Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 december 2018, 16:10   #21
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Een spijtige maar belangrijke evolutie in onze maatschappij die verder en later ook zijn gevolgen zal hebben...
Reeds van in de jaren zeventig is men beginnen knoeien met de "uitvinding" van het VSO (Vernieuwd Secondair Onderwijs). Het lesgeven dat zoveel mogelijk en liefst voortdurend in groepjes van vier leerlingen die rond twee banken zaten en toetsen en taken lekker al babbelend samen mochten oplossen. Het was voldoende dat er een tussen zat die het snapte en het oploste en de anderen konden het overschrijven. En de ganse groep kreeg de punten van diegene die het opgelost had. En dan had men het rapport zonder punten maar met zinnetjes "onvoldoende-voldoende-bijna goed enz"
Maak daar maar eens een gemiddelde van uit verschillende aspecten en toetsresultaten… Wat later werden de bestaande boeken en methodes naar de prullenmand verwezen die gedurende jaren waren opgebouwd en hun dienst hadden bewezen. Neen, de leerkracht kon beter zelf iets in elkaar knutselen en herbeginnen met nieuwe boekjes en handleidingen die door een of andere leerkracht in elkaar was geprutst, liefst met veel tekeningen en weinig tekst. En dan was er "de moderne wiskunde" met zijn verzamelingen. Ook al een stille dood gestorven enz enz enz
Na deze evolutie kwam de huidige multicul erbovenop met leerlingen die niet eens de taal begrepen die werd gesproken en ook zo maar alsof het niets is/was in het klasgebeuren moesten worden opgenomen...
Minder erg vanwege minder groot in omvang, maar toch ook weer een probleem hier en daar: leerlingen uit het bijzonder onderwijs die specifieke noden hebben zomaar in een klas van wellicht twintig of meer leerlingen zetten, en laat de leerkracht er maar zijn plan mee trekken! Arme leerkracht, arme leerling...
En dan hebben we het nog niet over de huidige mentaliteit van veel leerlingen en ouders die er zonder probleem een advocaat bij halen als hun kind niet krijgt wat het volgens hen zou moeten krijgen...
Er zullen wel meer leerkrachten rondlopen die het boeltje laten voor wat het is, zorgen dat hun leerlingen slagen zonder dat ze er teveel moeten voor doen en scholen die straks leerlingen afleveren die enkel kunnen schrijven in het taaltje dat ze voor hun gsm gebruiken en hun rekenmachientje uithalen om te weten hoeveel 8 x 9 is...
En hoe hard verschieten we niet bij het lezen van de mening van veel zoniet alle leerkrachten over hoe het zit met ons onderwijs nu...
Wie had dat durven denken nietwaar?
In uw lijst van geniale ideetjes die de onderwijsministers hebben doorgevoerd, na advies van "verlichte pedagogen, sociologen en psychologen", bent u er nog eentje vergeten. Namelijk het beruchte "M-decreet" dat moest tegemoetkomen aan het politiek -correcte "inclusief onderwijs". Het kwam er op neer dat kinderen die, om welke reden ook, als "achtergesteld" worden beschouwd ingevolge een fysieke of mentale handicap, mordicus moeten opgenomen worden in dezelfde klas van de andere kinderen. Kwestie van frustraties te vermijden. Met als resultaat dat een hoop kinderen werden weggetrokken uit het Bijzonder Onderwijs waar ze normaal thuis hoorden en waar ze in een hen vertrouwde omgeving zaten. Een omgeving die beter aangepast is aan hun noden. Wat is het resultaat?
Die "anders valiede" kinderen (je mag het woord "gehandicapt" niet meer gebruiken) komen dikwijls terecht in een klas waar ze hoegenaamd niet meekunnen met de grote meerderheid van de overige kinderen. De lesgever moet dan extra veel tijd pompen in die ene of die paar arme schapen die er voor spek en bonen bij zitten. Terwijl er voor de anderen gewoon tijd verloren gaat. Soms is het zelfs erger en wordt voor die ene leerling een extra pedagogische helper er bij gezet.

