Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 november 2018, 23:25   #41441
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.828
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Er wordt dikwijls beweerd dat wij Nederlanders in de G7 hadden kunnnen zitten. Adria
Wellicht gedomineerd door de Hollanders. Het zat er in. In theorie. Maar Noord en Zuid verschillen te veel. En daarom kwam het er niet uit. Dat is -zeer kort door de bocht- het hele verhaal.
Er wordt zoveel beweerd. Dat is allemaal koffiedik kijken. Het VKN is passé composé en komt nooit meer terug. Laat ons onze energie stoppen in een optimale samenwerking met onze Nederlandse buren. Steeds weer blijven achterom kijken en hunkeren naar 'what might have been', is niet erg verstandig.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 november 2018 om 23:27.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2018, 23:28   #41442
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Tja, kunt ge nu niet wachten tot ik klaar ben met mijn bericht om mij te kwoten; ge ziet toch dat dat niet af was en per ongeluk te vroeg geplaatst werd.....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 november 2018 om 23:36.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2018, 23:32   #41443
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het VKN is passé composé en komt nooit meer terug... Steeds weer blijven achterom kijken en hunkeren naar 'what might have been', is niet erg verstandig.
Inderdaad, maar het gaat mij natuurlijk niet om het VKN maar om een eigentijdse Hereniging.
En nu gaat ge weer stellen dat we te veel verschillen...
En dan verwijs ik naar het geopolitiek belang.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 november 2018 om 23:35.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2018, 23:35   #41444
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.828
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Er wordt dikwijls beweerd dat wij Nederlanders in de G7 hadden kunnnen zitten. Adrian M. is hier eens voor den dag gekomen met huidige BNP-Cijfers die dat tegenspreken, maar we kunnen wel veronderstellen dat door de jarenlange synergetische werking het huidige cijfer hoger zou zijn dan de som der huidige drie komponenten.
In de tijd van Willem was het zuiden ondervertegenwoordigd, maar in een parlement zonder veel demokratisch gehalte. Net zoals in het België van net na 1830. Dat was een rotzorg voor de pauper die krepeerde van de honger in het VKN van 1829 en in het België van 1840.
en 2° De moderne demokratie zat in de pijplijn. Wordt Limburg gedomineerd door Hollanders?
Die Belgische revolutie is door het oog van de naald gekropen. Het is zeker niet iets dat onafwendbaar was. Het kwam "er niet uit" door het leger van Lowie Filip.
En toch...Toen er wel een 'democratisch' parlement kwam in Nederland werden de katholieken nog steeds gediscrimineerd. Koning Willem III weigerde zelfs een nieuw gebouw in te wijden omdat de architect ervan een katholiek was. Il faut le faire. Katholieken kregen pas na WO I een eerste katholieke minister-president in Nederland. Niet te geloven, maar waar. Maar goed, ook dat is vermoedelijk nu passé composé.

En hierbij sluit ik de discussie voor mijn part. Een goede nacht gewenst.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 november 2018 om 23:37.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2018, 23:41   #41445
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Inderdaad, maar het gaat mij natuurlijk niet om het VKN maar om een eigentijdse Hereniging.
En nu gaat ge weer stellen dat we te veel verschillen...
En dan verwijs ik naar het geopolitiek belang.
Iets dat in feite nooit samen hoorde, en nog steeds niet samen hoort....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2018, 11:21   #41446
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
wanneer wilt u een calvinistische koning in België ?
Voor mij mag er gerust morgen al één komen. Hij zal wellicht wel gehouden zijn aanwezig te zijn bij katholiek-kerkelijk gezongen Te Deum's. Ik heb altijd geleerd dat dit in de Belgische wet staat.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2018, 11:55   #41447
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.103
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Voor mij mag er gerust morgen al één komen. Hij zal wellicht wel gehouden zijn aanwezig te zijn bij katholiek-kerkelijk gezongen Te Deum's. Ik heb altijd geleerd dat dit in de Belgische wet staat.

