![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1901 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#1902 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#1903 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
bij u is het zo dat niet de mening belangrijk is, maar wie ze uit? Als iemand vlaamsgezind een seksist is, dan maakt het u niet uit. Als een moslim een seksist is, dan is het erg? Vindt ge dat nu niet zelf erg dat ge zo denkt? |
||
|
|
|
|
|
#1904 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Maar Henri ziet natuurlijk niet het verschil want hij is een links rakkertje dat niets ziet... |
|
|
|
|
|
|
#1905 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Maar rechts en seksistisch en daar een heksenjacht op openen terwijl men links en seksistisch de hemel in prijst en het gevaar er niet van inziet... Daar reizen mijn haren van ten bergen. Dat dat dan nog komt van een media die met miljoenen staatssteun wordt onderhouden en waarvan de burger dan toch mag verwachten dat hij een minimum aan objectief nieuws krijgt ipv van de totale rampzalige indoctrinatie die hem nu te beurt valt... Ik herhaal, ik struikel niet over een muis als een olifant mij dreigt te verpletteren... |
|
|
|
|
|
|
#1906 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het zou mij absoluut niet verwonderen dat dit de uiteindelijke bedoeling is: het hebben van een mening die niet 'past' potentieel gevaarlijk maken, en zelfcensuur als overlevingsstrategie algemene ingang doen vinden. Wellicht vinden sommigen dat het 'gepeupel' té mondig werd.
-> "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety" (Benjamin Franklin) -> “Power tends to corrupt and absolute power corrupts absolutely” (Lord Acton) -> "NUTS!" (General McAuliffe) -> "Fight The Power!" (Public Enemy) -> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro) |
|
|
|
|
|
|
#1907 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1908 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Jij wilde absoluut beweren dat als een aantal mandatarissen niet naar U willen luisteren, dat een aanfluiting is van uw vrijheid van meningsuiting. Dat was grove denkfout, en ge zijt nu aan het kronkelen om proberen naast die kwestie te lullen: het feit dat zekere mensen niet naar U willen luisteren, is GEEN aanfluiting van uw vrijheid van meningsuiting, maar misschien wel van een ander recht dat ge in zekere rechtsystemen hebt. Ik VERMOED, maar ik ken de wet ter zake niet, dat een rechter ERGENS gehouden is aan het luisteren naar de antwoorden die gij op zijn vragen stelt - maar ik ben daar niet eens zeker van. Aangezien het antwoord op de vraag of die rechter dat mag, of niet, en of gij dat tof vind of niet, helemaal geen enkel argument is om te zeggen dat het iets met uw recht op vrije meningsuiting te maken heeft, zie ik het nut zelfs niet in om hierop verder te gaan. Geval A: stel, ge zijt bij de vrederechter, en die gast STAAT INDERDAAD OP EN GAAT PISSEN terwijl gij uw zaak aan het bepleiten zijt. Concreet, wat doet ge ? 1) ge slaat hem op zijn smoel ? 2) ge begint een schandaal te schoppen in zijn leeg bureau ? 3) ge belt uw advokaat op om uw beklag te maken ? 4) ge valt het bureau van zijn baas binnen om een schandaal te schoppen ? Citaat:
Maar dat op zich is geen inbreuk op uw vrije meningsuiting. Het is gewoon een discriminatie. Maar gij wordt niet expliciet door een rechtbank veroordeelt tot het uiten van een verboden mening. Ge wordt er alleen maar door gediscrimineerd. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is niet omdat men U discrimineert, en zelfs mag discrimineren, omwille van een zekere eigenschap die ge hebt (zwarte, vrouw, of mening) dat het hebben van die eigenschap verboden zou zijn. En als het niet verboden is, is het dus een recht, een privilege. Het is niet omdat gij mijn aangebakken broden niet wilt kopen, dat mij het recht ontzegd zou worden om brood te verkopen. Het is niet omdat gij uw aankopen enkel in de Colruyt wilt doen, dat den Delhaize zijn recht op handel drijven kwijt zou zijn. Nochtans discrimineert gij den Delhaize tegenover de Colruyt. Discrimineren is het recht om keuzen mogen te maken op basis van een zeker aspect van de andere. Discriminatie verbieden is U het recht ontzeggen om die keuze op basis van dat criterium mogen te maken. Het verbod op discriminatie is het ontnemen van een keuze vrijheid. Maar om de vrijheid van meningsuiting te hebben, moet het niet zodanig zijn dat anderen hun keuzes die ze maken, niet mogen baseren op die mening. Uw toegang tot een politieke partij zal altijd lijden onder discriminatie betreffende uw mening: als gij te vokaal een totaal andere politieke mening uit dan die van de partij in kwestie, dan zult gij uit die partij gezet worden. Wil dat daarom zeggen dat gij geen politieke rechten zou hebben ? Nee. Het recht op discriminatie van anderen is geen beperking van uw vrije meningsuiting. Laatst gewijzigd door patrickve : 11 september 2018 om 21:37. |
|||||
|
|
|
|
|
#1909 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is geen noodzakelijk kwaad, maar het is wel een onvermijdelijk kwaad. Het is onmogelijk geen overheid te hebben. Niet dat ze nodig is, maar ze is onvermijdelijk. Want als er geen overheid is, zal een of andere bullebak wel overheid gaan spelen. Zo zijn de eerste staten ontstaan he. Mijn idee is dat het dwaas is om tegen de overheid te vechten, maar het is goed als iedereen zou weten dat het volksverlakkerij is. Die er nu eenmaal is en waar we niks kunnen aan doen. Want als we er iets aan doen, komt er een andere aan. |
|
|
|
|
|
|
#1910 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Om nog iets toe te voegen: ik denk dat ik begrijp waar geertvdb zijn punt vandaan komt. Het is van het idee dat als iets een "recht" zou zijn, de uitoefening van dat recht ergens een garantie zou moeten hebben van 'geen nadeel'.
