Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 december 2018, 13:16   #1
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.613
Standaard Trekvermogen oldtimer

Ik overweeg een oldtimer Range Rover V8 benzine aan te schaffen, ik zou hem inschrijven als old-timer gezien de weinige kilometers die hij ook effectief zal worden gebruikt.

Nu weet ik niet of het trekvermogen onder O-plaat hetzelfde is als onder een niet-oldtimer inschrijving. Weet iemand hier meer over?

Hoe zit het bij gebruik in het buitenland?
Het is niet onmogelijk dat je heel de EU mag doorkruisen met 3500 kg aan je trekhaak en je pas aan de Belgische grens in overtreding komt te staan.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 13:18   #2
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

O-plaat geeft veel meer restricties.
Ik zou het niet doen. Want wat wens je te omzeilen?
Taks en inschrijving is ook laag zonder O-plaat.
Geen normale verzekering en niet jaarlijks keuren is sowieso al af te wijzen gezien het gewenst gebruik. Kan je beter deftig op orde houden!
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 13:21   #3
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
O-plaat geeft veel meer restricties.
Ik zou het niet doen. Want wat wens je te omzeilen?
Taks en inschrijving is ook laag zonder O-plaat.
Geen normale verzekering en niet jaarlijks keuren is sowieso al af te wijzen gezien het gewenst gebruik. Kan je beter deftig op orde houden!
In NL bestaat dat niet hé autokeuring.
Je gaat daar gewoon jaarlijks verplicht naar je garage en die kijkt je auto na en repareert hem ineens.
Logisch he...

Laatst gewijzigd door Anna List : 23 december 2018 om 13:21.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 13:37   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik overweeg een oldtimer Range Rover V8 benzine aan te schaffen, ik zou hem inschrijven als old-timer gezien de weinige kilometers die hij ook effectief zal worden gebruikt.

Nu weet ik niet of het trekvermogen onder O-plaat hetzelfde is als onder een niet-oldtimer inschrijving. Weet iemand hier meer over?

Hoe zit het bij gebruik in het buitenland?
Het is niet onmogelijk dat je heel de EU mag doorkruisen met 3500 kg aan je trekhaak en je pas aan de Belgische grens in overtreding komt te staan.
Het trekvermogen blijft wel hetzelfde als wat op je papieren staat.
Maar met een O plaat mag je niet gebruiken om te werken of over de grens mee te gaan dacht ik.

Best eerst eens informeren.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 13:54   #5
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Maar met een O plaat mag je niet gebruiken om te werken of over de grens mee te gaan dacht ik.
klopt en vooral niet trekken

Citaat:
Toch zijn er enkele duidelijk gedefinieerde beperkingen. Nog steeds blijven oldtimers uitgesloten van bepaalde toepassingen:
• commercieel en professioneel gebruik;
• woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
• bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
• gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 23 december 2018 om 13:56.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 22:54   #6
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.613
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
O-plaat geeft veel meer restricties.
Ik zou het niet doen. Want wat wens je te omzeilen?
Taks en inschrijving is ook laag zonder O-plaat.
Geen normale verzekering en niet jaarlijks keuren is sowieso al af te wijzen gezien het gewenst gebruik. Kan je beter deftig op orde houden!
Mogelijk doe ik wat verkeerd maar via een simulatie op het Vlaams belastingportaal kom ik aan 8.320,72€ voor de jaarlijkse verkeersbelasting.
Dit voor een 10 jaar oude tweedehands Range Rover 4,0 V8.
Zo'n bedrag om enkele weken in het jaar 'buiten' te komen is nogal aan de hoge kant.

Om onze 32 jaar oude Renault 5 heb ik een O-plaat gekoppeld aan een gewone verzekering en een keuring is nuttig voor mensen buiten het vakgebied. Hier zal me elke vakman gelijk geven, gevaarlijke slijtage weten wij sneller te detecteren dan de jaarlijkse keuring.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 22:58   #7
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.613
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
In NL bestaat dat niet hé autokeuring.
Je gaat daar gewoon jaarlijks verplicht naar je garage en die kijkt je auto na en repareert hem ineens.
Logisch he...
Hier zou dat niet werken. Nazicht en herstelling onder hetzelfde dak zou hier weer ongelooflijk misbruikt worden.
Neen, geef me dan maar ons Belgisch systeem.
Onafhankelijke keuring die geen 'voordeel' haalt uit dure herstellingen.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 23:02   #8
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.613
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het trekvermogen blijft wel hetzelfde als wat op je papieren staat.
Maar met een O plaat mag je niet gebruiken om te werken of over de grens mee te gaan dacht ik.

