Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Hoe viert U de Vlaamse feestdag ?
1. Ik bezat me met Carapils. 1 2,56%
2. Met duurdere alcohol, Belgium bier of ga bourgondisch eten. 6 15,38%
3. Ik drink zwart-gele gezonde sapjes. 2 5,13%
4. Ik vier mijn Vlaamsheid. 5 12,82%
5. Ik vier mijn Nieuw-Vlaamsheid. 2 5,13%
6. Ik herdenk 1302 met één minuut stilte. 2 5,13%
7. Ik hang mijn tricolore uit. 3 7,69%
8. Ik hang mijn Vlaamse Leeuw uit. 9 23,08%
9. Ik hang een andere vlang uit. ( specifieer). 3 7,69%
10. Ik ga in afzondering in een Brussels frituur. 2 5,13%
11. Ik trek naar Antwerpen voor Vlaanderen Feest. 5 12,82%
12. Niet anders dan een zomerse weekdag. 14 35,90%
13. Ik veeg mijn gat met gasboetes. 1 2,56%
14. Ik verbrand de Vlaamse Leeuw, pis erop of gebruik het als keukendweil. 3 7,69%
15. Een dag van rouw en vasten. 4 10,26%
16. Ik wens dat het regent 11/7. 2 5,13%
17. Ik ga werken, werk thuis of in mijn hof. 9 23,08%
18. Ik ga bij buren, familie of kennisen. 3 7,69%
19. Ik verbrand mijn Volksunie lidkaart. 2 5,13%
20. Prins Laurent for president. 10 25,64%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juli 2019, 04:54   #221
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is voor een stuk waar, maar niet helemaal.

In Vlaanderen waren veel meer mensen betrokken bij de collaboratie. Veel meer gezinnen werden getroffen door de repressie in Vlaanderen dan in Wallonië. Maar in Wallonië werd er strenger gestraft dan in Vlaanderen. Groot verschil met Vlaanderen: eenmaal die periode achter de rug sloten de Walen het hoofdstuk ‘collaboratie’ af, collaborateurs aanvaardden hun straf goedschiks of kwaadschiks, en probeerden hun leven weer op de rails te krijgen. De oorlog was immers voorbij.

In Vlaanderen daarentegen bleven oud-collaborateurs zeuren en jammeren. Zij vonden dat zij onterecht en onheus werden behandeld . De Vlaamse Beweging na de oorlog werd bovendien voor een groot deel en voor een lange tijd geïnfiltreerd, ja zelfs gemonopoliseerd , door oud-collaborateurs. Die ge(mis)bruikten de repressie om zich in een slachtofferrol te hijsen. Gedurende een vrij lange periode gaven zij de toon aan, zij overdreven, dikten sommige verhalen aan, ja vaak (niet altijd) deden zij aan geschiedvervalsing. Arthur De Bruyne was er zo eentje. Totdat een nieuwe generatie historici deze groezelige tijd opnieuw onder het vergrootglas legde (Bruno De Wever & Co). En toen bleek dat er heel wat dingen verdonkermaand waren geworden, eenzijdig weergegeven, ongenuanceerd ons werden voorgeschoteld door mensen zoals Arthur De Bruyne en toenmalige voortrekkers van de Vlaamse Beweging. Voortrekkers die -zoals De Bruyne zelf overigens - dikwijls een zwart randje hadden.
De verantwoordelijkheid van De Standaard is daar trouwens niet klein in...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2019, 09:39   #222
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
"De standaard", niet toevallig "jouw aars waard".

Onbegrijpelijk dat mensen ooit zoveel centen hebben uitgegeven aan strontpapier.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2019, 10:03   #223
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
"De standaard", niet toevallig "jouw aars waard".

Onbegrijpelijk dat mensen ooit zoveel centen hebben uitgegeven aan strontpapier.
De Standaard vind ik een degelijke krant. De Morgen ook.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2019, 10:09   #224
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Standaard vind ik een degelijke krant. De Morgen ook.
De Standaard van nu vind ik ook een heel goede krant. Ze zijn dat pas geworden toen Peter Vandermeersch daar heel de ouwe santeboetiek van AVV-VVK aan de deur heeft gezet. Manu Ruys heeft daar veeel te lang de plak kunnen zwaaien.

edit : over DM heb ik gemengde gevoelens, die hun kwaliteit durft zwalpen. Een paar herstructureringen teveel, veel te veel ingrepen in hun redactie, topmedewerkers verloren zoals Walter Pauli, Liesbeth Van Impe... Terwijl een luchtfietser als Koen Vidal kon blijven...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 10 juli 2019 om 10:18.
Oud 10 juli 2019, 10:15   #225
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
laat ons vooral niet stilstaan bij het feit dat BE het enige (haat cultiverend)land in Europa is waar na oorlogs nooit een amnestiemaatregel van kracht werd.

