Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Hoe viert U de Vlaamse feestdag ?
1. Ik bezat me met Carapils. 1 2,56%
2. Met duurdere alcohol, Belgium bier of ga bourgondisch eten. 6 15,38%
3. Ik drink zwart-gele gezonde sapjes. 2 5,13%
4. Ik vier mijn Vlaamsheid. 5 12,82%
5. Ik vier mijn Nieuw-Vlaamsheid. 2 5,13%
6. Ik herdenk 1302 met één minuut stilte. 2 5,13%
7. Ik hang mijn tricolore uit. 3 7,69%
8. Ik hang mijn Vlaamse Leeuw uit. 9 23,08%
9. Ik hang een andere vlang uit. ( specifieer). 3 7,69%
10. Ik ga in afzondering in een Brussels frituur. 2 5,13%
11. Ik trek naar Antwerpen voor Vlaanderen Feest. 5 12,82%
12. Niet anders dan een zomerse weekdag. 14 35,90%
13. Ik veeg mijn gat met gasboetes. 1 2,56%
14. Ik verbrand de Vlaamse Leeuw, pis erop of gebruik het als keukendweil. 3 7,69%
15. Een dag van rouw en vasten. 4 10,26%
16. Ik wens dat het regent 11/7. 2 5,13%
17. Ik ga werken, werk thuis of in mijn hof. 9 23,08%
18. Ik ga bij buren, familie of kennisen. 3 7,69%
19. Ik verbrand mijn Volksunie lidkaart. 2 5,13%
20. Prins Laurent for president. 10 25,64%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juli 2019, 12:30   #241
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
hoe zit het met de Belgische Spoorwegen eigenlijk, hebben die nu al een schadevergoeding vastgesteld voor alle Joden die ze gedeporteerd hebben en hun erven?
Zo'n dwaas besluit komt weer uit Nederland. Precies of de Nederlandse Spoorwegen konden weigeren in die tijd. Idem dito voor de Belgische spoorwegen of de Franse spoorwegen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juli 2019 om 12:33.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2019, 12:47   #242
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
manmanman, zijn er daar nog wel van in leven?!?
die oorlog was al een generatie voorbij toen ik ben geboren.
"te lang geleden" is voor HO alleen van toepassing op de Belgische francofiele misdaden (cfr. Rogier, Woeste...) tav de Vlamingen tijdens de eerste honderd jaar van BE.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2019, 12:52   #243
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zo'n dwaas besluit komt weer uit Nederland. Precies of de Nederlandse Spoorwegen konden weigeren in die tijd. Idem dito voor de Belgische spoorwegen of de Franse spoorwegen.
zoiets heet elementair fatsoen, iets wat we blijkbaar van belgicisten en de b-staat niet mogen verwachten.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2019, 13:10   #244
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
"te lang geleden" is voor HO alleen van toepassing op de Belgische francofiele misdaden (cfr. Rogier, Woeste...) tav de Vlamingen tijdens de eerste honderd jaar van BE.
Rogier? Die liet zelfs een strofe van de Brabançonne veranderen omdat hij die te anti-Nederlands vond. Over de zogenaamde anti-Vlaamse houding van Rogier, zijn de meningen verdeeld:

"Over zijn opvattingen over de rol van het Nederlands (en bij uitbreiding de Vlaamse cultuur binnen België) lopen de meningen uiteen. Sommige flaminganten menen dat hij de Germaanse elementen in ons land wou uitroeien. Daarbij halen ze vaak 2 anti-Vlaamse brieven aan die hij zou hebben geschreven.

In een eerste brief zou hij aan de toenmalige Britse premier Palmerston hebben gezegd "dat de regering de Vlaamse taal moet vernietigen zodat België met het grote vaderland Frankrijk kan samensmelten". In een andere brief uit 1834 zou hij minister van Binnenlandse Zaken Jean-Joseph Raikem hebben aangeraden zoveel mogelijk Franstaligen in Vlaanderen te benoemen om de Nederlandstaligen zo te verplichten om Frans te spreken."

