Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wat is jouw gevoelen tegenover Brussel, onze hoofdstad?
Ik ben er fier op, en zeker niet beschaamd erover 21 32,31%
Ik ben er beschaamd over, en zeker niet fier. 47 72,31%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2019, 17:58   #401
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
"Huitante" of "Octante" voor "Tachtig".
Ik vermoed dat dit is voor Quebec of is het een grapje ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 18:04   #402
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wellicht daarom dat ze in Antwerpen weer Vlaams Belang beginnen stemmen. Opdat alles er pees en vree is
Denk je niet dat de meeste mensen die voor het VB stemmen dat juist doen omdat ze de pees en vree in hun contreien willen bewaren???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 18:04   #403
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik me niet vergis was het in Mei 2019 ?
Na de verkiezing van Mei 2019 .

Nadat de federale regeringsvorming onmogelijk blijkt.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 18:06   #404
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het is een al wat ouder artikel (2008):

https://www.tijd.be/nieuws/archief/h...k/7890329.html
Mijn maximum van 5 artikels is al bereikt en heb echt geen goesting om een abo op de Tijd te nemen. Het is moeilijk daar cijfers op te plakken maar verstandige Walen zullen wel beseffen dat ze in die utopie maar derderangs regio in Frankrijk gaan zijn.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 18:07   #405
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Denk je niet dat de meeste mensen die voor het VB stemmen dat juist doen omdat ze de pees en vree in hun contreien willen bewaren???
Ik denk het niet gezien die zouden moeten weten dat dat een verloren stem is
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 18:08   #406
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik vermoed dat dit is voor Quebec of is het een grapje ?
Het is vooral "huitante" en "quatre-vingts" die er gebruikt worden, volgens de verschillende regio's van Zwitserland. "Octante" bijna niet meer.
https://fr.wiktionary.org/wiki/huitante

Laatst gewijzigd door Everytime : 3 januari 2019 om 18:10.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 18:09   #407
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Mijn maximum van 5 artikels is al bereikt en heb echt geen goesting om een abo op de Tijd te nemen. Het is moeilijk daar cijfers op te plakken maar verstandige Walen zullen wel beseffen dat ze in die utopie maar derderangs regio in Frankrijk gaan zijn.
De genoemde cijfers waren uiteraard enkel in de veronderstelling dat Vlaanderen zich zou afscheuren en Wallonië het op zijn eentje zou moeten doen.

Blijkbaar primeert de portefeuille dan toch voor veel Walen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 18:09   #408
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel in Brussel vindt het grotendeel van de bevolking zich (nog altijd) niet geroepen om voor extreem rechts te stemmen. Misschien opdat zij in tegenstelling tot andere steden vinden daar geen nood aan te hebben.
Tuurlijk want het grootste deel van de bevolking zijn zo stilletjesaan juist die mensen die last verkopen...
Oud 3 januari 2019, 18:11   #409
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe is Brussel verfranst?
Daar zijn tal van boeken over.

André Monteyne schreef daar alles over.
Oud 3 januari 2019, 18:12   #410
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tuurlijk want het grootste deel van de bevolking zijn zo stilletjesaan juist die mensen die last verkopen...
1/3 is pooier, 1/3 aan den dop en 1/3 is ambtenaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 18:12   #411
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad U en ik zijn een uitstervend ras Marie

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 3 januari 2019 om 18:14.
Oud 3 januari 2019, 18:14   #412
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar zijn tal van boeken over.

André Monteyne schreef daar alles over.
Mijn vraag was eerder retorisch.

De oorzaken van verfransing kunnen zo goed als allemaal worden omgekeerd.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 3 januari 2019 om 18:15.
Oud 3 januari 2019, 18:14   #413
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Zo lijkt t wel, flamingant=extremist....zelfs volgens Zipper gaat t toepassen van de wet een burgeroorlog uitlokken...
Als flamingant kan ik enkel zeggen dat ik het to-taal niet eens ben met zipper. Taalwetgeving respecteren en doen respecteren is zuiver onze eigen verantwoordelijkheid. Daarop afdingen is iets voor losers. Toen mijn dochter naar de burgerlijke stand ging in Brussel heeft men haar perfect geholpen in het nederlands. Dat ze het systematisch proberen om toch in het frans te converseren hoort bij de couleur locale, maar als je daar als burger niet in meestapt krijg je wel degelijk waar je recht op hebt.

