Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 april 2019, 15:43   #21
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
De voorwaarde om een voertuig in te halen is dat het in beweging moet zijn. Een voertuig dat stilstaat rij je voorbij. De berichtgeving over het bewuste ongeval is niet helemaal juist.
Je hebt kommaneukers die over details in de Dikke Van Dale gaan, en je hebt er die over details in de wegcode gaan.
Je hebt dus gelijk, maar het maakt geen kloten uit hier.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 15:48   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een dode na een verkeersongeval waarin de dader een verkeersovertreding heeft begaan, hoort doodslag te zijn, en ook op die manier bestraft te worden.
Ik kan me daar volledig in vinden, mits wat rekening houdend met de aard van de verkeersovertreding.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 16:13   #23
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je hebt kommaneukers die over details in de Dikke Van Dale gaan, en je hebt er die over details in de wegcode gaan.
Je hebt dus gelijk, maar het maakt geen kloten uit hier.
Het maakt hier echt wel uit. En dat maakt ook dat er hier niemand kan zeggen of er wel een overtreding was.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 16:13   #24
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
De voorwaarde om een voertuig in te halen is dat het in beweging moet zijn. Een voertuig dat stilstaat rij je voorbij. De berichtgeving over het bewuste ongeval is niet helemaal juist.
Volgens zijn eigen getuignins vertraagde de voorligger en is hij hem langs rechts voorbijgestoken terwijl die andere dus nog in beweging was.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 16:47   #25
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Volgens mij moet er een volle witte lijn naast de stippellijn vh fietspad liggen om een overtreding te zijn.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 17:14   #26
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 56.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Volgens mij moet er een volle witte lijn naast de stippellijn vh fietspad liggen om een overtreding te zijn.
Ik denk dat "rechts voorbijsteken" altijd al een (zware) overtreding is.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 17:18   #27
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.906
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Volgens mij moet er een volle witte lijn naast de stippellijn vh fietspad liggen om een overtreding te zijn.
Nope :

De strook hier in kwestie is voor de wegcode een volwaardig fietspad, afgebakend door twee witte onderbroken strepen. Of daar een volle witte streep zou langs lopen of niet, maakt op zich niet uit, evenmin als de kleur.

Op een fietspad mag je niet rijden, ook niet om in te halen, volle witte lijn of niet. Het verkeersreglement zegt heel duidelijk: “Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan”, en het is voorbehouden “voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A”. Als automobilist mag je het fietspad enkel dwarsen om bijvoorbeeld een parkeerplaats op te rijden of een inrit te verlaten. Je mag er ook niet op parkeren of stilstaan om iemand te laten in- of uitstappen.
Op fietssuggestiestroken mag je dan weer wel rijden, dat is geen volwaardig fietspad.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 2 april 2019 om 17:20.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 17:21   #28
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
19-jarige doodrijder: 'Ik voel me ook een slachtoffer'

Meent die dat echt zelf????



Een voorlopig rijbewijs had hij.

Na verhoor snel terug vrijgelaten?

De doodgereden vrouw was van Roemeense afkomst.

Erg onder de indruk lijkt de jongeman van Algerijnse afkomst niet.





p.s.

Tal van vreemdelingen hebben het niet al te hoog op met het verkeersreglement dat hier in ons land van toepassing is en dat valt tegenwoordig best wel op.

Laatst stond in de file ter hoogte van Vrasene dacht ik dat het was en tal van wagens met de meest exotische nummerplaten wisten tegen redelijke snelheid de pechstrook te gebruiken om de file te omzeilen wat soms gevaarlijke situaties met zich meebracht.

Vrachtwagens ook voorzien van de meest exotische nummerplaten kon je zelfs op de uiterst linkse rijbaan tegenkomen.

Men heeft er nu wel her- en der 2,20 meter hoge paaltjes met camera's op bijgezet op de autostrade maar of die naar behoren werken?


Waarom zou die mens niet mogen worden gelost na zijn verhoor?