Omtrent het nut van die zottigheid mogen er natuurlijk geen kritische vragen gesteld worden. Het enige wat er mee bereikt wordt is dat de (begrijpelijke want menselijke) frustratie van de ouders van dergelijk kind wat wordt gemilderd. Maar het is ten koste van het klasniveau en bijgevolg van het peil van ons onderwijs.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 17:55   #22
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.560
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In uw lijst van geniale ideetjes die de onderwijsministers hebben doorgevoerd, na advies van "verlichte pedagogen, sociologen en psychologen", bent u er nog eentje vergeten. Namelijk het beruchte "M-decreet" dat moest tegemoetkomen aan het politiek -correcte "inclusief onderwijs". Het kwam er op neer dat kinderen die, om welke reden ook, als "achtergesteld" worden beschouwd ingevolge een fysieke of mentale handicap, mordicus moeten opgenomen worden in dezelfde klas van de andere kinderen. Kwestie van frustraties te vermijden. Met als resultaat dat een hoop kinderen werden weggetrokken uit het Bijzonder Onderwijs waar ze normaal thuis hoorden en waar ze in een hen vertrouwde omgeving zaten. Een omgeving die beter aangepast is aan hun noden. Wat is het resultaat?
Die "anders valiede" kinderen (je mag het woord "gehandicapt" niet meer gebruiken) komen dikwijls terecht in een klas waar ze hoegenaamd niet meekunnen met de grote meerderheid van de overige kinderen. De lesgever moet dan extra veel tijd pompen in die ene of die paar arme schapen die er voor spek en bonen bij zitten. Terwijl er voor de anderen gewoon tijd verloren gaat. Soms is het zelfs erger en wordt voor die ene leerling een extra pedagogische helper er bij gezet.

Omtrent het nut van die zottigheid mogen er natuurlijk geen kritische vragen gesteld worden. Het enige wat er mee bereikt wordt is dat de (begrijpelijke want menselijke) frustratie van de ouders van dergelijk kind wat wordt gemilderd. Maar het is ten koste van het klasniveau en bijgevolg van het peil van ons onderwijs.
Je hebt er uitgebreider aandacht aan gegeven dan ik maar ik heb wel verwezen naar kinderen die uit het bijzonder onderwijs naar het "gewone" onderwijs worden overgeplaatst en de gevolgen ervan.
Och... we kunnen er nog een boek over schrijven maar we zijn en blijven wellicht gewone brave toeschouwers die straks toch weer de andere kant opkijken. We hebben nu toch het Marrakech-akkoord! En wie weet straks een nieuwe regering!
Een beetje variatie in onze problemen kan geen kwaad!

Laatst gewijzigd door andev : 3 december 2018 om 17:58.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2018, 17:31   #23
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.342
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In uw lijst van geniale ideetjes die de onderwijsministers hebben doorgevoerd, na advies van "verlichte pedagogen, sociologen en psychologen", bent u er nog eentje vergeten. Namelijk het beruchte "M-decreet" dat moest tegemoetkomen aan het politiek -correcte "inclusief onderwijs". Het kwam er op neer dat kinderen die, om welke reden ook, als "achtergesteld" worden beschouwd ingevolge een fysieke of mentale handicap, mordicus moeten opgenomen worden in dezelfde klas van de andere kinderen. Kwestie van frustraties te vermijden. Met als resultaat dat een hoop kinderen werden weggetrokken uit het Bijzonder Onderwijs waar ze normaal thuis hoorden en waar ze in een hen vertrouwde omgeving zaten. Een omgeving die beter aangepast is aan hun noden. Wat is het resultaat?
Die "anders valiede" kinderen (je mag het woord "gehandicapt" niet meer gebruiken) komen dikwijls terecht in een klas waar ze hoegenaamd niet meekunnen met de grote meerderheid van de overige kinderen. De lesgever moet dan extra veel tijd pompen in die ene of die paar arme schapen die er voor spek en bonen bij zitten. Terwijl er voor de anderen gewoon tijd verloren gaat. Soms is het zelfs erger en wordt voor die ene leerling een extra pedagogische helper er bij gezet.

