Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2019, 01:49   #501
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Ze zullen misschien tot het besef gekomen zijn dat ze krachtens de grondwet geen been hadden om op te staan.
Door de heisa die ontstond nadat ReactNieuws er 'n artikel aan wijdde en haar brief publiceerde.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2019, 01:53   #502
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Door de heisa die ontstond nadat ReactNieuws er 'n artikel aan wijdde en haar brief publiceerde.
Dat zou best kunnen.
Hier straf voor geven terwijl maandenlang donderdags spijbelen niet bestraft wordt.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2019, 02:02   #503
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou best kunnen.
Hier straf voor geven terwijl maandenlang donderdags spijbelen niet bestraft wordt.
In dit geval zijn ze er niet mee weggekomen door de publiciteit die eraan gegeven werd, maar wie weet hoe vaak dat soort verplichtingen voorkomt, waar niemand durft te weigeren.

Pure indoctrinatie. Verplichte indoctrinatie & bestraffing van kritisch denken over 1 bepaalde ideologie.

Het is hier al aan bod gekomen, maar 't kan niet vaak genoeg herhaald worden: moeten islamieten ook verplicht kerken bezoeken, of synagogen?
Oud 18 mei 2019, 02:08   #504
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In dit geval zijn ze er niet mee weggekomen door de publiciteit die eraan gegeven werd, maar wie weet hoe vaak dat soort verplichtingen voorkomt, waar niemand durft te weigeren.

Pure indoctrinatie. Verplichte indoctrinatie & bestraffing van kritisch denken over 1 bepaalde ideologie.

Het is hier al aan bod gekomen, maar 't kan niet vaak genoeg herhaald worden: moeten islamieten ook verplicht kerken bezoeken, of synagogen?
Ik denk het niet.
Anders hadden we al protest gehoord van moslims die daar veel fanatieker in zijn.
Oud 18 mei 2019, 02:11   #505
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk het niet.
Anders hadden we al protest gehoord van moslims die daar veel fanatieker in zijn.
Jazeker.

Zeker als ze naar 'n synagoge zouden moeten, da's iets van ... joden, hun aartsvijanden!
Oud 18 mei 2019, 02:18   #506
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jazeker.

Zeker als ze naar 'n synagoge zouden moeten, da's iets van ... joden, hun aartsvijanden!
Dat zou ik wel eens willen zien gebeuren !!

Dat die leerkracht dan ook maar eens tegen die moslims zegt : '' Ongeveer 5 jaar geleden -in het kader van deradicalisering- heeft de Vlaamse Overheid in samenspraak met alle inspecties van levensbeschouwelijke vakken het noodzakelijk geacht, in een hyperdiverse samenleving, om interlevensbeschouwelijke competenties (ILC’s) bij leerlingen te ontwikkelen.''

Veel kans dat ze haar dan eens ''ontwikkelen''.

Laatst gewijzigd door daiwa : 18 mei 2019 om 02:41.
Oud 18 mei 2019, 04:38   #507
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
Ik ken het betrokken leerplan niet, maar leerplannen formuleren doelstellingen en zijn doorgaans een raamwerk waaraan lesactiviteiten worden opgehangen. Ik betwijfel of dat leerplan concreet zou stellen dat er moskeebezoeken moeten gebeuren. Indien het er toch zo instaat is dat opnieuw een illustratie van een zekere wereldvreemdheid van de opsteller(s) van het plan.
Nee. Ik was trouwens helemaal verkeerd, heb het hier al gezegd. Ik had niet begrepen dat het om het vak GODSDIENST ging (gewoon omdat ik niet wist dat men dat vak kon volgen in een *openbare school*). Ik dacht dus dat het om het verplichte curriculum ging.

Maar ja, in het vak *godsdienst* is het normaal om godsdienstige dinges te bestuderen en te bezoeken he. En een moskee is inderdaad een godsdienstig dinges. Maw, dat was helemaal normaal. Godsdienst wil niet zeggen exclusief christelijke godsdienst he. Abrahamistisch misschien. Dus moet je daar inderdaad de hoofdlijnen van bestuderen, waaronder uiteraard de joodse godsdienst, de islam en het christendom.

Al mijn reacties hier gingen uit van het idee dat normale jongeren *gedwongen* werden om met godsdienst in contact te komen. Maar ja, als ze ingeschreven waren in het KEUZEVAK dan is dat toch de normaalste zaak van de wereld, zou ik denken.

Ja, moskeeen horen op het menu van het vak "godsdienst" natuurlijk, en de religie van de islam ook. Het is immers een godsdienst !

Ik moet zeggen dat ik achterover val dat zo een vak in een openbare school wordt aangeboden, maar ja, als je het kiest, dan moet je nadien niet komen zagen natuurlijk.

