Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2018, 16:18   #21
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat levenslange collocatie wel degelijk mogelijk was in Vlaanderen en Wallonië.

Die gevangenissen-boerderijen: is dat van in de tijd van "landlopers en bedelaars", dus de kolonie van Merksplas (en een in Walloniê ook, meen ik me te herinneren)?

Gevangenen een stiel leren: akkoord.
Gevangenen "bekeren tot bravere mensen": ik geloof er niet in.
Ik geloof maar in één ding: als iemand de gevangenis verlaat, moet die overtuigd zijn dat hij er absoluut voor gaat zorgen dat hij daar nooit meer terecht zal komen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 16:25   #22
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik dacht dat levenslange collocatie wel degelijk mogelijk was in Vlaanderen en Wallonië.

Die gevangenissen-boerderijen: is dat van in de tijd van "landlopers en bedelaars", dus de kolonie van Merksplas (en een in Walloniê ook, meen ik me te herinneren)?

Ik geloof maar in één ding: als iemand de gevangenis verlaat, moet die overtuigd zijn dat hij er absoluut voor gaat zorgen dat hij daar nooit meer terecht zal komen.
Bravere mensen? Gewoon mensen iets meer alternatieven aanbieden dan grauwe armoede of snel verdient geld!
Wie goesting krijgt om ergens iets van te maken, lukt het misschien wel met de nodige begeleiding?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 16:41   #23
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De kolonie was in Wortel, is omgebouwd tot gevangenis.
Oud 28 oktober 2018, 16:49   #24
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

De doodstraf moet gewoon terug ingevoerd worden, problem solved. Voor elke moord, verkrachting, ... een kortdadige oplossing.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 17:20   #25
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
De doodstraf moet gewoon terug ingevoerd worden, problem solved. Voor elke moord, verkrachting, ... een kortdadige oplossing.
Doodstraf invoeren en uit de EU stappen?
Oud 28 oktober 2018, 17:21   #26
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik ben ook wel van die mening.

Als het overduidelijk bewezen is, geen eten of verblijf meer insteken op de nek van de 'brave' belastingbetalers.

Zelfs 'The Donald' wilde de doodstraf terug 'inschakelen' en aan het publiek achter hem waren er best veel met akkoord tijdens zijn toespraak.
Oud 28 oktober 2018, 17:24   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ze hebben nog steeds boerderijen.
Met veel koeien zelfs.

Gevangenen mogen ze melken zélfs.
Wie weet is de melk in uw koffie door een gevangene gemolken?
Oud 28 oktober 2018, 17:53   #28
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Schaf gewoon al de wet Lejeune af . Laat ook iemand die tot minder dan 3 jaar veroordeeld wordt die straf tot de laats e dag uitzitten. Schaf de enkelband af, en schaf het penitentiair verlof af. Zo staan we al een stapje dichter bij de realiteit.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 18:02   #29
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Schaf gewoon al de wet Lejeune af . Laat ook iemand die tot minder dan 3 jaar veroordeeld wordt die straf tot de laats e dag uitzitten. Schaf de enkelband af, en schaf het penitentiair verlof af. Zo staan we al een stapje dichter bij de realiteit.
Zo werkt het niet.

Waarom krijgt iemand van het hof drie jaar?

Omdat de rechter(s) hem of haar een jaar binnen wil hebben.

Kijk:

met de wet Lejeune, de rechter wil u een jaar in de gevangenis, hij geeft er u drie, u doet een jaar.

Nu:

zonder de wet Lejeune, de rechter wil u een jaar in de gevangenis, hij geeft u een jaar, u doet een jaar.

U merkt, het bold, het is hetzelfde.

Alleen is het zo dat de crimineel beter af is zonder de wet Lejeune, want einde straf gedaan, geen voorwaarden of condities en beperkingen meer. Geen controles meer van justitie-assistenten en dergelijke bullshit meer.
Oud 28 oktober 2018, 18:05   #30
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Levenslang is levenslang, vooral omdat sommigen beter niet meer op de maatschappij worden losgelaten.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 18:07   #31
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Levenslang is levenslang, vooral omdat sommigen beter niet meer op de maatschappij worden losgelaten.
Nee.