Omtrent het nut van die zottigheid mogen er natuurlijk geen kritische vragen gesteld worden. Het enige wat er mee bereikt wordt is dat de (begrijpelijke want menselijke) frustratie van de ouders van dergelijk kind wat wordt gemilderd. Maar het is ten koste van het klasniveau en bijgevolg van het peil van ons onderwijs.
Da's een schot midden in de roos !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2018, 20:14   #24
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Onze meester Jan VD Berghe is de enige uitzondering
Last man standing
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2018, 20:23   #25
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In uw lijst van geniale ideetjes die de onderwijsministers hebben doorgevoerd, na advies van "verlichte pedagogen, sociologen en psychologen", bent u er nog eentje vergeten. Namelijk het beruchte "M-decreet" dat moest tegemoetkomen aan het politiek -correcte "inclusief onderwijs". Het kwam er op neer dat kinderen die, om welke reden ook, als "achtergesteld" worden beschouwd ingevolge een fysieke of mentale handicap, mordicus moeten opgenomen worden in dezelfde klas van de andere kinderen. Kwestie van frustraties te vermijden. Met als resultaat dat een hoop kinderen werden weggetrokken uit het Bijzonder Onderwijs waar ze normaal thuis hoorden en waar ze in een hen vertrouwde omgeving zaten. Een omgeving die beter aangepast is aan hun noden. Wat is het resultaat?
Die "anders valiede" kinderen (je mag het woord "gehandicapt" niet meer gebruiken) komen dikwijls terecht in een klas waar ze hoegenaamd niet meekunnen met de grote meerderheid van de overige kinderen. De lesgever moet dan extra veel tijd pompen in die ene of die paar arme schapen die er voor spek en bonen bij zitten. Terwijl er voor de anderen gewoon tijd verloren gaat. Soms is het zelfs erger en wordt voor die ene leerling een extra pedagogische helper er bij gezet.

Omtrent het nut van die zottigheid mogen er natuurlijk geen kritische vragen gesteld worden. Het enige wat er mee bereikt wordt is dat de (begrijpelijke want menselijke) frustratie van de ouders van dergelijk kind wat wordt gemilderd. Maar het is ten koste van het klasniveau en bijgevolg van het peil van ons onderwijs.
De huizenhoge ego's van de opeenvolgende onderwijsministers stonden garant voor een eindeloze reeks hervormingen waardoor hun naam voor de eeuwigheid in de annalen zou komen te staan als bedenker van weer eens een fantastische vernieuwing en omwenteling. De tureluursgedraaide leerkrachten stonden erbij en keken er met groeiend onbegrip en koppijn naar.
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen

Laatst gewijzigd door No Apologies : 7 december 2018 om 20:24.
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2018, 20:43   #26
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.509
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Vandersteen was een ziener!

"Tedere Tronica" Van de Willy niet vergeten? (één van de vele Suskes & Wiskes)

Zag ik daarstraks in een nieuwsuitzending een lerares die zich door haar leerlingen liet evalueren.

Ik vind dat er zwaar over. (persoonlijke mening)
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 7 december 2018 om 20:46.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2018, 21:05   #27
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
De huizenhoge ego's van de opeenvolgende onderwijsministers stonden garant voor een eindeloze reeks hervormingen waardoor hun naam voor de eeuwigheid in de annalen zou komen te staan als bedenker van weer eens een fantastische vernieuwing en omwenteling. De tureluursgedraaide leerkrachten stonden erbij en keken er met groeiend onbegrip en koppijn naar.
Daar zeg je iets...
Hadden ze eens naar de leerkrachten geluisterd, en alles wat meer in overleg gedaan.
Maar dat was blijkbaar in tegenspraak met hun ego...
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2018, 02:08   #28
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Mannen willen niet meer naar het onderwijs en terecht. Het is genoeg dan één leerling(e) je wil kraken en iets uit haar mouw gaat schudden in de zin van de leraar wou me gisteren een kusje geven op de mond en je mag de rest van je leven vergeten. Mannelijke onderwijzers zijn meer dan een zeldzaamheid geworden.
Klopt,

alleen bij de directeurs vind je wat meer mannen,

moet er in het LO ook geen gendergelijkheid zijn?
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2018, 02:19   #29
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
De sossen en de tsjeven hebben ons onderwijs, ooit bij het beste ter wereld, de dieperik in geholpen. Hun zuilen en hun politieke partijen zijn daar namelijk zeer goed mee gebaat: domkoppen zijn makkelijker om de tuin te leiden en stemmen dus makkelijker op dergelijke partijen.
het vrij onderwijs is nog redelijk kwaliteitsvol,

het GO! is echt een ramp,
scholen waar lln met 10 onvoldoendes een A-attest krijgen,
of hele klassen die een C-attest krijgen omdat ze heel het jaar slapen,
zonen van een directeur die zonder diploma in de A1 les mogen geven,
14 jarige lln die op de schoolreis in hun valiezen sterke drank (38 flessen gevonden) bij hebben, dronken rondlopen, leerkrachten belagen,...
vandalisme, spijbelen,
politiek benoemde onbekwame directeurs,

je houdt het niet voor mogelijk,

en dan maar klagen over de kwaliteit van het onderwijs
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2018, 02:32   #30
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Gelukkig hebben we nog youtube om kwaliteit te verzekeren .
Zo leren kids zichzelf.

