Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 maart 2019, 15:32   #101
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Het is al goed, Marie
Luister, vanaf het niveau van het hoger secondair onderwijs heb je wat de leerkrachten betreft met universitairen te maken of niet???
En weet maar dat er ook heel wat ambtenaren met een universitaire opleiding zijn...

Het gaat er nu niet om of hun waarde is naar gelang hun diploma, maar toch...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 15:38   #102
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Een 125 cc ? Stoot die meer uit dan een 2.0 Diesel ?
https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuw...o-s-en-trucks/

Citaat:
. Wij richten ons op negen maatschappelijke aandachtsgebieden.

Startpagina Aandachtsgebieden
Bouw, Infra & Maritiem
Roadmaps
Buildings & Infrastructure
Maritime & Offshore
Expertisegroepen
Building Physics & Systems
Structural Reliability
Structural Dynamics
Circulaire Economie & Milieu
Roadmaps
Environment & Sustainability
Expertisegroepen
Climate, Air & Sustainability
Environmental Modelling, Sensing & Analysis
Defensie & Veiligheid
Roadmaps
Operations & Human Factors
Information & Sensor Systems
Nationale Veiligheid
Protection, Munitions & Weapons
Expertisegroepen
Radar Technology
Intelligent Imaging
Distributed Sensor Systems
Acoustics & Sonar
Weapon Systems
Explosions, Ballistics and Protection
Human Behaviour & Organisational Innovation
Networked Organisations
Training & Performance Innovations
Perceptual & Cognitive Systems
Military Operations
Modelling, Simulation & Gaming
Electronic Defence
ECN part of TNO
Roadmaps
Naar een overvloed aan zonnestroom
Naar grootschalige opwekking van windstroom
Naar een breed gedragen energietransitie
Naar een energie producerende gebouwde omgeving
Naar CO2-neutrale brand- en grondstoffen
Naar een CO2-neutrale industrie
Naar een duurzaam gebruik van de ondergrond
Naar een betrouwbaar duurzaam energiesysteem
Expertisegroepen
Advisory Group for Economic Affairs
DINO
Geomodelling
Heat Transfer & Fluid Dynamics
Applied Geosciences
Sustainable Process & Energy Systems
Biomass & Energy-efficiency
Energietransitie Studies
Gezond leven
Roadmaps
Health Technology & Digital Health
Biomedical Health
Work
Youth
Expertisegroepen
Risk Analysis for Products In Development (RAPID)
Microbiology & Systems Biology
Metabolic Health Research
Child Health
Work Health Technology
Sustainable Productivity & Employability
Industrie
Roadmaps
Flexible & Free-form Products
Space & Scientific Instrumentation
Semiconductor Equipment
Sustainable Chemical Industry
Expertisegroepen
Equipment for Additive Manufacturing (EFAM)
Holst Centre
Space & Systems Engineering
Optics
Opto-mechatronics
Thin Film Technology
Quantum Technologie
Informatie & Communicatie Technologie
Roadmaps
Fast open infrastructures
Data sharing
Trusted ICT
Efficiency, effectiveness, quality and the costs of systems
Expertisegroepen
Data Science
Embedded Systems Innovation by TNO (TNO-ESI)
Cyber Security & Robustness
Networks
Monitoring & Control Services
Mobiliteit & Logistiek
Roadmaps
SMART Traffic and Transport
Sustainable Traffic and Transport
Expertisegroepen
Sustainable Transport & Logistics
Sustainable Urban Mobility and Safety
Onderzoek naar geïntegreerde voertuigveiligheid
TNO onderzoek op het gebied van powertrains
Strategische Analyses & Beleid
Expertisegroepen
Strategic Business Analysis
Strategy & Policy
Orchestrating Innovation
TNO werkt veel samen met bedrijven, overheden en andere organisaties. Onze kennis en expertise is gericht op toepassing met en voor anderen.

Startpagina Samenwerken
Onze werkwijze
Expertise
Early Research Programma
Early Research Program: Making Sense of Big Data
Early Research Program: Human Enhancement
Early Research Program Organ on a chip
Early Research Program: Complexity - Grip op Complexiteit
Vind een TNO'er
Octrooien en Licenties
Octrooioverzicht
Licentieaanbod
Proces voor de productie van biogas
Computernetwerkbescherming
Vraaggestuurde TV in DSL-netwerken
Biodegradeerbaar thermoplastisch materiaal
Wagenziekte indicator
Vervaardiging van functionele weefsels en vezels
Alerting occurrence of wetness in incontinence products
Regeneratieve Airconditioner
3D-perceptie endoscoop voor minimaal invasieve chirurgie
Beeldstabilisatie
Invers multiplexen voor dataoverdracht
Werkwijze voor de extractie van een semantische parameter
Beweging van een meervoudig camerasysteem
Bewegend object met een verbeterde resolutie
Werkwijze voor het verwerken van een reeks kleurenbeelden
Detecting Moving Objects from a Moving Camera
Versterker met gecompenseerde gate-voorspanning
Verborgen objecten vinden met elektromagnetische golven
Beeldbewerkingsapparaat
Koeltrailer applicatie voor hybride distributievoertuigen
Elektrische Variabele Transmissie
Technology Transfer
TNO en het MKB
Kennisoverdracht Start-ups Internet of Things Smart Industry Contact Nieuws
Partners van TNO
TNO in Europa
We ontwikkelen kennis niet om de kennis, maar om de praktische toepassing.