Het principe blijft gelukkig dat men zonder veroordeling niet in de gevangenis hoeft te zitten.

In bepaalde gevallen wordt hier een uitzondering op gemaakt en zal men gebruik maken van voorlopige hechtenis in afwachting van het proces.

Of er al dan niet een gevangenisstraf moet worden opgelegd, wordt beslist door de rechtbank.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 2 april 2019 om 17:22.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 17:28   #29
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Als je uw rijbewijs krijgt bij een tros bananen of een bord couscous...
Ik ben op zich best wel een fan van het Belgische rijbewijzen systeem. De kosten in Nederland zijn echt absurd. Maar up to date kennis over verkeersregels is nooit de sterke kant van het systeem geweest. Zijn er niet nog steeds Belgen die blijven knipperen als ze op de linkerbaan van een snelweg rijden? De controle op dat de rijlessen van ouders ook echt genoeg waren lijkt hier en daar niet helemaal effectief te zijn.

Ouders van buitenlandse afkomst die met de verkeersregels van ginder opgeleid zijn (geen idee of dat in dit geval zo was) zal het systeem inderdaad ook niet direct helpen.



Maar, zoals ik dit geval lees is het niet veroorzaakt door het Belgische rijbewijzen systeem. Het is gekomen door mensen die niet snappen hoe gevaarlijk rijden is. De vriendin die aanbiedt om de groep te rijden heeft plannen om te zuipen. Dat kan natuurlijk niet. Vervolgens kom je daar achter. Je bent tiener, de bestuurder heeft gezopen, niemand anders heeft een rijbewijs, je staat in een wildvreemde stad, ja, dat is kut, maar dan moet je dus toch maar ergens een slaapplaats zoeken, desnoods in de auto. Zullen langskomende agenten vast een probleem van maken, maar het is beter dan iemand dronken naar huis te laten rijden.

Maar op dat punt, weet je, hoeveel mensen zouden dan niet toch terug gaan rijden? Het is superslecht en wordt terecht bestraft, maar gevoelsmatig gaat het ongeveer als "als je maar voorzichtig doet, moet het goed gaan". Maar blijkbaar reed deze bestuurder 100 waar je 50 mocht. Dronken en schijt aan de regels. Geweldig. Als je op dit punt iemand aanrijdt mag die hele auto van mij goed lang de bak in. Niet alleen de bestuurder. Zover buiten de grenzen van de redelijkheid zitten ze.

De bestuurderswissel die de uiteindelijke doodrijder voorstelde maakt de situatie beter. Het is wat dat betreft geen slechte actie. Maar het is ook zeker geen goede. Als je een heel erg slechte situatie een beetje beter maakt is hij nog steeds slecht. Ook als jongere moet je op een gegeven moment kunnen accepteren dat je door factoren buiten je eigen schuld nu met een dronken persoon moet gaan ruziën om haar te vertellen dat jullie vanavond niet meer thuis komen nee maakt niet uit hoe boos haar ouders daarvan worden. Je zoekt maar een manier om uit te brakken. Tegen de tijd dat jullie een kater hebben en zij weer weet wat 50 betekent kan je eens over rijden na gaan denken. Het is kut, en je bent een slachtoffer, maar je hebt nog steeds een verantwoordelijkheid om geen levensgevaarlijke situaties te veroorzaken. En dat is hier niet gelukt.

Ik zou eerlijk gezegd (gegeven dat dit verhaal klopt, en daar kan je nooit van uitgaan) ook de dronken bob bestraft willen zien. Dat is degene die moedwillig de situatie heeft uitgelokt, en in zekere zin is de uiteindelijke doodrijder dus inderdaad een slachtoffer. Maar hij heeft nog steeds iemand doodgereden terwijl er andere opties waren, zoals niemand doodrijden. En dat moet op zich toch ook ergens voor meetellen, niet dan?
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 2 april 2019 om 17:28.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 19:26   #30
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.385
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Waarom zou die mens niet mogen worden gelost na zijn verhoor?