Mits inbreng van YouTube....pure onnozel inbreng die vaak...meestal naar het achterlijke verwijzen.
Maar toch gerespecteerd door de jeugd.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2018, 02:39   #31
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.447
Standaard

Bron: Nieuwsblad

De autoriteit in het klaslokaal brokkelt af. Een goede zaak, zegt de één. Een ramp, zegt de ander. De realiteit? Vooral voor leerkrachten in het beroepsonderwijs is het pompen of verzuipen. De helft van onze BSO-leerkrachten noemt zijn of haar leerlingen brutaal, en één op vijf verliest geregeld de controle over de klas. Wij deden ons voor als leraar in opleiding en observeerden de lessen in een beroepsschool in de grote stad. “Ze hebben al onze stokken achter de deur afgenomen om die gasten tot de orde te roepen.”
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2018, 11:37   #32
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.560
Standaard

Citaat:
In Antwerpen is een 50-jarige man aangehouden nadat hij donderdag de kleuterjuf van een van zijn kinderen had geslagen. Dat schrijft de Gazet van Antwerpen vrijdag en wordt bevestigd door het Antwerps parket. De man zou kwaad zijn geweest omdat de juf zijn kind had gestraft.


Donderdagnamiddag kwam het tot een conflict tussen de vader en de 53-jarige juf in de stedelijke kleuterschool De Kameleon, aan het Kielpark in Antwerpen. De man zou een slag hebben uitgedeeld waardoor de vrouw verwondingen opliep in het gezicht.
Donderdagavond bood de man zich aan bij de politie. Hij werd voorgeleid bij de onderzoeksrechter, die besliste hem aan te houden. Hij wordt verdacht van “zware opzettelijke slagen en verwondingen aan pedagogisch personeel”, zegt Lentle Jespers van het Antwerpse parket.

uit Nieuwsblad online
Ook een niet te onderschatten feit niet meer: er lopen meer en meer ouders rond die menen dat de school er enkel is om ze van hun kinderen af te helpen tijdens de dag, die niet de minste interesse hebben in het lesgebeuren en eerder minachting voor het personeel dat er werkt! Geweld uitgaande van leerlingen en ouders komt ook meer en meer voor. Dikwijls moet er in alle talen over gezwegen worden "vanwege de reputatie van de school"! In het beste geval gaat men agressieve leerlingen naar een andere school sturen, waar ze dan hetzelfde uitspoken...
Dat "gebrek aan interesse" voor wat kindlief doet of niet doet ligt ook aan het feit dat vele leerlingen na de school zo goed als niets doen voor de school! Lessen leren en taken maken is uit den boze! Er zijn al meer ouders geweest die vinden dat "alles" op school moet gebeuren en de kinderen thuis niet meer moeten lastig gevallen worden door schoolse zaken...
Neen, ze moeten nu naar de dansles, de muziekles, voetbalclub enz enz en ze moeten ook nog tijd hebben om dagelijks een paar uur op hun gsm te tokkelen! En diegenen die het het meest nodig hebben om wat te leren, die lopen na schooltijd tot 's avonds laat op straat bvb! Geen tekening bij maken...
Het is pas wanneer de resultaten opduiken dat ze wakker schieten en waarom niet, er nog een advocaat bij zouden halen ook! Te begrijpen dat sommige leerkrachten in zo'n sfeertje foert zeggen en niets meer eisen.
Was er nu geen sprake van zelfs de examens af te schaffen en het gewoon te doen met de "dagelijkse evaluatie"? Duidelijk waarom...
Er zijn steeds meer leerkrachten tekort? Hoe is dat mogelijk?
Of zijn er meer en meer ouders waar je beter tegen kunt zeggen: doe het zelf!