Startpagina Over TNO
Missie en strategie
TNO Code
Organisatie
Raad van Bestuur Raad van Toezicht Raad voor het Defensieonderzoek
Internationaal
Locaties
TNO en maatschappij
Maatschappelijk verantwoord ondernemen Innovaties voor ontwikkelingssamenwerking
Toegang tot gezonde voeding
Schoon drinkwater: zuivering
Gezondheid: moeder- en kindzorg
Duurzame energie: decentrale elektrificatie met biogas en zonnewarmte
Duurzaam produceren: schone en veilige industriële productie
Mobiele diensten : ICT oplossingen
Dierproevenbeleid
Beleid
Proefdiervrije innovaties
Betere alternatieven
Samenwerking
Dierproeven in onderzoek
Feiten en Cijfers 2017
Word ook proefpersoon
Experimenten
Veelgestelde vragen
Contact
Nieuws
Agenda
Dossiers in het nieuws
Praktijkemissies van wegverkeer Haven van de toekomst Praktijkverbruik van personenautos
Meer over ons werk
Nieuwsbrieven van TNO Impactverhalen van TNO
Drinkwaterfluoridering
Vers brood
Nobelprijs voor de OPCW
Komkommers
Jaarverslagen Agenda voor Nederland: 10 inspirerende essays De kleur van kaas TNO Working Paper Series Onderzoeksprogramma’s 2018-2021 Voortgangsrapportages 2018 Persmappen
Persmap: Grand Cooperative Driving Challenge 2016
Contact
FAQ Corporate Legal
Disclaimer
Privacystatement
TNO Computer Incident Response Team (CERT)
Inkoop Het TNO-merk
TNO biedt je de kans om grensverleggend werk te doen en klanten en samenleving te helpen met innovatieve, praktische, slimme oplossingen.

Startpagina Career
Vacatures
TNO en jouw studie
Artificial Intelligence Informatica Econometrie Wiskunde Elektrotechniek Natuurkunde Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek Werktuigbouwkunde Overige studies
Data Science & Cyber Security
Publicaties
Cases
Defensie & Veiligheid
Trainees en starters
Traineeship
Traineeblog
Trainee Selectiedag Talent Development Programme Jong TNO
Stages en afstudeeropdrachten
Stages en afstudeerplekken bij Intelligent Imaging
Ontmoet TNO
TNO'ers in beeld
Nina Beschoor Plug en Robert Muller Bart Jan Peet, Junior Scientist Innovator Thymen Wabeke, Innovator Edwin Harmsma, Software Engineer Anna Tchebotareva, senior scientist Michiel van den Baar, Trainee Bob Dirks, Systems Engineer Stefan Bäumer, Senior optical designer Sandra Guns, Projectmanager Layla Lebesque, Projectmanager en Consultant Frerik van Beijnum, portfoliomanager Raman-LIBS technologie Ton van Koersel, Senior Business Developer Mathilde Miedema, Programma Manager Federico Pettazzi, Optisch systeemingenieur Alex Sangers, Technical Innovator Giampiero Gerini, Senior scientist Earl Goetheer, Principal Scientist
TNO als werkgever
Ontdek TNO Arbeidsvoorwaarden Werkgeversimago van TNO Selectieprocedure Leadership development Diversiteit bij TNO Ondersteuning voor expats Onze recruiters
Anouk Bos
Petra de Bruijn
Michaël Declercq
Kim Dielwart
Lara Hagendoorn
Sophie Plas
Anne-Maartje den Uijl
Open sollicitaties
Op TNO Insights lees je verdiepende interviews en artikelen. Laat je inspireren door de innovaties van TNO!

Startpagina TNO Insights
Over TNO Nieuws Ontwikkeling uitstoot brommers loopt ver achter bij die van auto's en trucks
NIEUWS
ONTWIKKELING UITSTOOT BROMMERS LOOPT VER ACHTER BIJ DIE VAN AUTO’S EN TRUCKS
13 DEC 2017
Emissies van brommers (brom- en snorfietsen) zijn over het algemeen hoog. 2-takt brommers stoten gemiddeld bijna 25 keer meer deeltjesmassa en circa 5 keer meer onverbrande koolwaterstoffen (THC) uit dan 4-takt brommers. Brommers met elektronische brandstofinjectie stoten in het algemeen lagere emissies uit dan brommers met een carburateur. Dit geldt ook wanneer er meer kilometers gemaakt zijn met de brommer. Opvallend is dat de nieuwste brommers met brandstofinjectie wel meer NOx uitstoten dan de andere brommers. Ze liggen op het niveau van nieuwe Euro 6 diesel personenauto’s. De relatief hoge NOx emissies van de onderzochte 4-takt Euro 3 brommers zijn daarmee een aandachtspunt omdat het waarschijnlijk de technologie gaat zijn voor de komende Euro-4 brommers.