Norbert
In protestante kerken kan tegenwoordig alles gezongen worden.
In RK kerk ligt dat heel moeilijk, want de Nederlandse bischoppen en missionarissen hier uit Colombia en Vietnam zijn niet zo ruimdenkend.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2018, 12:27   #41448
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Voor mij mag er gerust morgen al één komen. Hij zal wellicht wel gehouden zijn aanwezig te zijn bij katholiek-kerkelijk gezongen Te Deum's. Ik heb altijd geleerd dat dit in de Belgische wet staat.

Norbert
Onzin. Het is gewoon een traditie maar geen verplichting.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2018, 13:34   #41449
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
In protestante kerken kan tegenwoordig alles gezongen worden.
In RK kerk ligt dat heel moeilijk, want de Nederlandse bischoppen en missionarissen hier uit Colombia en Vietnam zijn niet zo ruimdenkend.
Ook onze scherpslijper Kardinaal van Eijk van Utrecht is nogal streng in den leer.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2018, 15:31   #41450
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Onzin. Het is gewoon een traditie maar geen verplichting.
Bewijs mij dat eens! Dat zou een interessante bijdrage zijn, hier! Zeggen dat iets "traditie" is komt bij mij op 't zelfde neer als "als-'t mij-past-verzin ik het wel!" Ik ken nog zo mensen die bij mij gekomen zijn met het argument van "'t is traditie." Maar de diepere basis van hun argument was dat ze geld van mij wilden. Ik laat mij nog zo gemakkelijk niet iets opsolferen, hoor, mijnheer van de vier ruiters!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2018, 15:49   #41451
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Bewijs mij dat eens! Dat zou een interessante bijdrage zijn, hier! Zeggen dat iets "traditie" is komt bij mij op 't zelfde neer als "als-'t mij-past-verzin ik het wel!" Ik ken nog zo mensen die bij mij gekomen zijn met het argument van "'t is traditie." Maar de diepere basis van hun argument was dat ze geld van mij wilden. Ik laat mij nog zo gemakkelijk niet iets opsolferen, hoor, mijnheer van de vier ruiters!

Norbert
Als u beweert dat het Te Deum een wettelijke verplichting is, ligt de bewijslast op u.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2018, 16:48   #41452
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
In Vlaanderen zijn er meer Ollander -haters dan in Wallonië.
Vlaanderen heeft altijd meegewerkt aan de torenhoge staatsschuld.
Vlamingen verheerlijken altijd hun cultuur met patat en bier.
U bent de bondgenoot van de belgicisten: zich lekker wentelen in vooroordelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2018, 16:51   #41453
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
In protestante kerken kan tegenwoordig alles gezongen worden.
In RK kerk ligt dat heel moeilijk, want de Nederlandse bischoppen en missionarissen hier uit Colombia en Vietnam zijn niet zo ruimdenkend.
Bij de bevindelijken kan heus niet alles gezongen worden. Probeer toch eens los te komen van veralgemeningen: niets is zo verscheidener als de protestanten. Gaande van bijbelvast en conservatief tot uiterst liberaal en modernistisch.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2018, 17:01   #41454
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Als u beweert dat het Te Deum een wettelijke verplichting is, ligt de bewijslast op u.
Inderdaad. Alleen heeft Strandkruier het weer eens - de zoveelste keer op rij - het totaal verkeerd voor. Het zingen van Te Deum is binnen de huidige wetgeving slechts een traditie. Ooit gebaseerd op het concordaat tussen Napoleon en de H. Stoel dat o.m. stipuleerde dat er na iedere zondagsmis een gebed voor de keizer moest worden gezongen ("Salvum fac imperatorem") alsook het zingen van het Te Deum op de nationale feestdag.

