Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2018, 19:37   #1221
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Ik vrees dat ge het een beetje te simplistisch voorstelt met "dat Belgie maar te beslissen heeft"
Heeft niks met België, Vlaanderen of de al dan niet status van soevereine staat te maken...bij een scheiding is nogal wiedes dat de uitstaande schulden ook verdeeld worden ( ca ? 330 miljard )...ge kunt alleen nog leuke gesprekken hebben over verdeelsleutel etc

Evenredig de belastinginkomsten zou dat neerkomen op een kleine 220 miljard voor Vlaanderen.
Gaan we ervoor ?
De belastinginkomsten als verdeelsleutel?

Probeer nog eens.

We spreken hier toch over de situatie, Belgie valt uiteen in twee nieuwe staten en houdt op met bestaan, Vlaanderen en Wallonie, ja?
Oud 10 november 2018, 19:39   #1222
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De "non" betreft gewoon de vraag of er iemand in de zaal interesse heeft in secessie hoor. Verder dan dat puur theoretische concept zijn we nog nooit geraakt, behalve wat cafeepraat over confederalistische toestanden zonder onafhankelijkheid, voor tijdens de verkiezingscampagne & daarna voor de zolder.
ach Panda.... het is 'qui' voor Xeno omdat het 'non' is voor de Walen

ps. Hij liet me juist per pm weten dat hij zijn uiterste best zal doen om de gezamenlijke Vlaamse schuld van 220 miljard weg te werken opdat Vlaanderen dan eindelijk met een propere lei kan beginnen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 19:45   #1223
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De belastinginkomsten als verdeelsleutel?
ah waarom niet ?
Ik zeg niet dat bepaalde verfijningen niet zouden mogelijk zijn maar in grote lijnen is dit een redelijk billijke schatting

Citaat:
Probeer nog eens.
jij mag ook eens een gooi doen...
Hoe zie jij die verdeelsleutel ?
Walen 100% en Vlaanderen 0% met als verantwoording die vrachtwagen eurobiljetjes of watte ?:

Citaat:
We spreken hier toch over de situatie, Belgie valt uiteen in twee nieuwe staten en houdt op met bestaan, Vlaanderen en Wallonie, ja?
Ja klopt... in twee ( of meer ? ) delen ...dus moet ge een boedelscheiding houden hé
Of denkt ge dat die 330 miljard plots verdwijnt ?

Laatst gewijzigd door praha : 10 november 2018 om 19:46.
Oud 10 november 2018, 19:50   #1224
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ah waarom niet ?
Ik zeg niet dat bepaalde verfijningen niet zouden mogelijk zijn maar in grote lijnen is dit een redelijk billijke schatting

jij mag ook eens een gooi doen...
Hoe zie jij die verdeelsleutel ?
Walen 100% en Vlaanderen 0% met als verantwoording die vrachtwagen eurobiljetjes of watte ?:

Ja klopt... in twee ( of meer ? ) delen ...dus moet ge een boedelscheiding houden hé
Of denkt ge dat die 330 miljard plots verdwijnt ?
Ja, wat is het nu, in drie autonome landen of twee?

Twee landen, elk 50%.
Drie landen, elk +- 33%.
Oud 10 november 2018, 19:54   #1225
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

<update>
eerder iets van 300 miljard voor Vlaanderen bij een inmiddels tot 452 miljard opgelopen schuld behoudens dezelfde verdeelsleutel.

oei !
Ge gaat nog meer banken moeten overvallen gevolgd door het drukken van nummerplaten in de Begijnenstraat om dat allemaal te bekostigen Xeno
Oud 10 november 2018, 19:58   #1226
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh, laat u daardoor maar niet vangen, als je oud genoeg bent dan weet je dat er een tijd was dat er zelfs over federalisme niet gesproken mocht worden.

De geesten zijn al enorm opgeschoven.

Lach het maar weg, het kan nooit gebeuren. Ik heb het u al eens gezegd, Gorbachev en Honecker deden dat ook.
Als je wil meegaan in Kaproense scenario's : voor mij geen probleem hoor. Maar vooralsnog dacht ik dat jouw scenario was dat de staatsschuld + de stijgende rente ons de das ging omdoen ?

