Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2018, 10:57   #1
Guinevere
Banneling

Standaard Van transmigrant tot asielzoeker

Citaat:
http://m.standaard.be/cnt/dmf2018122...=3402437416340

‘Ik klim nooit meer in een vrachtwagen, ik wil in België blijven’
‘Ze willen geen asiel, ze willen naar het Verenigd Koninkrijk.’ Theo Francken wist zich geen raad met de vele transmigranten. Nu het moeilijker wordt om in Engeland te raken, wordt België voor velen toch een optie.

‘Alles wat mij in België is overkomen, beschouw ik als een mirakel’, zegt Yonas (32). Hij toont me zijn vreemdelingenkaart. Op zijn gezicht ligt een glimlach gebeiteld. Acht maanden is hij nu al in ons land als politiek vluchteling erkend. Met hulp van de Eritrese gemeenschap huurt hij een kamertje in Antwerpen. Elke zondag gaat hij er ook naar de kerk.
...
Waarom ze zo graag naar Engeland wilden? ‘We denken dat Engeland niet tot de EU behoort en geen vluchtelingen terugstuurt naar Italië, waar onze vinger?*afdrukken zijn afgenomen. Nu weet ik dat het niet waar is, maar die verhalen worden ons door smokkelaars aangepraat en gaan van mond tot mond’, zegt Yonas. ‘We geloven ook dat we in Engeland makkelijk werk zullen vinden, zelfs zonder papieren.’
...

Ik had niet verwacht zo makkelijk en snel asiel te krijgen’, vertelt Yonas, wanneer we elkaar voor het eerst in Antwerpen ontmoeten. ‘Ik had me voorgenomen niet te liegen. Ook niet over het feit dat ik vingerafdrukken in Italië had of dat ik al asiel in Duitsland had gevraagd. Ze zouden er uiteindelijk toch achter komen.’
Op 1 februari had hij een eerste gesprek, twee maanden later volgde een langer interview bij het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS). ‘Vier dagen later kreeg ik post in het asielcentrum. Mijn asielaanvraag was goedgekeurd. Ik was stomverbaasd.’

Nu wil Yonas alleen nog vooruit kijken.

...
Wordt vervolgd...
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2018, 11:07   #2
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Wachten, wachten en nog eens wachten

Ook Ali (27) uit Libië zette zijn zinnen pas op het VK nadat hij in Duitsland geen asiel had gekregen. In mei komen we via Facebook met elkaar in contact. Hij is dan al enkele maanden in België en probeert in een vrachtwagen naar Engeland te gaan.

‘Vandaag probeer ik een tweede keer, als God het wil’, stuurt hij via Messenger. Twee dagen later laat hij weten dat het niet gelukt is. ‘Als ik hier asiel vraag, zal ik dan papieren krijgen?’

Vier keer probeert Ali. De laatste keer zat hij tussen de kratten chocolade en whisky toen hij door een politiehond werd ontdekt. Sindsdien is hij bang. ‘Nooit klim ik nog in een vrachtwagen!’

Hij zit nu al meer dan vier maanden in het opvangcentrum van het Rode Kruis in Sint-Niklaas. Hij trekt aan zijn sigaret, toont ons zijn kamer. ‘Mijn asiel?*interview is al een paar keer uitgesteld. Ik weet niet waarom. Het enige wat ik kan doen, is wachten, wachten en nog eens wachten.’

Hij vertelt over zijn broer die in Libië een bekende rapper was en songs en videoclips maakte tegen het regime van kolonel Moammar Khadafi. ‘We zijn samen naar Duitsland gegaan. Op dezelfde dag kregen we nieuws. Hij kreeg asiel, ik niet. Ik begrijp nog altijd niet waarom.’

Dan vertelt hij over zijn Belgische vriendin uit Namen, die hij eerst op Facebook leerde kennen en die als vrijwilligster in het Maximiliaanpark werkt. ‘Het is zij die mij heeft overtuigd om hier asiel te vragen’, zegt hij.