Waar ik het schijt van krijg, zijn mossels die dan zelf overschakelen in het frans en dan achteraf de klavierwarrior uithangen en hun gal gaan spuwen op de sociale media.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 18:15   #414
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
mijn woorden niet verdraaien. Ik heb gezegd, dat je nooit Brussel zal kunnen heroveren zonder geweld.
Zonder geweld, maar niet zonder een massale injectie in het enige wat mensen kan aanzetten tot verandering : onderwijs.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 18:17   #415
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Als flamingant kan ik enkel zeggen dat ik het to-taal niet eens ben met zipper. Taalwetgeving respecteren en doen respecteren is zuiver onze eigen verantwoordelijkheid. Daarop afdingen is iets voor losers. Toen mijn dochter naar de burgerlijke stand ging in Brussel heeft men haar perfect geholpen in het nederlands. Dat ze het systematisch proberen om toch in het frans te converseren hoort bij de couleur locale, maar als je daar als burger niet in meestapt krijg je wel degelijk waar je recht op hebt.

Waar ik het schijt van krijg, zijn mossels die dan zelf overschakelen in het frans en dan achteraf de klavierwarrior uithangen en hun gal gaan spuwen op de sociale media.
Dit dus.

De laatste nog te nemen stap in de Vlaamse ontvoogding: stoppen met u te gedragen alsof men een bizar taaltje van een achterlijke minderheid spreekt.

De laatste stap is een puur innerlijke stap. Daar heeft men de inschikkelijkheid van de Franstaligen niet voor nodig.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 3 januari 2019 om 18:19.
Oud 3 januari 2019, 18:19   #416
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Geweld is ook niet nodig he. Zoals de verfransing geweldloos verliep zo kan de vernederlandsing evengoed verlopen. Het is een kwestie van geld.
Verliep de verfransing geweldloos??? Het is maar wat men met geweld bedoeld...
Propaganda, verzwijgen van de werkelijkheid, de macht van de overheid en zoveel ander geslepen middeltjes (de Fransen zijn er al eeuwen meester in), op het eerste gezicht misschien minder gewelddadig, maar daarom niet minder effectief en desastreus voor wat eens de meerderheid van de Brusselse bevolking is en was...
De politiek correcte kultuur heeft nu de mond er vol van het dat men zogezegd niet mag discrimineren, terwijl discrimineren het summum van de francofonie is...
Geen geweld... en zich erop beroepen dat ze tegen geweld zijn... en ze laten de hele stad verloederen... Voor wat???
O ja ze hebben de Vlamingen buiten gekregen... Wat een groot volk???

Hoe komt het dat er in Frankrijk gele hesjes de straat opkomen terwijl ze toch altijd op kapitalistisch uitbuitend Duitsland hebben afgegeven???
Zou het kunnen dat de Franse elite de beste uitbuiters zijn, ook van de eigen bevolking???
Oud 3 januari 2019, 18:21   #417
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit dus.

De laatste nog te nemen stap in de Vlaamse ontvoogding: stoppen met u te gedragen alsof men een bizar taaltje van een achterlijke minderheid spreekt.
het is nochtans op die manier dat de Rand verfranst is. En nu nog, in Dilbeek kan je ongestoord een winkel binnengaan en in het Frans beginnen.
Doe het omgekeerde eens in Waterloo. Simpel, ze bekijken u zoals een koe die voor het eerst een trein ziet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 18:21   #418
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

Ik maak het alle dagen mee. Dezelfde mossels als hier op dit forum.Ik hoor ze onder elkaar in de winkel Nederlands praten dialect uit Ninove of die kanten (VB stemmers ?). Moeten ze bestellen schakelen ze braafjes over op het Frans.
Ik hoorde het heel onlangs nog bij IKEA. En dit terwijl IKEA er prat opgaat de tweetaligheid hoog in het vaandel te voeren. Ik word er altijd in het NL geholpen.
En zoals je zegt je moet op u strepen staan dat kost moeite maar het is enkel zo dat je iets in beweging kan zetten en niet door als eerste te gaan lopen als onze vriend zipper en dan beginnen kakken vanop veilige afstand.
Maar ja ik stem dan ook niet VB.
Oud 3 januari 2019, 18:21   #419
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Mooi verhaaltje. Maar naar wat gaat je voorkeur ? Naar die gesloten grens met Nederland of naar de huidige open grens met Nederland ? Is er sinds die grens er niet meer is meer chaos ? Heeft niet iedere vorm van vrijheid een prijs ? Is samenwerken niet interessanter dan mekaar tegenwerken ?
Waar zie jij samenwerking in la Belgique???
Oud 3 januari 2019, 18:24   #420
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom spreken de Vlamingen dan ook Frans tegen de Fransen ? Dat zijn toch geen landgenoten ? Onlangs zag ik nog (op tv) de Vlaamse weg politie Frans spreken tegen Fransen uit Roubaix ? Ook aan de kust doen ze hard hun best. In hartje Vlaanderen ?? Volgens mij zit de reden ergens anders
Maar geef je hier nu toch niet zelf aan dat het wel de Vlamingen zijn die voor samenwerken zijn, maar als dat in al Belgique niet gebeurt of niet blijvend gebeurt dat dat dan toch juist komt door de bekormpenheid van de franstaligen die dezelfde samenwerking niet kunnen opbrengen???
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be