Laatst gewijzigd door Anna List : 10 juli 2019 om 10:15.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2019, 10:19   #226
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Standaard van nu vind ik ook een heel goede krant. Ze zijn dat pas geworden toen Peter Vandermeersch daar heel de ouwe santeboetiek van AVV-VVK aan de deur heeft gezet. Manu Ruys heeft daar veeel te lang de plak kunnen zwaaien.
Inderdaad. Manu Ruys was een tijd hoofdredacteur van Golfslag. En dat verklaart veel.

"Het katholieke Golfslag had een strijdend, rechtsnationaal en radicaalethisch karakter en werd door velen beschouwd als een tijdschrift van ‘zwarten’, van collaboratie verdachte burgers. In het blad keerden de oprichters zich tegen banaliteit, nihilisme en hol modernisme en streefden zij naar een herstel van de vroegere glorie van Vlaanderen. De jeugd moest zich verenigen in kameraadschap, dienst aan land en volk, liefde en God. De redactie beschouwde zichzelf als idealistisch en strevend naar een herstel van romantische waarden binnen de literatuur. Door de omgeving echter werd Golfslag met argwaan bekeken vanwege het dubieuze oorlogsverleden van de redactieleden. Naar aanleiding van een aantal publicaties in het tijdschrift was het voor tegenstanders duidelijk dat het blad een neofascistische inslag had, een oordeel dat door onder anderen Michiels fel bestreden werd."

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juli 2019 om 10:21.
Oud 10 juli 2019, 10:28   #227
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
laat ons vooral niet stilstaan bij het feit dat BE het enige (haat cultiverend)land in Europa is waar na oorlogs nooit een amnestiemaatregel van kracht werd.
Die is er zeker gekomen : de wet Vermeylen dateert van 30 juni 1961.
Oud 10 juli 2019, 10:39   #228
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind wel dat er een algemene amnestie had moeten komen. Bij de opening van de Wereldtentoonstelling bijvoorbeeld in 1958 had men dit kunnen doen. Behalve voor verklikkers en mensen die in dienst van de Duitsers anderen hadden gemarteld en dergelijke.

Men moet ook de spons kunnen vegen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juli 2019 om 10:42.
Oud 10 juli 2019, 10:42   #229
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
dat was geen algemene maatregel.
Oud 10 juli 2019, 10:43   #230
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind wel dat er een algemene amnestie had moeten komen. Bij de opening van de Wereldtentoonstelling bijvoorbeeld in 1958 had men dit kunnen doen. Behalve voor verklikkers en mensen die in dienst van de Duitsers anderen hadden gemarteld en dergelijke.

Men moet ook de spons kunnen vegen.
idd
Oud 10 juli 2019, 10:49   #231
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

edit : over DM heb ik gemengde gevoelens, die hun kwaliteit durft zwalpen. Een paar herstructureringen teveel, veel te veel ingrepen in hun redactie, topmedewerkers verloren zoals Walter Pauli, Liesbeth Van Impe... Terwijl een luchtfietser als Koen Vidal kon blijven...
Dat is nu net het probleem: zowat alle kranten in Vlaanderen zijn inwisselbaar geworden. Er is geen diversiteit meer in de media: een krant zoals vb. Le Figaro ontbreekt hier. Laat staan dat de nog echt kritisch zijn (buiten de gebruikelijke clichés over de Vlaming en zijn fermette, zijn auto enz.).
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2019, 10:57   #232
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Dat is nu net het probleem: zowat alle kranten in Vlaanderen zijn inwisselbaar geworden. Er is geen diversiteit meer in de media: een krant zoals vb. Le Figaro ontbreekt hier. Laat staan dat de nog echt kritisch zijn (buiten de gebruikelijke clichés over de Vlaming en zijn fermette, zijn auto enz.).
²
Oud 10 juli 2019, 11:02   #233
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
idd
Wat ik wel niet begrijp is dat er nog altijd zoveel Vlaams-nationalisten zijn die nog steeds mordicus niet willen inzien dat ze verkeerd waren tijdens de oorlog. Veel van hun nakomelingen evenmin. Onbegrijpelijk is evenzeer dat Vlaams-nationalistische snuiters zoals een ranzige Dries Van Langenhove weer openlijk beginnen te flirten met het racisme en nazisme en bovendien een lijst mag trekken voor het Vlaams Belang op de koop toe...

En daarom ben ik ook op mijn hoede voor elke Vlaams-nationalist. Want men weet toch maar nooit. Voor hetzelfde geld beginnen ze opnieuw.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juli 2019 om 11:20.
Oud 10 juli 2019, 11:48   #234
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik wel niet begrijp is dat er nog altijd zoveel Vlaams-nationalisten zijn die nog steeds mordicus niet willen inzien dat ze verkeerd waren tijdens de oorlog. Veel van hun nakomelingen evenmin. Onbegrijpelijk is evenzeer dat Vlaams-nationalistische snuiters zoals een ranzige Dries Van Langenhove weer openlijk beginnen te flirten met het racisme en nazisme en bovendien een lijst mag trekken voor het Vlaams Belang op de koop toe...