Hij trekt nog eens aan zijn sigaret. Hij kan zich niet inbeelden dat hij ook in België een njet krijgt, en terug moet. Naar Duitsland. Italië. Of erger: Libië. ‘Ik kan echt niet terug. In Libië gaat het heel slecht.’ Ali toont op zijn smartphone enkele filmpjes van milities, kidnappings, executies en lijken: ‘Daesh zit in Libië overal. They are all maffia.’

‘Ik hoop echt dat ik mag blijven. Ik hou van België’, zingt Ali de lof op ons land. ‘Ik kan me niet voorstellen wat ik moet doen als ik geen asiel krijg.’ Hij herhaalt het nog eens, dat hij nooit nog in een vrachtwagen wil klimmen. ‘Maar als ik geen asiel krijg, zit er waarschijnlijk niets anders op dan het opnieuw te proberen.’
Citaat:
‘Ik leef niet, ik overleef’

Voor Kamal (21) uit Ethiopië zat er niets anders op dan naar Engeland te gaan, nadat hij in ons land geen asiel had gekregen. Zijn verhaal bewijst dat sommigen ook de omgekeerde weg afleggen: van asielzoeker naar transmigrant. Hij leeft nu illegaal in Londen. We spreken hem aan de telefoon met de hulp van een tolk.

‘Ik was minderjarig toen ik in 2014 asiel in België vroeg’, zegt Kamal. ‘Vrienden van mij hebben in België papieren gekregen, ik niet. Ik begrijp niet waarom. Ik denk dat de overheid mijn situatie niet zo goed heeft begrepen.’ Hij is Oromo, zegt hij. De Oromo zijn de grootste etnische groep in Ethiopië, maar worden onderdrukt, achtergesteld en vervolgd.

Andere vrienden van Kamal zaten lang in Calais en zijn door het VK naar Engeland gebracht, omdat ze minderjarig zijn. ‘Soms heb ik spijt dat ik ook niet naar Calais ben gegaan’, zegt Kamal.

Nadat hij in België een negatief antwoord op zijn asielaanvraag had gekregen, logeerde hij eerst een tijdje bij een priester, tot hij in oktober vorig jaar besliste om naar Engeland door te reizen.

‘Via de haven van Zeebrugge was moeilijk. Daar staan de containers soms twee, drie dagen stil. Je wist nooit wanneer je zou worden ingescheept. Ik heb vaak geprobeerd via Calais, waar de politie mij een paar keer ontdekt heeft. Drie, vier keer belandde ik ergens in Nederland, omdat ik in een verkeerde vrachtwagen zat.’

Uiteindelijk lukte het hem om via Calais over te steken, verstopt in een kartonnen doos. ‘Twee andere vluchtelingen zaten bovenop de doos. Toen de politie hen in de vrachtwagen ontdekte, zeiden ze dat zij de enige twee waren. De politie geloofde hen en zocht niet verder. Mijn vrienden hebben zich voor mij opgeofferd.’

‘In de buurt van Londen heb ik het zeil doorgesneden en ben ik uit de vrachtwagen gesprongen’, zegt Kamal. ‘In een politiestation heb ik asiel gevraagd.’

Wanneer we hem in de zomer een eerste maal contacteren, zit Kamal nog in een opvanghuis in Middlesbrough. Begin december krijgt hij het verdict: hij krijgt geen asiel. ‘Ik had niet verteld dat ik in België asiel had gevraagd. Ze wilden mij terugsturen.’

Dat liet hij niet toe. Hij reisde door naar Londen. Daar probeert hij nu te overleven in de illegaliteit. Af en toe vindt hij wat werk. Bij Pakistanen. In de horeca. ‘Ik leef niet, ik overleef’, zegt Kamal. ‘Ik ben jong, ik zou moeten studeren. Mijn leven zou nu moeten beginnen. Maar ik heb het gevoel dat mijn leven al voorbij is. Waar moet ik nog naartoe? Het is om gek te worden.’
Interessant.
Wat denkt de Vlaeming hiervan?
Oud 24 december 2018, 11:17   #3
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Interessant.
Vertel het eens?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2018, 11:28   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Leuke feel-good verhalen in de maak.