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat niet alleen het brommerbezit is toegenomen, maar ook het gebruik. Er zijn meer dan 1 miljoen brommers in Nederland die momenteel gemiddeld 4000 km/jaar rijden. Om meer inzicht te krijgen in de schadelijke uitstoot van uitlaatgasemissies van brommers heeft TNO in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de steden Amsterdam, Nijmegen, Rotterdam en Den Haag een programma uitgevoerd om brommeremissies te meten. De resultaten van het meetprogramma leveren inzicht in emissieprestaties van 15 brommers.

Het onderzoek dat deze week is gepubliceerd, is belangrijk om later de emissiefactoren voor brommers up to date te brengen met data van meer en ook moderne (Euro 3) brommers. Emissiefactoren worden gebruikt om te berekenen hoeveel emissies er in totaal worden uitgestoten door, in dit geval, bromfietsen. De gemeten bromfietsen omvatten het brede spectrum van oudere 2-takt en 4-takt, emissieklasse, conditie van het voertuig, oud en nieuw.

DE CIJFERS
Bromfietsen zijn verantwoordelijk voor 27% van de emissies van koolwaterstoffen en 9% van de CO-emissies uit wegverkeer. Dit komt overeen met ongeveer 5% van de totale nationale CO emissies en ook ongeveer 5% van de totale nationale koolwaterstofemissies. De bijdrage aan de emissie van NOx is lager. De emissies zijn vooral relevant in de stedelijke omgeving.


SPREIDING
Uit de metingen valt de spreiding op van de resultaten. Bijvoorbeeld voor de CO-emissies is er een enorme spreiding in de resultaten, variërend van minder dan 1 g/km (de limiet voor Euro-2) tot aan ruim 20 g/km. Dit beeld komt terug bij alle gemeten emissiecomponenten. Gemiddeld hebben de 2-takt voertuigen vergelijkbare CO-emissies ten opzichte van de 4-takt voertuigen, maar wel een fors hogere uitstoot van koolwaterstoffen dan de 4-takt brommers. Ook de gemiddelde PM (deeltjes) -emissies zijn bij oudere 2-takt voertuigen fors hoger dan bij gemiddelde 4-takt voertuigen. Hoewel er voor PM-emissies (nog) geen limiet is tijdens de typekeuring voor brommers, bleken de gemiddelde PM emissies van 2-takt brommers ruim 20 keer hoger dan de limiet die geldt voor moderne personenauto’s. Door de jaren heen is het aandeel 2-takt brommers in de vloot echter sterk afgenomen, het grootste gedeelte is nu 4-takt. Het is de verwachting dat 2-takt brommers langzaam maar zeker uit het straatbeeld zullen verdwijnen.

TOEKOMST
De regelgeving voor de emissies van brommers was sinds 2002 nauwelijks gewijzigd. Met de implementatie van de nieuwe Europese emissie-eisen voor Euro 4 (2017) en Euro 5 (2020) worden aanzienlijk strengere eisen aan brommeremissies gesteld. Hierdoor zou op termijn de uitstoot van de brommervloot flink gereduceerd moeten worden. De technologie om brommers aan deze nieuwe eisen te laten voldoen wordt echter complexer. De gewenste lage emissieniveaus worden alleen gerealiseerd indien de geavanceerde technologie ook in de praktijk daadwerkelijk goed functioneert. Monitoring van praktijkemissies van brommers lijkt een belangrijk instrument om dit te valideren.

ANDERE ONDERZOEKEN
Deze week verscheen ook een gerelateerde studie naar brommer-emissies in het tijdschrift Lucht. Hierin beschrijven de TNO-onderzoekers de belangrijkste cijfers uit dit onderzoek gecombineerd met de data van eerder onderzoek. In totaal gaat het dan om 38 brommers. Onderzoek aan de 38 brommer laten globaal een vergelijkbaar beeld zijn als de gemeten 15 brommers in dit programma.

LEES MEER
TNO 2017 R11495 Tailpipe emissions of mopeds in the Dutch fleet
Brommers in de stad, technische ontwikkelingen? (Tijdschrift Lucht; december 2017, p. 11 - 13)
Brommers in de stad, handig vervoermiddel of bron van overlast? (Tijdschrift Lucht; december 2017, p. 21 - 25)
ONS WERK
DUURZAME MOBILITEIT: DE TRANSITIE VERSNELLEN MET ADVIES EN INZICHTEN
Voor het realiseren van duurzame mobiliteit is TNO actief om voertuigen schoon en zuinig te krijgen. Zo meten we de werkelijke uitstoot van schadelijke stoffen door voertuigen op de weg. Op basis van deze... Lees verder
ONS WERK
EMISSIEMETINGEN AAN TWEEWIELERS
De uitlaatgasemissies van brommers en snorfietsen zijn relatief hoog. Over bijna de hele linie is in stedelijk gebied de uitstoot per kilometer hoger dan die van een benzineauto. Het brandstofverbruik... Lees verder
DEEL DEZE PAGINA