In een bijdrage voor Wetenschappelijke Tijdingen in 2005 haalt Raf De Mey het bestaan en de inhoud van deze brieven onderuit. "De invloed van de brieven is onderbelicht en leidt nog steeds tot foutieve interpretaties", schrijft hij in zijn besluit.

De Mey wijst ook op de context waarin Rogier leefde. "Rogier vertegenwoordigde een burgerlijke elite die zowel in Vlaanderen als Wallonië Franstalig was. De verfransing van de Vlamingen was volgens hem wenselijk omdat dit hun eigen economische en culturele ontwikkeling ten goede zou komen."

Inderdaad, zelfs de Orangisten waren Franstalig en gaven Franstalige kranten uit. En dat blijven ze nog een hele tijd doen nadat Willem I verdreven is. Ook zij behoorden tot de elite en daarom spraken ze Frans. En zo was het ook gesteld met de Brusselaar Charles (dus niet : Karel) Woeste, die een Duitse vader had en tot de elite behoorde. Met andere woorden, men moet alles in zijn toenmalige context zien.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juli 2019 om 13:24.
Oud 10 juli 2019, 13:31   #245
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar komt nog bij dat een gedeelte van het Vlaams-nationalisme, zelfs vandaag, het extreem rechtse gedachtengoed niet , ja nooit, heeft afgezworen. Zeer recent nog , cfr., het geval Dries Van Langenhove.
"Het extreem rechtse gedachtegoed" ? Wat is dat ? Stelt Dries Van Langenhove zelf ergens dat hij "het extreem rechtse gedachtegoed" aanhangt ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2019, 13:35   #246
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
"Het extreem rechtse gedachtegoed" ? Wat is dat ? Stelt Dries Van Langenhove zelf ergens dat hij "het extreem rechtse gedachtegoed" aanhangt ?
Neen, hij is van de PVDA.
Oud 10 juli 2019, 14:07   #247
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, hij is van de PVDA.
Bron ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 10 juli 2019, 14:14   #248
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
"Extreem rechts" is véél te veralgemenend. Iemand kan voor het oplossen van bepaalde problemen voorstander zijn van eerder radicale maatregelen die sommigen stante pede zullen bestempelen als "extreem rechts" terwijl anderen dat helemaal niet zo vinden. Anderzijds kan diezelfde persoon tegenover andere kwesties voor een veel minder radicale aanpak gewonnen zijn. Iemand is heel zelden "extreem" (ik gebruik eerder de term "radicaal") over de ganse lijn. Ik ben een radicaal voorstander van een vrije markt-economie. Ben ik daardoor dan "extreem rechts" of zelfs, gotbetert, fascist? Ik dacht het niet, ik beschouw mijzelf als een brave ouwe jongen, zowel tegenover de vrouwen als tegenover de mannen en heb een bloedhekel aan macho's.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2019, 14:46   #249
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
"Extreem rechts" is véél te veralgemenend. Iemand kan voor het oplossen van bepaalde problemen voorstander zijn van eerder radicale maatregelen die sommigen stante pede zullen bestempelen als "extreem rechts" terwijl anderen dat helemaal niet zo vinden. Anderzijds kan diezelfde persoon tegenover andere kwesties voor een veel minder radicale aanpak gewonnen zijn. Iemand is heel zelden "extreem" (ik gebruik eerder de term "radicaal") over de ganse lijn. Ik ben een radicaal voorstander van een vrije markt-economie. Ben ik daardoor dan "extreem rechts" of zelfs, gotbetert, fascist? Ik dacht het niet, ik beschouw mijzelf als een brave ouwe jongen, zowel tegenover de vrouwen als tegenover de mannen en heb een bloedhekel aan macho's.
Radicaal is Dries Van Langenhove zeker niet. Iemand die radicaal is gaat nooit voor een compromis gaan. Hij deed dat wel door op een Vlaams Belang lijst te figureren.