Laatst gewijzigd door andev : 8 december 2018 om 11:48.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2018, 11:43   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Ook een niet te onderschatten feit niet meer: er lopen meer en meer ouders rond die menen dat de school er enkel is om ze van hun kinderen af te helpen tijdens de dag, die niet de minste interesse hebben in het lesgebeuren en eerder minachting voor het personeel dat er werkt! Geweld uitgaande van leerlingen en ouders komt ook meer en meer voor. Dikwijls moet er in alle talen over gezwegen worden "vanwege de reputatie van de school"! In het beste geval gaat men agressieve leerlingen naar een andere school sturen, waar ze dan hetzelfde uitspoken...
Er is in onze maatschappij inderdaad een heel merkwaardige reflex ontstaan: de school moet enerzijds maar alles oplossen (ook situaties die voortvloeien uit problemen binnen het gezin), maar anderzijds wordt ze bijzonder negatief gepercipieerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2018, 13:20   #34
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is in onze maatschappij inderdaad een heel merkwaardige reflex ontstaan: de school moet enerzijds maar alles oplossen (ook situaties die voortvloeien uit problemen binnen het gezin), maar anderzijds wordt ze bijzonder negatief gepercipieerd.
Dat ligt er maar aan, geweld tegen leerkrachten komt vaak van bepaalde doelgroepen? Dat ouders veel mondiger en kritisch zijn lijkt me ok, zolang er dialoog mee mogelijk is met respect voor wederzijdse standpunten. Taal is dus belangrijk, in Antwerpen zitten klassen vol met kinderen die thuis geen Nederlands spreken, leidt dit dan niet sneller tot agressie?
Communiceren met die ouders lukt gewoon niet.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2018, 16:21   #35
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.286
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
vermits gij die reden hier aan haalt (als enige), gaat ge daar zeker een bron voor hebben ...
Een bron daarvoor is moeilijk te vinden.
Uit persoonlijke ervaring, weet ik dat hij gelijk heeft.

PS: Ik sta niet in het onderwijs.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2018, 16:59   #36
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is in onze maatschappij inderdaad een heel merkwaardige reflex ontstaan: de school moet enerzijds maar alles oplossen (ook situaties die voortvloeien uit problemen binnen het gezin), maar anderzijds wordt ze bijzonder negatief gepercipieerd.
Idealisme kenmerkte altijd al de persoonlijkheid van veel leerkrachten. De laatste jaren kan in steeds meer scholen ook een dosis masochisme helpen.
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2018, 17:08   #37
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat ligt er maar aan, geweld tegen leerkrachten komt vaak van bepaalde doelgroepen? Dat ouders veel mondiger en kritisch zijn lijkt me ok, zolang er dialoog mee mogelijk is met respect voor wederzijdse standpunten. Taal is dus belangrijk, in Antwerpen zitten klassen vol met kinderen die thuis geen Nederlands spreken, leidt dit dan niet sneller tot agressie?
Communiceren met die ouders lukt gewoon niet.
De communicatie kan inderdaad soms moeilijk verlopen. Een kennis vertelde me een verhaal uit zijn school in centrum Antwerpen. Meningsverschil tussen een nederlandsonkundige ouder en hemzelf. School zorgt voor tolk. Bijkomend probleem: de tolk was een vrouw en daarmee bleek de man niet te willen praten.
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2018, 20:54   #38
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.300
Standaard

Ik heb dezelfde evolutie gezien in het Franse onderwijs. Ik denk zelfs dat het Franse onderwijs voortrekker is in slechte onderwijs ideeen, maar ik heb waarschijnlijk onbewust het *huidige* Franse onderwijs altijd vergeleken met wat ik *destijds* kende van het Vlaamse onderwijs.

Het lijkt een universeel verschijnsel te zijn in publiek onderwijs: de absolute verslechtering in de kwaliteit van het aangeleerde. Van Canada en de USA via Europese landen. Soms haalt men Finland als "voorbeeld" aan, maar dat is waarschijnlijk gewoon omdat ze ginder wat achterlopen en dus wat ouderwetser, en dus meer kwaliteitsonderwijs hebben.

In dat soort beschouwingen moet men wel altijd opletten voor selectieve herinneringen van "vroeger was het beter". Maar men kan heel objectief kijken naar vroegere leerboeken, en de huidige: het spreekt vanzelf dat het gehaalde leerniveau in de jaren 70 veel en veel hoger was dan vandaag, in vele vakgebieden, en dat van de lagere school tot einde humaniora en soms verder.

