![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu moet iemand mij zeggen waarom de files moeten aangepakt worden, door mensen uit de file te pesten. Wil dat dan gewoon zeggen dat men aan de andere file rijders die zich niet laten wegpesten een vrije weg wil geven ?
Is dat onder het motto "wat wij zelf doen, doen wij dommer ?" Laatst gewijzigd door patrickve : 5 april 2019 om 12:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die sukkels die daar alle dagen in gaan staan, dat moeten zij weten. Maar de neveneffecten zijn ook stevig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Staatssecretaris
|
![]() Nog een oplossing is alle scholen sluiten ....vandaag al minder files ...vanaf maandag nog veel minder dus......... alle kinderen niet meer door Pa & Ma naar school laten brengen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat men dus eigenlijk wil, is een "executive road". Ttz, weggebruik zo duur maken, dat enkel kapitaalskrachtigen er op kunnen, maar die hebben dan wel het voordeel van een vrije baan te hebben, omdat de sukkels van de weg zijn. Alleen snap ik niet waarom dat met rekeningrijden zou opgelost worden. Waarom voert men dan geen wegentaks in van 10 000 Euro ? Laatst gewijzigd door patrickve : 5 april 2019 om 14:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Degene die elke dag voor zijn zuurverdiende centen bijna niet anders kan dan in de file gaan staan moeten er maar voor opdraaien. En lelijk aangekeken worden. Je merkt het hier ook al: "degenen die elke dag in de file willen gaan staan"... Alsof er iemand graag in de file gaat staan. Of dat doet als hij werkbare alternatieven voor handen heeft. Want wat zijn de alternatieven? Openbaar vervoer? Laat me niet lachen. Bij mijn laatste 3 jobs (over 25 jaar) zat er geen enkele waar ik met het openbaar vervoer naartoe kon. Fiets? Tot pakweg 20km is dat nog te doen maar ik moet 35km ver. Daar ga ik echt niet voor op de fiets kruipen. Dichter bij huis werken? Jarenlang is ons verteld dat we niet rond onze eigen kerktoren mogen blijven hangen als we werk zoeken. We moesten flexibel zijn. Verder kijken dan onze neus lang was. En nu we dat aan't doen zijn worden we met de vinger gewezen en moeten we als straf onze portefeuille nog maar weer eens trekken. Citaat:
En gaat het iets uithalen? Ik durf er geld op te verwedden van niet. En dan heb ik het nog niet over het privacy-aspect van een kilometerheffing...
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dergelijke denigrerende opmerkingen. Een schuldige zoeken zodat we daar naar kunnen wijzen en onszelf wijsmaken dat wij zoveel beter zijn. Geloof jij echt dat er in al die files ook maar 1 'sukkel' staat die daar graag staat? Of die daar wil staan? Of die werkbare alternatieven voorhanden heeft maar toch liever in de file gaat staan?
![]() |
![]() |
#187 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik las net in de knack dat de Vlaamse administratie het spel bekijkt met een hypothese van gemiddeld 2 eurocent en van 5 eurocent per kilometer.
