Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2018, 17:06   #401
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en op welke manier?

de kiezer moet naast te kiezen op de eigen partij, ook de geprefereerde coalitiepartners aanduiden? mag dan ook gezegd worden met welke zeker niet mag samen gewerkt worden?

Enkel partijen die stijgen mogen deelnemen aan de macht? Wat als die niet aan een meerderheid komen?

Enkel de 2 grootste partijen mogen deelnemen aan de macht? Wat als die tegenovergestelde visies hebben, wiens programma moet er dan uitgevoerd worden? enkel dat van de grootste? ook al wordt de visie van de 2e grootste gedragen door een meerderheid in de stad/gemeente?

Als er in Zwitserland niet zo'n rampzalige toestanden waren met dictatuur en avondklok en klopjachten op vreemdelingen en andersdenkenden en om de haverklap bankovervallen en groepsverkrachtingen en hongersnoden en zo, zou ik zeggen: laten we eens gaan kijken hoe ze het ginder doen.

Gelukkig - of is het helaas? - hoeft dat niet, want het gaat daar zo verschrikkelijk slecht dat we aan dat land onmogelijk een voorbeeld kunnen nemen.

Maar ginder doen ze het dus zo: élke partij die aan voldoende zetels in het parlement is geraakt, wordt in de Bundesregierung opgenomen, en heeft dus een deel van de 'executieve' in handen.

En voor de rest zijn het vooral de burgers die d.m.v. referenda de wetgeving van het land maken of kraken.

Maar zoals al gezegd: we doen er écht wel beter aan die Zwitsers hun voorbeeld niet te volgen, want dan wordt Belgium binnen de kortste keren the hellhole of Brussels

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 15 oktober 2018 om 17:10.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 17:09   #402
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Voor Ninove lijkt er een andere set aan regels geldig te zijn dan voor de rest van het land, omdat een blokker daar dik scoort ?

Ofwel is het de wanhopige klaagzang van een tegenstander v/h cordon die beseft dat het blok in zijn eentje nooit een sjerp gaat kunnen binnenhalen dus 'buigt' men de gangbare coalitie logica maar wat tot die past in het ninoofse blokverhaal.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 17:24   #403
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Patsituatie in Gent: centrumrechtse coalitie niet mogelijk en kartel geeft burgemeesterssjerp niet op

In Gent zijn alle stemmen geteld, maar de besprekingen over een nieuwe coalitie zitten muurvast. Mathias De Clercq van Open VLD en Mieke Van Hecke van CD&V willen samen een nieuwe coalitie vormen, maar zelfs met de steun van N-VA komen ze niet aan een meerderheid. Het kartel SP.A-Groen van zijn kant is niet van plan uit elkaar te gaan en zegt dat er in Gent geen meerderheid is zonder het kartel.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10...-ochtend-gent/
Oud 15 oktober 2018, 17:28   #404
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Voor Ninove lijkt er een andere set aan regels geldig te zijn dan voor de rest van het land, omdat een blokker daar dik scoort ?

Ofwel is het de wanhopige klaagzang van een tegenstander v/h cordon die beseft dat het blok in zijn eentje nooit een sjerp gaat kunnen binnenhalen dus 'buigt' men de gangbare coalitie logica maar wat tot die past in het ninoofse blokverhaal.
De wanhopige klaagzang komt eerder van jou.

Citaat:
Zinzen en Van Cauwelaert analyseren

Van nieuwe vijver voor Vlaams Belang tot doorbreken van cordon sanitaire?

De N-VA en Vlaams Belang zijn dan toch geen communicerende vaten. Dat is een van de vaststellingen van oud-VRT NWS-journalist Walter Zinzen en Rik Van Cauwelaert, columnist van De Tijd, na de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen. En ze zien het Vlaams Belang het cordon sanitaire doorbreken, maar dan wel via een omweg. Dit is hun analyse in "Nieuwe feiten."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10...an-cauwelaert/
Oud 15 oktober 2018, 17:31   #405
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De Clerck heeft het vel v.d. beer verkocht voor die geschoten was...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 17:35   #406
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Forza in Ninove en het cordon?

De theorie luidt:
De kiezer heeft de kaarten geschud. Als ze daar dan op tafel liggen, helemaal niet naar je goesting, toch zal iemand ze moeten oprapen, want onbestuurbaarheid is geen optie.

Wat zal de praktijk brengen?
Een paar veiligheidsmarges?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 17:36   #407
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik heb geen link nodig, hoorde de uitzending in de auto toen ik van bxl terug aan het rijden was. Ik moet wel zeggen dat ik aan de grens van ninove de airco heb uitgezet, en de centrale vergrendeling aan.

Ik had een sterk gevoel van onveiligheid als ik door die bruine gemeente moest rijden, op weg naar de civilisatie.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 17:40   #408
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb geen link nodig, hoorde de uitzending in de auto toen ik van bxl terug aan het rijden was. Ik moet wel zeggen dat ik aan de grens van ninove de airco heb uitgezet, en de centrale vergrendeling aan.

Ik had een sterk gevoel van onveiligheid als ik door die bruine gemeente moest rijden, op weg naar de civilisatie.
Zo spreek je niet over allochtonen...