Levenslang is enkel levenslang voor diegenen die ontsnapt zijn. Denk Dutroux, Horion en zijn kompaan.
Oud 28 oktober 2018, 18:24   #32
eno2
Banneling

Standaard

Ik krijg nu pas toegang tot de draad.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Sociopaten,
Sociopathie is geen misdrijf.

Het is ook niet echt een zelfstandige ziekte.

the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) does not use the term "sociopathy" to describe a mental health issue...

-----

Bon ik keek eens in het Nederlandse taalgebied en hier heb je een mooie beschijving van waar Trump aan lijdt - duidelijk een vertling uit het Engels, maar de bron is niet aangegeven =>

Citaat:
Mensen die lijden aan sociopathie of antisociale persoonlijkheidsstoornis, kan een breed scala van gedragingen in verband met de stoornis, waardoor ze in het algemeen leidt tot een algehele minachting voor de behoeften en rechten van anderen te tonen. Een van de belangrijkste symptomen van sociopathie chronisch liegen, die vaak wordt gebruikt om anderen te manipuleren. Sociopaths voel me niet schuldig of wroeging voor het kwetsen van andere mensen, maar ze zijn vaak oppervlakkig charmant en sympathiek. Zij zien meestal zichzelf als superieur aan andere mensen, en hebben een algemene minachting voor maatschappelijke normen en regels. Zij neigen ook impulsief, waardoor onverantwoorde beslissingen en het aangaan van gedragingen die andere mensen pijn. (doen)

Pathologisch liegen is een van de symptomen van sociopathie dat de meeste patiënten vertonen. Sociopaths zijn zeer manipulatieve en zal alles doen om anderen te doen wat ze willen doen. Dit omvat vaak liegen, hetzij rechtstreeks, hetzij door te doen alsof om te denken of dingen te voelen dat ze echt niet. In de meeste gevallen, ze zijn zeer overtuigend en in staat om anderen voor de gek (...te houden) in hen (...te laten) geloven.

Een gebrek aan gevoel van spijt of schaamte is een van de symptomen van sociopathie. Mensen met de aandoening vaak gebruikt of kwetsen van andere mensen voor hun eigen voordeel en hebben geen zorg voor hoe dit geeft hen het gevoel. Zij zelf meestal alleen voel me erg ondiep emoties, en zijn niet echt in staat om anderen lief te hebben; ze zijn ook meestal niet in staat zijn empathie en in feite tonen minachting voor de emoties bij anderen. Ze zijn vaak goed in doen alsof aangenaam en sympathiek te zijn, echter, en kunnen meestal hun ware aard te maskeren in de omgang met mensen.

De meeste mensen met sociopathie zijn zeer egocentrisch, met een opgeblazen gevoel van superioriteit. Ze beschouwen zichzelf als beter dan alle anderen, die meestal betekent dat ze weinig aandacht voor de regels en de ethiek van de samenleving. Hun gedrag geeft vaak een algemene verachting maatschappelijke normen, en een algemeen gevoel van recht door het idee dat ze superieur aan anderen.

Een van de symptomen van sociopathie is impulsiviteit en onverantwoordelijkheid. Veel psychopaten zullen beslissingen snel te maken, met weinig of geen verband met de gevolgen, zolang ze krijgen wat ze willen op het moment. Dit kan ertoe leiden dat ze zich bezighouden met gevaarlijke of schadelijke gedrag, zoals het doen van drugs, seksueel promiscue of lichamelijk mishandelen van anderen. In veel gevallen, psychopaten hebben een geschiedenis van de jeugdcriminaliteit in verband met de uitoefening van dit soort roekeloos gedrag.

Ik zou zeggen: lock him up. Levenslang. Maar ja, een sociopaat zijn is geen echte ziekte...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 18:32   #33
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Nee.

Levenslang is enkel levenslang voor diegenen die ontsnapt zijn. Denk Dutroux, Horion en zijn kompaan.
Ik doelde eigenlijk op de invoering van de mogelijkheid om onsamendrukbare straffen op te leggen. Om rechters in uitzonderlijke gevallen toe te laten "life without parole" op te leggen.
Oud 28 oktober 2018, 18:39   #34
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Vraag is of een levenslange gevangenisstraf meer afschrikt dan 30 jaar.
Afschrikking is maar 1 element.

