Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 februari 2019, 15:40   #121
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.533
Standaard

In USA zijn daar statistische gegevens van, ook per gereden kms.

https://cleantechnica.com/2018/12/31...chnica-report/

Nuff said.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 februari 2019 om 15:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2019, 15:44   #122
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
jij bent echt wel een vreemde vogel hé, ik ken werkelijk niemand die zoiets doet.
Hij speelt tesla 3 op die momenten.

Avonds zijn Skoda opladen en de volgende dag doet hij dan alsof het een tesla is.

__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2019, 15:47   #123
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In USA zijn daar statistische gegevens van, ook per gereden kms.

https://cleantechnica.com/2018/12/31...chnica-report/

Nuff said.
Het probleem is dat je het vuur bijna niet uitkrijgt.

De brandweer is 3 keer moeten herbeginnen en dan nog een speciale chemische procedure en ze waren nog niet zeker.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2019, 17:41   #124
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Rijd jij toevallig niet met een BMW euronorm 6, dus 2000 cc diesel? Een 520d GT?

Ik heb metingen in het labo en in de praktijk voor jou, in de dynamisch gereden praktijk overschreed die motor de NOx grensnorm tot 40 maal , ook de 2 andere diesels zaten er dan tot 26 maal over, nochtans ook ene Opel Insignia 2.0 CTDi met SCR-kat.

Heel rustig gereden in de praktijk overschreden die diesels de NOx-grenswaarde euro 6 nog altijd 5 tot 16 maal.

Terwijl de euro 6 benzine in eender welke praktijktest nooit boven de grensnormen uitkwam.



ook:
https://www.theicct.org/publications...-four-vehicles

gedetailleerd verslag 37 bladzijden (met het gereden snelheidsprofiel)
https://www.theicct.org/sites/defaul...9082017_vF.pdf
Foute resultaten ...een Duitse ADAC test https://p-magazine.be/oeps-diesels-b...k-dan-gedacht/
-de BMW 5-serie 520d , hadden tijdens de test een NOx-uitstoot van 1mg/km.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2019, 17:59   #125
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
jij bent echt wel een vreemde vogel hé, ik ken werkelijk niemand die zoiets doet.
Inderdaad. Heb onlangs een nieuwe batterij gekocht. Voor mijn kleine benzine wagen. 40 A.
59 euro.....dus daar moet je het ook niet meer voor doen
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2019, 18:34   #126
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Inderdaad. Heb onlangs een nieuwe batterij gekocht. Voor mijn kleine benzine wagen. 40 A.
59 euro.....dus daar moet je het ook niet meer voor doen
Voor Dinky Toys moet je veel betalen he ( is nog van mijn jeugdjaren)

Laatst gewijzigd door chris k : 27 februari 2019 om 18:35.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2019, 18:36   #127
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
jij bent echt wel een vreemde vogel hé, ik ken werkelijk niemand die zoiets doet.
Jij kent dus geen mensen die pakweg maar 5000 km/jaar of veel minder kms afleggen? Mensen die een tweede/derde wagen hebben, desnoods een oldtimer? Ken je niet? Kan zijn.

Als je een oldtimer hebt die quasi ganse winter in de garage staat, kun je dat best doen anders is de batterij plat. En eens plat duurt het opladen veel langer, bovendien kan je dan minstens 8 uur niet weg (eigen ervaring met een batterij van 3j oud)

Iedereen die weinig kms doet kan dat best regelmatig eens doen.

Want een batterij gaat niet opladen van wat korte stukjes rijden hé:

Citaat:
https://www.dobbelaere-ae.be/blog/de...-bij-vriesweer

1. Een autobatterij wordt pas degelijk opgeladen bij afstanden van minimum 25 km zonder veel te stoppen. Om uw accu op te laden is een autosnelweg ideaal. Korte ritjes zijn niet voldoende om uw batterij efficiënt op te laden. Opgelet: indien uw batterij (bijna) volledig ontladen is, dan kan de alternator overbelast worden. Het is dan beter om de batterij op te laden met een goede batterijlader, en u spaart er kostbare diesel mee.
Heb je redelijk veel stroomverbruikers aan en-of altijd lichten aan is het nog wat meer.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 februari 2019 om 18:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2019, 18:44   #128
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als je een oldtimer hebt die quasi ganse winter in de garage staat, kun je dat best doen anders is de batterij plat.
Iedereen die weinig kms doet kan dat best regelmatig eens doen.
Want een batterij gaat niet opladen van wat korte stukjes rijden hé.
Ge bedoelt zo’n kankerbak die 20 L slikt.
Die moesten verboden worden op de openbare weg.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2019, 18:49   #129
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Heb je redelijk veel stroomverbruikers aan en-of altijd lichten aan is het nog wat meer.
Dat kan ik tegenspreken.
Zelf doe in nog amper kilometers en laad nooit bij.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2019, 18:51   #130
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat kan ik tegenspreken.
Zelf doe in nog amper kilometers en laad nooit bij.
Dat mag je. Maar uw batterij zal rapper versleten zijn.

Citaat:
http://www.autoforum.be/forum/auto-a...ers-tips-trics

fcapri #6
...
druppellader erop en accu afkoppelen. eventueel afkoppelen en elke 2maand eens aan de lader hangen
Ik koppel mijn batterij zelden af, en laadt meestal via de sigarettenaansteker.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 februari 2019 om 18:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2019, 18:54   #131
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat mag je. Maar uw batterij zal rapper versleten zijn.
Dat zien we dan wel.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2019, 18:55   #132
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat zien we dan wel.
Fijn.
(met een goed geladen batterij start je auto gemakkelijker, minder motorslijtage)

ook:
Citaat:
https://www.touring.be/nl/artikels/8...er-je-batterij

5. Hoe kan ik mijn batterij correct onderhouden?

Een nieuwe batterij heeft geen specifiek onderhoud nodig. Naarmate ze veroudert, is het zinvol om de polen en de klemmen visueel te controleren. Kijk na of de kabels goed vast zitten (je kan de moeren indien nodig aantrekken).