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 15 oktober 2018 om 17:40.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 18:16   #409
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Zo spreek je niet over allochtonen...

daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 18:40   #410
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik snap de analyse niet als zouden de N-VA en het VB geen communicerende vaten zijn. Indien men de huidige resultaten projecteert op het Vlaams parlement wint het VB 10 zetels en verliest de N-VA 10 zetels. Dat is perfecte symmetrie.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 18:53   #411
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ik snap de analyse niet als zouden de N-VA en het VB geen communicerende vaten zijn. Indien men de huidige resultaten projecteert op het Vlaams parlement wint het VB 10 zetels en verliest de N-VA 10 zetels. Dat is perfecte symmetrie.
Tja...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 18:55   #412
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Tja...
Was dat ironie...?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 18:57   #413
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Pas op ook in Grimbergen is de Forza Faldria aan de macht
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 18:58   #414
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ocharme toch, Bruno. Pakken de trukken niet waarvoor je dit soort draden opstart?
Oud 15 oktober 2018, 19:00   #415
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Was dat ironie...?
Het gaat niet over verkiezingen voor het Vlaams parlement, Bruno.
Oud 15 oktober 2018, 19:04   #416
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een goede raad, panda. Neem voortaan kotszakjes mee als je in de buurt van Ninove komt. En laat je auto ontsmetten voor je hem in je garage parkeert.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 15 oktober 2018 om 19:05.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 19:21   #417
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

NVA zou kunnen gedoogsteun verlenen aan Forza Ninove als een gewone coalitie voor hen te ver gaat.

De situatie in Ninove is zeker niet makkelijk voor Dewever, steunt hij de andere partijen zal dit bij de Vlaams nationalisten zeer kwalijk worden genomen en dreigt groter stemverlies in mei volgend jaar, gaat hij in bestuur met Forza Ninove zullen andere partijen mogelijk NVA uitsluiten bij de volgende verkiezingen.

Een tussenoplossing zou zijn dat NVA gedoogsteun geeft aan Forza Ninove. Hierdoor is het mandaat van de kiezer gerespecteerd, maar zit NVA niet in coalitie met Vlaams Belang.

Moest de gedoog samenwerking met NVA en Forza Ninove goed verlopen zou dit misschien wel het begin kunnen zijn voor verdere samenwerking met Vlaams Belang in andere gemeenten. Bovendien zou Dewever met Vlaams Belang in Antwerpen een stok achter de deur hebben naar Cd&V en Peeters toe. Ik roep Dewever dan ook op deze unieke kans niet te laten liggen.

Moest hij het cordon behouden riskeert hij zwaar stemverlies bij de Vlaams nationalistische achterban en mogelijk dat zelfs de Ninoofse afdeling uit de partij stapt, waarop Guy D'Haeseleer alsnog burgemeester wordt.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 15 oktober 2018 om 19:24.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 19:24   #418
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Als er in Zwitserland niet zo'n rampzalige toestanden waren met dictatuur en avondklok en klopjachten op vreemdelingen en andersdenkenden en om de haverklap bankovervallen en groepsverkrachtingen en hongersnoden en zo, zou ik zeggen: laten we eens gaan kijken hoe ze het ginder doen.

Gelukkig - of is het helaas? - hoeft dat niet, want het gaat daar zo verschrikkelijk slecht dat we aan dat land onmogelijk een voorbeeld kunnen nemen.

Maar ginder doen ze het dus zo: élke partij die aan voldoende zetels in het parlement is geraakt, wordt in de Bundesregierung opgenomen, en heeft dus een deel van de 'executieve' in handen.

En voor de rest zijn het vooral de burgers die d.m.v. referenda de wetgeving van het land maken of kraken.

Maar zoals al gezegd: we doen er écht wel beter aan die Zwitsers hun voorbeeld niet te volgen, want dan wordt Belgium binnen de kortste keren the hellhole of Brussels
Ok maar dat is een ander politiek systeem waar ik zeker me kan in vinden. Maar dan gaan mensen anders stemmen en hebben de partijen sowieso minder macht.

Maar in onze democratie moet er nu eenmaal een coalitie gemaakt worden, en dan nog voor 6 jaar. Daarin lijkt me het logisch dat de partijen nog altijd zelf mogen kiezen met wie ze samen werken.
Oud 15 oktober 2018, 19:27   #419
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Het is eigenlijk erg, maar de toekomst van Ninove zal bepaald worden op het Schoon Verdiep in Antwerpen.

Wees maar zeker dat Bart Dewever Ninove zal bespreken in zijn Antwerpse consultatieronde met andere partijen.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2018, 19:29   #420
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Je bent helemaal fout. Je denkt dat de machthebbers het stemmen als zoethoudertje gebruiken maar het is veel complexer.

Uiteindelijk zitten de politieke ideeën evengoed in een survival mode. Politieker belichamen deze ideeën en de kiezers gaan stemmen op die ideeën. Ligt het idee en het charisma van de persoon goed in de markt dan wint hij anders verliest hij en wordt het idee naar de oppsositie verwezen.

Men noemt ze machthebbers maar zoveel macht hebben ze niet. De macht is over veel personen verdeeld juist om misbruik te vermijden.

De echte macht zit bij de publieke opinie en daar moet alles voor zwichten. En de publieke opinie is van iedereen, zoals de naam zelf zegt.

Je probeert een vijand te vinden waar die niet bestaat.
Dus als alles van de publieke opinie afhangt dan is het uiterst belangrijk de media, die de publieke opinie vormt, in handen te hebben...
En dus staat en valt onze democratie met het hebben van een al of niet vrije media tegenover een min of meer strikt gecontroleerde staatsmedia...

Het ontkennen van het belang van een vrije media is het ontkennen van waarde te hechten aan de democratie van een land...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be