Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 september 2018, 19:18   #161
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Doe eens crashtesten voor je hier kwetsbare kinderen inzet voor professioneel vervoer. Leg de lat eens wat hoger aub, niet steeds lager.
Ik neem aan dat dit weer eens de zoveelste oproep is om groepsverplaatsingen met de fiets in schoolverband te verbieden.

Of zijn er dan crashtesten geweest met de fietsjes waarmee al die kinderen rijden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 19:20   #162
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Hebzucht en winstbejag in verband met onderwijs.
Dat noemen de managers 'professionalisering'... Ze hebben het ook heel erg zitten in de gezondheidszorg, zelfs de zorg voor mensen met beperkingen. De dingen die ik soms lees...
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 19:21   #163
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Toch al rond de honderdvijftig, nietwaar. Best frappant dat aantal. Een evolutie onder de radar die ik zorgelijk vind, want vermoedelijk in de meeste gevallen uitsluitend gemotiveerd door hebzucht en winstbejag.
Hoezo? Is een financieel gezond kinderdagverblijf dan voor ongewenst? Om welke reden zou een kinderdagverblijf een bus inzetten als de verplaatsing ronduit minimaal is? Bij mijn weten doet het een dieselbus geen goed als die maar twee of drie kilometer per dag rijdt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 19:23   #164
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik neem aan dat dit weer eens de zoveelste oproep is om groepsverplaatsingen met de fiets in schoolverband te verbieden.

Of zijn er dan crashtesten geweest met de fietsjes waarmee al die kinderen rijden?
Commercieel groepsvervoer is fundamenteel verschillend van individueel en privé-vervoer. Doe nu niet of je dat niet weet.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 19:29   #165
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo? Is een financieel gezond kinderdagverblijf dan voor ongewenst? Om welke reden zou een kinderdagverblijf een bus inzetten als de verplaatsing ronduit minimaal is? Bij mijn weten doet het een dieselbus geen goed als die maar twee of drie kilometer per dag rijdt.
Een VLD-schepen met de Verhofstadziekte, zoals in Haacht, die kleuters en ouders op straat zet omdat hij haast religieus en tegen alle logica in gelooft in privatiseren en besparen en de kracht van de markt, maar wel laf de zwaksten eerst aanpakt, zou zich moeten schamen.

En dan een paar jaar daarna afkomen met een krakkemikkige gele kruiwagen is nog een extra slag in het gezicht van al die hardwerkende mensen, zo zou het bij mij toch overkomen, best vriend. Bah

Laatst gewijzigd door discuz : 24 september 2018 om 19:32.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 20:00   #166
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo? Is een financieel gezond kinderdagverblijf dan voor ongewenst?
Ik weet niet wat jij bedoelt met 'financieel gezond', maar als we het hebben over de professionalisering in dit soort diensten dat gaat het niet over gezond, maar over winst en groei.

Dat leidt vaak tot schaalvergroting, organisaties die honderden of meer dan duizend kinderdagverblijven managen. Een vette raad van bestuur, misschien wel aandeelhouders, een CEO met een toploon, en een resem middle management, waarom geen marketing-afdeling? Oh, en misschien een premium helplijn waar je nooit een zinnig antwoord krijgt, dat maakt het plaatje compleet.

Allemaal bezig met op een zo efficient mogelijke manier zoveel mogelijk belastinggeld in privézakken te laten verdwijnen. En terwijl er 'waarde gecreëerd wordt' zoals nooit tevoren en de kosten en winsten de pan uitrijzen, worden de werknemers van de dagverblijven onderbetaalde nummers, en de kinderen koopwaar, die je ook heel passend als cargo vervoert.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 20:21   #167
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
want winstbejag en ondernemen zijn foei ???
Willen je brood verdienen met je werk is natuurlijk niet foei. Maar dat is iets compleet anders dan winstbejag, want dat draait uit op geloven in steeds meer winst en de samenleving vooral richten op economische groei.

En in een wereld die harde fysieke limieten heeft, is dat onmogelijk vol te houden. Zoals klimaatverandering ons leert.

Elk bedrijf dat om het even welk dienst/product aanbiedt die mensen nodig hebben (voedsel, onderdak, transport, basisdingen, enkele luxe-artikelen) met een efficient en lean productieproces, tegen een betaalbare prijs, en met respect voor mens en milieu gaat per definitie niet veel winst maken.

