![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.448
|
![]() Citaat:
Die "anders valiede" kinderen (je mag het woord "gehandicapt" niet meer gebruiken) komen dikwijls terecht in een klas waar ze hoegenaamd niet meekunnen met de grote meerderheid van de overige kinderen. De lesgever moet dan extra veel tijd pompen in die ene of die paar arme schapen die er voor spek en bonen bij zitten. Terwijl er voor de anderen gewoon tijd verloren gaat. Soms is het zelfs erger en wordt voor die ene leerling een extra pedagogische helper er bij gezet. Omtrent het nut van die zottigheid mogen er natuurlijk geen kritische vragen gesteld worden. Het enige wat er mee bereikt wordt is dat de (begrijpelijke want menselijke) frustratie van de ouders van dergelijk kind wat wordt gemilderd. Maar het is ten koste van het klasniveau en bijgevolg van het peil van ons onderwijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.560
|
![]() Citaat:
Och... we kunnen er nog een boek over schrijven maar we zijn en blijven wellicht gewone brave toeschouwers die straks toch weer de andere kant opkijken. We hebben nu toch het Marrakech-akkoord! En wie weet straks een nieuwe regering! Een beetje variatie in onze problemen kan geen kwaad! Laatst gewijzigd door andev : 3 december 2018 om 17:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.342
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister-President
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister-President
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
|
![]() Citaat:
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen Laatst gewijzigd door No Apologies : 7 december 2018 om 20:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.509
|
![]() "Tedere Tronica" Van de Willy niet vergeten? (één van de vele Suskes & Wiskes)
Zag ik daarstraks in een nieuwsuitzending een lerares die zich door haar leerlingen liet evalueren. Ik vind dat er zwaar over. (persoonlijke mening)
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 7 december 2018 om 20:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
|
![]() Citaat:
Hadden ze eens naar de leerkrachten geluisterd, en alles wat meer in overleg gedaan. Maar dat was blijkbaar in tegenspraak met hun ego...
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister-President
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.447
|
![]() Citaat:
alleen bij de directeurs vind je wat meer mannen, moet er in het LO ook geen gendergelijkheid zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.447
|
![]() Citaat:
het GO! is echt een ramp, scholen waar lln met 10 onvoldoendes een A-attest krijgen, of hele klassen die een C-attest krijgen omdat ze heel het jaar slapen, zonen van een directeur die zonder diploma in de A1 les mogen geven, 14 jarige lln die op de schoolreis in hun valiezen sterke drank (38 flessen gevonden) bij hebben, dronken rondlopen, leerkrachten belagen,... vandalisme, spijbelen, politiek benoemde onbekwame directeurs, je houdt het niet voor mogelijk, en dan maar klagen over de kwaliteit van het onderwijs |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Gelukkig hebben we nog youtube om kwaliteit te verzekeren .