En daarom ben ik ook op mijn hoede voor elke Vlaams-nationalist. Want men weet toch maar nooit. Voor hetzelfde geld beginnen ze opnieuw.
Ik heb ongeveer hetzelfde gevoel, met de Belgo-fascisten.

Je weet wel, diegenen die voor de oorlog Vlamingen met de beestentrein naar de kampen in Frankrijk voerden.

Voor hetzelfde geld doen hun nakomelingen het opnieuw om van die lastige Vlamingen af te geraken.
Oud 10 juli 2019, 12:15   #235
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik heb ongeveer hetzelfde gevoel, met de Belgo-fascisten.

Je weet wel, diegenen die voor de oorlog Vlamingen met de beestentrein naar de kampen in Frankrijk voerden.

Voor hetzelfde geld doen hun nakomelingen het opnieuw om van die lastige Vlamingen af te geraken.

Dat kan men maar moeilijk vergelijken met 4 jaar collaboratie met nazi-Duitsers die ons land waren binnengevallen zonder enige reden. Op die beestentrein - die niet goed te keuren waren- werden communisten, Vlaams-nationalisten, kortom, alle soorten politiek gezinden weggevoerd omdat zij zogezegd 'een gevaar vormden voor de Belgische staat'. Het was een paniekreactie omdat het Duitse leger bliksemsnel optrok. Alles lag overhoop.

Achteraf heeft men ingezien dat dit fout was geweest (1). Maar heel wat collaborateurs en afstammelingen hebben achteraf nooit toegegeven dat ze of hun ouders fout waren geweest. Daar zit het hem. Daar komt nog bij dat een gedeelte van het Vlaams-nationalisme, zelfs vandaag, het extreem rechtse gedachtengoed niet , ja nooit, heeft afgezworen. Zeer recent nog , cfr., het geval Dries Van Langenhove.

(1) "Naar verluidt is er in 2010 en 2011 in naam van de Belgische regering en de provincie West-Vlaanderen een bloemenkrans neergelegd aan het huis van Van Severen in Brugge”.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juli 2019 om 12:17.
Oud 10 juli 2019, 12:17   #236
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat was geen algemene maatregel.
Veroordeelden tot 3 jaar : automatisch van toepassing
Veroordeelden van 3 tot 10 jaar : gewoon een verzoekschrift indienen
Veroordeelden van +10 jaar : tussenkomst rechtbank was nodig

Ik zou moeten gaan opzoeken in Huysse zijn boek hoeveel mensen deze amnestie uiteindelijk weigerden. Het was een zeer kleine groep.
Oud 10 juli 2019, 12:18   #237
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

manmanman, zijn er daar nog wel van in leven?!?
die oorlog was al een generatie voorbij toen ik ben geboren.
Oud 10 juli 2019, 12:20   #238
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...

(1) "Naar verluidt is er in 2010 en 2011 in naam van de Belgische regering en de provincie West-Vlaanderen een bloemenkrans neergelegd aan het huis van Van Severen in Brugge”.
En wat heeft men gedaan voor de anderen die gedeporteerd zijn naar de kampen door de Belgische staat?
Oud 10 juli 2019, 12:22   #239
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat kan men maar moeilijk vergelijken met 4 jaar collaboratie met nazi-Duitsers die ons land waren binnengevallen zonder enige reden. Op die beestentrein - die niet goed te keuren waren- werden communisten, Vlaams-nationalisten, kortom, alle soorten politiek gezinden weggevoerd omdat zij zogezegd 'een gevaar vormden voor de Belgische staat'. Het was een paniekreactie omdat het Duitse leger bliksemsnel optrok. Alles lag overhoop.

Achteraf heeft men ingezien dat dit fout was geweest (1). Maar heel wat collaborateurs en afstammelingen hebben achteraf nooit toegegeven dat ze of hun ouders fout waren geweest. Daar zit het hem. Daar komt nog bij dat een gedeelte van het Vlaams-nationalisme, zelfs vandaag, het extreem rechtse gedachtengoed niet , ja nooit, heeft afgezworen. Zeer recent nog , cfr., het geval Dries Van Langenhove.

hoe zit het met de Belgische Spoorwegen eigenlijk, hebben die nu al een schadevergoeding vastgesteld voor alle Joden die ze gedeporteerd hebben en hun erven?
Oud 10 juli 2019, 12:30   #240
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Alleszins, een bloemenkrans naar verluidt, dat lijkt me toch maar pover als schadevergoeding voor iemand die door de staat met de beestentrein gedeporteerd is en dan vermoord is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be