Ik zie op dat vlak toch niet teveel beweging dat tot jouw gewenste scenario zou komen hoor... Hoeveel jaar gaat het nog vragen vooraleer we hier 'ontploffen' ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 20:00   #1227
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Er wordt hier terug een naïef beeld opgehangen van francofonen. Ik ken veel francofonen die even harde werkers zijn zo niet harder dan veel Vlamingen. Er loopt hier trouwens ook een bende profiteurs rond, die altijd "ziek" zijn en van de dop of de openbare onderstand leven. Wat het nieuws betreft volg ik dagelijks France 2 omdat hun internationale verslaggeving op een veel hoger niveau staat dan de Vlaamse zenders. Hoop en al doe een zapping tussen VTM en VRT de eerste minuten van 19 uur. Zoals vele Belgen heb ik zeer weinig interesse in politiek. Wat Nederland betreft die nochtans dezelfde taal spreken (enfin ik heb grote moeite hun gebrabbel met Amerikaanse tongval te verstaan) is voor mij een totaal vreemd land.

Er zijn talrijke landen in de wereld waar verschillende talen gesproken worden. Als ik met een Waal of een Brusselaar frans spreek heb ik niet de indruk dat ik met iemand van een ander land spreek.
Ik heb zo de indruk dat u feitelijk op het Nederlands, op de Vlamingen en op de Nederlanders neerkijkt van uit een "Parijse hoogte". Als ik de nieuwsuitzendingen op VRT bekijk dan is het in de eerste plaats om wat te horen over hetgeen gebeurt in Vlaanderen, in België en internationaaal. Mocht ik in Frankrijk wonen dan zou ik wellicht ook de franse zenders volgen. Ik vind het ook merkwaardig en gewoon onbegrijpelijk dat u "grote moeite" hebt om Nederlanders te verstaan. Veeleer denk ik dat u het gewoon niet wilt begrijpen. Kijk, mijn West-Vlaamse ouders waren destijds zeer eenvoudige mensen die weinig schoolse opleiding hadden gekregen. Bij ons thuis werd overigens alleen West-Vlaams gesproken. Welnu de Nederlandse tv-uitzendingen werden door hen met grote belangstelling gevolgd. Ik heb hen nooit horen klagen dat ze de taal niet begrepen. Maar nu even naar onze tijd terugkeren: ettelijke malen per week krijgen we op de VRT een voetbalpraatje door een panel van een viertal mensen waaronder de Nederlander Jan Mulders. Van die man kan zeker niet beweerd worden dat hij Nederlands met een "vlaams" accent spreekt. Zijn Nederlands is keurig maar met een dik Hollands accent. Ik heb nog nooit van iemand in Vlaanderen gelezen of gehoord dat ze die man niet begrijpen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 20:01   #1228
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ach Panda.... het is 'qui' voor Xeno omdat het 'non' is voor de Walen

ps. Hij liet me juist per pm weten dat hij zijn uiterste best zal doen om de gezamenlijke Vlaamse schuld van 220 miljard weg te werken opdat Vlaanderen dan eindelijk met een propere lei kan beginnen
Op Xeno kunnen we rekenen ! absoluut.
Oud 10 november 2018, 20:02   #1229
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
<update>
eerder iets van 300 miljard voor Vlaanderen bij een inmiddels tot 452 miljard opgelopen schuld behoudens dezelfde verdeelsleutel.

oei !
Ge gaat nog meer banken moeten overvallen gevolgd door het drukken van nummerplaten in de Begijnenstraat om dat allemaal te bekostigen Xeno
Oud 10 november 2018, 20:03   #1230
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Twee landen, elk 50%.
Drie landen, elk +- 33%.
Goe bezig ! Maak van Antwerpen 't stad ook een land en dan kun je de staatsschuld volgens jouw doctrine al door 4 delen.
Oud 10 november 2018, 20:07   #1231
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
neem maar effe twee, voor de gemakkelijkheid

Citaat:
Twee landen, elk 50%.
waarom datte ???

De begroting wordt nu ook opgemaakt met meer gewicht voor Vlaanderen dan Wallonië
Ge kunt niet van twee walletjes eten hé
Als ge enerzijds redeneert in grotere bijdragen van Vlaanderen tov Wallonië _ en hen dit op de koop toe dan nog steeds verwijt _ dan geldt dat ook evenredig voor de passiva van die onderneming

En als ge het per kop bekijkt en zelfs bij eenzelfde inkomsten per kop dan is ook logisch dat Vlaanderen meer bijdraagt.

Al wat kan pleiten in het voordeel is het aantonen ( dat staat bewust onderlijnd ) van eventuele schuld van de andere partij en de netto (ook dit staat bewust onderlijnd) meer inbreng naar de andere toe ...dus die 'transfers' bv
Maar helaas dient ge de omgekeerde historische 'transfers' ( omgerekend naar huidige waarde) ook in rekening te brengen

Moeilijke kwestie waar ge tot de laatste euro toch nooit zal uitkomen en een billijke schatting zoals hierboven zal er niet ver naast zijn

Hoe dan ook....al ik jullie mag geloven is het accepteren van zulk en verdeling nog steeds beter dan het vehikel Wallonië voort te blijven sleuren

Laatst gewijzigd door praha : 10 november 2018 om 20:07.
Oud 10 november 2018, 20:10   #1232
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je wil meegaan in Kaproense scenario's : voor mij geen probleem hoor. Maar vooralsnog dacht ik dat jouw scenario was dat de staatsschuld + de stijgende rente ons de das ging omdoen ?