Maar ik zie niet meer dan dat, verhaaltjes die de Poco-asielindustrie goed uitkomen.
Oud 24 december 2018, 11:29   #5
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interessant.
Dat het allemaal profiteurs zijn die op onze kap komen leven. Dat idee begint meer en meer door te dringen bij de Vlaming en hij heeft er hoe langer hoe meer zijn buik van vol.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2018, 11:49   #6
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interessant.
dat islamieten niet thuishoren in het seculiere en Vrije Westen.

en een aanzienlijk deel van "Antwerpse" islamieten bevestigen mijn stelling :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/12...-islamitische/

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 24 december 2018 om 12:07.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2018, 12:02   #7
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Oppakken en het eerste het beste vliegtuig terug naar zandbak van afkomt.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2018, 13:51   #8
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wordt vervolgd...
Jah, die drang om naar het VK te reizen is echt op basis van de mensensmokkelaars, die duwen om naar Engeland door te reizen om daar in het illegale circuit te komen werken voor hen. Het is pure mensenhandel.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2018, 14:13   #9
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Ik heb soms de indruk dat het woord "transmigrant" een glijmiddel is om migratie minder problematisch te doen lijken. We zien een migrant en we dienen te denken..."ze zijn maar op doortocht. Oef"
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2018, 14:14   #10
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wordt vervolgd...
Na ontelbare inbraak pogingen volgt de beloning.

Citaat:
‘Ik klim nooit meer in een vrachtwagen, ik wil in België blijven’
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2018, 16:31   #11
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Interessant.
Is dat "interessant" volgens" jou?
Gezien de toestand en de evolutie van de laatste jaren kunnen ze beter allemaal blijven waar ze waren! Het is hier geen vuilbak voor al de wereldmiserie. We hebben ons land en wat het te bieden heeft niet opgebouwd om rond te strooien aan iedere oelewapper die er in slaagt hier binnen te raken.
Het is genoeg geweest, en de algemene conclusie: stop er mee en gooi een pak van wat hier al rondloopt er weer uit.
Dat ze het in hun eigen landen waar maken en op poten zetten.
Het zijn precies inbrekers die zich komen bedienen.
Zouden er nog mensen rondlopen die dat denken?

Laatst gewijzigd door andev : 24 december 2018 om 16:31.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2018, 16:36   #12
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
dat islamieten niet thuishoren in het seculiere en Vrije Westen.