NIEUWS
MISSIE EN STRATEGIE
ORGANISATIE
INTERNATIONAAL
TNO EN MAATSCHAPPIJ
NIEUWS
AGENDA
DOSSIERS IN HET NIEUWS
MEER OVER ONS WERK
CONTACT

CONTACT
DRS. MAARTEN LÖRTZER
PERSVOORLICHTING WOORDVOERDER MEDIA VOORLICHTER PERS
Locatie Den Haag - New Babylon
088 866 08 88
E-MAIL
MEDIAVRAGEN?
Neem contact op met onze persvoorlichters
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 15:38   #103
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Een 125 cc ? Stoot die meer uit dan een 2.0 Diesel ?
https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuw...o-s-en-trucks/

Citaat:
. Wij richten ons op negen maatschappelijke aandachtsgebieden.

Startpagina Aandachtsgebieden
Bouw, Infra & Maritiem
Roadmaps
Buildings & Infrastructure
Maritime & Offshore
Expertisegroepen
Building Physics & Systems
Structural Reliability
Structural Dynamics
Circulaire Economie & Milieu
Roadmaps
Environment & Sustainability
Expertisegroepen
Climate, Air & Sustainability
Environmental Modelling, Sensing & Analysis
Defensie & Veiligheid
Roadmaps
Operations & Human Factors
Information & Sensor Systems
Nationale Veiligheid
Protection, Munitions & Weapons
Expertisegroepen
Radar Technology
Intelligent Imaging
Distributed Sensor Systems
Acoustics & Sonar
Weapon Systems
Explosions, Ballistics and Protection
Human Behaviour & Organisational Innovation
Networked Organisations
Training & Performance Innovations
Perceptual & Cognitive Systems
Military Operations
Modelling, Simulation & Gaming
Electronic Defence
ECN part of TNO
Roadmaps
Naar een overvloed aan zonnestroom
Naar grootschalige opwekking van windstroom
Naar een breed gedragen energietransitie
Naar een energie producerende gebouwde omgeving
Naar CO2-neutrale brand- en grondstoffen
Naar een CO2-neutrale industrie
Naar een duurzaam gebruik van de ondergrond
Naar een betrouwbaar duurzaam energiesysteem
Expertisegroepen
Advisory Group for Economic Affairs
DINO
Geomodelling
Heat Transfer & Fluid Dynamics
Applied Geosciences
Sustainable Process & Energy Systems
Biomass & Energy-efficiency
Energietransitie Studies
Gezond leven
Roadmaps
Health Technology & Digital Health
Biomedical Health
Work
Youth
Expertisegroepen
Risk Analysis for Products In Development (RAPID)
Microbiology & Systems Biology
Metabolic Health Research
Child Health
Work Health Technology
Sustainable Productivity & Employability
Industrie
Roadmaps
Flexible & Free-form Products
Space & Scientific Instrumentation
Semiconductor Equipment
Sustainable Chemical Industry
Expertisegroepen
Equipment for Additive Manufacturing (EFAM)
Holst Centre
Space & Systems Engineering
Optics
Opto-mechatronics
Thin Film Technology
Quantum Technologie
Informatie & Communicatie Technologie
Roadmaps
Fast open infrastructures
Data sharing
Trusted ICT
Efficiency, effectiveness, quality and the costs of systems
Expertisegroepen
Data Science
Embedded Systems Innovation by TNO (TNO-ESI)
Cyber Security & Robustness
Networks
Monitoring & Control Services
Mobiliteit & Logistiek
Roadmaps
SMART Traffic and Transport
Sustainable Traffic and Transport
Expertisegroepen
Sustainable Transport & Logistics
Sustainable Urban Mobility and Safety
Onderzoek naar geïntegreerde voertuigveiligheid
TNO onderzoek op het gebied van powertrains
Strategische Analyses & Beleid
Expertisegroepen
Strategic Business Analysis
Strategy & Policy
Orchestrating Innovation
TNO werkt veel samen met bedrijven, overheden en andere organisaties. Onze kennis en expertise is gericht op toepassing met en voor anderen.

Startpagina Samenwerken
Onze werkwijze
Expertise
Early Research Programma
Early Research Program: Making Sense of Big Data
Early Research Program: Human Enhancement
Early Research Program Organ on a chip
Early Research Program: Complexity - Grip op Complexiteit
Vind een TNO'er
Octrooien en Licenties
Octrooioverzicht
Licentieaanbod
Proces voor de productie van biogas
Computernetwerkbescherming
Vraaggestuurde TV in DSL-netwerken
Biodegradeerbaar thermoplastisch materiaal
Wagenziekte indicator
Vervaardiging van functionele weefsels en vezels
Alerting occurrence of wetness in incontinence products
Regeneratieve Airconditioner
3D-perceptie endoscoop voor minimaal invasieve chirurgie
Beeldstabilisatie
Invers multiplexen voor dataoverdracht
Werkwijze voor de extractie van een semantische parameter
Beweging van een meervoudig camerasysteem
Bewegend object met een verbeterde resolutie
Werkwijze voor het verwerken van een reeks kleurenbeelden
Detecting Moving Objects from a Moving Camera
Versterker met gecompenseerde gate-voorspanning
Verborgen objecten vinden met elektromagnetische golven
Beeldbewerkingsapparaat
Koeltrailer applicatie voor hybride distributievoertuigen
Elektrische Variabele Transmissie
Technology Transfer
TNO en het MKB
Kennisoverdracht Start-ups Internet of Things Smart Industry Contact Nieuws
Partners van TNO
TNO in Europa
We ontwikkelen kennis niet om de kennis, maar om de praktische toepassing.

