![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zou ik herhalen wat er al in de draad staat?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Of de dood van Noa euthanasie was of niet, zelfs de vraag of het 'actieve' euthanasie was of niet, en wat de relevantie van legale onderscheiden zijn in het licht van haar lijden, zijn vragen die tot nu toe niet beantwoordt werden in deze draad. Of de dokter je een spuitje geeft om je dood te versnellen of slechts een spuitje waardoor je minder lijdt bij je poging tot zelfmoord, is dat een relevant verschil? De essentie blijft in beide gevallen dat aan de wens van een (legaal gezien) kind om te sterven omwille van psychisch lijden tegemoet gekomen werd. Om dan zitten te struikelen over legale mumbo jumbo in verband met (actieve) 'Euthanasie', of dat spuitje nu de dood versnelde of slechts de pijn verminderde waardoor een zelfmoord vergemakkelijkt werd, dat is toch minder relevant dan het feit dat men hielp te sterven. Euthanasia wordt vaak omschreven als "handelingen die sterven zonder veel lijden van een andere persoon bevorderen". Dat is ook in het geval van Noa toch van toepassing? Degenen die beweren dat haar dood geen euthanasie is (actief of niet) zou ik willen vragen een argumentatie te geven. Laatst gewijzigd door Bach : 7 juni 2019 om 14:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ge kunt hier net niet stellen dat er tegemoetgekomen is aan haar wens. In feite heeft ze gewoon zelfmoord gepleegd en is m'n gewoon niet tussen beide gekomen. Dus van helpen sterven is hier in feite ook geen sprake buiten misschien het simpele feit dat ze zonder die begeleiding het misschien opgegeven zou hebben na verloop van tijd |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Bach : 7 juni 2019 om 15:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() Respect? Hm bwa. Eerlijk, die ouders en familie hebben toch ook wel ergens gefaald, niet? Hoe is het mogelijk dat uw kind niet meer wil leven na een verkrachting. Niet dat ik zoiets wil minimaliseren maar... verkrachtingen worden soms zelfs niet eens aangegeven. Ik begrijp wel dat iedere mens anders is maar niet zo anders dat je louter door een verkrachting niet meer verder wil leven.
Laatst gewijzigd door Guinevere : 7 juni 2019 om 21:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De enige reden waarom dat dat meisje dood is, is omdat Allah dat wou.
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu, wat ik in het algemeen over het onderwerp van de draad nog kwijt wou: ik vind het gvd godgeklaagd dat er wezens zijn die eigenlijk vooropstellen dat het beter ware dat dat meisje gestorven was na nog zoveel meer lijden en miserie. Omdat zoiets ongeveer staat in een prutsboekje van 2000 jaar.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Europees Commissaris
|
![]() Ok, stel eens voor wat je zou doen? Gedwongen voeding geven, vastbinden op bed en een baxter geven? En hoe lang ga je dit volhouden? Ga je dit dan ook doen met alle anorexia patienten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
Maar dat het geen euthanasie zou zijn, daar heb ik nog geen argument voor gelezen in deze draad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Handelingen stellen om haar dood te verzachten & niet willen ingrijpen om een leven te redden vallen niet onder euthansie handelingen zoals de wet dat omschrijft Kan ook niet Als ge goed had opgelet kreeg ze het zelfs niet eens daar ze niet aan de nodige voorwaarden voldeed maar goed Laat ons ophouden te muggenziften over iets wat jij toch maar een detail noemt. Over wat wilt ge nu precies een discussie opstarten... want dat is me niet meteen duidelijk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
moeilijk hoor Ik gaf je reeds de argumenten : ga na wat men precies onder euthanasie begrijpt is en je zal merken dat dit er niet bijhoort Dit is wat de wet erover zegt : "opzettelijk levensbeëindigend handelen door een ander dan de betrokkene, op diens verzoek” Het niet redden staat dus niet gelijk aan opzettelijk levensbeëindigend handelen Het toedienen van verdoving en het verder begeleiden ( draagbaarder) maken staat ook niet gelijk aan opzettelijk levensbeëindigend handelen Men zou eerder kunnen spreken over een vorm van palliatieve zorgen. Maar ook dat is niet geheel juist De juiste term ( er zijn er een dozijn van ) ontglipt me |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en niemand hier kent nog maar een begin van de euthanasiewetgeving in Nederland, maar ge maakt er wel een draad over.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() mmm tiens
Mijn excuses Bach Ik zou er wel eens deels naast kunnen zitten daar het hier om Nederland gaat Dat begrip is lichtelijk anders ingevuld en daar spreekt men blijkbaar van 'actieve euthanasie' naast 'hulp bij zelfdoding' Blijkt dat zelfs geen wettelijke regeling voor die het niet strafbaar maakt maar een arts die de zorgvuldigheidseisen heeft nageleefd en de euthanasie of hulp bij zelfdoding heeft gemeld, kan met succes een beroep doen op de bijzondere strafuitsluitingsgrond die in eerstgenoemde wet beschreven staat ( kom ik net te lezen. ) wat maakt dat ik het hele verhaal nog minder begrijp |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
Ik vermoed dat men in het gros van de rest van de wereld toch ook maar met een voorzichtige blik naar deze gang van zaken kijkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]() ze heeft een boek geschreven over haar lijden, misschien dat maar eerst eens lezen alvorens opinies neer te pennen...
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
die hulpverleners die daar waren respecteerden die wens. Do not resuscitate. wat niet wil zeggen dat ze het de patient niet een beetje comfortabeler mogen maken, we zijn allemaal maar mensen. maar geen ingrijpen die misschien het leven zouden kunnen redden. ik begrijp dan ook niet goed wat je in deze draad probeert aan te kaarten
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Euthanasie is het actief beëindigen van een leven op vraag van de patient. Het begeleiden van iemand met een psychisch probleem zodat het lijden minimaal is kan toch niet beschouwd worden als het actief beëindigen, of toch? Waar is dan de grens? Moet de tele-onthaal dan zijn vertrouwenspositie opgeven omdat men anders verweten kan worden om niet voldoende actie ondernomen te hebben om een bepaalde zelfdoding te vermijden? Is dat dan ook euthanasie? Ik denk dat euthanasie en alle regels daarrond degelijk in de wet omschreven zijn. Laat dit nu net het voordeel zijn, rechtszekerheid voor iedereen. |
|
![]() |
![]() |