Laatst gewijzigd door patrickve : 18 mei 2019 om 04:46.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2019, 04:45   #508
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Je moet ook wel eerlijk bekennen dat er weinig kans is dat iemand van uw familie of van de familie van uw kennissen in de Toren van Londen werd gefolterd.
In Breendonck is die kans eventjes groter... En heb je nog iemand die het meegemaakt heeft, die het nog komt vertellen ook (niet voor lang meer, trouwens).
Het effect is dan ook helemaal anders.
Ah, ja, natuurlijk. Maar dat is in elke recente volkerenstrijd zo, he. En volkerenstrijd hoort bij de essentiele natuur van volkeren. Er zijn ook veel familieleden van dode Duitse slachtoffers van het bombardement van Dresden en van andere dingen die de overwinnaars gedaan hebben. Ik weet niet of we ook het "kamp van Dresden" kunnen bezoeken.

Ik heb dat hier al gezegd, dingen zoals het kamp van Breendonck hebben tegelijkertijd ook van de Joden een bijzonder machtig volk gemaakt en ervoor gezorgd dat de staat Israel er in 1948 gekomen is. Als dusdanig is het gewoon een historisch feit, waar sommigen destijds nadeel, en anderen voordeel aan gehad hebben, zoals bij ELK historisch feit. Daar moet niet emotioneel over gedaan worden, dat is puur feitelijk.

Het enige wat wel speciaal opvalt bij de kampen, is het gestoorde sadisme van de nazi's, dat nergens functioneel voor diende, tenzij voor hun eigen pleziertjes - en waarschijnlijk heeft die gekte hen ook de nederlaag bezorgd, wat een goede illustratie is dat zotte emoties tot val leiden.
Oud 18 mei 2019, 04:48   #509
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja. Ik begrijp nu beter de richtlijn van de Vlaamse overheid. Als die islamieten het vak "godsdienst" volgen en zich daar dus hebben voor ingeschreven, dan moeten ze inderdaad kennis maken met het christendom en het jodendom. Nu snap ik die richtlijn. Er is dus geen exclusief vak "christelijke godsdienst" of "moslimgodsdienst" of "jodengodsdienst". Men doet de drie een beetje in het vak godsdienst - misschien kan je een "major" kiezen, dat weet ik niet. Ik vind het al gek genoeg dat dat vak bestaat in een openbare school.
Oud 18 mei 2019, 04:50   #510
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze zullen misschien tot het besef gekomen zijn dat ze krachtens de grondwet geen been hadden om op te staan.
Niet echt, want hun ouders hadden hen ingeschreven. Het was dus wel degelijk een keuze van de ouders.
Oud 18 mei 2019, 04:51   #511
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom niet?
Omdat de ouders geopteerd hadden voor het keuzevak "godsdienst" voor hun kinderen, en de drie godsdiensten nu eenmaal op het leerprogramma staan.
Oud 18 mei 2019, 04:54   #512
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Waarom gaan de scholen niet met moslimkinderen naar de kerk, om een wees gegroetje te leren?
Volgens het programma doen ze dat wel, tenminste als die jongeren ingeschreven zijn in het vak "godsdienst" op een openbare school. Ik vermoed dat het DAAROM is dat die richtlijn werd uitgevaardigd, en nu snapt men ook waarom het in het "kader van de deradicalisering" is, wat totaal zinloos leek als het gewoon een verplicht vak zou zijn.

Het zijn alle "godsdienstfanaten van het keuzevak godsdienst" die in contact moeten komen met *meerdere godsdiensten*.
Oud 18 mei 2019, 06:09   #513
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
BA heeft gelijk, hoor. Propaganda is het mentale wapen dat de sterkste van het moment gebruikt, om z’n visie als ‘enige waarheid’ door te drukken, op straffe van…
De winner takes it all, ook de weergave van hoe de dingen (zouden) gebeurd zijn.
Er zijn – laten we voorzichtig zeggen – aanwijzingen dat een en ander ‘gewijzigd’ is van die geschiedenisperiode, uiteraard in het voordeel van de winnaar(s) en in het nadeel van de verliezer, dat is altijd zo geweest.
Alleen vraag ik me af waarom men bepaalde gebeurtenissen niet kritisch mag benaderen en de ‘overwinnaar’ er zelfs wetten voor ineen timmert, opdat zulke vragen (en antwoorden) verboten zijn.
Is dat om zelf niet als leugenaar(s) door de mand te vallen ?

Er zijn genoeg onderbouwde historische onderzoeken te vinden over die periode, die de ‘officiële versie’ in twijfel doen trekken, ronduit tegenspreken of zelfs ontmaskeren als vorte leugens.
Helaas verbieden bepaalde wetten me om betreffende linken daarover aan te geven.