Startpagina Over TNO
Missie en strategie
TNO Code
Organisatie
Raad van Bestuur Raad van Toezicht Raad voor het Defensieonderzoek
Internationaal
Locaties
TNO en maatschappij
Maatschappelijk verantwoord ondernemen Innovaties voor ontwikkelingssamenwerking
Toegang tot gezonde voeding
Schoon drinkwater: zuivering
Gezondheid: moeder- en kindzorg
Duurzame energie: decentrale elektrificatie met biogas en zonnewarmte
Duurzaam produceren: schone en veilige industriële productie
Mobiele diensten : ICT oplossingen
Dierproevenbeleid
Beleid
Proefdiervrije innovaties
Betere alternatieven
Samenwerking
Dierproeven in onderzoek
Feiten en Cijfers 2017
Word ook proefpersoon
Experimenten
Veelgestelde vragen
Contact
Nieuws
Agenda
Dossiers in het nieuws
Praktijkemissies van wegverkeer Haven van de toekomst Praktijkverbruik van personenautos
Meer over ons werk
Nieuwsbrieven van TNO Impactverhalen van TNO
Drinkwaterfluoridering
Vers brood
Nobelprijs voor de OPCW
Komkommers
Jaarverslagen Agenda voor Nederland: 10 inspirerende essays De kleur van kaas TNO Working Paper Series Onderzoeksprogramma’s 2018-2021 Voortgangsrapportages 2018 Persmappen
Persmap: Grand Cooperative Driving Challenge 2016
Contact
FAQ Corporate Legal
Disclaimer
Privacystatement
TNO Computer Incident Response Team (CERT)
Inkoop Het TNO-merk
TNO biedt je de kans om grensverleggend werk te doen en klanten en samenleving te helpen met innovatieve, praktische, slimme oplossingen.

Startpagina Career
Vacatures
TNO en jouw studie
Artificial Intelligence Informatica Econometrie Wiskunde Elektrotechniek Natuurkunde Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek Werktuigbouwkunde Overige studies
Data Science & Cyber Security
Publicaties
Cases
Defensie & Veiligheid
Trainees en starters
Traineeship
Traineeblog
Trainee Selectiedag Talent Development Programme Jong TNO
Stages en afstudeeropdrachten
Stages en afstudeerplekken bij Intelligent Imaging
Ontmoet TNO
TNO'ers in beeld
Nina Beschoor Plug en Robert Muller Bart Jan Peet, Junior Scientist Innovator Thymen Wabeke, Innovator Edwin Harmsma, Software Engineer Anna Tchebotareva, senior scientist Michiel van den Baar, Trainee Bob Dirks, Systems Engineer Stefan Bäumer, Senior optical designer Sandra Guns, Projectmanager Layla Lebesque, Projectmanager en Consultant Frerik van Beijnum, portfoliomanager Raman-LIBS technologie Ton van Koersel, Senior Business Developer Mathilde Miedema, Programma Manager Federico Pettazzi, Optisch systeemingenieur Alex Sangers, Technical Innovator Giampiero Gerini, Senior scientist Earl Goetheer, Principal Scientist
TNO als werkgever
Ontdek TNO Arbeidsvoorwaarden Werkgeversimago van TNO Selectieprocedure Leadership development Diversiteit bij TNO Ondersteuning voor expats Onze recruiters
Anouk Bos
Petra de Bruijn
Michaël Declercq
Kim Dielwart
Lara Hagendoorn
Sophie Plas
Anne-Maartje den Uijl
Open sollicitaties
Op TNO Insights lees je verdiepende interviews en artikelen. Laat je inspireren door de innovaties van TNO!

Startpagina TNO Insights
Over TNO Nieuws Ontwikkeling uitstoot brommers loopt ver achter bij die van auto's en trucks
NIEUWS
ONTWIKKELING UITSTOOT BROMMERS LOOPT VER ACHTER BIJ DIE VAN AUTO’S EN TRUCKS
13 DEC 2017
Emissies van brommers (brom- en snorfietsen) zijn over het algemeen hoog. 2-takt brommers stoten gemiddeld bijna 25 keer meer deeltjesmassa en circa 5 keer meer onverbrande koolwaterstoffen (THC) uit dan 4-takt brommers. Brommers met elektronische brandstofinjectie stoten in het algemeen lagere emissies uit dan brommers met een carburateur. Dit geldt ook wanneer er meer kilometers gemaakt zijn met de brommer. Opvallend is dat de nieuwste brommers met brandstofinjectie wel meer NOx uitstoten dan de andere brommers. Ze liggen op het niveau van nieuwe Euro 6 diesel personenauto’s. De relatief hoge NOx emissies van de onderzochte 4-takt Euro 3 brommers zijn daarmee een aandachtspunt omdat het waarschijnlijk de technologie gaat zijn voor de komende Euro-4 brommers.