Het Vlaams Belang kan je al lang niet radicaal noemen. Ze doen er sinds ongeveer een decennia elke mogelijke toegeving aan hun mogelijke coalitiepartners. Denk aan Ninove, waar ze zelfs opkwamen zonder de naam Vlaams Belang te hanteren omdat dit niet goed valt bij andere partijen die ze nodig hebben voor een coalitie. Denk aan Filip De Winter die al in 2012 een stap opzij wil zetten om het Vlaams Belang in coalitie te laten gaan met N-VA in Antwerpen.

Dit afzweren van hun radicale koers heeft mee bijgedragen tot hun laatste verkiezingsoverwinning.

Oud 10 juli 2019, 14:54   #250
Ozymandias
Gouverneur

Ozymandias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zoiets heet elementair fatsoen, iets wat we blijkbaar van belgicisten en de b-staat niet mogen verwachten.
Hahahaha, het is hier nog niet te veel veranderd
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2019, 15:00   #251
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
manmanman, zijn er daar nog wel van in leven?!?
die oorlog was al een generatie voorbij toen ik ben geboren.
Hetzelfde hier. Ik kom dan nog uit een overtuigd Belgicistisch nest.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2019, 17:03   #252
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Hetzelfde hier. Ik kom dan nog uit een overtuigd Belgicistisch nest.
Ik kom niet uit een Belgicistisch nest. Maar de lectuur over de Vlaamse Beweging heeft mij doen inzien dat men zeer wantrouwig moet blijven tegenover alles wat Vlaams-nationalistisch is in het bijzonder, maar ook tegenover het nationalisme in het algemeen. Zeker en vooral de dag van vandaag.
Oud 10 juli 2019, 18:15   #253
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kom niet uit een Belgicistisch nest. Maar de lectuur over de Vlaamse Beweging heeft mij doen inzien dat men zeer wantrouwig moet blijven tegenover alles wat Vlaams-nationalistisch is in het bijzonder, maar ook tegenover het nationalisme in het algemeen. Zeker en vooral de dag van vandaag.
En lectuur over de geschiedenis van en politieke actualiteit in België heeft mij overtuigd nationalist gemaakt. We kunnen mekaar een hand geven.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2019, 18:23   #254
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Van Dijck zag er vroeger beter uit.
Oud 10 juli 2019, 18:47   #255
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Hoera ik moet morgen en vrijdag niet werken,en volgende week eigenlijk ook niet.Vlug mijn vlag al uithangen.
Oud 10 juli 2019, 18:57   #256
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Het is een schande, maar morgen moet ik werken. Geen dag verlof kunnen krijgen

Hoe lang gaat dit nog duren eer de Vlaamse feestdag een wettelijke verlofdag wordt !

NVA zit al 10 jaar in de Vlaamse regering en nog steeds is dit niet goedgekeurd geraakt

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2019, 18:59   #257
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Hoera ik moet morgen en vrijdag niet werken,en volgende week eigenlijk ook niet.Vlug mijn vlag al uithangen.
Mensen die vlaggen uithangen op 'nationale' feestdagen, leven nog in de 19de eeuw.
Oud 10 juli 2019, 19:04   #258
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht

Hoe lang gaat dit nog duren eer de Vlaamse feestdag een wettelijke verlofdag wordt !

NVA zit al 10 jaar in de Vlaamse regering en nog steeds is dit niet goedgekeurd geraakt
Je moet werken? Wat een mentaliteit bij de Vlaams-nationalisten.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2019, 19:09   #259
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een schande, maar morgen moet ik werken. Geen dag verlof kunnen krijgen]

En dan maar memmen over de 'luie Walen'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juli 2019 om 19:21.
Oud 10 juli 2019, 19:33   #260
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Om te kalmeren kunt ge uzelf aftrekken. Het helpt om de frustratie weg te werken. Denk aan uw beste poeper ooit, of collega, of buurvrouw, en het helpt.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be