Doet me denken aan de tijd dat het strikt verboden was om zich af te vragen of te onderzoeken, hoe het zonnestelsel nu eigenlijk in elkaar zat, op straffe van…
Dus als we Breendonk gaan bezoeken kunnen we evengoed de Efteling gaan bezoeken?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2019, 06:11   #514
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Onzin.

Ze waren niet tegen 't hele programma, enkel tegen 't moskeebezoek, en dat hebben ze duidelijk gemaakt ook.
Als helden, want tegen islam zijn maakt meteen 'n racist, en meer van dat fraais, van je.

Prachtig statement gemaakt, waar velen zelfs 't lef niet voor hebben.
Het is eigenlijk toch wel ver gekomen dat je tegenwoordig een held bent als je in je eigen land weigert om een moskee binnen te gaan.
Oud 18 mei 2019, 06:14   #515
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Die moeten helemaal niets. Wild om zich heen schoppen en moord en brand schreeuwen zoals die school in Schaarbeek en voordien De Blokkendoos en iedereen plooit daar naar.

Daar zijn die lui dan ook heel bedreven in, dat amok maken en keet schoppen.
Oud 18 mei 2019, 10:00   #516
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
U hebt weer eens niet opgelet blijkbaar. De school in kwestie heeft zijn job in deze niet gedaan. Ze zijn zelfs zover hun boekje te buiten gegaan dat ze de grondwettelijke rechten van deze jongens hebben willen schenden. En moest er niet zoveel reactie op gekomen zijn, was dit waarschijnlijk zo gebleven ook.
Er is in deze geen enkel grondwettelijk recht geschonden. U ziet een paar belangrijke elementen over het hoofd. Vooreerst zijn deze jongeren minderjarig en hierdoor juridisch niet handelsbekwaam. Wel hun ouders. Ouders worden verwittigd als er een schooluitstap wordt georganiseerd. Ouders kunnen dan reageren en een gesprek aangaan met de directie.

Naast het feit dat de jongeren minderjarig zijn, komt er ook het feit dat ze als scholieren gebonden zijn door het schoolreglement. De ouders hebben dat aan het begin van het schooljaar ondertekend, wat voor henzelf en hun kinderen bepaalde verplichtingen (en rechten) met zich meebrengt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2019, 10:02   #517
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En die lerares/school had moeten weten dat ze de grondwettelijke rechten van die jongeren schond door ze te verplichten.
Neen, want het ging niet om een deelname aan het ritueel gebed in de moskee. Wel om een bezoek aan de moskee. In juridische termen is dat een hemelsbreed verschil.

De vrijheid van godsdienst zou geschonden zijn als de jongeren verplicht werden deel te nemen aan het islamitisch ritueel, wat hier echter niet het geval was.
Oud 18 mei 2019, 10:03   #518
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom niet?
Al uitgelegd:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die jongeren zijn niet meerderjarig. Dat heeft dan bepaalde gevolgen. Daarnaast zijn die jongeren gebonden door het schoolreglement. Dat plaatst hen in een positie van contractuele verplichting.
Oud 18 mei 2019, 10:06   #519
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja. Ik begrijp nu beter de richtlijn van de Vlaamse overheid. Als die islamieten het vak "godsdienst" volgen en zich daar dus hebben voor ingeschreven, dan moeten ze inderdaad kennis maken met het christendom en het jodendom. Nu snap ik die richtlijn. Er is dus geen exclusief vak "christelijke godsdienst" of "moslimgodsdienst" of "jodengodsdienst". Men doet de drie een beetje in het vak godsdienst - misschien kan je een "major" kiezen, dat weet ik niet. Ik vind het al gek genoeg dat dat vak bestaat in een openbare school.
In het GO! kan je weldegelijk twee uur godsdienst kiezen overeenkomstig je geloof: moslims kunnen de lessen islamitische godsdienst volgen; katholieke rooms-katholieke godsdienstles; orthodoxen orthodoxe; enzovoort. Er is evenwel overeengekomen dat er vanuit de eigen religie wel een stap wordt gezet naar het kennismaken met de andere religies.
Oud 18 mei 2019, 10:32   #520
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Het is eigenlijk toch wel ver gekomen dat je tegenwoordig een held bent als je in je eigen land weigert om een moskee binnen te gaan.
Ik vond 't eigenlijk al ver gekomen dat ze als lafaards bestempeld werden omdat ze weigerden 'n haathut te betreden.

Om die reden nam ik dan maar de vrijheid om er 'helden' van te maken, die achter hun principes staan.

Laatst gewijzigd door SDX : 18 mei 2019 om 10:33.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be