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat niet alleen het brommerbezit is toegenomen, maar ook het gebruik. Er zijn meer dan 1 miljoen brommers in Nederland die momenteel gemiddeld 4000 km/jaar rijden. Om meer inzicht te krijgen in de schadelijke uitstoot van uitlaatgasemissies van brommers heeft TNO in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de steden Amsterdam, Nijmegen, Rotterdam en Den Haag een programma uitgevoerd om brommeremissies te meten. De resultaten van het meetprogramma leveren inzicht in emissieprestaties van 15 brommers.

Het onderzoek dat deze week is gepubliceerd, is belangrijk om later de emissiefactoren voor brommers up to date te brengen met data van meer en ook moderne (Euro 3) brommers. Emissiefactoren worden gebruikt om te berekenen hoeveel emissies er in totaal worden uitgestoten door, in dit geval, bromfietsen. De gemeten bromfietsen omvatten het brede spectrum van oudere 2-takt en 4-takt, emissieklasse, conditie van het voertuig, oud en nieuw.

DE CIJFERS
Bromfietsen zijn verantwoordelijk voor 27% van de emissies van koolwaterstoffen en 9% van de CO-emissies uit wegverkeer. Dit komt overeen met ongeveer 5% van de totale nationale CO emissies en ook ongeveer 5% van de totale nationale koolwaterstofemissies. De bijdrage aan de emissie van NOx is lager. De emissies zijn vooral relevant in de stedelijke omgeving.


SPREIDING
Uit de metingen valt de spreiding op van de resultaten. Bijvoorbeeld voor de CO-emissies is er een enorme spreiding in de resultaten, variërend van minder dan 1 g/km (de limiet voor Euro-2) tot aan ruim 20 g/km. Dit beeld komt terug bij alle gemeten emissiecomponenten. Gemiddeld hebben de 2-takt voertuigen vergelijkbare CO-emissies ten opzichte van de 4-takt voertuigen, maar wel een fors hogere uitstoot van koolwaterstoffen dan de 4-takt brommers. Ook de gemiddelde PM (deeltjes) -emissies zijn bij oudere 2-takt voertuigen fors hoger dan bij gemiddelde 4-takt voertuigen. Hoewel er voor PM-emissies (nog) geen limiet is tijdens de typekeuring voor brommers, bleken de gemiddelde PM emissies van 2-takt brommers ruim 20 keer hoger dan de limiet die geldt voor moderne personenauto’s. Door de jaren heen is het aandeel 2-takt brommers in de vloot echter sterk afgenomen, het grootste gedeelte is nu 4-takt. Het is de verwachting dat 2-takt brommers langzaam maar zeker uit het straatbeeld zullen verdwijnen.

TOEKOMST
De regelgeving voor de emissies van brommers was sinds 2002 nauwelijks gewijzigd. Met de implementatie van de nieuwe Europese emissie-eisen voor Euro 4 (2017) en Euro 5 (2020) worden aanzienlijk strengere eisen aan brommeremissies gesteld. Hierdoor zou op termijn de uitstoot van de brommervloot flink gereduceerd moeten worden. De technologie om brommers aan deze nieuwe eisen te laten voldoen wordt echter complexer. De gewenste lage emissieniveaus worden alleen gerealiseerd indien de geavanceerde technologie ook in de praktijk daadwerkelijk goed functioneert. Monitoring van praktijkemissies van brommers lijkt een belangrijk instrument om dit te valideren.

ANDERE ONDERZOEKEN
Deze week verscheen ook een gerelateerde studie naar brommer-emissies in het tijdschrift Lucht. Hierin beschrijven de TNO-onderzoekers de belangrijkste cijfers uit dit onderzoek gecombineerd met de data van eerder onderzoek. In totaal gaat het dan om 38 brommers. Onderzoek aan de 38 brommer laten globaal een vergelijkbaar beeld zijn als de gemeten 15 brommers in dit programma.

LEES MEER
TNO 2017 R11495 Tailpipe emissions of mopeds in the Dutch fleet
Brommers in de stad, technische ontwikkelingen? (Tijdschrift Lucht; december 2017, p. 11 - 13)
Brommers in de stad, handig vervoermiddel of bron van overlast? (Tijdschrift Lucht; december 2017, p. 21 - 25)
ONS WERK
DUURZAME MOBILITEIT: DE TRANSITIE VERSNELLEN MET ADVIES EN INZICHTEN
Voor het realiseren van duurzame mobiliteit is TNO actief om voertuigen schoon en zuinig te krijgen. Zo meten we de werkelijke uitstoot van schadelijke stoffen door voertuigen op de weg. Op basis van deze... Lees verder
ONS WERK
EMISSIEMETINGEN AAN TWEEWIELERS
De uitlaatgasemissies van brommers en snorfietsen zijn relatief hoog. Over bijna de hele linie is in stedelijk gebied de uitstoot per kilometer hoger dan die van een benzineauto. Het brandstofverbruik... Lees verder
DEEL DEZE PAGINA