Het principe blijft gelukkig dat men zonder veroordeling niet in de gevangenis hoeft te zitten.

In bepaalde gevallen wordt hier een uitzondering op gemaakt en zal men gebruik maken van voorlopige hechtenis in afwachting van het proces.

Of er al dan niet een gevangenisstraf moet worden opgelegd, wordt beslist door de rechtbank.
Omdat er ten eerste een dodelijk slachtoffer bij gevallen is

Omdat de 'moordenaar' in kwestie en nog niet teveel om gaf.

Omdat de man nog maar een voorlopig rijbewijs had.

Omdat de bestuurder een 'zware' verkeersovertreding gemaakt heeft.

Als dat tegenwoordig allemaal maar mag?

Laten wij niet wanhopen want er zijn de laatste tijden rechters die er ook niet echt meer om kunnen lachen dat sommige overtreders en vrij gemakkelijk van af komen.

Eén van de voorbeelden:

Rechter niet mals voor jonge wegpiraat.

Ik denk ook niet dat het gemakkelijk is om tegen de familieleden en vrienden van een dodelijk slachtoffer te zeggen dat de dader al terug huiswaarts mocht keren.

Naar de familie van de Roemeense vrouw het dodelijke slachtoffer bij eerste zaak hogerop is men nog op zoek.

Straf eerste zaak:

Torenhoog jarenlang rijverbod, torenhoge boete, het halen van rijbewijs mag hij vergeten, zware celstraf en in extremis na de straffen een kleine kans op eerherstel.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 2 april 2019 om 19:27.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 20:02   #31
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.398
Standaard

In die cultuur bestaat schuldgevoel niet. Zij zijn altijd tekortgedaan, zelfs als ze een misdrijf begaan en ervoor gestraft worden. Zij zijn aan niks schuldig dus waarom die straf ?
Bovendien rijdt iedereen zo en alleen hij krijgt straf ?
En dan alleen maar voor het doodrijden van een Roemeens vrouw. Zelfs geen moslima. Waarde, minder dan niks. Hoe kan een stoere, jonge Algerijn dáár nu voor gestraft worden ?

Dat hij dan de schuld schuift op een vrouw, die ook nog eens drinkt is ook weer typerend.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 20:07   #32
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Nope :

De strook hier in kwestie is voor de wegcode een volwaardig fietspad, afgebakend door twee witte onderbroken strepen. Of daar een volle witte streep zou langs lopen of niet, maakt op zich niet uit, evenmin als de kleur.

Op een fietspad mag je niet rijden, ook niet om in te halen, volle witte lijn of niet. Het verkeersreglement zegt heel duidelijk: “Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan”, en het is voorbehouden “voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A”. Als automobilist mag je het fietspad enkel dwarsen om bijvoorbeeld een parkeerplaats op te rijden of een inrit te verlaten. Je mag er ook niet op parkeren of stilstaan om iemand te laten in- of uitstappen.
Op fietssuggestiestroken mag je dan weer wel rijden, dat is geen volwaardig fietspad.
Ah ok, dat wist ik niet...en gelooft ik niet echt ... waarom zouden er anders fietspaden zijn met onderbroken streep én een volle witte lijn naast??

Maar of jij nu gelijk hebt of ik, doet er niet toe, dat we t er oneens over zijn bewijst dat de infrastructuur niet duidelijk is en dus niet deugd.

Het is altijd de infrastructuur.

Laatst gewijzigd door Anna List : 2 april 2019 om 20:30.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 20:08   #33
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ik denk dat "rechts voorbijsteken" altijd al een (zware) overtreding is.
Het is niet voorbijsteken als dat andere voertuig staat te wachten om af te slaan...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 20:09   #34
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Ah ok, dat wist ik niet...en gelooft ik niet echt ... waarom zouden er anders fietspaden zijn met onderbroken streep én een volle witte lijn naast??