Ik zie op dat vlak toch niet teveel beweging dat tot jouw gewenste scenario zou komen hoor... Hoeveel jaar gaat het nog vragen vooraleer we hier 'ontploffen' ?
Ja dat dacht ik toch ook
Maar wat gaat zo'n ontploffen raad brengen aan die gezamenlijke schuld ?
Die gaat er enkel maar astronomische proporties op verkregen hebben dat heel het gezeur van 50% of iets anders in het niets vervalt
Oud 10 november 2018, 20:12   #1233
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Begin 91 zei Gorbachev tegen Honecker dat hij zich geen zorgen moest maken, er kon hen niets gebeuren.

Ik bewonder uw vertrouwen in de toekomst.
Oud 10 november 2018, 20:18   #1234
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neem maar effe twee, voor de gemakkelijkheid

waarom datte ???

De begroting wordt nu ook opgemaakt met meer gewicht voor Vlaanderen dan Wallonië
Ge kunt niet van twee walletjes eten hé
Als ge enerzijds redeneert in grotere bijdragen van Vlaanderen tov Wallonië _ en hen dit op de koop toe dan nog steeds verwijt _ dan geldt dat ook evenredig voor de passiva van die onderneming

En als ge het per kop bekijkt en zelfs bij eenzelfde inkomsten per kop dan is ook logisch dat Vlaanderen meer bijdraagt.

Al wat kan pleiten in het voordeel is het aantonen ( dat staat bewust onderlijnd ) van eventuele schuld van de andere partij en de netto (ook dit staat bewust onderlijnd) meer inbreng naar de andere toe ...dus die 'transfers' bv
Maar helaas dient ge de omgekeerde historische 'transfers' ( omgerekend naar huidige waarde) ook in rekening te brengen

Moeilijke kwestie waar ge tot de laatste euro toch nooit zal uitkomen en een billijke schatting zoals hierboven zal er niet ver naast zijn

Hoe dan ook....al ik jullie mag geloven is het accepteren van zulk en verdeling nog steeds beter dan het vehikel Wallonië voort te blijven sleuren
Geen interesse in al de Belgische spitsvondigheden en "billijke" oplossingen van uwentwege.
Twee staten, 50% elk.

En dat is meer dan billijk vanwege Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 10 november 2018 om 20:20.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 20:21   #1235
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goe bezig ! Maak van Antwerpen 't stad ook een land en dan kun je de staatsschuld volgens jouw doctrine al door 4 delen.
Ook geen slecht scenario daar Antwerpen toch denkt dat de meridiaan door hun gat loopt en de rest maar parking is.

ach ... en wie weet kunnen we de Oost-kantons nog op de valreep omtoveren tot een apart gewest
Oud 10 november 2018, 20:22   #1236
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat probleem is de staatsschuld voor jou?

Je werkt niet en betaalt geen belastingen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 20:23   #1237
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onafhankelijke stadstaten is niet mijn idee, het zijn er anderen die dat met Brussel willen doen.

Daar heb ik u nooit zo 'leuk' over horen doen.
Oud 10 november 2018, 20:23   #1238
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Begin 91 zei Gorbachev tegen Honecker dat hij zich geen zorgen moest maken, er kon hen niets gebeuren.

Ik bewonder uw vertrouwen in de toekomst.
jaja altijd leuk met feiten na datum af te komen om voorbarige profetieën te verantwoorden
Oud 10 november 2018, 20:25   #1239
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen interesse in al de Belgische spitsvondigheden en "billijke" oplossingen van uwentwege.
Twee staten, 50% elk.
Dat gaat, vrees ik, niet lukken

Citaat:
En dat is meer dan billijk vanwege Vlaanderen.
nu nog straffer
twee staten, 50% elk zeg je en twee seconden later begin je met je eigen spitsvondigheden
Oud 10 november 2018, 20:25   #1240
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat probleem is de staatsschuld voor jou?

Je werkt niet en betaalt geen belastingen.
Dat is lang geleden, ik dacht dat je tegen mij niet meer sprak.

Alleszins, het gaat niet over mij, het gaat over een toekomstig onafhankelijk Vlaams volk, dat hoogstens 50% van de Belgische schuld zal dragen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be