NIEUWS
MISSIE EN STRATEGIE
ORGANISATIE
INTERNATIONAAL
TNO EN MAATSCHAPPIJ
NIEUWS
AGENDA
DOSSIERS IN HET NIEUWS
MEER OVER ONS WERK
CONTACT

CONTACT
DRS. MAARTEN LÖRTZER
PERSVOORLICHTING WOORDVOERDER MEDIA VOORLICHTER PERS
Locatie Den Haag - New Babylon
088 866 08 88
E-MAIL
MEDIAVRAGEN?
Neem contact op met onze persvoorlichters
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 15:39   #104
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Daar is anders een heel simpele oplossing voor. Een lichte motorfiets. Uiteraard is dat een te simpele oplossing
Geen file meer en een pak minder vervuilend.
De Zwitsers hebben een systeem om de schadelijkheid van tal van producten te vergelijken, de UBP (Umweltbelastungspunkte). Voor transport (per km) is het lijstje:
Trein 31
Autobus 77
Vliegtuig 158
E-auto 163
Dieselauto 198
Benzineauto 221
Scooter 271
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 15:41   #105
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Op voorwaarde dat er alleen lichte motorfietsen rijden is dat niet gevaarlijker dan autorijden.
Ben/was jij motard?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
De Zwitsers hebben een systeem om de schadelijkheid van tal van producten te vergelijken, de UBP (Umweltbelastungspunkte). Voor transport (per km) is het lijstje:
Trein 31
Autobus 77
Vliegtuig 158
E-auto 163
Dieselauto 198
Benzineauto 221
Scooter 271

Laatst gewijzigd door eno2 : 15 maart 2019 om 15:42.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 15:46   #106
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Dat is een kromme redering in die zin dat het geen extra geld oplevert voor de staatskas. Het dus voorstellen alsof het extra opbrengsten oplevert die vervolgens in iets anders gestoken kunnen worden is leugenachtig gezwets.
Fiscale voordelen afschaffen levert, om te beginnen, het afschaffen van de fiscale voordelen op. Maar ik sta open voor ander onderbouwd leugenachtig gezwets.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 15:50   #107
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Fiscale voordelen afschaffen levert, om te beginnen, het afschaffen van de fiscale voordelen op. Maar ik sta open voor ander onderbouwd leugenachtig gezwets.
Daarin geef ik je geen ongelijk. Maar Groen beweert daarmee extra inkomsten voor de staatskas te genereren. Mijn reactie is gericht op die bewering want dat is gewoon onzinnig.

En ik denk dat er wel prangendere fiscale voordelen zijn die best weggewerkt worden dan de deze, maar dat is mijn gedacht gewoon.

Laatst gewijzigd door JBM : 15 maart 2019 om 15:52.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 15:51   #108
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Vandaar die mail over die crowdfunding.

Uiteraard kwam hij toe bij spam.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 15:53   #109
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat constructeurs van scooters daar nog niet echt mee bezig zijn geweest.
Ik veronderstel dat het toch heel goed mogelijk moet zijn om een lichte motorfiets genre 125 cc heel milieuvriendelijk te maken ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 15:55   #110
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
De Zwitsers hebben een systeem om de schadelijkheid van tal van producten te vergelijken, de UBP (Umweltbelastungspunkte). Voor transport (per km) is het lijstje:
Trein 31
Autobus 77
Vliegtuig 158
E-auto 163
Dieselauto 198
Benzineauto 221
Scooter 271
En ik die steeds moet lezen dat vliegtuigen de grootste vervuilers zijn.
Maar goed ik merk dat de Zwitsers de grootste vervuilers vergeten zijn.....de vrachtschepen

Ps : uiteraard doet men met een scooter een pak minder km dan met een trein.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 15 maart 2019 om 15:57.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 15:57   #111
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Daarin geef ik je geen ongelijk. Maar Groen beweert daarmee extra inkomsten voor de staatskas te genereren. Mijn reactie is gericht op die bewering want dat is gewoon onzinnig.
Dat is dan een semantische kwestie, dat 'genereren', je zou me die woordkeuze moeten citeren.

Ik ging terug naar het artikel en er staat:

Citaat:
pleit de partij voor de afschaffing van de tankkaarten in 2020, twee jaar later gevolgd door het fiscaal voordeel op bedrijfswagens. Dat bedrag, volgens de partij ruim 3 miljard euro, wordt doorgeschoven naar een mobiliteitsbudget voor alle werkende Belgen
...doorgeschoven…..

Laatst gewijzigd door eno2 : 15 maart 2019 om 15:57.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 15:59   #112
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dat is dan een semantische kwestie, dat 'genereren', je zou me die woordkeuze moeten citeren.

Ik ging terug naar het artikel en er staat:



...doorgeschoven…..
Gewoon leugens van de groenen dus.

