Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 mei 2019, 10:34   #81
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Hij is nog al eens op een plaats geland zonder verkozen te zijn.
Logisch ook, neem bijvoorbeeld de kiesbrief voor het Vlaams parlement, daar staat op dat er 33 parlementsleden verkozen worden.

En de rest?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 10:35   #82
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.241
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De man zou dus ondertussen jarenlang opgesloten zitten en niemand- tot en met de minister van justitie, die weet wanneer zijn beroep voorkomt?

Als je nog een groter lachertje wil maken van Belgische justitie dan zit je op het juiste spoor.

Want de man moet maar een deel van die vier jaar doen juist? De strafuitvoeringsrechtbanken behandelen die zaak volgens de wet. We krijgen dan de situatie, dat de man de straf, waartegen hij in beroep ging, al gedaan heeft en vrijgelaten is terwijl niemand weet wanneer zijn beroep voorkomt?

Negerjustitie noemen ze zoiets.
Alle justitiële techniciteiten ten spijt, de jonge vrouw is verkracht en gedood door iemand die al minstens twee verkrachtingen en geweldplegingen op zijn conto had. Als dat soort crapuul geen gevaar is voor de maatschappij en dient opgesloten te worden dan kan je justitie beter opdoeken en het volk zijn gang laten gaan. De wet van de jungle dan maar, het scheelt nu toch niet veel meer.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 10:36   #83
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.241
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Logisch ook, neem bijvoorbeeld de kiesbrief voor het Vlaams parlement, daar staat op dat er 33 parlementsleden verkozen worden.

En de rest?
Logisch? Zegt het begrip "volksvertegenwoordiger" u iets?
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 10:36   #84
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zipper heeft het antwoord hierop al gegeven he.

De man is een recidivist en dus gevaarlijk voor de bevolking. Beroep moet kunnen...vanuit de cel.
Trouwens, de recidive is niet uitgesproken.

Dus, wettelijk gezien is de man dus niet in staat van wettelijke herhaling.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 10:39   #85
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Logisch? Zegt het begrip "volksvertegenwoordiger" u iets?
Ik bedoel niet dat het logisch is volgens universele democratische waarden, het is logisch in Belgie.

Belgie is geen democratie, ik kan het alleen maar blijven herhalen.
Volgens het Belgische systeem, is o.a. zetelen in het parlement/MP van Vlaanderen worden, zonder zelfs maar op een kieslijst te staan, perfect logisch.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 10:40   #86
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Alle justitiële techniciteiten ten spijt, de jonge vrouw is verkracht en gedood door iemand die al minstens twee verkrachtingen en geweldplegingen op zijn conto had. Als dat soort crapuul geen gevaar is voor de maatschappij en dient opgesloten te worden dan kan je justitie beter opdoeken en het volk zijn gang laten gaan. De wet van de jungle dan maar, het scheelt nu toch niet veel meer.
Leve Belgie.

Mij moet je niet overtuigen, van mij mag het stoppen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 10:44   #87
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik bedoel niet dat het logisch is volgens universele democratische waarden, het is logisch in Belgie.

Belgie is geen democratie, ik kan het alleen maar blijven herhalen.
Volgens het Belgische systeem, is o.a. zetelen in het parlement/MP van Vlaanderen worden, zonder zelfs maar op een kieslijst te staan, perfect logisch.
Je kan niet in het parlement zitten zonder aan de verkiezingen te hebben deelgenomen.

Minister worden is wat anders. Het is al meer voorgekomen dat ministers van buiten het parlement komen. Peeters, Muyters, Geens, Van Overtvelt, allemaal in de regering gekomen zonder dat ze toen al aan verkiezingen hadden deelgenomen. Ze moeten natuurlijk wel het vertrouwen van het parlement krijgen.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 10:47   #88
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.241
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Je kan niet in het parlement zitten zonder aan de verkiezingen te hebben deelgenomen.

Minister worden is wat anders. Het is al meer voorgekomen dat ministers van buiten het parlement komen. Peeters, Muyters, Geens, Van Overtvelt, allemaal in de regering gekomen zonder dat ze toen al aan verkiezingen hadden deelgenomen. Ze moeten natuurlijk wel het vertrouwen van het parlement krijgen.
Vriendjespolitiek dus. Dit land heeft niets met democratie, gerechtigheid noch rechtvaardigheid te maken. Opblazen.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 10:47   #89
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
alsof er ineens één mentaliteit van de hele bevolking zou bestaan
die post was een uiting van puur Belgisch nationalisme, niet meer, niet minder. inhoudelijk compleet waardeloos.
Dat is juist maar gezien we allemaal moeten gaan stemmen zal de meerderheid zijn stempel drukken om de mentaliteit die het verkozen bestuur gaat hebben.
De uitspraak mag dan puur Belgisch nationalistisch zijn, ze is daarom niet minder waar.
Nu weten we ondertussen ook dat politici zich na de verkiezingen nog weinig aantrekken van hun beloftes en in dat opzicht moet ik je gelijk geven, er bestaat geen één mentaliteit van de bevolking maar dat gegeven veranderd niets.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 10:51   #90
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Je kan niet in het parlement zitten zonder aan de verkiezingen te hebben deelgenomen.

Minister worden is wat anders. Het is al meer voorgekomen dat ministers van buiten het parlement komen. Peeters, Muyters, Geens, Van Overtvelt, allemaal in de regering gekomen zonder dat ze toen al aan verkiezingen hadden deelgenomen. Ze moeten natuurlijk wel het vertrouwen van het parlement krijgen.
Hoeveel Vlaamse parlementsleden zijn er in het Vlaamse parlement?

Er worden er 33 verkozen door het volk, wie 'kiest' de rest?
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 7 mei 2019 om 10:59.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 10:51   #91
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Vriendjespolitiek dus. Dit land heeft niets met democratie, gerechtigheid noch rechtvaardigheid te maken. Opblazen.
Zeg ik toch.

Al lang.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 10:52   #92
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Tja, met deftig investeren in justitie, en dan vooral op vlak van strafrecht, valt natuurlijk minder faam te behalen dan met een nieuw wetboek vennootschappen, half geschreven door zijn oude kantoor, Eubelius.
Dit, én arco beschermen waren zijn echte bevoegdheden als minister van justitie.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 10:54   #93
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Ik heb geen rechten gestudeerd. Kun jij me uitleggen waarom een recidiverende verkrachter bij zijn veroordeling van 4 jaar gevangenisstraf niet onmiddellijk wordt aangehouden?

Rechter weigerde onmiddellijke aanhouding van verdachte moord Julie Van Espen na tweede veroordeling voor verkrachting
De juiste reden ken ik niet, dat zou uit het vonnis moeten blijken. Maar de redenering, die is wel vrij eenvoudig te achterhalen.

De gast werd onder aanhoudingsbevel geplaatst tijdens het onderzoek. Maar hij werd na twee (?) maanden onder voorwaarden vrijgelaten (VOV) door, dacht ik, de Kamer van inbeschuldigingstelling.
Dat betekent dat de rechters op dat ogenblik van mening waren dat de voorwaarden voor een aanhoudingsbevel niet meer voldoende aanwezig waren.

Wat er met de opvolging van die VOV gebeurd is, weet ik niet, dat valt onder de Justitiehuizen, een Vlaamse bevoegdheid (Vandeurzen in casu)? Misschien is ook daar iets fout gelopen...

Los daarvan, de verdachte verschijnt dus vrij. Indien hij niet veroordeeld wordt tot een effectieve straf, gaat hij terug naar huis, indien hij verordeeld wordt tot een effectieve straf, gebeurt er in principe dit:

Het Parket gaat wachten op de beslissing van de veroordeelde:
- indien hij geen beroep aantekent, is de beslissing definitief en kan ze uitgevoerd worden, de veroordeelde wordt dan opgeroepen om zich aan te melden aan de deuren van de gevangenis om zijn straf te ondergaan.
- indien de veroordeelde beroep aantekent, is het alsof de veroordeling niet meer bestaat, en wordt er dus gewacht op de beslissing in beroep. Ook daar moet het Parket wachten bij een veroordeling, omdat de veroordeelde ook nog Cassatieberoep kan aantekenen. Dat is eigenlijk dezelfde procedure als bij hoger beroep.

Dit is eigenlijk gewoon het gevolg van het vermoeden van onschuld: zolang een veroordeling niet definitief is (= er kan geen beroep meer ingediend worden), blijft de persoon geacht onschuldig te zijn (zie de opmerking van Xenophon om de logica te begrijpen).
Maar omdat dit in een aantal situaties voor gevaar kan zorgen, bestaat er een soortgelijk systeem aan de voorlopige hechtenis, nl de "onmiddellijke aanhouding" dat door de rechter kan uitgesproken worden onder bepaalde voorwaarden.

In casu heeft de rechter dat niet gedaan. Zoals ik eerder schreef weet ik niet exact waarom maar toch een hint: de persoon werd onder aanhoudingsbevel opgesloten maar werd daarna onder VOV vrijgelaten. Dat wilt iets zeggen. En blijkbaar is de VOV ook "normaal" verlopen (anders zou hij terug opgesloten geweest zijn). Wetende dat de voorwaarden voor aanhoudingsbevel en onmiddellijke aanhouding min of meer dezelfde zijn, is er een zekere logica dat de tweede rechter dezelfde mening is toegedaan als de eerste rechter en de man dus onder VOV laat tot er een definitieve beslissing genomen wordt.

Juiste beslissing of niet? Dat is inderdaad de verantwoordelijkheid van de rechter. Maar, voor een jurist, 'niet te begrijpen'? Neen, dat is BS.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 10:54   #94
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter
 
Anselmo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Dat is een beetje als zeggen dat de ouders van de dader ook verantwoordelijk zijn omdat ze hem op de wereld hebben gezet.

Buiten het feit dat deze gedachtegang van de pot gerukt is, heeft de vader het gerecht meermaals verwittigd van het (moorddadig) gevaar dat van zijn zoon uitging.
__________________
Ik begin stilaan respect te krijgen van Franco…Een brave man die tegen de communisten vocht.
Gipsy 26/28 1 2018
"Dat is het enige waar wij, moslims, echt goed in zijn: de schuld bij anderen leggen."
Nadine Al Budair, Saoedische journaliste in de krant Al-Rai (Koeweit) op 15 december 2015.
“Moslims, wat doen die behalve klagen en kebab verkopen?” Jihadexpert Montasser Alde’emeh 10/2016
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 10:54   #95
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.249
Standaard

Wat wij hier tekort komen is een Sheriff Joe Arpaio.
https://www.youtube.com/watch?v=CPWxkdgbqw0
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 11:14   #96
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Nee, de minister is niet verantwoordelijk voor een slecht vonnis. En nee, de minister mag zich niet bemoeien met een individueel dossier.
Maar ... de minister is wél verantwoordelijk voor de manier waarop justitie georganiseerd is, hoeveel geld erin gepompt wordt en hoe efficiënt er met dat geld omgegaan wordt.

Wat heeft Geens precies gedaan om de manke werking van justitie, die al jaren bekend is, te verbeteren?
Het gaat om 1 specifiek dossier waar de rechter (ook voor mij hoor...) onbegrijpelijk lichtzinnig oordeelde. Dat heeft niets te zien met een algemene malaise of manke werking. Niet dat ik er ook maar een seconde aan twijfel dat de betrokken rechter zich nu zal verschuilen achter drogredenen zoals onderfinanciering. Onderfinanciering kan nooit een excuus zijn voor klote belissingen te nemen.

Als men verwacht dat de minister van justitie om puur symbolische redenen elke keer ontslag moet nemen als er een rechter een klote beslissing neemt dan hebben we waarschijnlijk elke maand een nieuwe minister. Leuk voor de gazetten te vullen, maar het lost niets op.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 11:16   #97
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Ik zou liever hebben dat men eens een deftige audit in justitie uitvoert dan dat men de eindeverantwoordelijke gewoon wandelen stuurt.
't Heeft veel geholpen dat Verwilgen destijds is opgestapt.
Als ik het ene na het andere project laat mislopen op het werk, helpt het ook geen kneit als mijne chef wordt buitengesmeten. Vooral als die chef zich dan eigenlijk niet mag moeien met onze gang van zaken.
Oef... een rationele reactie... ik begon al te vrezen
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 11:21   #98
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Wat wij hier tekort komen is een Sheriff Joe Arpaio.
https://www.youtube.com/watch?v=CPWxkdgbqw0
Laten we Judge Dredd er ook even bijhalen?

Verschillende keren verwees ik op het forum al naar de filmprent met Sly Stallone in de hoofdrol.

Uit het verhaal: Dredd ontdekt ook dat Chief Judge Griffin, de leider van de raad, achter alles zit.

Laten wij ook Judith Sheindlin (Judge Judy) & Dr. Phil niet vergeten om alles in goede banen te lijden, een hele lijdensweg zeg maar.

Stout van mij om de vergelijking te maken?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 7 mei 2019 om 11:23.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 11:25   #99
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.211
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Wat wij hier tekort komen is een Sheriff Joe Arpaio.
https://www.youtube.com/watch?v=CPWxkdgbqw0
plaats genoeg in de putten van genk
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 11:27   #100
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.854
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat je schiet op het gerecht, is zeer begrijpelijk. Maar de topic titel toont aan dat je niet eens weet wat scheiding der machten is en gewoon wat goedkoop spektakel wil opvoeren.
De minister van justitie verantwoordelijk noemen voor een slecht vonnis of een lakse rechtsgang is op zich al grotesk. Hem verantwoordelijk noemen voor de dood van het slachtoffer is gewoon perfide.
De Minister van Justitie is politiek verantwoordelijk voor het gerecht. Oh, wacht, dit is België...
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be