ER is ook het veiigheidsaspect

En als familie en vrienden van slachtoffers en overlevende betrokkenen van gruwelijke misdrijven is het ondraaglijk de daders vrij voor je voeten t ezien lopen. Als ik betrokken was en de staat-gemeenschap slaagt er niet in de doodstraf door levenslang te vervangen, zou ik er zelf iets moeten aan doen....

.
Citaat:
Ik ben meer voor een verbod op kinderen kweken voor marginalen en ander genetische misbaksels.
Dat is een gratuit maar crapuleus standpunt dat niets met het onderwerp hier te maken heeft
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 19:11   #35
Anna List
Banneling

Standaard

Mss is levenslang verbannen naar een desolaat eiland een optie.

Napoleon style.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 19:16   #36
TREBRON
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Zo werkt het niet.

Waarom krijgt iemand van het hof drie jaar?

Omdat de rechter(s) hem of haar een jaar binnen wil hebben.

Kijk:

met de wet Lejeune, de rechter wil u een jaar in de gevangenis, hij geeft er u drie, u doet een jaar.

Nu:

zonder de wet Lejeune, de rechter wil u een jaar in de gevangenis, hij geeft u een jaar, u doet een jaar.

U merkt, het bold, het is hetzelfde.

Alleen is het zo dat de crimineel beter af is zonder de wet Lejeune, want einde straf gedaan, geen voorwaarden of condities en beperkingen meer. Geen controles meer van justitie-assistenten en dergelijke bullshit meer.
Voor de wet Lejeune was 3 jaar 3 jaar. Die wet is er gekomen omdat er met de komst van de horde vreemdelingen zo een massa kleinere en grotere misdaden was dat het gerecht niet kon volgen en dat er geen gevangenissen en personeel genoeg waren om ze in bewaring te houden.
Nu is het aantal misdrijven zo toegenomen dat zelfs met de wet Lejeune alle gerechtelijke diensten zodanig overbelast zijn dat ze onlangs verplicht geweest zijn om een hele stapel dossiers (ik dacht 1500 gehoord te hebben) zonder gevolg te klasseren, dus een winkel of een persoon overvallen en molesteren of een auto stelen is straffeloos geworden wegens gebrek aan...…………………..
Oud 28 oktober 2018, 19:20   #37
TREBRON
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Mss is levenslang verbannen naar een desolaat eiland een optie.

Napoleon style.
Heeft geen zin. Engeland heeft dat gedaan in 1788 en zie nu eens ……..ze hebben ondertussen een eigen staat gesticht.
Oud 28 oktober 2018, 19:58   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als de straffen zwaarder worden dan word de misdaad ook evenredig ongenadig.

Nu is er nog zoiets om te verhinderen dat er verzwarende elementen toegepast worden, zoals vuurwapens en dergelijke.

Maar als dat allemaal niet meer van tel is dan zal men in de eerste plaats getuigen en dergelijke wel niet meer sparen.
Want als je gesnapt zou worden door dat wel te doen wacht je een keihard vonnis.
Oud 28 oktober 2018, 20:08   #39
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als de straffen zwaarder worden dan word de misdaad ook evenredig ongenadig.

Nu is er nog zoiets om te verhinderen dat er verzwarende elementen toegepast worden, zoals vuurwapens en dergelijke.

Maar als dat allemaal niet meer van tel is dan zal men in de eerste plaats getuigen en dergelijke wel niet meer sparen.
Want als je gesnapt zou worden door dat wel te doen wacht je een keihard vonnis.
Praat voor de vaak. Getuigen hebben nu niets te vrezen of zo? Vuurwapens worden nu ook niet gebruikt?
Oud 28 oktober 2018, 20:09   #40
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Voor de wet Lejeune was 3 jaar 3 jaar. Die wet is er gekomen omdat er met de komst van de horde vreemdelingen zo een massa kleinere en grotere misdaden was dat het gerecht niet kon volgen en dat er geen gevangenissen en personeel genoeg waren om ze in bewaring te houden.
Nu is het aantal misdrijven zo toegenomen dat zelfs met de wet Lejeune alle gerechtelijke diensten zodanig overbelast zijn dat ze onlangs verplicht geweest zijn om een hele stapel dossiers (ik dacht 1500 gehoord te hebben) zonder gevolg te klasseren, dus een winkel of een persoon overvallen en molesteren of een auto stelen is straffeloos geworden wegens gebrek aan...…………………..
De eerste wet Lejeune is 1888.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be