Mijn persoonlijke overtuiging is dat dat een natuurlijke evolutie is tegen dewelke niks te doen valt, omdat men ze universeel vaststelt, niet in 1 land, of niet in 1 politiek systeem, als het maar met verkozenen werkt. Ik denk dat de reden dubbel is. De eerste reden is dat schoolprogramma's door staten bepaald worden, en staten worden door politici bestuurd. Nu is het altijd gemakkelijker als politicus om dingen "gemakkelijker" te maken dan moeilijker. Als daar een prijs aan vast zit moet de politiek verantwoordelijke de balans opmaken, maar onderwijs is iets waar je als minister mee kan knoeien, en je hebt de gevolgen pas een generatie later (dus als je allang van je minister-van-staat pensioen aan het genieten bent). Aangezien kwaliteitsonderwijs altijd meer moeite kost, zowel van leerkrachten dan van leerlingen, en aangezien er een legertje aan ideologen klaar staat om verschoningen te vinden om meer snoepjes uit te delen, is er geen enkele reden om dat niet te doen: je kan er enkel maar sympathieker mee overkomen. Diploma's, in tegenstelling tot geld, kunnen zonder probleem geinflateerd worden.

Bovendien heeft het verzwakken van het onderwijs een ander politiek voordeel: mensen moeten veel langer op de schoolbanken zitten voor 't zelfde. Ondertussen zijn ze noch werkzoekende, noch iemand op de arbeidsmarkt, en worden ze onderhouden door hun ouders. Dat is een voordeel in tijden van werkloosheid. Onderwijs is een werklozenspons.

Dat is niet altijd zo geweest: in de jaren 50 hadden onze politici schrik van het Rode Gevaar, en moesten wij allemaal slimme mensen worden. Men heeft toen daadwerkelijke vooruitgang geboekt in het onderwijs, omdat we schrik hadden van de genieen die Spoetnik hadden gelanceerd. Maar nu zijn slimme burgers nergens goed voor. Het is helemaal niet nodig om grote delen van de bevolking heel intelligent te maken. Een kleine elite wel, maar om dozen te leveren van Amazon heb je niet echt gesofistikeerd onderwijs nodig. Men dient dus fabrieken te bouwen die mensen lang, lang, lang laten leren om weinig te weten: dat geeft hen de illusie dat ze veel leren, ze blijven dom genoeg om brave burgers te blijven, we hebben niet veel grote genieen nodig, en het houdt ze bezig op kosten van hun ouders.

Maw, de staat heeft 1) geen nood aan mensen die goed onderwijs krijgen (op een kleine elite na) en 2) wint aan sympathie door sinterklaas te spelen met diploma's.

Dat maakt dat ongeveer overal in de westerse wereld, het door de staat voorgestelde onderwijs op geen ballen meer trekt.

Er is misschien zelfs nog een derde reden: je kan legertjes en legertjes aan middelmatig gemotiveerde ambtenaren aanwerven in staatsonderwijs, dat voor een groot deel zelf die ambtenaren produceert. Dat zijn dan nadien mensen die "juist" stemmen, want zij kunnen nergens anders meer heen, en ze moeten dus in die aangroeiende pool van ambtenarij blijven. Dat zijn mensen die in de val gelopen zijn, en nu niks anders kunnen doen dan ijveren dat hun monstermachine verder blijft draaien. Een soort gegarandeerde statistenlegertje dat de mediocratie, uit noodzaak, zal blijven steunen.

De organisatoren van onderwijs hebben, maw, niks te winnen bij een efficient en hoogstaand onderwijs. De meerderheid van de bevolking trouwens ook niet: mediocriteit komt hen eigenlijk goed uit. En de maatschappij heeft eigenlijk ook geen grote aantallen goed opgeleide mensen nodig, zo lang men maar de heel beperkte vaardigheden voor zijn job kent.