Best eerst eens informeren.
Die O-plaat dient niet om te werken, puur persoonlijke hobby.
Niet over de grens mogen gaan lijkt me, gezien de ontelbare oldtimer ritten die in het buitenland worden georganiseerd onmogelijk. Ik ga dat ook eens opzoeken.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 23:07   #9
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.613
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
klopt en vooral niet trekken
Dus een oldtimer trekker-oplegger combinatie zou niet meer op de openbare weg mogen? Lijkt me ook sterk.
Hoeveel WWII oldtimer jeeps zie je met hun aanhangwagen meedoen in reenactment events?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 23:10   #10
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.613
Standaard

Toch zijn er enkele duidelijk gedefinieerde beperkingen. Nog steeds blijven oldtimers uitgesloten van bepaalde toepassingen:
• commercieel en professioneel gebruik;
• woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
• bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
• gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten.


Geen enkele beperking is van toepassing.
Geen commercieel of professioneel gebruik.
Geen woon-werk en woon-schoolverkeer.
Bezoldigd vervoer
Wordt niet gebruikt als werktuig of werkmiddel.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 23:21   #11
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.613
Standaard

Dit heb ik gevonden, informatie is wel al 5 jaar oud, een eeuwigheid in België gezien hier alles alle 5 minuten veranderd.

http://www.autoforum.be/forum/auto-a...30-jaar/page26

06/07/2013, 16:52
voor die mensen hier discussie hadden over die trekhaken, wel of niet, hier tekst van FBOV:
3. Mag ik een aanhangwagen of caravan trekken met mijn oldtimer ingeschreven met een O-plaat?
Ja dit is toegelaten.

4. Wat is het sleepgewicht van mijn oldtimer?
Tot op heden werd er geen sleepgewicht toegekend voor oldtimers ingeschreven met een O-plaat. De BFOV heeft tijdens de onderhandelingen steeds gepleit om een sleepgewicht toe te kennen aan deze oldtimers teneinde onnodige discussies te vermijden. Een voorakkoord bestaat erin om een sleepgewicht toe te kennen hetzij via :
- een bestaand PVG nummer
- de eventuele vermelding ervan op een identificatieplaatje
- het onderhouds- of handleidingboekje van het voertuig of zelfs aan de hand van aangetoonde documentatie
- een formule die toegepast wordt door de GOCA op basis van artikel 21 van het KB 15.03.1968

Momenteel wordt er gewerkt aan een nieuwe instructie om dit sleepgewicht te bepalen. Van zodra deze instructie in voege zal treden zullen we u hieromtrent zeker tijdig informeren.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 23:30   #12
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.613
Standaard

Met de oldtimer rijden buiten België:

http://www.autoforum.be/forum/auto-a...-buiten-europa

"27/05/2015, 13:37
Een oldtimer gekeurde wagen heeft geen beperkingen om op vakantie mee te gaan. Enkel opletten dat de landen die je bezoekt op je verzekeringsbewijs staan."


Ook:

https://www.hln.be/reizen/drie-lande....google.com%2F

"Aan de grens met Duitsland en Nederland, rond het Drielandenpunt, doe je in één verlengd weekend drie landen aan. Dat kan op eigen houtje of met een gehuurde oldtimer waarmee je van hotel naar hotel tuft en onderweg zo vaak stopt als je wil."



En:

https://www.hln.be/regio/herentals/m...opa~a4ba50e5f/
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2018, 00:03   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Mogelijk doe ik wat verkeerd maar via een simulatie op het Vlaams belastingportaal kom ik aan 8.320,72€ voor de jaarlijkse verkeersbelasting.
Dit voor een 10 jaar oude tweedehands Range Rover 4,0 V8.
Zo'n bedrag om enkele weken in het jaar 'buiten' te komen is nogal aan de hoge kant.
Je doet wat verkeerd, je neemt een wagen die geen oldtimer is, een oldtimer kan ook met gewone nr-plaat gereden worden, taks is idem verwaarloosbaar ~ 36,5 € zoals met O-plaat.
(zo lees ik de post van Steben)

https://ondernemingsdatabank.indicat...100601/related

Citaat:
http://www.oldtimerweb.be/informatie...oldtimers.aspx
Wettelijke beperkingen voor oldtimers

