Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juni 2019, 20:40   #921
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
.../... Op enkele dorpen na zijn die dan weer katholiek geworden. Onder dwang. Met de ijzeren hand van de Spaanse bezetter.
Maar strikt genomen was dat toch geen bezetting...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 juni 2019 om 20:41.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 20:46   #922
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een aantal van die wederdopers uit het graafschap Vlaanderen kwam terecht in Zeeland. Daarnaast bleken een aantal niet de kracht te hebben druk en dreiging te weerstaan en bekeerden zich weer - in hoeverre slechts voor de schijn? - tot het katholicisme.
Dat klopt en dat zie je nog terug in mijn genealogie.
Mensen in die streek waren soms moeilijk te achterhalen in de doopregisters,
omdat ze in het geheim een andere kerkgenootschap aanhingen en daar geregistreerd waren.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 20:49   #923
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar strikt genomen was dat toch geen bezetting...
Inderdaad het was de heersende macht.
Vandaar nog in ons volkslied "Het Wilhelmus " de koning van Spanje heb ik altijd geëerd".
Het was de onderdrukking en vervolging door de Koning van Spanje,
waardoor de afsplitsing en oprichting van de Republiek noodzakelijk was geworden.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 20:50   #924
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De mentaliteit van de mensen ,vrijzinniger dan de calvinisten en de katholieken
De mennisten uit Vlaanderen hergroepeerden zich vanuit het gedachtegoed van Menno Simons. Dat was toch niet onmiddellijk "vrijzinnig" te omschrijven. Kijk maar eens naar de bijzonder conservatieve en dogmatische mennonieten in de Verenigde Staten en Canada.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 20:51   #925
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar strikt genomen was dat toch geen bezetting...
Dat was zeker een bezetting, want de Staten hadden Filips aan de kant geschoven. Hij was niet langer de wettige monarch.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 20:53   #926
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het taalgebruik ,ze kwamen ook uit de Westhoek en dat zie je nog aan de uitspraak van het dialect.
Interessant. Kan je daar wat voorbeelden van geven? Of is daar ooit studie naar verricht?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 20:55   #927
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De mennisten uit Vlaanderen hergroepeerden zich vanuit het gedachtegoed van Menno Simons. Dat was toch niet onmiddellijk "vrijzinnig" te omschrijven. Kijk maar eens naar de bijzonder conservatieve en dogmatische mennonieten in de Verenigde Staten en Canada.
Ik denk dat de vrijzinnigheid is ontstaan door de volwassen doop ,
dit is ook terug te vinden in de doopregisters, waar dopelingen zelf hun geloofsbelijdenis schreven.
Een andere oorzaak is geweest de Coup van Maurits ,de Dordtse synode van de Calvinisten en de moord op Oldenbarnevelt .
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 21:00   #928
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Ik denk dat de vrijzinnigheid is ontstaan door de volwassen doop ,
dit is ook terug te vinden in de doopregisters, waar dopelingen zelf hun geloofsbelijdenis schreven.
Een andere oorzaak is geweest de Coup van Maurits ,de Dordtse synode van de Calvinisten en de moord op Oldenbarnevelt .
Ik denk dat het anders ligt, omdat de mennisten in Nederland sterk zijn meegegaan met de vrijzinnigheid die in de 18e eeuw trouwens ook de Hervormde Kerk in zijn greep had (vandaar de grote afscheidingen van groepen die de Staatskerk te liberaal begonnen te vinden). Mij bekruipt de indruk dat de mennisten in Nederland daar volop in zijn meegegaan. Nu zijn ze een heel vrijzinnig kerkgenootschap die trouwens naar aantal steeds verder achteruit boert.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 21:01   #929
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Interessant. Kan je daar wat voorbeelden van geven? Of is daar ooit studie naar verricht?
Bijvoorbeeld
de uitspraak van de ui , die als eu wordt uitgesproken.
"Bejoer" i.p.v. "tot ziens" zeggen.

Ik ken dit alleen uit eigen dialect en praktijk en het is overigens ook onbekend
bij mensen die hierop hebben gestudeerd ,zoals Nicoline van der Sijs.

U kunt eens lezen

Doopsgezinden en de Gouden Eeuw van De Rijp

Een levendig verhaal vanuit dopers perspectief over conflicten tussen kerk en kapitaal, over tolerantie en getreiter, over meerderheden die minderheden werden en omgekeerd. (Stichting Uitgeverij Noord-Holland, 1992.)


http://www.houtenhuis.nl/pagina/49/openingstijden/

Laatst gewijzigd door cato : 21 juni 2019 om 21:06.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 21:08   #930
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik denk dat het anders ligt, omdat de mennisten in Nederland sterk zijn meegegaan met de vrijzinnigheid die in de 18e eeuw trouwens ook de Hervormde Kerk in zijn greep had (vandaar de grote afscheidingen van groepen die de Staatskerk te liberaal begonnen te vinden). Mij bekruipt de indruk dat de mennisten in Nederland daar volop in zijn meegegaan. Nu zijn ze een heel vrijzinnig kerkgenootschap die trouwens naar aantal steeds verder achteruit boert.
Ik denk dat het al eerder was door het schrikbewind van Maurits en de Calvinisten.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 22:15   #931
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik denk dat het anders ligt, omdat de mennisten in Nederland sterk zijn meegegaan met de vrijzinnigheid die in de 18e eeuw trouwens ook de Hervormde Kerk in zijn greep had (vandaar de grote afscheidingen van groepen die de Staatskerk te liberaal begonnen te vinden). Mij bekruipt de indruk dat de mennisten in Nederland daar volop in zijn meegegaan. Nu zijn ze een heel vrijzinnig kerkgenootschap die trouwens naar aantal steeds verder achteruit boert.
Doopsgezinden waren niet gebonden aan een gezag van koning, paus of staat.
Alleen de persoonlijke geloofsbelijdenis telde bij de volwassendoop.