Hij denkt dat als je het recht op vrije mening hebt, dat wil zeggen dat je, op geen enkele wijze, enig nadeel zou mogen ondervinden van het feit dat je die mening hebt geuit ; dat het uiten van die mening, die het uitoefenen is van uw recht, tevens betekent dat de rest van de wetten, opgelegd aan anderen, zo moeten zijn, dat zij op geen enkele wijze rekening mogen houden met die uitspraken van U om U een voor U nadelige keuze te maken. Maar dat is niet wat een "vrijheid" betekent. https://en.wikipedia.org/wiki/Claim_...liberty_rights We hebben het hier over een "liberty right". En als je er twee minuten over nadenkt, dan is het ook *onmogelijk en onzinnig* om zoiets zelfs maar voor te stellen. Wat zou dat immers betekenen, dat gij geen enkel nadelig gevolg moogt ondergaan van uw vrije mening die gij uit ? Het zou betekenen dat de geuitte mening in alle opzichten irrelevant is. Inderdaad, indien het uiten van een mening geen enkele invloed zou mogen induceren in het gedrag van anderen jegens U, dan wil dat zeggen dat uw geuite mening totaal geen effect mag hebben. Want als het ergens een effect zou hebben, zouden sommigen daardoor andere beslissingen nemen, en sommige daarvan zouden negatief voor U kunnen uitvallen. Maar meningen uiten die geen enkel effect hebben, dat is een beetje zinloos. Dat is enkel goed voor internet forum discussies. Bijvoorbeeld, zou je kunnen denken dat een kandidaat politicus die een politieke mening uit, wel degelijk het gevolg daarvan ondergaat bij verkiezingen. Indien hij niet zou "gediscrimineerd" mogen worden op basis van zijn politieke geuite meningen, dan zou de kiezer zijn keuze niet mogen laten afhangen van die geuite meningen, wat het democratische debat onmogelijk maakt. Als gij, als kiezer, uw keuze niet moogt laten beinvloeden door wat de geuite meningen zijn van een politicus, dan heeft uw keuze weinig zin. Die moet dan willekeurig zijn, want het zou verboden zijn om kandidaten te discrimineren bij het stemmen, op basis van hun politieke mening. Nee, bij meningsvrijheid hoort ook dat anderen U mogen beoordelen, en keuzes maken, als functie van uw mening. Het enige wat niet mag, is U in 't gevang draaien omdat ge een mening geuit hebt. |
|
|
|
|
|
#1911 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nog een jonge NV-A'er gevallen. Geuzen-humor is niet meer toegelaten.