En op een planeet die al kreunt onder schade die al de economische activiteit veroorzaakt, nog roepen om meer groei en meer waarde te creëren die je ten gelde kan maken en commercialiseren is crimineel onverantwoordelijk.

Laatst gewijzigd door discuz : 24 september 2018 om 20:31.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 20:42   #168
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Commercieel groepsvervoer is fundamenteel verschillend van individueel en privé-vervoer. Doe nu niet of je dat niet weet.
Wat is er "commercieel" aan een groepsverplaatsing in schoolverband? Of anders gezegd: hoe anders is de verplaatsing met een Stint gebruikt door de opvang van een school enerzijds en de opvang door een kinderdagverblijf?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 20:48   #169
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Ik weet niet wat jij bedoelt met 'financieel gezond', maar als we het hebben over de professionalisering in dit soort diensten dat gaat het niet over gezond, maar over winst en groei.
Geen enkel bedrijf, hoe klein ook, kan blijven bestaan als er geen winst wordt gegenereerd. Winst zorgt voor ademruimte voor investeringen. Investeringen zijn nodig om een bedrijf actueel te houden, ook als het om kinderdagverblijven gaat. Of hoe denkt u dat een kinderdagverblijf bijvoorbeeld de aankoop van een busje regelt? Uit het niets?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 20:51   #170
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Willen je brood verdienen met je werk is natuurlijk niet foei. Maar dat is iets compleet anders dan winstbejag, want dat draait uit op geloven in steeds meer winst en de samenleving vooral richten op economische groei.
Geen winst, geen "je brood verdienen". Om bij je uitdrukking te blijven: hoe denkt u dat een bakker zijn bedrijfje laat draaien als er geen winst gemaakt wordt? Geen winst, geen inkomen voor de bakker. Geen winst, geen ruimte voor investeringen. Wie als bakker niet investeert, zal uiteindelijk marktaandeel verliezen. En minder marktaandeel leidt tot minder winst en dus nog minder inkomen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 20:55   #171
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Allemaal bezig met op een zo efficient mogelijke manier zoveel mogelijk belastinggeld in privézakken te laten verdwijnen. En terwijl er 'waarde gecreëerd wordt' zoals nooit tevoren en de kosten en winsten de pan uitrijzen, worden de werknemers van de dagverblijven onderbetaalde nummers, en de kinderen koopwaar, die je ook heel passend als cargo vervoert.
Als er belastinggeld verdwijnt, dan is er iets mis met de controlemechanismen van de overheid.

Ook in de zorgsectoren zijn loonafspraken die tot stand komen in het sociaal overleg. Net zoals het ook de overheid is die de regels afspreekt hoe de zaken geregeld horen te worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 20:57   #172
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Elk bedrijf dat om het even welk dienst/product aanbiedt die mensen nodig hebben (voedsel, onderdak, transport, basisdingen, enkele luxe-artikelen) met een efficient en lean productieproces, tegen een betaalbare prijs, en met respect voor mens en milieu gaat per definitie niet veel winst maken.
Hier probeert u listig van "winst maken" naar "veel winst maken" te gaan. Vrij grappig trouwens dat u hier afkomt met "voor respect voor mens en milieu", juist u die alternatieve vervoersmodi schijnbaar afkeurt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 20:59   #173
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
En op een planeet die al kreunt onder schade die al de economische activiteit veroorzaakt, nog roepen om meer groei en meer waarde te creëren die je ten gelde kan maken en commercialiseren is crimineel onverantwoordelijk.
De Stint vormt juist een mooi alternatief voor een bijzonder vervuilend element die onze planeet schade berokkent: diesels.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 21:06   #174
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Thumbs up

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Stint vormt juist een mooi alternatief voor een bijzonder vervuilend element die onze planeet schade berokkent: diesels.
+1
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 21:15   #175
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hier probeert u listig van "winst maken" naar "veel winst maken" te gaan. Vrij grappig trouwens dat u hier afkomt met "voor respect voor mens en milieu", juist u die alternatieve vervoersmodi schijnbaar afkeurt.
Jan, die middle managers die ik hierboven vermeldde? Hoe groot acht u de kans dat die wel een vette klassieke leasingvolvo onder de kont geschoven krijgen? En de CEO misschien wel een Tesla? Of moeten ze het doen met een buspas? Krijgen de leidsters en stagiaires hun woon-werkverkeer vergoed? Of moeten de zwaksten weer eerst het goeie voorbeeld geven en in weer en wind gezond de fiets op?