Terwijl bijvoorbeeld een Franse péage gemiddeld 13 eurocent per km is.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat maakt dat, behalve bij toeristische wisselweekenden, de snelwegen "vrij" zijn. Pendelaars rijden liever over een secundaire (gratis) weg, dan de péage te betalen, toch tot aan 30-40 km. Tenzij de secundaire weg dicht zit, dan nemen ze wel de snelweg. Dat wil dus zeggen dat die 13 eurocenten niet echt genoeg zijn om mensen hun auto niet laten te nemen, en ZEKER niet om in de file gaan te staan als er een vrije weg naast loopt. 2 ?* 3 cent, dat is belachelijk. Als je alle dagen 100 km heen en 100 km terug pendelt, dan kost U dat... 4 - 6 Euro per dag aan rekeningrijden. Geen kat gaat daarvoor een niet-bestaande treinverbinding nemen. Dat is 120 Euro per maand. Terwijl ge 4000 km per maand gaat rijden, wat U gemakkelijk 300 Euro of meer aan benzine kost. Ik zou zeggen, ik betaal in zo een geval zonder problemen een "forfait" van 2000 Euro per jaar om geen gezaag te hebben. Dat is een budget van 100 000 km per jaar, wat de meeste mensen toch niet rijden. Voor 2000 Euro per jaar van al dat privacy schenden en gezaag af zijn, dat is toch een koopje, nee ? En dat gaat dus uw files niet korter maken. Maar ga gewoon elke auto 10 000 Euro per jaar vragen, en de meesten gaan afstand doen van hun auto. Dan hebt ge de wegen vrij voor uw executives die niet meer door files gehinderd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eigenaardig dat men die "belangrijke mensen voor wie de weg vrij moet zijn", niet tot die storende sukkelaars rekent, he. En doet men dat wel, dan is er geen probleem: het zijn enkel maar storende sukkelaars die last hebben van de file die ze zelf veroorzaken door hun "sukkel-zijn". Men vecht hier tegen een fundamenteel marktprincipe: het gegeven dat een markt een vraag heeft, dat daar een aanbod tegenover staat, en dat de confrontatie van de twee een prijs veroorzaakt (hier, in wachttijd in de file). Men wil die prijs niet (geen file) en het probleem zijn de "andere weggebruikers" die weg moeten uit de vraag, zodat de prijs voor de "juiste weggebruikers" zakt (geen files meer). Het is een beetje alsof men zegt dat het een schandaal is dat zoveel mensen eten kopen, en dat het daardoor duur wordt. Men zou mensen moeten ontmoedigen om eten te kopen, zodat het goeiekoop wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Banneling
|
![]() Ik heb twee jaar iedere dag in de file gestaan.
Ik was een sukkel. Een sukkel dat ik de uren die ik daar verloor nooit meer terugkrijg. Ik heb ene job dicht bij huis gezocht. Het sukkel-zijn is gedaan. Maarja, rond brussel en leuven liggen veel bedrijven die hogere lonen geven & firmawagens, zodoende het interessant is om daar te werken ipv in Limburg, Eindhoven of NL-Limburg. En met die firmawagen dragen ze niet de kost van hun vervoer, buiten de tijd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kiezen tussen in de file staan en betaald of werken voor uw geld, de keus is dan wel de file.
![]() |
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een camionette met een paar bouwvakkers en hun materiaal zijn wel belangrijke mensen. Dus inderdaad: die moeten zo vlot mogelijk kunnen rijden, want de klant betaalt.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En kunnne de politiek met volgende punten rekening houden
1 Het budget die kilometerheffing ophoest wordt geïnvesteerd in de wegen en bij voorkeur in de filesteook, zodat de file aangepakt wordt met dat budget 2 De discriminatie tussen dienstwagens van overheid en van privé wordt voorkomen... we zorgen dus per definitie dat ambtenaren met dienstwagens dezelfde taks betalen dan privebirgers 3 De conversie rekeningrijden gebeurt per definitie zonder dat budget toenemen De berekening gebeurt transparant en verifieerbaar budgetneutraal |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In den belziek betaald al iedere chauffeur jaarlijks via zijn belastingen het voorrecht om van put naar put te hobbelen omdat de diepte van de staatskas géén ruimte laat om de wegen fatsoenlijk te onderhouden.... En nu moet hij nog wat méér ophoesten om over vervallen wegen te hobbelen omdat de politici weeral een excuus gevonden hebben om de nationale melkkoe nog wat méér te gaan belasten.... En wat met het buitenlands verkeer,..... Of krijgen die weer een voorrecht ten opzichte van de doodbelaste inboorlingen hier.... ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn probleem met rekeningrijden is het gigantische Big Brother aspect ervan. Het idee om verplicht te zijn om U te laten tracken om op basis daarvan uw "verbruik van openbare weg" te kunnen berekenen, is schokkend ; en ik zie dan ook niet waarom men dat niet op voetgangers en fietsers toepast: die gebruiken OOK openbare infrastructuur, namelijk voetpaden en fietspaden, rode lichten, zebrapaden, paaltjes als bescherming, verkeersloze straten,.... Behalve specifieke tolwegen, waar er tolbarrieres zijn die U dus niet moeten laten tracken, of *forfaitaire* bedragen, ken ik geen enkel land in de wereld dat zijn burgers tracked om daar doen belastingen op te betalen. Het file probleem is geen probleem voor niet-file rijders. Maw, de file is reeds een "taks" in vrije tijd die maakt dat mensen een rem hebben om in de file gaan te staan: doen ze het toch, dan is het dat ze geen beter alternatief hebben. Niemand gaat 2 uur in de file staan, als hij hetzelfde traject voor dezelfde prijs ongeveer op een half uur kan doen met de trein. Ok, je doet dat 3 keer, en dan vind je wel de weg naar het station. Maar als die trein er niet is, de bus er niet is, enz... en als je TOCH 3 uur onderweg bent met openbaar, dan heb je de keuze niet: 2 uur in de file staan is dan de "beste" optie. Denken dat men dat oplost door die mens OOK NOG EENS te tracken en een boete te geven omdat hij in de file staat, is idioot. Want het enige dat je kan bereiken, is dat oftewel de prijs van die file-boete te klein is om mensen toch maar die niet-bestaande trein te laten nemen, oftewel dat je 30% of zo van de file-rijders zodanig hard van de weg pest, en dus nu verplicht om 3 uur op een niet-bestaande trein laten te zitten, dat de 70% overige, kapitaalskrachtige, ex-file rijders nu een vrije baan hebben, ttz, je hebt de 30% minst kapitaalskrachtigen gewurgd, om de 70% die het kan betalen, een vrije "openbare" baan te geven. Het lijkt mij eerder normaal om, als weggebruiker, een forfaitair ticket te betalen. Als je slim bent, is dat geen belasting, maar een vignet, zo kan je het ook aan buitenlanders vragen, zoals de Zwitsers doen. Vignetten voor een week, een maand, of een jaar "toegang tot de openbare Belgische wegen". Nee, dat lost het fileprobleem niet op, maar dat fileprobleem kan niet opgelost worden door mensen uit de file te pesten ; en dat fileprobleem is enkel maar een probleem voor mensen die in de file staan. De file zelf is al genoeg pesterij om als regulator te werken. Infeite bewijzen de files dat het openbaar vervoer geen ballen waard is. Honderden duizenden mensen MOETEN in de file gaan staan, omdat er geen openbaar vervoersalternatief dat beter is dan in de file staan, voorhanden is. Laatst gewijzigd door patrickve : 6 april 2019 om 05:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zou 30% van de filerijders "onbelangrijke boerkes zijn die weg moeten", om de overige 70% van hun mede-filerijders nu vrije weg te geven ? Zorg ervoor dat die vakman met de trein/tram/bus voor ongeveer evenveel geld als zijn autorit, op 3 keer minder tijd dan die file, van deur tot deur gaat, en die zal geen 10 minuten twijfelen. Het is omdat dat aanbod er niet is van openbaar vervoer, dat die wel gedwongen is om zijn auto te pakken, en 2 uur te verliezen in de file. Hem zodanig wegpesten dat hij zijn job moet opgeven, lijkt mij niet de juiste manier van doen. Laatst gewijzigd door patrickve : 6 april 2019 om 05:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jaja, als jonge snaak gaat dat allemaal, als student is dat geen probleem. Met een gezin is dat anders. Wil men arbeidsflexibiliteit (en daar is een veel grotere incentive voor), dan moet men HEEL GOEIE transportinfrastructuur hebben. Heel goed openbaar vervoer, en heel goeie aansluiting op (binnenkort proper elektrisch) auto verkeer. Sommige mensen zijn in de luxe situatie waar ze keuze hebben, anderen minder. Maar mensen gaan "bestraffen" omdat ze gedwongen zijn om te pendelen en er geen deftige werkende transportinfrastructuur voorhanden is, ze dus hun plan moeten trekken, en de wegen dicht zitten (wat ook voor hen een nadeel is), is van het slachtoffer van slecht bestuur, de schuldige maken. Uw oplossing lijkt wel de beste: ga in 't buitenland werken ![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 6 april 2019 om 05:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ikke dan: Epicaricasy galore ![]()
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis, je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg". Laatst gewijzigd door Jay-P. : 6 april 2019 om 05:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |