![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik overweeg een oldtimer Range Rover V8 benzine aan te schaffen, ik zou hem inschrijven als old-timer gezien de weinige kilometers die hij ook effectief zal worden gebruikt.
Nu weet ik niet of het trekvermogen onder O-plaat hetzelfde is als onder een niet-oldtimer inschrijving. Weet iemand hier meer over? Hoe zit het bij gebruik in het buitenland? Het is niet onmogelijk dat je heel de EU mag doorkruisen met 3500 kg aan je trekhaak en je pas aan de Belgische grens in overtreding komt te staan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() O-plaat geeft veel meer restricties.
Ik zou het niet doen. Want wat wens je te omzeilen? Taks en inschrijving is ook laag zonder O-plaat. Geen normale verzekering en niet jaarlijks keuren is sowieso al af te wijzen gezien het gewenst gebruik. Kan je beter deftig op orde houden!
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je gaat daar gewoon jaarlijks verplicht naar je garage en die kijkt je auto na en repareert hem ineens. Logisch he... Laatst gewijzigd door Anna List : 23 december 2018 om 13:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar met een O plaat mag je niet gebruiken om te werken of over de grens mee te gaan dacht ik. Best eerst eens informeren.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 23 december 2018 om 13:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
Dit voor een 10 jaar oude tweedehands Range Rover 4,0 V8. Zo'n bedrag om enkele weken in het jaar 'buiten' te komen is nogal aan de hoge kant. Om onze 32 jaar oude Renault 5 heb ik een O-plaat gekoppeld aan een gewone verzekering en een keuring is nuttig voor mensen buiten het vakgebied. Hier zal me elke vakman gelijk geven, gevaarlijke slijtage weten wij sneller te detecteren dan de jaarlijkse keuring. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Neen, geef me dan maar ons Belgisch systeem. Onafhankelijke keuring die geen 'voordeel' haalt uit dure herstellingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
Niet over de grens mogen gaan lijkt me, gezien de ontelbare oldtimer ritten die in het buitenland worden georganiseerd onmogelijk. Ik ga dat ook eens opzoeken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Toch zijn er enkele duidelijk gedefinieerde beperkingen. Nog steeds blijven oldtimers uitgesloten van bepaalde toepassingen:
• commercieel en professioneel gebruik; • woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer; • bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer; • gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten. Geen enkele beperking is van toepassing. Geen commercieel of professioneel gebruik. Geen woon-werk en woon-schoolverkeer. Bezoldigd vervoer Wordt niet gebruikt als werktuig of werkmiddel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Dit heb ik gevonden, informatie is wel al 5 jaar oud, een eeuwigheid in België gezien hier alles alle 5 minuten veranderd.
http://www.autoforum.be/forum/auto-a...30-jaar/page26 06/07/2013, 16:52 voor die mensen hier discussie hadden over die trekhaken, wel of niet, hier tekst van FBOV: 3. Mag ik een aanhangwagen of caravan trekken met mijn oldtimer ingeschreven met een O-plaat? Ja dit is toegelaten. 4. Wat is het sleepgewicht van mijn oldtimer? Tot op heden werd er geen sleepgewicht toegekend voor oldtimers ingeschreven met een O-plaat. De BFOV heeft tijdens de onderhandelingen steeds gepleit om een sleepgewicht toe te kennen aan deze oldtimers teneinde onnodige discussies te vermijden. Een voorakkoord bestaat erin om een sleepgewicht toe te kennen hetzij via : - een bestaand PVG nummer - de eventuele vermelding ervan op een identificatieplaatje - het onderhouds- of handleidingboekje van het voertuig of zelfs aan de hand van aangetoonde documentatie - een formule die toegepast wordt door de GOCA op basis van artikel 21 van het KB 15.03.1968 Momenteel wordt er gewerkt aan een nieuwe instructie om dit sleepgewicht te bepalen. Van zodra deze instructie in voege zal treden zullen we u hieromtrent zeker tijdig informeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Met de oldtimer rijden buiten België:
http://www.autoforum.be/forum/auto-a...-buiten-europa "27/05/2015, 13:37 Een oldtimer gekeurde wagen heeft geen beperkingen om op vakantie mee te gaan. Enkel opletten dat de landen die je bezoekt op je verzekeringsbewijs staan." Ook: https://www.hln.be/reizen/drie-lande....google.com%2F "Aan de grens met Duitsland en Nederland, rond het Drielandenpunt, doe je in één verlengd weekend drie landen aan. Dat kan op eigen houtje of met een gehuurde oldtimer waarmee je van hotel naar hotel tuft en onderweg zo vaak stopt als je wil." En: https://www.hln.be/regio/herentals/m...opa~a4ba50e5f/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(zo lees ik de post van Steben) https://ondernemingsdatabank.indicat...100601/related Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 24 december 2018 om 00:13. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
Eigenlijk is het helemaal niet meer nodig om een wagen op O-plaat te zetten. Kan dat eigenlijk ook in de omgekeerde richting? Een wagen die nu op O plaat staat opnieuw als gewoon voertuig inschrijven? Ik heb helemaal geen bezwaar om jaarlijks naar de keuring te gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ondertussen moet men ook met een O-plaat naar een 2-jaarlijkse keuring: http://www.goca.be/nl/p/vlaams-gewest Het kan zijn dan je met een gewone nr-plaat een (veel) *hogere verzekering moet betalen, al nagevraagd? https://gocar.be/nl/autonieuws/class...ijven-10362532 Classic car verzekering bestaat ook nog, als je twee wagens laat verzekeren bij dezelfde verzekeraar. Laatst gewijzigd door Micele : 24 december 2018 om 00:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een range rover classic kan vaak heel wat opbrengen.
Tenminste als ze niet teveel klassieke mankementemankementen meer hebben. Tof project dat wel. Mogelijks begin ik iets dat niet zo gekend is maar klassiekers wel in waarde verhoogd meestal. Nml kleurcorrectie van de originele lak. Die is door de jaren dof en verweerd en krasjes en steenslag. Ook pigmentatie van de lak. Ik heb een manier dat er allemaal uit te halen in 4 handelingen . Wat rest is de echte originele lak in gerestaureerde staat zonder beschadigingen. Lijkt nieuwe lak maar is het niet. U moet weten dat oude lak meestal cellulose lak was. Vrij dik, meestal een beetje appelsien pel uitzicht. Er zat lood in. Nu krijg je dat niet meer. Maar voor klassiekers zeker heel veel meerwaarde. Ratlooks en roest die men zo charmant patine wil noemen vind ik niks. Dat is goed voor dateringen en luiaards. Richtprijs 950€. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Maar die hebben dus geen oldtimer platen volgens de eerder geposte informatie, want die worden commercieel gebruikt.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 24 december 2018 om 06:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, mensen die met oldtimers bezig zijn, hebben deze oldtimer meermaals per jaar op de brug staan om alles na te zien. Bij velen is het eerst de oldtimer en dan het gezin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat heeft een nummerplaat bv. te maken met verkeersveiligheid? Nogtans zijn er heel veel nummerplaten afgekeurd omdat er een gaatje in geboord werd. Het Nederlands systeem zit wel ietske anders in elkaar, vraag het maar eens na. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik twijfel er echter aan of je hiermee betaalde opdrachten mee mag uitvoeren. Een Taxi is hetzelfde, als oldtimer mag je er mensen mee vervoeren, dit moet echter gratis. |
|
![]() |
![]() |