Het gaat niet om nieuwe technologie an sich. Ik ben een redelijk mens, technologie is een middel. Het gaat hier over kleutervervoer in een Stint en over de manier waarop technologie gebruikt en misbruikt wordt in de context en de richting die we uitgaan.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 21:25   #176
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Jan, die middle managers die ik hierboven vermeldde? Hoe groot acht u de kans dat die wel een vette klassieke leasingvolvo onder de kont geschoven krijgen? En de CEO misschien wel een Tesla? Of moeten ze het doen met een buspas? Krijgen de leidsters en stagiaires hun woon-werkverkeer vergoed? Of moeten de zwaksten weer eerst het goeie voorbeeld geven en in weer en wind gezond de fiets op?
Kinderdagverblijven zijn geen grote bedrijven. Wel kleine bedrijfjes waar slechts enkele mensen in tewerkgesteld worden. Uw gedaas over CEO's met een grote bedrijfswagen en overeenkomstige maandpree is hier totaal naast de zaak.

U richt uw pijlen beter op grote bedrijven als DHL, bpost, InBev... waar het verschil tussen wat er aan de top verdiend wordt en wat er lager uitbetaald, soms hemeltergend groot.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 21:28   #177
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Het gaat niet om nieuwe technologie an sich. Ik ben een redelijk mens, technologie is een middel. Het gaat hier over kleutervervoer in een Stint en over de manier waarop technologie gebruikt en misbruikt wordt in de context en de richting die we uitgaan.
Als we uw verschillende berichten naast elkaar leggen, dan zie ik weinig redelijkheid. Wel veel onredelijkheid tegenover een vervoermiddel dat nog heel wat potentieel heeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 21:41   #178
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hier probeert u listig van "winst maken" naar "veel winst maken" te gaan. Vrij grappig trouwens dat u hier afkomt met "voor respect voor mens en milieu", juist u die alternatieve vervoersmodi schijnbaar afkeurt.
U haalt hier echt wel dingen door elkaar: het 'alternatieve' van de vervoerswijze slaat hier op de categorie van voertuig - waar de wet duidelijk nog niet op voorzien is, of ten minste achterloopt op de evolutie in alternatieve vervoerswijzen.

Maar, of dat die stint nu uitgerust is met een elektrische aandrijving of voor mijn part met een walmen uitbrakende 2-takt: maakt voor mij geen snars uit en mijn kritiek blijft.

Als men dan toch zo bekommerd is om kinderen milieuvriendelijk te transporteren, dat men een elektrisch busje of zo gebruikt.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 21:44   #179
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
U haalt hier echt wel dingen door elkaar: het 'alternatieve' van de vervoerswijze slaat hier op de categorie van voertuig - waar de wet duidelijk nog niet op voorzien is, of ten minste achterloopt op de evolutie in alternatieve vervoerswijzen.

Maar, of dat die stint nu uitgerust is met een elektrische aandrijving of voor mijn part met een walmen uitbrakende 2-takt: maakt voor mij geen snars uit en mijn kritiek blijft.

Als men dan toch zo bekommerd is om kinderen milieuvriendelijk te transporteren, dat men een elektrisch busje of zo gebruikt.
De productie van een elektrische bus belast het milieu veel ingrijpender dan de productie van een Stint. Tot daar uw bewering over dat aspect.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 22:12   #180
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De productie van een elektrische bus belast het milieu veel ingrijpender dan de productie van een Stint. Tot daar uw bewering over dat aspect.
Een deftige elektrische shuttle (een shuttle voor een 6 tot 10-tal personen, geen grote Proterra of BYD bus of zo) kan gemakkelijk een handvol van die stints vervangen... waarom iedere school of kinderopvang een dergelijke stint zou moeten hebben, vrij economisch/ecologisch efficiënt is dat niet.

En tenslotte: als fietser moet ik die overmaatse troep (stints, aanhangwagens ala Bubblepost) niet op het fietspad - het is niet de eerste keer dat die dingen mij de berm in of de weg op hebben gedwongen.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be