Maar of jij nu gelijk hebt of ik, doet er niet toe, dat we t er ineens over zijn bewijst dat de infrastructuur niet duidelijk is en dus niet deugd.

Het is altijd de infrastructuur.
En jij gelooft écht dat, had daar een witte lijn gestaan, die kerel niet langs rechts ingehaald zou hebben ?
Moventoh.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 2 april 2019 om 20:10.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 20:17   #35
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
In die cultuur bestaat schuldgevoel niet. Zij zijn altijd tekortgedaan, zelfs als ze een misdrijf begaan en ervoor gestraft worden. Zij zijn aan niks schuldig dus waarom die straf ?
Bovendien rijdt iedereen zo en alleen hij krijgt straf ?
En dan alleen maar voor het doodrijden van een Roemeens vrouw. Zelfs geen moslima. Waarde, minder dan niks. Hoe kan een stoere, jonge Algerijn dáár nu voor gestraft worden ?

Dat hij dan de schuld schuift op een vrouw, die ook nog eens drinkt is ook weer typerend.
Zo is dat.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 20:21   #36
Gipsy
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 20.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Ah ok, dat wist ik niet...en gelooft ik niet echt ... waarom zouden er anders fietspaden zijn met onderbroken streep én een volle witte lijn naast??

Maar of jij nu gelijk hebt of ik, doet er niet toe, dat we t er ineens over zijn bewijst dat de infrastructuur niet duidelijk is en dus niet deugd.

Het is altijd de infrastructuur.
Op het nieuwsfragment was te zien dat bijna iedereen het deed, zelfs een politiecombi.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 20:27   #37
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
En jij gelooft écht dat, had daar een witte lijn gestaan, die kerel niet langs rechts ingehaald zou hebben ?
Moventoh.
Ik rijdt nogal wat kilometers en ik ben er echt van overtuigd dat de verkeersinfrastructuur in België, zo'n 20 jaar achter loopt en dat dit mensenlevens kost.

Die plek is al tientallen jaren levensgevaarlijk, maar toch moeten er doden vallen voor een lijn bij te trekken of PVC paaltjes tussen rijvak en fietspad te plaatsen???

Ook alle ergernis tussen voetganger, fiets en automobilist in BE is meestal gevolg van ontoereikende infrastructuur en onduidelijkheid.

En onze politici zijn meester in het uit elkaar spelen van mensen ipv iets aan de infrastructuur problemen te doen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 20:29   #38
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Op het nieuwsfragment was te zien dat bijna iedereen het deed, zelfs een politiecombi.
Idd, en dat omdat de infrastructuur ertoe uitnodigt.

Ipv die onfortuinlijke jongeman te lynchen, zou men beter de verantwoordelijke politici eens wat op de rooster leggen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 20:30   #39
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

En een dag na het ongeval rijdt ook een politievoertuig over het fietspad
Die gaat een post pakken...



https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190402_04297220

edit: oops, reeds gemeld

Laatst gewijzigd door Wapper : 2 april 2019 om 20:31.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2019, 20:39   #40
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Ik rijdt nogal wat kilometers en ik ben er echt van overtuigd dat de verkeersinfrastructuur in België, zo'n 20 jaar achter loopt en dat dit mensenlevens kost.

Die plek is al tientallen jaren levensgevaarlijk, maar toch moeten er doden vallen voor een lijn bij te trekken of PVC paaltjes tussen rijvak en fietspad te plaatsen???

Ook alle ergernis tussen voetganger, fiets en automobilist in BE is meestal gevolg van ontoereikende infrastructuur en onduidelijkheid.

En onze politici zijn meester in het uit elkaar spelen van mensen ipv iets aan de infrastructuur problemen te doen.
Ik las dat er al lang plannen waren om paaltjes te zetten, maar omdat daarvoor parkeerplaatssen moesten sneuvelen werd het door de buurtcomité's tegengehouden.
Na dit laatste ongeval is ook de buurt akkoord om de parkeerplaatsen op te offeren voor een afscherming met paaltjes.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be