mee. Leidt in mijn geval niet tot een gevoel van machteloosheid.
De facto machteloosheid. Het gevoel daarbij is irrelevant.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be