Vergeet niet dat het in se eigenlijk sossen zijn

Laatst gewijzigd door Eyjafjallajökull : 15 maart 2019 om 16:09.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 16:05   #113
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
...doorgeschoven…..
Wat een volstrekte nonsens is dat toch. Op bedrijfswagens betalen werknemers en werkgevers belastingen. Die inkomsten gaan verloren bij de afschaffing. Er valt dus helemaal geen bedrag door te schuiven.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 16:21   #114
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Fiscale voordelen afschaffen levert, om te beginnen, het afschaffen van de fiscale voordelen op. Maar ik sta open voor ander onderbouwd leugenachtig gezwets.
Natuurlijk sta jij open voor de afschaffing van fiscale voordelen. Laat anderen maar dokken he stuk hangmatter
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 16:53   #115
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Wat een volstrekte nonsens is dat toch. Op bedrijfswagens betalen werknemers en werkgevers belastingen. Die inkomsten gaan verloren bij de afschaffing. Er valt dus helemaal geen bedrag door te schuiven.
Ik vermoed dat de redenering van de Groenen ongeveer als volgt gaat: nu 700 euro leasebudget, waarop VAA betaald wordt. Dat wordt dan 700 euro bruto loon, waarop 35% werkgevers-RSZ, 13 % werknemers-RSZ en inkomstenbelasting betaald moet worden. Ik kan me best voorstellen dat je op die manier in de buurt van 3 miljard extra inkomsten komt.

De secundaire effecten - minder brandstofaccijnzen, minder werk voor garagisten, oudere wagens op de weg, minder andere uitgaven door de mensen die op die manier een flink stuk inkomen verliezen, ... zijn veel moeilijker te berekenen - en het zou me niets verbazen dat Groen die compleet negeert.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 16:56   #116
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Fiscale voordelen afschaffen levert, om te beginnen, het afschaffen van de fiscale voordelen op. Maar ik sta open voor ander onderbouwd leugenachtig gezwets.
Maar het levert geen enkele euro op voor de staatskas. Integendeel, het gaat geld kosten aan de staatskas. Maar goed, je wil het alweer niet begrijpen, so be it.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 16:56   #117
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik vermoed dat de redenering van de Groenen ongeveer als volgt gaat: nu 700 euro leasebudget, waarop VAA betaald wordt. Dat wordt dan 700 euro bruto loon, waarop 35% werkgevers-RSZ, 13 % werknemers-RSZ en inkomstenbelasting betaald moet worden. Ik kan me best voorstellen dat je op die manier in de buurt van 3 miljard extra inkomsten komt.

De secundaire effecten - minder brandstofaccijnzen, minder werk voor garagisten, oudere wagens op de weg, minder andere uitgaven door de mensen die op die manier een flink stuk inkomen verliezen, ... zijn veel moeilijker te berekenen - en het zou me niets verbazen dat Groen die compleet negeert.
Alleen, als die werknemer die auto zelf moet betalen...is dat van netto loon.
Om correct te rekenen moet je hem dus 700€ netto in ruil geven, dan blijft het voor die wkn gelijk.
Wat gaat dat doen met de concurrentie positie van BE tov de buurlanden denk je?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 17:05   #118
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.571
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
https://www.tijd.be/politiek-economi.../10107337.html

Bij mij weten is de Belg erg gesteld op vrijheid en onafhankelijkheid. Als je de bedrijfswagen afschaft gaan mensen niet zomaar overstappen op openbaar vervoer. Ze gaan dan, ondanks de meerprijs, misschien kiezen om als particulier een wagen te kopen, liefst dan tweedehands aan een scherpe prijs. Een oudere wagen die minder proper is uiteraard.

Het aantal mensen die een volledig electrische auto als particulier hebben aangeschaft ... ik kan ze niet op 1 hand tellen... zelfs niet op 1 vinger.

Wat denkt u?
Ik sluit mij hier volledig bij aan. Bovendien is de bedrijfswagen een deel van het loon en gaat er flink wat gesleuteld mogen worden om dat loonverlies te compenseren.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 15 maart 2019 om 17:06.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 17:06   #119
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Alleen, als die werknemer die auto zelf moet betalen...is dat van netto loon.
Om correct te rekenen moet je hem dus 700€ netto in ruil geven, dan blijft het voor die wkn gelijk.
Wat gaat dat doen met de concurrentie positie van BE tov de buurlanden denk je?
en als je de loonkost gelijk wil houden moet je gedeeld door 1.25 doen om te compenseren voor de werkgeversbijdragen en dan nog eens gedeeld door 1.16 om te compenseren voor vakantiegeld en eindejaarspremie. Je betaalt als werknemer dan wel geen voordeel alle aard meer.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2019, 17:13   #120
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Alleen, als die werknemer die auto zelf moet betalen...is dat van netto loon.
Om correct te rekenen moet je hem dus 700€ netto in ruil geven, dan blijft het voor die wkn gelijk.
Wat gaat dat doen met de concurrentie positie van BE tov de buurlanden denk je?
Klopt - maar wie beweert er dat Groen correct zou rekenen?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be