https://historiek.net/vijf-eeuwen-do...ederland/9926/
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 22:20   #932
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De mennisten uit Vlaanderen hergroepeerden zich vanuit het gedachtegoed van Menno Simons. Dat was toch niet onmiddellijk "vrijzinnig" te omschrijven. Kijk maar eens naar de bijzonder conservatieve en dogmatische mennonieten in de Verenigde Staten en Canada.
Volgens mij waren het vooral de afgesplitste gereformeerden die vanuit Nederland naar Amerika vertrokken.
Ik heb nooit een studie gemaakt van kerkgenootschappen en emigratie naar Amerika.
Sinds kort is er ook een boek verschenen over emigranten naar de VS
zie boek van Fred Hoek
https://eenigenburg.nl/museum
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2019, 00:45   #933
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat was zeker een bezetting, want de Staten hadden Filips aan de kant geschoven. Hij was niet langer de wettige monarch.
De vraag is of de Staten juridisch genomen wel die bevoegdheid hadden hun vorst aan de kant te schuiven....
Maar als we zo redeneren was de Oostenrijkse restauratie na 1790 ook een bezetting....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2019, 18:00   #934
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De vraag is of de Staten juridisch genomen wel die bevoegdheid hadden hun vorst aan de kant te schuiven....
Maar als we zo redeneren was de Oostenrijkse restauratie na 1790 ook een bezetting....
Sinds 1585 zijn de Nederlanden altijd een experimentele staat geweest en gebleven en speelbal van adellijke families in Europa.

Het huidige België is totaal onbegrijpelijk voor mensen die achtergrond en geschiedenis niet weten van dat land.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 24 juni 2019 om 18:02.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2019, 09:21   #935
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De vraag is of de Staten juridisch genomen wel die bevoegdheid hadden hun vorst aan de kant te schuiven....
Ja, want bij het aantreden van een vorst moest hij in ieder vorstendom van de Nederlanden trouw zweren aan de bestaande orde. Filips was daardoor eigenlijk geen absolute monarch in de Nederlanden, wel echter in het Spaans koninkrijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2019, 09:24   #936
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar als we zo redeneren was de Oostenrijkse restauratie na 1790 ook een bezetting....
We zien daar dan hetzelfde patroon terugkeren: als de monarch eigengereid handelt, ontstaat er onrust en wordt de vorst uit zijn functie gesteld. De oprichting van de Verenigde Nederlandse Staten in 1970 was een reactie op Jozefs autoritaire politiek, vanuit dezelfde ingesteldheid als de verklaring van ontzetting van Filips II.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2019, 11:24   #937
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
We zien daar dan hetzelfde patroon terugkeren: als de monarch eigengereid handelt, ontstaat er onrust en wordt de vorst uit zijn functie gesteld. De oprichting van de Verenigde Nederlandse Staten in 1970 was een reactie op Jozefs autoritaire politiek, vanuit dezelfde ingesteldheid als de verklaring van ontzetting van Filips II.
Dus - want daar wou ik naartoe - was de Oostenrijkse periode voor 1790 geen bezetting, maar die na 1790 wel .....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2019, 12:08   #938
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dus - want daar wou ik naartoe - was de Oostenrijkse periode voor 1790 geen bezetting, maar die na 1790 wel .....
De vraag is welke criteria er gehanteerd worden. Strikt genomen zou je het huidig Belgisch bestuur ook problematisch kunnen zijn: de vrucht van een revolutie. Na verloop van tijd worden bepaalde regimes echter aanvaard, dat was ongetwijfeld ook het geval in de Oostenrijkse tijd. Zolang die maar de bestaande ordening in de Nederlanden respecteerde.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2019, 13:41   #939
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vraag is welke criteria er gehanteerd worden. Strikt genomen zou je het huidig Belgisch bestuur ook problematisch kunnen zijn: de vrucht van een revolutie. Na verloop van tijd worden bepaalde regimes echter aanvaard, dat was ongetwijfeld ook het geval in de Oostenrijkse tijd. Zolang die maar de bestaande ordening in de Nederlanden respecteerde.
Ge hebt het kriterium zelf aangegeven: " bij het aantreden van een vorst moest hij in ieder vorstendom van de Nederlanden trouw zweren aan de bestaande orde."
Toen Willem I werd aangesteld waren de vorstendommen met hun Staten, de oude ordening, afgeschaft.
Willem I moest dus geen trouw zweren aan die bestaande orde in de Nederlanden. Hij kon dus niet afgezet worden omdat hij eigengereid regeerde. Hij reageerde als een verlicht despoot. Dat was dus juridisch een andere situatie dan in het ancien Régime.
In dat opzicht was het VKN dus geen restauratie van het ancien Regime zoals dikwijls wordt gesteld, maar eerder een verderzetting van de depotistische Napoleontische tijd...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 juni 2019 om 13:48.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 20:07   #940
Tempest
Gouverneur
 
Tempest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 december 2005
Berichten: 1.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Je vergeet toch echt een heel stuk geschiedenis als je pas bij Napoleon begint...
Vlamingen zijn inmiddels behoorlijk gelatiniseerd en dat zal een bron worden van conflicten na een hereniging.
Nu kun je dat natuurlijk ondervangen maar dan krijg je weer een soort Belgie en doe je alle voordelen van een samengaan teniet.
Maar aan de andere kant, de Vlaamse 'Persgroep' en 'Mediahuis' laten zien dat zo wel passende "Hollandse" ondernemers zijn in de stijl van de VOC: ze gebruiken protectionistische staatssteun om markten in het buitenland (bovenal Nederland) volledig in te palmen.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be