Voor oldtimers die jaarlijks naar de technische keuring gaan (gewone nummerplaat) zijn er geen beperkingen.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 december 2018 om 00:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2018, 00:14   #14
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.613
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je doet wat verkeerd, je neemt een wagen die geen oldtimer is, een oldtimer kan ook met normale nr-plaat gereden worden, taks is idem als met O-plaat.
Dat wist ik niet en uw antwoord heeft me heel wat wijzer gemaakt.
Eigenlijk is het helemaal niet meer nodig om een wagen op O-plaat te zetten.
Kan dat eigenlijk ook in de omgekeerde richting?
Een wagen die nu op O plaat staat opnieuw als gewoon voertuig inschrijven?
Ik heb helemaal geen bezwaar om jaarlijks naar de keuring te gaan.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2018, 00:27   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Dat wist ik niet en uw antwoord heeft me heel wat wijzer gemaakt.
Eigenlijk is het helemaal niet meer nodig om een wagen op O-plaat te zetten.
Kan dat eigenlijk ook in de omgekeerde richting?
Een wagen die nu op O plaat staat opnieuw als gewoon voertuig inschrijven?
Ik heb helemaal geen bezwaar om jaarlijks naar de keuring te gaan.
Dat kan zeker. (via de *verzekering nieuwe nr-plaat enz...)

Maar ondertussen moet men ook met een O-plaat naar een 2-jaarlijkse keuring:
http://www.goca.be/nl/p/vlaams-gewest

Het kan zijn dan je met een gewone nr-plaat een (veel) *hogere verzekering moet betalen, al nagevraagd?
https://gocar.be/nl/autonieuws/class...ijven-10362532

Classic car verzekering bestaat ook nog, als je twee wagens laat verzekeren bij dezelfde verzekeraar.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 december 2018 om 00:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2018, 01:08   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Een range rover classic kan vaak heel wat opbrengen.

Tenminste als ze niet teveel klassieke mankementemankementen meer hebben.

Tof project dat wel.

Mogelijks begin ik iets dat niet zo gekend is maar klassiekers wel in waarde verhoogd meestal.
Nml kleurcorrectie van de originele lak.
Die is door de jaren dof en verweerd en krasjes en steenslag. Ook pigmentatie van de lak.
Ik heb een manier dat er allemaal uit te halen in 4 handelingen .
Wat rest is de echte originele lak in gerestaureerde staat zonder beschadigingen. Lijkt nieuwe lak maar is het niet.

U moet weten dat oude lak meestal cellulose lak was. Vrij dik, meestal een beetje appelsien pel uitzicht. Er zat lood in.

Nu krijg je dat niet meer.
Maar voor klassiekers zeker heel veel meerwaarde.

Ratlooks en roest die men zo charmant patine wil noemen vind ik niks.
Dat is goed voor dateringen en luiaards.

Richtprijs 950€.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2018, 06:38   #17
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ook:


"Dat kan op eigen houtje of met een gehuurde oldtimer"
Maar die hebben dus geen oldtimer platen volgens de eerder geposte informatie, want die worden commercieel gebruikt.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 24 december 2018 om 06:39.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2018, 07:59   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Mogelijk doe ik wat verkeerd maar via een simulatie op het Vlaams belastingportaal kom ik aan 8.320,72€ voor de jaarlijkse verkeersbelasting.
Dit voor een 10 jaar oude tweedehands Range Rover 4,0 V8.
Zo'n bedrag om enkele weken in het jaar 'buiten' te komen is nogal aan de hoge kant.

Om onze 32 jaar oude Renault 5 heb ik een O-plaat gekoppeld aan een gewone verzekering en een keuring is nuttig voor mensen buiten het vakgebied. Hier zal me elke vakman gelijk geven, gevaarlijke slijtage weten wij sneller te detecteren dan de jaarlijkse keuring.
Een range rover van 10 jaar is geen oldtimer.
En ja, mensen die met oldtimers bezig zijn, hebben deze oldtimer meermaals per jaar op de brug staan om alles na te zien.
Bij velen is het eerst de oldtimer en dan het gezin.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2018, 08:02   #19
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Hier zou dat niet werken. Nazicht en herstelling onder hetzelfde dak zou hier weer ongelooflijk misbruikt worden.
Neen, geef me dan maar ons Belgisch systeem.
Onafhankelijke keuring die geen 'voordeel' haalt uit dure herstellingen.
Doordat ze er geen voordeel uithalen, gaat er al vlug nonchalant mee omgesprongen worden.
Wat heeft een nummerplaat bv. te maken met verkeersveiligheid? Nogtans zijn er heel veel nummerplaten afgekeurd omdat er een gaatje in geboord werd.

Het Nederlands systeem zit wel ietske anders in elkaar, vraag het maar eens na.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2018, 08:04   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Dus een oldtimer trekker-oplegger combinatie zou niet meer op de openbare weg mogen? Lijkt me ook sterk.
Hoeveel WWII oldtimer jeeps zie je met hun aanhangwagen meedoen in reenactment events?
Natuurlijk mag je een aanhanger trekken.
Ik twijfel er echter aan of je hiermee betaalde opdrachten mee mag uitvoeren.


Een Taxi is hetzelfde, als oldtimer mag je er mensen mee vervoeren, dit moet echter gratis.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be