Zo leren kids zichzelf. Mits inbreng van YouTube....pure onnozel inbreng die vaak...meestal naar het achterlijke verwijzen. Maar toch gerespecteerd door de jeugd.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.447
|
![]() Bron: Nieuwsblad
De autoriteit in het klaslokaal brokkelt af. Een goede zaak, zegt de één. Een ramp, zegt de ander. De realiteit? Vooral voor leerkrachten in het beroepsonderwijs is het pompen of verzuipen. De helft van onze BSO-leerkrachten noemt zijn of haar leerlingen brutaal, en één op vijf verliest geregeld de controle over de klas. Wij deden ons voor als leraar in opleiding en observeerden de lessen in een beroepsschool in de grote stad. “Ze hebben al onze stokken achter de deur afgenomen om die gasten tot de orde te roepen.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.560
|
![]() Citaat:
Dat "gebrek aan interesse" voor wat kindlief doet of niet doet ligt ook aan het feit dat vele leerlingen na de school zo goed als niets doen voor de school! Lessen leren en taken maken is uit den boze! Er zijn al meer ouders geweest die vinden dat "alles" op school moet gebeuren en de kinderen thuis niet meer moeten lastig gevallen worden door schoolse zaken... Neen, ze moeten nu naar de dansles, de muziekles, voetbalclub enz enz en ze moeten ook nog tijd hebben om dagelijks een paar uur op hun gsm te tokkelen! En diegenen die het het meest nodig hebben om wat te leren, die lopen na schooltijd tot 's avonds laat op straat bvb! Geen tekening bij maken... Het is pas wanneer de resultaten opduiken dat ze wakker schieten en waarom niet, er nog een advocaat bij zouden halen ook! Te begrijpen dat sommige leerkrachten in zo'n sfeertje foert zeggen en niets meer eisen. Was er nu geen sprake van zelfs de examens af te schaffen en het gewoon te doen met de "dagelijkse evaluatie"? Duidelijk waarom... Er zijn steeds meer leerkrachten tekort? Hoe is dat mogelijk? Of zijn er meer en meer ouders waar je beter tegen kunt zeggen: doe het zelf! Laatst gewijzigd door andev : 8 december 2018 om 11:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
|
![]() Citaat:
Communiceren met die ouders lukt gewoon niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.286
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister-President
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
|
![]() Citaat:
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Minister-President
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
|
![]() Citaat:
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.300
|
![]() Ik heb dezelfde evolutie gezien in het Franse onderwijs. Ik denk zelfs dat het Franse onderwijs voortrekker is in slechte onderwijs ideeen, maar ik heb waarschijnlijk onbewust het *huidige* Franse onderwijs altijd vergeleken met wat ik *destijds* kende van het Vlaamse onderwijs.
Het lijkt een universeel verschijnsel te zijn in publiek onderwijs: de absolute verslechtering in de kwaliteit van het aangeleerde. Van Canada en de USA via Europese landen. Soms haalt men Finland als "voorbeeld" aan, maar dat is waarschijnlijk gewoon omdat ze ginder wat achterlopen en dus wat ouderwetser, en dus meer kwaliteitsonderwijs hebben. In dat soort beschouwingen moet men wel altijd opletten voor selectieve herinneringen van "vroeger was het beter". Maar men kan heel objectief kijken naar vroegere leerboeken, en de huidige: het spreekt vanzelf dat het gehaalde leerniveau in de jaren 70 veel en veel hoger was dan vandaag, in vele vakgebieden, en dat van de lagere school tot einde humaniora en soms verder. Mijn persoonlijke overtuiging is dat dat een natuurlijke evolutie is tegen dewelke niks te doen valt, omdat men ze universeel vaststelt, niet in 1 land, of niet in 1 politiek systeem, als het maar met verkozenen werkt. Ik denk dat de reden dubbel is. De eerste reden is dat schoolprogramma's door staten bepaald worden, en staten worden door politici bestuurd. Nu is het altijd gemakkelijker als politicus om dingen "gemakkelijker" te maken dan moeilijker. Als daar een prijs aan vast zit moet de politiek verantwoordelijke de balans opmaken, maar onderwijs is iets waar je als minister mee kan knoeien, en je hebt de gevolgen pas een generatie later (dus als je allang van je minister-van-staat pensioen aan het genieten bent). Aangezien kwaliteitsonderwijs altijd meer moeite kost, zowel van leerkrachten dan van leerlingen, en aangezien er een legertje aan ideologen klaar staat om verschoningen te vinden om meer snoepjes uit te delen, is er geen enkele reden om dat niet te doen: je kan er enkel maar sympathieker mee overkomen. Diploma's, in tegenstelling tot geld, kunnen zonder probleem geinflateerd worden. Bovendien heeft het verzwakken van het onderwijs een ander politiek voordeel: mensen moeten veel langer op de schoolbanken zitten voor 't zelfde. Ondertussen zijn ze noch werkzoekende, noch iemand op de arbeidsmarkt, en worden ze onderhouden door hun ouders. Dat is een voordeel in tijden van werkloosheid. Onderwijs is een werklozenspons. Dat is niet altijd zo geweest: in de jaren 50 hadden onze politici schrik van het Rode Gevaar, en moesten wij allemaal slimme mensen worden. Men heeft toen daadwerkelijke vooruitgang geboekt in het onderwijs, omdat we schrik hadden van de genieen die Spoetnik hadden gelanceerd. Maar nu zijn slimme burgers nergens goed voor. Het is helemaal niet nodig om grote delen van de bevolking heel intelligent te maken. Een kleine elite wel, maar om dozen te leveren van Amazon heb je niet echt gesofistikeerd onderwijs nodig. Men dient dus fabrieken te bouwen die mensen lang, lang, lang laten leren om weinig te weten: dat geeft hen de illusie dat ze veel leren, ze blijven dom genoeg om brave burgers te blijven, we hebben niet veel grote genieen nodig, en het houdt ze bezig op kosten van hun ouders. Maw, de staat heeft 1) geen nood aan mensen die goed onderwijs krijgen (op een kleine elite na) en 2) wint aan sympathie door sinterklaas te spelen met diploma's. Dat maakt dat ongeveer overal in de westerse wereld, het door de staat voorgestelde onderwijs op geen ballen meer trekt. Er is misschien zelfs nog een derde reden: je kan legertjes en legertjes aan middelmatig gemotiveerde ambtenaren aanwerven in staatsonderwijs, dat voor een groot deel zelf die ambtenaren produceert. Dat zijn dan nadien mensen die "juist" stemmen, want zij kunnen nergens anders meer heen, en ze moeten dus in die aangroeiende pool van ambtenarij blijven. Dat zijn mensen die in de val gelopen zijn, en nu niks anders kunnen doen dan ijveren dat hun monstermachine verder blijft draaien. Een soort gegarandeerde statistenlegertje dat de mediocratie, uit noodzaak, zal blijven steunen. De organisatoren van onderwijs hebben, maw, niks te winnen bij een efficient en hoogstaand onderwijs. De meerderheid van de bevolking trouwens ook niet: mediocriteit komt hen eigenlijk goed uit. En de maatschappij heeft eigenlijk ook geen grote aantallen goed opgeleide mensen nodig, zo lang men maar de heel beperkte vaardigheden voor zijn job kent. Als ik rondkijk, zie ik dat in Frankrijk, de gemiddelde 18-jarige die zijn baccalaureat haalt (vaak een professionele of een technische), op wat specifieke vaardigheden na, een algemene cultuur heeft die lager ligt dan wat men 50 jaar geleden had toen men uit de lagere school afstudeerde. En die gaat nadien nog wat jaren in het hogere onderwijs rondhangen, vaak zonder veel succes, maar toch met een of ander nep diploma. Ik denk dat het elders ook wel zo is of wordt. Men heeft het onderwijs "gerekt" om wat men vroeger aan 12 jaar wist, niet meer te kennen aan 18 of 20 jaar. We hebben het dan over correct schrijven, of een rekensom maken of zo, of een paar historische feiten kennen. En dat stoort niet, want om Amazon dozen af te leveren, moet die niet meer weten dan men destijds moest weten om een schip af te laden he. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
|
![]() Citaat:
Toch in een school omgeving. Je weet wel de link die jongeren soms maken.. Vrouwen, het zwakke geslacht... Volgens mij persoonlijk hoef je niet verder te zoeken. ![]() Waarmee ik nu ook niet wil zeggen dat er geen vrouwen zijn die best 'hun mannetje kunnen staan'. ![]()
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 8 december 2018 om 21:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
|
![]() Citaat:
Zo is het pedagogisch personeel op scholen zelf van lotje getikt. Dus als ze me nu eens vragen waarom ik m'n dochter nog niet naar school heb gestuurd, ga ik zeggen dat we 2 mnd naar Pakistan zijn gegaan. Laatst gewijzigd door Guinevere : 8 december 2018 om 22:08. |
|
![]() |
![]() |