Straks gaat men de verkoop van lachgas nog verbieden. Niet omdat het de gezondheid van de bevolking zou schaden maar omdat het doet denken aan iets anders ... ![]()
|
|
|
#1912 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik onthou dat "het enige dat niet mag is, iemand in de bak steken omdat hij een mening heeft geuit". Gelukkig vliegt niemand in de bak zolang hij maar geen racistische, fascistische, negationistische, revisionistische, seksistische, nazistische, in het kort gezegd, verboden of verkeerde mening uit. Elke andere mening dan de hierboven opgesomde mag straffeloos geuit worden, of toch niet? Zelfs Unia vangt al eens bot met haar eigen averrechts racisme. http://joodsactueel.be/2017/02/22/un...at-en-racisme/
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 12 september 2018 om 06:35. |
|
|
|
|
|
|
#1913 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En ik heb wel iets bijgeleerd qua terminologie. Ik gebruikte twee woorden in een betekenis die blijkbaar niet juist is. De begrippen bestaan, maar hebben andere namen. Ik noemde vroeger een "passief recht" iets dat "niet verboden" is, en een "actief recht" iets dat U toelaat anderen te dwingen tot iets doen of verbieden, met het staatsgeweld aan uw kant om dat af te dwingen. Welnu, die noties bestaan, maar de namen zijn niet "passief" en "actief". Zij zijn in Angelsaksische benaming: "Liberty rights" (of privileges) en "claim rights". Een liberty right is gewoon de niet-bestraffing van het doen, of niet doen, van iets (dat wordt dan nog opgesplitst in een negatief recht en een positief recht: een negatief recht is het recht om NIET te handelen ; een positief recht is een recht om WEL te handelen, en een vrijheid is het recht om mogen te kiezen of je handelt of niet). De vrijheid van meningsuiting is dus inderdaad een liberty right. Een claim right is het recht om iets te eisen van een ander (de staat of een medeburger). Onze geert denkt dat de vrijheid van mening een claim right is, waar je ergens kan eisen dat iemand luistert. Waarschijnlijk heb je (op papier) ergens een claim right tegenover een rechter of een volksvertegenwoordiger, dat je kan eisen dat die naar uw klacht luistert of zo. Maar dat is hier een ANDER recht, dat niks te maken heeft met het eerste. Het kan bijvoorbeeld zijn, in een theocratie, dat de pastoor een claim right heeft dat U dwingt naar hem te luisteren tijdens de zondagsmis. Als ge niet naar hem luistert, kunt ge gestraft worden, bijvoorbeeld, de brandstapel op of zo. En toch is er daar geen recht op vrije meningsuiting, want als ge durft zeggen dat god niet bestaat, of roze sokken aan heeft, gaat ge ook de brandstapel op. Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#1914 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#1915 | |||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
GIJ verdraait mijn woorden! Ik heb het niet over links en rechts gehad hoor! Ik had het over Vlaams nationalistisch en moslim. Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#1916 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1917 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb hier een vraag bij. Het gaat hem niet over de slechte smaak van De Stoop, die welgerekend de grootste oen en verliezer in de geschiedenis als zijn idool kiest. Maar goed, dat is een kwestie van smaak. Als je je foto plaatst naast het beeld van een historische figuur, bij welke figuren moet je weg uit de raad van bestuur ? 1) Ramses II 2) Julius Ceasar 3) Karel de Grote 4) Alexander de Grote 5) Louis XIV 6) Pol Pot 7) Che Gevara 8) Stalin 9) Leopold II 10) Sargon II 11) Gengis Khan 12) Mao 13) Ronald Reagan 14) Bill Clinton 15) Mobutu 16) Idi Amin Dada 17) Obama 18) Trump 19) Leonid Bresjnev 20) Kennedy 21) Johannes-Paulus II 22) Jezus 23) Mahomed 24) Ghandi 25) Hirohito ? Wie zijn toegelaten historische figuren, en welke zijn haram ? |
|
|
|
|
|
|
#1918 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1919 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En in eerste instantie, vandaar dat we hier altijd aan de top staan van dat verguis, past dat voor de volle honderd procent in het straatje van la Belgique die er alles aan doet om de Vlamingen te nihileren, te minoriseren, te degraderen... Datzelfde discour vindt je aan franstalige kant totaal niet; daar blijft men er lustig op los de grote franstalige kultuur en de francofoon ophemelen. Maar, indien la Belgique in zijn opzet slaagt zal de overwinning slechts tijdelijk zijn want zijzelf zullen mee ten onder gaan in de duisternis en in het facisme dat ze hebben aangewakkerd... De grootste en machtigste der aarde, moslims incluis, geven immers geen sikkepit om de grote francofonie... of het moest zijn om anderen verder te discrimineren... |
|
|
|
|
|
|
#1920 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Je ziet zelfs het verschil niet meer tussen een kat en een hond... Vreemd toch, wanneer men zo verblind is door haat tegen iets of iemand, dat men er meer en meer begint op te gelijken... Luister naar jouw praat en we zien die persoon die jij zogezegd zo minacht en afkapt... Bravo, je hebt het heel ver gebracht... Laatst gewijzigd door marie daenen : 12 september 2018 om 07:42. |
|
|
|
|