Als er oxidatie is, maak je de klemmen los zodat je polen en klemmen zuiver kan maken met schuurpapier. Je kan corrosie voorkomen door ze met vaseline in te smeren.

Plaats vervolgens de klemmen terug en span de moeren stevig aan. Soms is het ook zinvol om de batterij met een externe lader bij te laden om de levensduur te verlengen.

6. Starten bij koud weer?

Zelfs wanneer je batterij in uitstekende conditie verkeert, loont het de moeite om ze bij het starten te ontzien. Zet voor het starten de lichten even aan en uit zodat de batterij een beetje kan “voorverwarmen”.

Start vervolgens de wagen. Als de motor niet meteen aanslaat, start dan niet te lang door. Het is beter om enkele korte startpogingen te ondernemen, zo put je de accu niet uit.

Als de wagen een manuele versnellingsbak heeft, kan je best het ontkoppelingspedaal intrappen. Zo zal de motor met minder weerstand ronddraaien (ook wanneer de transmissie in neutraal staat).

7. Zwakke batterij?

Als de wagen na enkele pogingen niet start, kan je startkabels gebruiken en starten met een donorwagen.

Wie enkel in de stad rijdt en vaak in de file staat, doet er goed aan om af en toe een langer traject rijden. Door met hogere motortoerentallen te rijden, kan je de batterij volledig herladen.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 februari 2019 om 19:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2019, 19:00   #133
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Fijn.
(met een goed geladen batterij start je auto gemakkelijker, minder motorslijtage)
Probeer dat maar eens hard te maken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2019, 19:02   #134
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Probeer dat maar eens hard te maken.
Hoef ik niet want is evident, een wagen verslijt het allermeeste tijdens de koude faze, zeker de startfaze. Hoe langer het duurt dat de motor op werktemperatuur is hoe meer slijtage. Dat weet je toch ook?

Ik kan ook een betere link vinden als deze:
Citaat:
https://www.autotrack.nl/blog/tips/k....google.com%2F

22 november 2016

Hoe je jouw auto start heeft veel invloed op de levensduur van de motor.

Wanneer de olie nog niet op de juiste temperatuur en druk is slijt de motor namelijk sneller. Verreweg de meeste motorslijtage vindt plaats tijdens de eerste seconden na zo’n koude start. Met ons stappenplan is een slechte start verleden tijd.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 februari 2019 om 19:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2019, 19:04   #135
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoef ik niet want is evident, een wagen verslijt het allermeeste tijdens de koude faze. Hoe langer het duurt dat de motor op werktemperatuur is hoe meer slijtage. Dat weet je toch ook?
Dat weet ik, maar dat heeft niets met de batterij te maken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2019, 19:06   #136
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat weet ik, maar dat heeft niets met de batterij te maken.
Toch wel met een bijna platte batterij krijg je veel moeilijker je wagen gestart, soms zelfs helemaal niet.

De bron staat hierboven:

22 november 2016

Hoe je jouw auto start heeft veel invloed op de levensduur van de motor.

Wanneer de olie nog niet op de juiste temperatuur en druk is slijt de motor namelijk sneller. Verreweg de meeste motorslijtage vindt plaats tijdens de eerste seconden na zo’n koude start. Met ons stappenplan is een slechte start verleden tijd.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 februari 2019 om 19:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2019, 19:08   #137
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Toch wel met een bijna platte batterij krijg je veel moeilijker je wagen gestart, soms zelfs helemaal niet.
Dan is mijn batterij nog prima geladen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2019, 19:09   #138
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dan is mijn batterij nog prima geladen.
jaja. trololo.

Dat zeiden al die miljoenen "Duitsers" ook die met een slechte of platte batterij in panne vielen.

De meeste pannenoorzaken % = 40% slappe batterij.

Die häufigsten Pannenursachen



Schlappe Akkus und Defekte am Motor (Einspritzung, Zündung, Sensoren) sorgten für die meisten Einsätze. Die Grafik zeigt den Anteil der Pannenursachen in Prozent (gerundet).

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...tatistik-2018/

Laatst gewijzigd door Micele : 27 februari 2019 om 19:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2019, 19:41   #139
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoef ik niet want is evident, een wagen verslijt het allermeeste tijdens de koude faze, zeker de startfaze. Hoe langer het duurt dat de motor op werktemperatuur is hoe meer slijtage. Dat weet je toch ook?

Ik kan ook een betere link vinden als deze:
Een goede motor zoals de "bmw diesel " heeft kleppen in de grille die pas openen als de motor warm is en heeft een geregelde waterpomp die kan haar toerental aanpassen en heeft een thermostaat die in stappen open gaat en https://p-magazine.be/oeps-diesels-b...k-dan-gedacht/ en er staat ook een grafiek bij .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2019, 19:47   #140
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Een goede motor zoals de "bmw diesel " heeft kleppen in de grille die pas openen als de motor warm is en heeft een geregelde waterpomp die kan haar toerental aanpassen en heeft een thermostaat die in stappen open gaat en https://p-magazine.be/oeps-diesels-b...k-dan-gedacht/ en er staat ook een grafiek bij .
Dat hebben alle auto’s, behalve Micele zijn oldtimer.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be