Als ik rondkijk, zie ik dat in Frankrijk, de gemiddelde 18-jarige die zijn baccalaureat haalt (vaak een professionele of een technische), op wat specifieke vaardigheden na, een algemene cultuur heeft die lager ligt dan wat men 50 jaar geleden had toen men uit de lagere school afstudeerde. En die gaat nadien nog wat jaren in het hogere onderwijs rondhangen, vaak zonder veel succes, maar toch met een of ander nep diploma. Ik denk dat het elders ook wel zo is of wordt. Men heeft het onderwijs "gerekt" om wat men vroeger aan 12 jaar wist, niet meer te kennen aan 18 of 20 jaar. We hebben het dan over correct schrijven, of een rekensom maken of zo, of een paar historische feiten kennen. En dat stoort niet, want om Amazon dozen af te leveren, moet die niet meer weten dan men destijds moest weten om een schip af te laden he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2018, 21:22   #39
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Een bron daarvoor is moeilijk te vinden.
Uit persoonlijke ervaring, weet ik dat hij gelijk heeft.

PS: Ik sta niet in het onderwijs.
Zou het niet kunnen dat mannen meer autoriteit uitstralen dan vrouwen ?
Toch in een school omgeving.
Je weet wel de link die jongeren soms maken.. Vrouwen, het zwakke geslacht...
Volgens mij persoonlijk hoef je niet verder te zoeken.

Waarmee ik nu ook niet wil zeggen dat er geen vrouwen zijn die best 'hun mannetje kunnen staan'.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 8 december 2018 om 21:24.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2018, 22:06   #40
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Ook een niet te onderschatten feit niet meer: er lopen meer en meer ouders rond die menen dat de school er enkel is om ze van hun kinderen af te helpen tijdens de dag, die niet de minste interesse hebben in het lesgebeuren en eerder minachting voor het personeel dat er werkt! Geweld uitgaande van leerlingen en ouders komt ook meer en meer voor. Dikwijls moet er in alle talen over gezwegen worden "vanwege de reputatie van de school"! In het beste geval gaat men agressieve leerlingen naar een andere school sturen, waar ze dan hetzelfde uitspoken...
Dat "gebrek aan interesse" voor wat kindlief doet of niet doet ligt ook aan het feit dat vele leerlingen na de school zo goed als niets doen voor de school! Lessen leren en taken maken is uit den boze! Er zijn al meer ouders geweest die vinden dat "alles" op school moet gebeuren en de kinderen thuis niet meer moeten lastig gevallen worden door schoolse zaken...
Neen, ze moeten nu naar de dansles, de muziekles, voetbalclub enz enz en ze moeten ook nog tijd hebben om dagelijks een paar uur op hun gsm te tokkelen! En diegenen die het het meest nodig hebben om wat te leren, die lopen na schooltijd tot 's avonds laat op straat bvb! Geen tekening bij maken...
Het is pas wanneer de resultaten opduiken dat ze wakker schieten en waarom niet, er nog een advocaat bij zouden halen ook! Te begrijpen dat sommige leerkrachten in zo'n sfeertje foert zeggen en niets meer eisen.
Was er nu geen sprake van zelfs de examens af te schaffen en het gewoon te doen met de "dagelijkse evaluatie"? Duidelijk waarom...
Er zijn steeds meer leerkrachten tekort? Hoe is dat mogelijk?
Of zijn er meer en meer ouders waar je beter tegen kunt zeggen: doe het zelf!
Over kleuters naar school sturen heb ik ook iets te zeggen. De (Antwerpse) scholen staan er meestal zelf op dat je je kleuter zo snel mogelijk voltijds naar school brengt! Ik ken verhalen uit m'n omgeving : van kleuterjuffen die de boekentasjes niet meegeven in de middag (zodat kind verplicht is om in namiddag terug te komen) tot madam secretariaat aan de telefoon tegen mijzelf: 'niet erg dat je op de kennismakingsdag niet om 14u kan komen. Kom gewoon de 1ste schooldag met je kind naar de instapklas. Maar niet zomaar om 14u of het even wanneer want we hebben zoveeeeeeel kinderen. Ik zo: ja, wou haar eigenlijk pas na de paasvakantie naar school sturen of met de eerste kleuterklas. Zij: wablief??! Als je je kind niet 4 halve dagen per week naar school stuurt wordt het uitgeschreven. Instapklas of niet, zindelijk of niet.
Zo is het pedagogisch personeel op scholen zelf van lotje getikt. Dus als ze me nu eens vragen waarom ik m'n dochter nog niet naar school heb gestuurd, ga ik zeggen dat we 2 mnd naar Pakistan zijn gegaan.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 8 december 2018 om 22:08.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be