Later werd die gewoonte tijdens de Nederlandse periode verder gezet. Na 1830 kwam daar geen einde aan, alhoewel de Belgische overheid dat concordaat nooit formeel heeft bekrachtigd. Strikt genomen geldt het concordaat uit 1801 niet meer. Als er nu nog steeds een Te Deum wordt gezongen in aanwezigheid van de burgerlijke autoriteiten, dan is dat louter een traditie waar geen juridische grond meer voor is. Daarom ook hebben al een aantal politici gepleit voor de afschaffing ervan, of, op zijn minst, voor de afwezigheid van de autoriteiten.

Als de Kerk nog steeds een Te Deum wil zingen, is ze daarin natuurlijk vrij. Ook de koninklijke familie is dan vrij om het al dan niet bij te wonen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2018, 17:18   #41455
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Als u beweert dat het Te Deum een wettelijke verplichting is, ligt de bewijslast op u.
Dat is inderdaad klinkklare onzin. Trouwens, in de grondwet is evenmin voorzien dat het staatshoofd een katholiek moet zijn. Was dat het geval geweest dan zou daar reeds van in de 19e eeuw verzet tegen gerezen zijn. Overigens, Leopold I was een Lutheraan. En Albert I was de facto vrijzinnig.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2018, 17:21   #41456
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij de bevindelijken kan heus niet alles gezongen worden. Probeer toch eens los te komen van veralgemeningen: niets is zo verscheidener als de protestanten. Gaande van bijbelvast en conservatief tot uiterst liberaal en modernistisch.
Inderdaad, de Bevindelijk Gereformeerden staan wellicht inzake gestrengheid het dichtst bij de Calvinisten uit de 16e eeuw. Voor hen beantwoordt de Nederlands Hervormde Kerk niet de regels zoals zij die interpreteren.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2018, 17:40   #41457
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad. Alleen heeft Strandkruier het weer eens - de zoveelste keer op rij - het totaal verkeerd voor. Het zingen van Te Deum is binnen de huidige wetgeving slechts een traditie. Ooit gebaseerd op het concordaat tussen Napoleon en de H. Stoel dat o.m. stipuleerde dat er na iedere zondagsmis een gebed voor de keizer moest worden gezongen ("Salvum fac imperatorem") alsook het zingen van het Te Deum op de nationale feestdag.

Later werd die gewoonte tijdens de Nederlandse periode verder gezet. Na 1830 kwam daar geen einde aan, alhoewel de Belgische overheid dat concordaat nooit formeel heeft bekrachtigd. Strikt genomen geldt het concordaat uit 1801 niet meer. Als er nu nog steeds een Te Deum wordt gezongen in aanwezigheid van de burgerlijke autoriteiten, dan is dat louter een traditie waar geen juridische grond meer voor is. Daarom ook hebben al een aantal politici gepleit voor de afschaffing ervan, of, op zijn minst, voor de afwezigheid van de autoriteiten.

Als de Kerk nog steeds een Te Deum wil zingen, is ze daarin natuurlijk vrij. Ook de koninklijke familie is dan vrij om het al dan niet bij te wonen.
Klopt.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2018, 17:48   #41458
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is inderdaad klinkklare onzin. Trouwens, in de grondwet is evenmin voorzien dat het staatshoofd een katholiek moet zijn. Was dat het geval geweest dan zou daar reeds van in de 19e eeuw verzet tegen gerezen zijn. Overigens, Leopold I was een Lutheraan. En Albert I was de facto vrijzinnig.
En Leopold II libertijn tot de zoveelste macht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2018, 17:54   #41459
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En Leopold II libertijn tot de zoveelste macht.
Een leuke link ter clarificatie:

https://www.dekamer.be/kvvcr/showpag...5199602598.xml
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2018, 18:05   #41460
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad, de Bevindelijk Gereformeerden staan wellicht inzake gestrengheid het dichtst bij de Calvinisten uit de 16e eeuw. Voor hen beantwoordt de Nederlands Hervormde Kerk niet de regels zoals zij die interpreteren.
Voor veel bevindelijk Gereformeerden geldt de kerkordening van 1816 niet, maar de oprichting te Emden in 1571. De naam van de oude kerk was de Nederduits Gereformeerde Kerk.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be