en een aanzienlijk deel van "Antwerpse" islamieten bevestigen mijn stelling :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/12...-islamitische/
Inderdaad: Islamieten horen enkel thuis in islamlanden, elders voelen ze zich niet goed, voelen ze zich tekortgedaan. Waar ongelovigen rondlopen die het beter hebben en doen dan zij, dat kan toch de bedoeling niet zijn van Allah en Mohamed, hun pedofiele moordenaar en karavaanrover...
Oud 24 december 2018, 16:40   #13
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interessant.
Ik denk dat die jongens thuis vele gelukkiger zouden zijn.
Oud 24 december 2018, 16:41   #14
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Jah, die drang om naar het VK te reizen is echt op basis van de mensensmokkelaars, die duwen om naar Engeland door te reizen om daar in het illegale circuit te komen werken voor hen. Het is pure mensenhandel.
Duizenden die in Engeland aanbelanden en daar werken?
Eigenlijk horen we nog niet genoeg hoe het er in Engeland aan toe gaat. Hoe de vreemdelingen zich daar gedragen en "aanpassen"...
En wat we er over vernemen is niet om over naar huis te schrijven. Verkrachtingen, shariarechtbanken die de kop opsteken enz
Zou het kunnen dat dat vooral aan de basis ligt van de Brexit? Mensen die dat gedoe van hun politiekers die dat laten gebeuren kotsbeu zijn?
En nu gaat men ze chanteren met de "economische gevolgen" van de Brexit.
Als die toch niet mocht doorgaan, wat dan? Problemen opgelost en iedereen tevreden?
Oud 24 december 2018, 17:06   #15
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ik heb soms de indruk dat het woord "transmigrant" een glijmiddel is om migratie minder problematisch te doen lijken. We zien een migrant en we dienen te denken..."ze zijn maar op doortocht. Oef"
De poco's en de asielindustrie vinden veel zo'n woorden en termen uit om het allemaal minder problematisch en onschuldiger toen doen lijken dan het is.
Oud 24 december 2018, 17:09   #16
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad. Zo is "illegaal" nu trouwens vervangen door "irregulier".
Oud 24 december 2018, 17:35   #17
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Duizenden die in Engeland aanbelanden en daar werken?
Eigenlijk horen we nog niet genoeg hoe het er in Engeland aan toe gaat. Hoe de vreemdelingen zich daar gedragen en "aanpassen"...
En wat we er over vernemen is niet om over naar huis te schrijven. Verkrachtingen, shariarechtbanken die de kop opsteken enz
Zou het kunnen dat dat vooral aan de basis ligt van de Brexit? Mensen die dat gedoe van hun politiekers die dat laten gebeuren kotsbeu zijn?
En nu gaat men ze chanteren met de "economische gevolgen" van de Brexit.
Als die toch niet mocht doorgaan, wat dan? Problemen opgelost en iedereen tevreden?
Immigratie is volgens mij inderdaad de hoofd reden voor de Brexit, ze hebben geen paspoort systeem en de EU wetten verplichten hen daardoor om iedereen als een burger te aanzien, ze kunnen niemand terugzenden en moeten dan nog eens de familie van elke import baardman ook naar Engeland halen. De 2 politieke systemen zijn gewoon niet compatibel betreft immigratie.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2018, 17:38   #18
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Inderdaad. Zo is "illegaal" nu trouwens vervangen door "irregulier".
Ze hebben precies al 1000 onschuldige termen uitgevonden voor illegalen.
Oud 24 december 2018, 21:01   #19
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Vertel het eens?
Moi, je suis Belge.

Ik vind de verhalen van asielzoekers heel confronterend, of ze waar of niet waar zijn laat ik in het midden, alhoewel ze maar beter waar kunnen zijn want op basis daarvan krijgen ze asiel. Ik hoop dat ze worden geverifieerd op een of andere manier.
Asielzoekers verwachten blijkbaar dat we begrip hebben voor hun (penibele) situaties en dus onmiddellijk te hulp schieten, met ons hele wezen, hebben en houden. Dat is een hoge onrealistische verwachting van uw medemens. Wat ik natuurlijk ook vind is dat een asielzoeker toch wel een heleboel 'veilige' landen heeft doorkruist om tot België (Duitsland, VK,...) te geraken. Dus zijn we idd lomp om deze mensen wel op te vangen, zoveel te ondersteunen, terwijl andere landen er niet eens zo naar omkijken? Een buurland geeft ze een VN-kamp en wij geven ongeschoolde sukkeltjes meteen deftige woonst en een inkomen. Zo kan het eigenlijk niet verder, want België kan dit gewoon niet aan, zelfs geografisch al niet als het financiële luik even wordt genegeerd. Het wordt hoog tijd om de bourgondische Belgische asielwetgeving onder de loep te nemen.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 24 december 2018 om 21:02.
Oud 24 december 2018, 21:07   #20
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Dat het allemaal profiteurs zijn die op onze kap komen leven. Dat idee begint meer en meer door te dringen bij de Vlaming en hij heeft er hoe langer hoe meer zijn buik van vol.
Het meest opvallende is dat asielzoekers dit niet als profiteren zien. Meer zo van 'wow, in België krijg je dit en dat' met de nadruk op krijgen. Volgens hen stikt het hier dus van de welvaart en rijkdom. Dus geef hen ook maar, he. Zo simpel is het voor hen.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 24 december 2018 om 21:09.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be